TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ
Yıl: 2015 Cilt: 4 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 198 - 210 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ
Öz: Trafik kazaları yüksek düzeyde ölümlere, yaralanmalara, maddi ve sosyal kayıplara neden olan ciddi bir problemdir. Trafik kazaları genellikle sürücü, yolcu, yaya, yol ve araç kaynaklı nedenlerle meydana gelmektedir. Ancak bu nedenler içerisinde sürücü kaynaklı hatalar %90'lık bir oranla ilk sırada yer almaktadır. Bu nedenle, trafik kazalarını azaltmak ve bu ciddi sorunu çözümlemek için öncelikli olarak sürücü etkeni üzerinde durulmalıdır. Bu araştırma bu gerçekten hareketle sürücülerin karıştıkları kaza sayılarını etkileme olasılığı olan 13 ayrı değişkeni incelemiştir. Araştırmanın verileri Erzurum ilinde 226 kadın ve 241 erkek sürücüden toplanmıştır. Veriler SPSS 17.0 programı üzerinde korelasyon ve çoklu regresyon testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları bu değişkenler içerisinde sadece sürücülerin aldığı ceza sayıları ve sürücülerin sürücülük yaptıkları yılların süresi değişkenlerinin sürücülerin karıştığı kaza sayılarını anlamlı düzeyde etkilediğini göstermiştir. İki etkide pozitif yönlüdür. Medeni hal değişkeni ise anlamlı düzeyde kaza sayılarını etkilemese bile olasılık değeri ,05 anlamlılık düzeyine yakın olduğundan dikkate alınması gereken bir etken olarak değerlendirilebilir. Medeni hal değişkeninin etkisi ise negatif yönlüdür; yani evlilerin bekârlara göre kazaya karışma olasılıkları daha azdır.
Anahtar Kelime: THE INVESTIGATION OF DRIVER RELATED FACTORS CAUSING TRAFFIC ACCIDENTS USING MULTIPLE REGRESSIONS
Öz: Traffic accident, which causes a great number of deaths, injuries and economical losses, is a serious problem. Traffic accidents are caused by drivers, passengers, pedestrians, motorways and vehicles related factors. However, traffic accidents caused by driver related factors compose of around 90% of all traffic accidents. Therefore, to decrease the number of traffic accidents and their devastating consequences, it is necessary to primarily focus on this factor. In this manner, this current study investigated 13 driver related factors probably causing traffic accidents. The study was conducted with 226 female and 241 male subjects in the city of Erzurum, Turkey. Data were analyzed using correlation and multiple regression tests on SPSS 17.0. Findings showed that two characteristics of drivers significantly and positively affected the number of accidents drivers did: driving experience in year and the number traffic tickets drivers had. In addition to these, marital status seems an important factors even if its effect was not significant (p = .13). According to the findings married drivers are less likely to involve in traffic accidents.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- BEKTAŞ, S. VE HINIS, M. A., (2008). "Şehi- riçi Trafik Kazalarına Etki Eden Faktörlerin Lojistik Regresyon Modeli ile İncelenmesi: Aksaray Örneği". Ü. Müh.-Mim. Fak. Derg., 23(3), 25-33
- BİNGÖL, Ş., (1999). "Trafik Hizmetlerinde Verimlilik Yaklaşımı." Trafik Hizmetleri Açısından Ulaşım Sektörünün Geleceği Sempozyumu - Bildiriler, M.P.M Yay. No: 636, Ankara
- CLARKE D. D, WARD P., AND TRUMAN W., (2002). "In-depth Accident Causation Study Of Young Drivers." Report prepared for Road Safety Division, Department of Transport, Local Government, and the Regions
- ÇAVDAR, A., UÇAR, M., VE KILIÇASLAN, İ., (2008). "Trafik Kazalarına Sebep Olan Yüksek Hız Kusurlarının Denetimi ve Aktif Güvenlik Sistemler İle Kontrolü." Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der., 23(1), 187-198
- ÇETİNOĞLU, Ç. E., CANBAZ, S., TOMAK, L., VE PEKŞEN, Y., (2004). "Samsun İli 2004 Yılı 112 Acil Sağlık Hizmetine Bildi- rilen Trafik Kazalarının Değerlendirilmesi." Türkiye Acil Tıp Dergisi, 7(1), 1-4
- DELİCE, M., (2012). "Kadın Sürücülerin Trafik Kazaları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi." Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(49), 63-87
- DELİCE, M., (2013). "Sürücüyü Öfkelendiren Davranışların ve Sürücülerin Bu Davranışlara Verdiği Tepkilerin İncelenmesi." Atatürk Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 251-274
- DOLU, O., (2009). "Rasyonel Bir Tercih Ola- rak Suç: Klasik Okul Düşüncelerinin Suçu Açıklama ve Önleme Kapasitelerinin De- ğerlendirilmesi". Polis Bilimleri Dergisi, 11(4), 89-120
- EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ [EGM] (2013). "Genel Trafik İstatistikleri". http:// www.trafik.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 22.05.2013)
- ERJEM, Y., (2012). "Trafik Sisteminin işleyişi ve Trafik Kazaları Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma." http://www.gapmyo.edu.tr/der- gi3/6%20trafik.pdf, (Erişim Tarihi: 27.04.2012)
- EŞİYOK, B., KORKUSUZ, I., CANTURK, G., ALKURT, A. H., KARAMAN, A. G., AND HANCI, I. H., (2005). "Road Traffic Accidents And Disability: A cross-section study from." Disability And Rehabilitation, 27(21), 1333-1338.
- JACOBS, G., AERON-THOMAS, A., AND ASTROP, A., (2000). "Estimating Global Road Fatalities". London: Transport Research Laboratory.
- KABAKUŞ, N., TORTUM, A., VE ÇODUR M. Y., (2012). "Erzurum'un İlçelerinde Meydana Gelen Trafik Kazalarının Coğrafi Bilgi Sis- temleri İle Değerlendirilmesi". Ordu Üniv. Bil. Tek. Derg., 2(2), 78-92
- KALYONCUOĞLU, Ş. F., (1999). "Sürücü Niteliklerinin Trafik Kazaları Üzerine Etkisi: Isparta Örneği". X. Mühendislik Sempozyu- mu, 528-535
- KARA, İ. H., SITMAPINAR, K., ERDEM, Ö., KAPLAN, M., VE ALDEMİR, M., (2007). Diyarbakır İlinde Meydana Gelen Trafik Kazalarının İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Tip Fakültesi Dergisi, 3, 14-19
- KRAHE, B., (2005). "Predictors of Women's Aggressive Driving Behavior". Aggressive Behavior, 31, 537-546
- ÖZERKMEN, N., (2012). "Trafik Kazalarının Nedenleri ve Sürücü Davranışları." http:// www.gapmyo.edu.tr/dergi3/3%20trafik.pdf, (Erişim Tarihi: 27.04.2012)
- SAPLIOĞLU, M., VE KARAŞAHİN, M., (2006). "Coğrafi Bilgi Sistemi Yardımı İle Isparta İli Kentiçi Trafik Kaza Analizi." Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühen- dislik Bilimleri Dergisi, 12(3), 321-332.
- SİGNORİ, E. I., AND BOWMAN, R. G., (1974). "On the Study of Personality Factors in Research Ondriving Behavior". Personality and Motor Skills, 38, 1067-1076.
- SÜMER, N., (2002). "Trafik Kazalarında Sosyal Psikolojik Etmenler: Sürücü Davranışları, Becerileri ve Sosyal Politik Çevre." Türk Psikoloji Yazıları, 5(9-10), 1-36.
- SÜMER, N., VE ÖZKAN, T., (2002). "Sürücü Davranışları, Becerileri, Bazı Kişilik Özellikleri ve Psikolojik Belirtilerin Trafik Kazalarındaki Rolleri." Türk Psikoloji Dergisi, 17(50), 1-22.
- ŞENEL, B., VE ŞENEL, M., (2013). "Risk Ana- lizi: Türkiye'de Gerçekleşen Trafik Kazaları Üzerine Hata Ağacı Analizi Uygulaması." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 65-84.
- TANRIKULU, S., (2003). "Trafik Kazalarının Önlenmesi Bağlamında Trafik Güvenliği Eğitiminin Rolü ve Trafik Kültürü." Polis Bilimleri Dergisi, 5(1), 45-60.
- TENGİLİMOĞLU, D., VE KAYNAK, Ö., (1993). "Ev Kazaları." Yeni Tıp Dergisi, 10, 51-57.
- TURAN, M. T., EŞEL, E VE KELEŞ S., (2003). "Motorlu Araç Kazası Geçiren Kişilerde Akut Stres Bozukluğu Semptomlarının Değerlen- dirilmesi." Klinik Psikiyatri, 6, 12-17.
- TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU, (2011). "Trafik Kaza İstatistikleri." http://www.tuik. gov.tr/VeriBilgi.do?tb_id=52&ust_id=15, (Erişim Tarihi: 18.04.2011).
- WORLD HEALTH ORGANİZATİON (2013). "Global Status Report on Road Safety 2013." Luxenbourg: WHO Press.
- YÜKSEL, İ., (2002). "Sürücü Davranışlarının Stres Oluşturucu Değişkenlere Bağlı Olarak Öngörülmesi." Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19, 173-182.
APA | DELİCE M (2015). TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. , 198 - 210. |
Chicago | DELİCE Murat TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. (2015): 198 - 210. |
MLA | DELİCE Murat TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. , 2015, ss.198 - 210. |
AMA | DELİCE M TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. . 2015; 198 - 210. |
Vancouver | DELİCE M TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. . 2015; 198 - 210. |
IEEE | DELİCE M "TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ." , ss.198 - 210, 2015. |
ISNAD | DELİCE, Murat. "TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ". (2015), 198-210. |
APA | DELİCE M (2015). TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ, 4(11), 198 - 210. |
Chicago | DELİCE Murat TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ 4, no.11 (2015): 198 - 210. |
MLA | DELİCE Murat TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ, vol.4, no.11, 2015, ss.198 - 210. |
AMA | DELİCE M TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ. 2015; 4(11): 198 - 210. |
Vancouver | DELİCE M TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ. 2015; 4(11): 198 - 210. |
IEEE | DELİCE M "TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ." ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ, 4, ss.198 - 210, 2015. |
ISNAD | DELİCE, Murat. "TRAFİK KAZALARINA ETKİ EDEN SÜRÜCÜYLE İLGİLİ FAKTÖRLERİN ÇOKLU REGRESYON ANALİZİYLE İNCELENMESİ". ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ 4/11 (2015), 198-210. |