Yıl: 2015 Cilt: 13 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 309 - 345 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi

Öz:
Bu araştırmada, değerler eğitimi yaklaşımlarına göre geliştirilen demok-rasi eğitimi etkinliklerinin, 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde öğrencilerin demok-ratik değerlerinin geliştirilmesine ve demokrasi algılarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, hoşgörü, saygı, eşitlik, temel hak ve özgürlükler gibi demokratik değerlere yönelik etkinlikler geliştirilerek uygulanmaya çalışıl-mıştır. Çalışmada nitel ve nicel araştırma desenlerinin bir arada kullanılması sonucu oluşan "paralel karma yöntem" kullanılmıştır. Deney gurubu 27, kont-rol gurubu ise 29 öğrenciden oluşmuştur. Araştırma verileri; Demokrasi Algısı Ölçeği ve görüşme kayıtlarından elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde iliş-kisiz örneklemler t-testinden, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz yön-teminden yararlanılmıştır. Analiz sonucunda deney ve kontrol grubunun ölçüm sonuçları incelendiğinde deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür [t(54)=8.568, p<.05]. Nitel verilerin analizi sonucunda ise değer eğitimi yaklaşımlarına göre geliştirilen demokrasi eğitimi etkinliklerinin (öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre) saygı, hoşgörü, eşitlik ve diğer demokratik değerle- rin geliştirilmesine olumlu katkı sağladığı ayrıca demokrasiye yönelik olumlu davranışları artırdığı görülmüştür
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

The Effect of Activities Developed Appropriately to the Values Education Methods Upon Democratic Perception and Behaviors

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aladağ, S. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Değer Eğitimi Yaklaşım- larının Öğrencilerin Sorumluluk Değerini Kazanma Düzeyine Etkisi. Dokto- ra tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aron, R. (2011). Demokrasi ve Totalitarizm (V. Hatay Çev.). Ankara: Kadim Yayınları.
  • Bacanlı, H. (2006). Duyuşsal Davranış Eğitimi. (3. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balake, S., Barady, T. ve Sanchez, S. (2003). Enculturation of democratic principles in the young: A vision of equity education in public schools. Educational Research Quarterly, 28(1), 48-59.
  • Balcı, E. Ç. (2009). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Adil Olma Değeri- nin Öğretiminde, Çoklu Zekâ Kuramının Uygulanması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baysal, N. Z. (2009). Demokrasi Eğitimi İçin Karar Verme Modelinin Kullanılması: İlköğretim Üçüncü Sınıf Hayat Bilgisi Dersi Örneklemesi. Kuram ve Uygu- lamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 53-84.
  • Bolay, S. H. (2007). Değerlerimiz ve Günlük Hayat. Değerler Eğitimi Merkezi Der- gisi, 1(1), 12-19.
  • Bülbül, S. (1989). Demokrasi Eğitiminde Öneriler. Demokrasi İçin Eğitim (Panel). Ankara: TED Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (11. basım). Ankara: Pegam A Akademi.
  • Cheung, C. K. ve Lee, T. Y. (2010). Improving social competence through character education. Evaluation and program planning, 33, 255-263.
  • Çalık, D. (2002). İlköğretim Okullarında Demokrasi Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Davis, H. D. (2006). Character education in America's public schools. Journal of Church and State. Retrieved December 19, 2009 from http://www.redorbit. com/news/education 56519/character_education_ inamericaspublic_schools/.
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim Düzeyinde Değerler Eğitimi Programının Etkililiği. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirtaş, S. (2009). Çocuk Yuvasında Kalan Korunmaya Muhtaç Çocukların De- ğer Eğitiminde Yaratıcı Dramanın Etkililiği. Doktora tezi, Hacettepe Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Diker, Z. (2012). Demokrasi Eğitimi ve Lise Öğrencilerinin Demokratik Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 229-238.
  • Doğanay, A. (2007). Değerler Eğitimi. C. Öztürk (Ed.). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. (3.basım). Ankara: Pegem-A Yayıncılık, 255-286.
  • Ekşi, H. (2003). Temel İnsani Değerlerin Kazandırılmasında Bir Yaklaşım: Karak- ter Eğitimi Programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96.
  • Genç, S. Z. (2006). Demokratik Kazanımların Gerçekleştirilmesinde İlköğre- tim Öğretmenlerinin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Millî Eğitim Dergisi, (171), 43-54.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, Ü. A. ve Cüro, E. (2010). İlköğretimde Demokrasi Eğiti- mine Bir Örnek: Okul Öğrenci Meclisleri (Elazığ İli Örneği). Ondokuz Ma- yıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 123-146.
  • Göregenli, M., ve Gürşimşek, L. (2004). Öğretmen adayları ve öğretmenlerde de- mokratik tutumlar, değerler ve demokrasiye ilişkin inançlar. Uluslar Arası Demokrasi Eğitimi Sempozyumu. Çanakkale Üniversitesi, 20- 21 Mayıs.
  • Hossain, A, ve Marinova, D. (2004). Values education: A foundation for sustaina- bility. In Seeking Educational Excellence. Proceedings of the 13th Annual Teaching Learning Forum, 9-10 February, Perth: Murdoch University. Retri- eved August 08, 2009 from http://lsn.curtin.edu.au/ tlf/tlf2004/hossain.html.
  • Hökelekli, H. ve Gündüz, G. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zen- gin (Ed.). Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu. İstanbul: DEM Yayınları, 371-396.
  • Huitt, W. (2004). Values Educational Psychology Interactive. Valdosta State Uni- versity. Web: http://chiron.valdosta.edu/whuitt/col/affsys/values.html. adre- sinden 13 Eylül 2011'de alınmıştır.
  • Kenez, N. (1993). İnsan Haklarından Yararlanmada Yükseköğrenimin Etkisi. Yük- sek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kıncal, R. Y. ve Işik, H. (2003). Demokratik Eğitim ve Demokratik Değerler. Eği- tim Araştırmaları, 3(11), 54-58.
  • Kim Suh, B. ve Traiger, J. (1999). Teaching values through elementary socıal studi- es and literature curricula. Education. 119 (4), Retrieved July 21, 2009 from http://www.questia.com. (The Online Library of Books and Journals)
  • Kirschenbaum, H. (2000). From values clarification to character education: A per- sonal journey. Journal of Humanistic Counseling, Education and Develop- ment, 39 (1, September), 4-20 (ERIC Document Reproduction Service No: EJ617563).
  • Kuş, Z. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Demokrasi Algılarının Çeşitli Değişken- ler Açısından İncelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lovat, T. (2006). Values education and 'doing well' in school. Address to the Aust- ralian Council of State School Organizations (ACCSO), Melbourne, 26 Oc- tober. Retrieved July 19, 2008 from www.valuesineducation. org.aupdflo- vat061026.pdf.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değer. Değerler Eğitimi Dergisi, (3), 217-239.
  • Samur, A. Ö. (2011). Değerler Eğitimi Programının 6 Yaş Çocuklarının Sosyal ve Duygusal Gelişimlerine Etkisi. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü, Konya.
  • Sims, M. (2003). Value-based education for pre-service students in children and family studies. Journal of Educational Enquiry, 4 (1). 68-79. Retrieved July , 2008 from http://www.literacy.unisa.edu.au/jee/Papers/JEEVol4No1/ Paper%205.pdf.
  • Tanırlı, H. (2007). Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitimi İle İlgili Konuların İlköğ- retim Kurumlarında Okutulmakta Olan Ders Kitapları İçerisindeki Yerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Kahraman Maraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Tanrıverdi, B. (2009). Sürdürülebilir Çevre Eğitimi Açısından İlköğretim Program- larının Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(151), 89-103.
  • Tahiroğlu, M. (2013). Performance task application concerning the promotion of the value of helpfulness in social studies course for primary schools. Educa- tional Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1843-1862
  • Taylor, H. J. (2007). A comparison of charecter trait scores for afjrotc students versus non- afjrotc students. Unpublished doctoral dissertation, Wilmington College, Ohio.
  • UNESCO. (2005). Learning to do: Values for learning and working together in a globalized world (Eds., L. R. Quisumbing & J. Leo). Bonn, Germany:
  • UNESCO-UNEVOC. Retrieved January 06, 2009 from http://www.unevoc. unesco.org/fileadmin/ userupload/pubs/Learning ToDo.pdf.
  • Uslu, M. (2003). İlköğretim 2. Kademede Demokrasi Eğitimi Öğretmen ve Öğren- cilerin Demokratik Davranışlar Sergileme Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Viadero, D. (2003). Nice work, education week, 22(33), 38-42. Retrieved March 13, from https://email. responsiveclassroom.org/sites/default/files/pdf_fi- les/nicework.
  • Walker, H. ve Golly, A. M. (1999). Developing behavioral alternative for antisocial children at the point of school entry. The Clearing House, 73(2), 104-106.
  • Yağcı, E. (1997). Sınıf İçi Demokratik Öğretimin Öğrenci Erişisi ve Akademik Ben- lik Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Yeşil, R. (2004). İnsan Hakları Eğitiminde Yöntem. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 35-41.
  • Yeşil, R. (2002). Okul ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara: No- bel Yayınevi. Ekler EK-1 Etkinlik Örneği
APA tahiroğlu m, aktepe v (2015). Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. , 309 - 345.
Chicago tahiroğlu mustafa,aktepe vedat Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. (2015): 309 - 345.
MLA tahiroğlu mustafa,aktepe vedat Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. , 2015, ss.309 - 345.
AMA tahiroğlu m,aktepe v Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. . 2015; 309 - 345.
Vancouver tahiroğlu m,aktepe v Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. . 2015; 309 - 345.
IEEE tahiroğlu m,aktepe v "Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi." , ss.309 - 345, 2015.
ISNAD tahiroğlu, mustafa - aktepe, vedat. "Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi". (2015), 309-345.
APA tahiroğlu m, aktepe v (2015). Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 13(30), 309 - 345.
Chicago tahiroğlu mustafa,aktepe vedat Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi 13, no.30 (2015): 309 - 345.
MLA tahiroğlu mustafa,aktepe vedat Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.13, no.30, 2015, ss.309 - 345.
AMA tahiroğlu m,aktepe v Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi. 2015; 13(30): 309 - 345.
Vancouver tahiroğlu m,aktepe v Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi. 2015; 13(30): 309 - 345.
IEEE tahiroğlu m,aktepe v "Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi." Değerler Eğitimi Dergisi, 13, ss.309 - 345, 2015.
ISNAD tahiroğlu, mustafa - aktepe, vedat. "Değerler Eğitimi Yaklaşımlarına Göre Geliştirilen Etkinliklerin Demokratik Algı ve Davranışlar Üzerine Etkisi". Değerler Eğitimi Dergisi 13/30 (2015), 309-345.