Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği)
Yıl: 2015 Cilt: 5 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 27 - 41 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği)
Öz: Bu araştırmanın amacı; Ortaokul 5-6-7-8. sınıflar beden eğitimi ve spor dersi öğretim programının temel ilkelerine ilişkin beden eğitimi öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla, öğretim programında yer alan on dokuz temel ilkeyi içeren veri toplama aracı oluşturulmuştur. Araştırma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Sakarya ili merkez ilçeleri resmi ortaokullarında görev yapan 87 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler IBM SPSS 22.0 istatistik paket programı ile çözümlenmiş, verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik testlerinin yanı sıra parametrik olmayan Kruskal Wallis-H ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin ortaokul beden eğitimi dersi öğretim programında belirlenen temel ilkelerine olumlu yaklaştıkları, öğretmenlerin görüşleri arasında sadece hizmet yılı ve eğitim durumu değişkenlerinde anlamlı farklılaşma olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime: Opinions of The Physical Education Teachers About The Basic Principles of The Secondary School Physical Education Lesson's Curriculum (The Sample of Sakarya Province)
Öz: The aim of this research; It is to define the thoughts of the physical education teachers about the basic principles of the 5th, 6th, 7th, 8th grades' physical education lesson. So a means of data collection including nineteen basic principles of the curriculum has been created. The team of the research consists of 87 physical education teachers working in the central Secondary Schools in Sakarya in the 2014 - 2015. The data collected in the research has been analysed with the IBM SPSS Statistics 22.0 programme, apart from the descriptive statistics tests, Kruskal Wallis-H, Mann-Whitney U tests have been applied. As a result of the research, it has been understood that the teachers have a positive approach about the principles of the curriculum, but among the opinions of the teachers, there is a significant differentiation in their academic background and years of service.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alkurt, Z. (2012). Sportif eğitimlerin fiziksel ve sportif gelişime etkisi. Savunma Bilimleri Dergisi, 11 (2),149-158.
- Arslan, Y. ve Altay, F.(2008), Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ders programı ve ders uygulamalarına ilişkin görüşleri. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 19 (2), 63-79.
- Avrupa Komisyonu /EACEA/Eurydice (2013). Avrupa'daki Okullarda Beden Eğitimi ve Spor. Eurydice Raporu. _____http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice> (2013, Ekim 10).
- Avşar, Z. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Değerlendirme Süreci İle İlgili Görüşle- rinin Belirlenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 20 (3), 81-89.
- Bilir, P. (2008). Yeni beden eğitimi öğretim programı ve köy enstitülerinde beden eğitimi derslerinin yapılandırmacı öğretim yaklaşımı açısından değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bi- limleri Dergisi, 6, (3), 145-150.
- Dalkıran, O., Altıntaş, A., Sunay, H. ve Akgül, M. (2004). Ankara ili devlet ilk ve orta öğretim okulların- daki beden eğitimi öğretmenlerinin ders dişi etkinliklerinde kapali spor alanlarının etkin kulla- nımı üzerine görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (3), 109-118 .
- Darst, P.W., Pangrazi, R.P., Sariscsany, M. & Brusseau, T. (2012). Dynamic Physical Education for Secondary School Students (7th ed.). Benjamin Cummings, Pearson Education Limited, San Francisco.
- Demirhan, G., Bulca, Y., Altay, F., Şahin, R., Güvenç, A., Aslan, A., Güven, B., Kangalgil, M., Hüyük, D., Koca, C. ve Açıkçada, C. (2008). Beden eğitimi öğretim programları ve programların yürütülme- sine ilişkin paydaş görüşlerinin karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 2008, 19 (3), 157-180.
- Doğar, Y. (1994). Türk Spor Yönetiminde Merkezileşme Eğilimleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- DPT. (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Beden Eğitimi Spor ve İstanbul Olimpiyatları Özel İhtisas Komisyonu Raporu. DPT Yayınları: Ankara.
- Erden, M. (1993). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Pegem Yayınları.
- Fidan, N. ve Erden, M. (2000). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım Yayınevi.
- Gülüm, V. ve Bilir, P. (2011). Beden eğitimi öğretim programının uygulanabilme koşulları ile ilgili beden eğitimi öğretmenlerinin görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9 (2), 57-64.
- Güllü, M., Güllü, E. ve Güllü, A. (2009). İlköğretimde çalışan beden eğitimi öğretmenlerinin yapılandır- macı yaklaşıma ve beden eğitimi dersi yeni öğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 217-219.
- Güllü, M., Güçlü, M. ve Kafkas. E. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin 4., 5. ve 6. sınıf beden eğitimi dersi yeni öğretim programı uygulamalarının incelenmesi. IV. Uluslararası Akdeniz Spor Bilimleri Kongresi. 09-11 Kasım, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
- Havadar, T. ve Taşdan, M. (2015). Beden eğitimi öğretmenlerinin ilköğretim 4.-5. sınıf öğretim program- ları hakkında görüşleri (Ardahan, Iğdır ve Kars ili örneği). İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (1), 29-43.
- İkizler, H.C. (2000). Sporda Sosyal Bilimler. İstanbul: Alfa Yayınları.
- İlköğretim ve Eğitim Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (11 Nisan 2012.). T.C. Resmî Gazete, 28261.
- İnal, A.N. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Ankara: Nobel Yayınları.
- MEB, (2012). Okul Bahçeleri Düzenleme İlkeleri, İhtiyaç Programları Açıklamaları ve Örnek Projeler. (Ek1). [E:10.06.2015, www.meb.gov.tr/haberler/2012/okullarhayatolsun/protokolEki.pdf]
- MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2013). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5-8. Sınıflar). Ankara.
- Milli Eğitim Temel Kanunu. (24 Haziran 1973). T.C. Resmî Gazete, 14574.
- Okul Spor Faaliyetleri Yönetmeliği. (5 Kasım 2013). T.C. Resmî Gazete, 28812.
- Taşmektepligil, Y., Yılmaz, Ç., İmamoğlu, O. ve Kılcıgil, E. (2006). İlköğretim okullarında beden eğitimi ders hedeflerinin gerçekleşme düzeyi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4 (4), 139- 147.
- Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme " Teori ve Teknikler'. Ankara: Alkım Yayınevi.
- Yamaner, F. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Temel İlkeler. Bursa: Ekin Kitabevi.
- Yıldırım, A., İnce, M.L., Kirazcı, S. ve Çiçek, Ş. (2007). Bedeni eğitimi öğretmenleri ve öğretmen adayla- rının derslerindeki akademik öğrenme sürelerinin analizi. Spor Bilimleri Dergisi, 18 (1), 31-41.
- Yücel, M. (2004). Gelişim ve öğrenmenin spor kültürünün oluşmasına etkisi. Elazığ Fırat Üniversitesi Doğu Anadolu Bölgeleri Araştırması Dergisi, 2 (3), 100-108.
APA | Işıkgöz M (2015). Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). , 27 - 41. |
Chicago | Işıkgöz Mustafa Enes Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). (2015): 27 - 41. |
MLA | Işıkgöz Mustafa Enes Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). , 2015, ss.27 - 41. |
AMA | Işıkgöz M Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). . 2015; 27 - 41. |
Vancouver | Işıkgöz M Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). . 2015; 27 - 41. |
IEEE | Işıkgöz M "Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği)." , ss.27 - 41, 2015. |
ISNAD | Işıkgöz, Mustafa Enes. "Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği)". (2015), 27-41. |
APA | Işıkgöz M (2015). Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). Sakarya University Journal of Education, 5(3), 27 - 41. |
Chicago | Işıkgöz Mustafa Enes Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). Sakarya University Journal of Education 5, no.3 (2015): 27 - 41. |
MLA | Işıkgöz Mustafa Enes Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). Sakarya University Journal of Education, vol.5, no.3, 2015, ss.27 - 41. |
AMA | Işıkgöz M Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). Sakarya University Journal of Education. 2015; 5(3): 27 - 41. |
Vancouver | Işıkgöz M Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği). Sakarya University Journal of Education. 2015; 5(3): 27 - 41. |
IEEE | Işıkgöz M "Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği)." Sakarya University Journal of Education, 5, ss.27 - 41, 2015. |
ISNAD | Işıkgöz, Mustafa Enes. "Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel İlkelerine İlişkin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleri (Sakarya İli Örneği)". Sakarya University Journal of Education 5/3 (2015), 27-41. |