Yıl: 2015 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 22 - 38 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ

Öz:
Son   yıllarda   bilgi   toplumu   olma   yolunda   yapılan   yatırımlar   ve   etkileşimli   (akıllı)   tahta   ve  tablet   bilgisayarlar   gibi   okullarda   kullanılmaya   başlayan   yeni   teknolojik   araçlar   dikkate  alınarak,   öğretmen   eğitiminde   etkileşimli   tahta   ve   çoklu-­-ortam   materyalleri   ya   da  nesnelerinin  kullanılması  oldukça  önem  kazanmıştır.  Bu  durum  bize  gerek  hizmet  içi  gerekse  hizmet   öncesi   eğitim   sırasında   öğretmenlerin   ve   öğretmen   adaylarının   etkileşimli   tahta   ve  çoklu-­-ortam   nesnelerinin   kullanımları   konularında   gerekli   bilgi   ve   becerileri   kazanmaları  gerektiğini   işaret   etmektedir.   Bu   çalışmada   Eğitim   Fakültesinde   etkileşimli   tahta   ve   çoklu-­-ortam   nesnelerinin   kullanıldığı   öğrenme   ve   öğretme   ortamlarında   eğitim   gören   öğretmen  adaylarının   (N=537)   zenginleştirilmiş   içerikle   öğretime   yönelik   tutumlarındaki   değişiklikler  incelenmiştir.   Özellikle,   araştırmada   ön-­-test   ve   son-­-test   tekniği   kullanılarak   etkileşimli  ortamda  çoklu-­-ortam  nesneleriyle  öğretimin  öğretmen  adaylarının  zenginleştirilmiş  içerikle  öğretime  yönelik  tutumlarına  etkisinin  olup  olmadığı  tespit  edilmeye  çalışılmıştır.  Elde  edilen  bulgulara  göre,  etkileşimli  tahta  ile  çoklu  ortam  nesnelerinin  kullanıldığı  sınıflarda  öğretimin  öğrencilerin   zenginleştirilmiş   içerikle   öğretime   yönelik   tutumlarına   algılanan   kullanışlılık,  öğrenmeye  katkı  ve  ilgi-­-motivasyon  alt  boyutlarında  olumlu  yönde  bir  etkiye  sahiptir.    Bunun  yanı   sıra,   yarı-­-yapılandırılmış   yazılı   anket   soruları   kullanılarak   elde   edilen   öğrenci   (N=102)  görüşlerine  göre,  etkileşimli  tahtanın  öne  çıkan  avantajları  dikkat  çekici  olması,  görsel-­-işitsel  ve  etkileşimli  özellikleridir.  Fakat,  bazı  öğretmenlerin  ve  öğrencilerin  yeterli  kullanım  bilgi  ve  becerilerine  sahip  olmamaları  etkili  kullanım  bakımından  önemli  dezavantajlar  olarak  ortaya  çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

EFFECTOFTEACHINGWITHSMARTWHITEBOARDBYUSINGMULTIMEDIAOBJECTSONTHEATTITUDESOFTEACHERCANDIDATESTOWARDTEACHINGWITHENRICHEDCONTENT

Öz:
The  uses  of  interactive  whiteboard  and  multi-­-media  materials  or  learning  objects  has  gained  considerable  importance  in  teacher  education  by  considering  the  technological  investments  in   the   process   of   becoming   information   society   and   entrance   of   new   technologies   suc   as  interactive   boards   and   tablet   computers   to   the   schools.   This   situation   indicates   us   that  teachers  and  teacher  candidates  should  acquire  the  necessary  knowledge  and  skills  about  uses   of   interactive   whiteboard   and   multimedia   objects   during   their   in-­-service   and   pre-­-service   trainings.   This   study   investigated   the   changes   in   attitudes   of   teacher   candidates  (N=537)   who   were   trained   in   the   teaching   and   learning   environments   in   Faculty   of  Education   in   which   interactive   board   and   multi-­-media   objects   were   used.   Spesifically,   by  using  the  pre-­-test  and  post-­-test  technique,  whether  the  teaching  with  multi-­-media  objects  in   an   interactive   environment   effect   the   attitudes   of   teacher   candidates   toward   teaching  with   enriched   content   was   tried   to   be   identified   in   the   study.     According   to   the   findings,  teaching   in   the   classrooms   by   using   interactive   whiteboards   and   multimedia   objects   has  postive  effect  on  the  attitudes  of  teacher  candidates  toward  teaching  with  enriched  content  on   perceived   usefulness,   contributition   to   learning,   and   attention-­-motivation   subscales.  Moreover,   according   to   the   opinions   of   the   participants   (N=102)   which   were   obtained   by  using   written   semi-­-structured   survey   questions,   most   important   advantages   of   interactive  whiteboards   are   getting   attention   of   the   students,   audio-­-visual   and   inetractive  characteristics.   However,   lack   of   sufficient   knowledge   and   skills   of   some   teachers   and  students  in  using  interactive  whiteboard  appeared  as  most  important  disadvantage  in  the  matter  of  effective  use.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ateş, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde akıllı tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, (22), 409-­-427.
  • Baran, B. (2010). Experiences from the Process of Designing Lessons with Interactive Whiteboard: Assure as a Road Map. Contemporary Educatıonal Technology, 1 (4), 367-­-380.
  • Çelik, L. (2010). Öğretim materyallerinin hazırlanması ve seçimi [Kitap Bölümü, s.s. 145-­-169](4. baskı). Editörler: Demirel, Ö. ve Altun E. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı.Ankara: Pegem Yayınları.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmeni görüşlerinin karşılaştırılması. 9th International Educational Technology Conference (IETC2009),06-­-08 May 2009,Hacettepe University, Ankara, Turkey
  • Lee, J., andMcIntire, W. G. (1999). Understanding rural student achievement: Identifying instructional and organizational differences between rural and nonrural schools. The Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Quebec, Canada
  • Emre, İ., Kaya, Z.,Özdemir, T.Y. ve Kaya, O. N. (2011). Akıllı tahta kullanımının fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerine karşı tutumlarına ve hücre bölünmesi konusundaki başarılarına etkisi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-­-24 September 2011,Fırat University, Elaziğ-­-Turkey
  • Fatih Projesi(2011). Proje Bileşenleri. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=14adresinden 20 Ocak 2012 tarihinde alınmıştır.
  • İşman, A. (2008). Öğretim teknolojileri ve materyalgeliştirme.Pegem Yayınları.
  • Kaya, H. & Aydın, F. (2011). Sosyal bilgiler dersindeki coğrafya konularının öğretiminde akıllı tahta uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of World of Turks[Zeitschrift für die Welt der Türken] 3 (1). http://www.diewelt-­dertuerken.de/index.php/ZfWT/article/viewArticle/188adresinden 25 Ocak 2012 tarihinde alınmıştır
  • Kahraman, S., Özen, Ü. ve Yıldırım, S. (2007). Öğrenme nesnelerinin pedagojik boyutu ve öğretim ortamlarına kaynaştırılması. Eğitim ve Bilim, 32 (145), 3-­-15.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın DağıtımKeser, H., ve Çetin
  • kaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies -­-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8/6 Spring, 377-­-403
  • Lai, H.-­-J. (2010). Secondary school teachers'perceptions of interactive whiteboard training workshops: a case study from Taiwan. Educational Technology, 26 (4), 511-­-522.
  • Marzano, R.J. (2009). Teaching with interactive whiteboards. Educational Leadership, 67 (3), 80-­-82.
  • Slay, H., Siebörger, I.,and Hodgkinson-­-Williams, C. (2008). Interactive whiteboards: Real beauty or just "lipstick? Computers & Education, 51, 1321-­-1341
  • Somyürek, S., Atasoy B., and Özdemir, Ö. (2009). Board's IQ: What makes a board smart? Computers & Education, 53(2), 368-­-374.
  • Türel, Y.K. (2011). Üniversite öğrencileri için akıllı tahta kullanımı değerlendirme ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. NWSA-­-Education Sciences, 6, (2), 1894-­-1903. http://www.newwsa.com/makale_detay.asp?d=2&makale_detay_id=880&dergi_id=2&sayi_id=75adresinden 25 Ocak 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Türel, Y.K. and Demirli, C. (2010). Instructional interactive whiteboard materials: Designers' perspectives. Procedia Social and Behavioral SciencesJournal (WCLTA 2010)9, 1437-1442.
  • Türel, Y. K. (2010). Developing Teachers' Utilization of Interactive Whiteboards. EditorD. Gibson & B. Dodge. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education (pp.3049-­-3054). International Conference 2010,Chesapeake, VA: AACE.
  • Türel, Y.K. (2012). Teachers' Negative Attitudes towards Interactive Whiteboard Use: Needs and Problems. İlköğretim Online, 11(2), 423-­-439. http://ilkogretim-­-online.org.tradresinden 20 Ocak 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Yeşilyurt, E. (2007). Öğretim araç-­-gereçleri kullanımına etki eden faktörler. E-­-Journal of New World Sciences Academy, 2 (4), 300-­-312
  • Yalın, H. İ. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • .YAYFED (Yayımcı Meslek Birlikleri Federasyonu) (2011).Eğitimde e-­-içerik çalıştay kararları.http://yayfed.org/index.php/website/content/37adresinden 12 Ocak 2009 tarihinde alınmıştır.
APA Tekinarslan E, Top E, GÜRER M, YIKMIŞ A, AYYILDIZ M, karabulut a, SAVAŞ Ö (2015). ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. , 22 - 38.
Chicago Tekinarslan Erkan,Top Ercan,GÜRER MELİH DERYA,YIKMIŞ Ahmet,AYYILDIZ Mustafa,karabulut alpaslan,SAVAŞ Ömer ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. (2015): 22 - 38.
MLA Tekinarslan Erkan,Top Ercan,GÜRER MELİH DERYA,YIKMIŞ Ahmet,AYYILDIZ Mustafa,karabulut alpaslan,SAVAŞ Ömer ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. , 2015, ss.22 - 38.
AMA Tekinarslan E,Top E,GÜRER M,YIKMIŞ A,AYYILDIZ M,karabulut a,SAVAŞ Ö ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. . 2015; 22 - 38.
Vancouver Tekinarslan E,Top E,GÜRER M,YIKMIŞ A,AYYILDIZ M,karabulut a,SAVAŞ Ö ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. . 2015; 22 - 38.
IEEE Tekinarslan E,Top E,GÜRER M,YIKMIŞ A,AYYILDIZ M,karabulut a,SAVAŞ Ö "ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ." , ss.22 - 38, 2015.
ISNAD Tekinarslan, Erkan vd. "ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ". (2015), 22-38.
APA Tekinarslan E, Top E, GÜRER M, YIKMIŞ A, AYYILDIZ M, karabulut a, SAVAŞ Ö (2015). ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 22 - 38.
Chicago Tekinarslan Erkan,Top Ercan,GÜRER MELİH DERYA,YIKMIŞ Ahmet,AYYILDIZ Mustafa,karabulut alpaslan,SAVAŞ Ömer ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 5, no.2 (2015): 22 - 38.
MLA Tekinarslan Erkan,Top Ercan,GÜRER MELİH DERYA,YIKMIŞ Ahmet,AYYILDIZ Mustafa,karabulut alpaslan,SAVAŞ Ömer ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, vol.5, no.2, 2015, ss.22 - 38.
AMA Tekinarslan E,Top E,GÜRER M,YIKMIŞ A,AYYILDIZ M,karabulut a,SAVAŞ Ö ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2015; 5(2): 22 - 38.
Vancouver Tekinarslan E,Top E,GÜRER M,YIKMIŞ A,AYYILDIZ M,karabulut a,SAVAŞ Ö ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2015; 5(2): 22 - 38.
IEEE Tekinarslan E,Top E,GÜRER M,YIKMIŞ A,AYYILDIZ M,karabulut a,SAVAŞ Ö "ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ." Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5, ss.22 - 38, 2015.
ISNAD Tekinarslan, Erkan vd. "ETKİLEŞİMLİTAHTADAÇOKLU-­-ORTAMNESNELERİYLEYAPILANÖĞRETİMİNÖĞRETMENADAYLARININZENGİNLEŞTİRİLMİŞİÇERİKLEÖĞRETİMEYÖNELİKTUTUMLARINAETKİSİ". Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 5/2 (2015), 22-38.