Yıl: 2015 Cilt: 4 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 238 - 253 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Öz:
Bu araştırma, ortaöğretim kurumlarında sosyal kulüplerde öğrencilerin yaşadığı sorunları ortaya koyarak çözüm önerileri getirmek amacıyla yapılmıştır. Betimsel bir araştırma olan bu araştırmanın evrenini İstanbul ilindeki ikisi teknik ve meslek lisesi, ikisi imam hatip lisesi, biri Anadolu lisesi olmak üzere altı liseden rastgele seçilmiş 305 öğrenci oluşturulmuştur. Veriler, normal dağılım gösterdiğinden, istatistiksel analizlerde Student t-testi ve varyans analizi uygulanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda ortaöğretim kurumlarında eğitsel kulüplerin planlanması, yürütülmesi, yönlendirme, maddi kaynakların ve imkânların azlığı gibi konularda sorunlar yaşandığı saptanmıştır. Öğrenciler, eğitici kolların yıllık çalışma programlarında belirtilen hedeflerin gerçekleştirilmesini hiç yeterli bulmamaktadır. Sosyal kulüplerde yaşanan en önemli problem, öğrencilerin kulüplere yönlendirilmesinde yaşanan rehberlik sıkıntısıdır. İstekleri dışında kulüplere zorla yönlendirilmeleri öğrenciler tarafından eleştirilmektedir. Öğrenciler eğitici kol çalışmalarına ayrılan mekânı ve zamanı yeterli bulmamaktadır. Ayrıca öğrenciler okul yöneticilerinin eğitici kol çalışmalarını daha etkin bir hale getirmek için çaba göstermediklerini düşünmektedir. Öğretmenlerin ve yöneticilerin sosyal kulüplerle ilgili gerekli donanıma sahip olabilmesi için gerekli hizmet içi eğitimler düzenlenmelidir. Kulüplerin maddi imkânları ve okullarda veli-öğretmen-yönetici işbirliği artırılmalıdır.
Anahtar Kelime:

PROBLEMS AND SOLUTIONS ENCOUNTERED IN SOCIAL CLUBS

Öz:
This research had been made in order to propose solutions about what kind of problems students encounter in social clubs in secondary school. The universe of this research, which descriptive research, was formed by 305 students who randomly selected from six schools that they are two technical and vocational schools, two religious high schools, one Anatolian high school. In statistical analysis, Student t-test and analysis of varience was applied because the data is normally distributed. As a result of the research, problems have been seen in issues such as planning educational school clubs, execution, routing, scarcity of material resources and facilities. Students do not find enough to practice the objectives outlined in the annual work program. The most important problem experienced in social clubs is lack of guidance in guiding students to clubs. To lead by force out of their requests to the club has been criticized by students. Students do not find enough selected place and time for educational clubs. In addition, the students are considering that school administrators do not effort to make the work of their education club more effective. Necessary in-service training should be organized for teachers and administrators have necessary knowledge related to social clubs. Financial facilities of clubs and parent-teacher-administrator collaboration should be increased in schools.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKAR, N., (2006). Ortaöğretim Kurumlarında Karşılaşılan Disiplin Sorunları ve Eğitim Yöneticilerinin Çözüm Yaklaşımları (Denizli İli Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli
  • ALBAYRAK, M., YILDIZ, A., BERBER K. & BÜYÜKKASAP, E. (2004). İlköğretimde ders dışı etkinliklerin ve bunlarla ilgili öğrenci davranışları hakkında velilerin görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12, 36-48
  • APAYDINLI, K. & ŞENTÜRK, N. (2012). Ders dışı sosyal (müziksel) etkinliklerin genel lise öğrencilerinin kural dışı davranış gösterme eğilimlerine etkileri, IJTASE, 67-79
  • ARABACI, İ.B. & AKGÜL, D. (2011). İlköğretim okulu öğrencilerinin sosyal kulüp etkinlikleri konusundaki görüşleri (Bitlis ili örneği), International Computer & Instructional Technologies Symposium,5, 1-6
  • ARSLANTAŞ, Ö. (1989). İlkokullarda Eğitici Kol Çalışmalarında Karşılan Sorunlar. Ya- yımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • AYBEK, A. (2007). Öğrencilerin Beden Eğitimi Dersine ve Ders Dışı Etkinliklere Yönelik Tutumlarında Beden Eğitimi Öğretmenle- rinin Rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • BUDAK, B. (1999). Lise Öğrencilerinin Algılanan Sosyal Destek Düzeyi İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, On dokuz Mayıs Üni- versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun
  • BÜKÜŞOĞLU, N. & BAYTURAN, A.F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psiko- sosyal durumlarına ilişkin algısı üzerindeki rolü, Ege Tıp Dergisi, 44(3), 173-177
  • CANBAY, A. (2007). İlköğretim okullarında sosyal etkinlikler ve müzik kulübünün önemi. Millî Eğitim Dergisi, 174, 21-34
  • ÇİLOĞLU, E. (2006). Okul Çevresinin Öğrenci- lere Eğitsel Katkısı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • DURUHAN, K. & DEMİR, S. (2005). Resmi ve özel ilköğretim okullarındaki eğitici kol çalışmalarının amaçlarına ulaşma düzeyine ilişkin öğrenci görüşleri (Kayseri ili örnek- lemi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 175-185
  • EARLS, F. & CARLSON, M. (2002). Adolescents as collaborators: Ins earch of Well-being. In M. Tiendaand W. J. Wilson (Eds.) Youth in cities: a cross-national perspective. New York: Cambridge University Press
  • EARGED (2009). Ortaöğretim Okulları Öğrenci Kulüp Faaliyetlerine Yönelik Eğitim Materyali ve Donanım İhtiyacının Değerlendirilmesi. Ankara: Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı
  • EKİCİ, S., BAYRAKDAR, A. & UĞUR, A.O. (2009). Ortaöğretim kurumlarındaki yöneti- cilerin ve öğrencilerin ders dışı etkinliklere bakış açılarının incelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 430-444
  • EKMEKÇİ, A. (2006). İlköğretim Okulları 1. Kademede Eğitici Kol Çalışmalarının Yeterlilik Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak
  • EROĞLU, E. (2008). İlköğretim okullarındaki Sosyal Kulüp Çalışmalarında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Elmadağ İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • GEDİKOĞLU, T. (2005). Avrupa birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: sorunlar ve çözüm öne- rileri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 23-45
  • GÜNDOĞDU, C., KARATAŞ, Ö. & NACAR, E. (2011). Ders dışı etkinliklerin uygulama- larında okul müdürlerinin sorunları, Journal of New World Sciences Academy Sports Sciences, 6(1), 65-72
  • GÜNDÜZ, H. (1997). Eğitici Kol Çalışmaları- nın Etkililiği İle İlgili Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • KARAKÜÇÜK, S. & YETİM A. (1999). Okul yöneticilerinin ders dışı etkinliklere yaklaşım- ları, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 51-62
  • KARAKÜÇÜK, S. & YETİM, A. (2000). Okul Müdürlerinin Ders Dışı Etkinliklerin Uygu- lamalarına Yönelik Sorunları. 1. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • KILBAŞ, Ş. (2000). Adana ili liselerinde eğitsel kol çalışmalarının durumuna ilişkin yönetici ve öğretmen görüşmeleri, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 1-20
  • KILBAŞ, Ş. (2000). Varoluşçu eğitim felsefesi açısından eğitsel etkinlikler. Çukurova Üniver- sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(19), 26-33
  • KILBAŞ, Ş. (2001). Gençlik ve Boş Zaman De- ğerlendirme. Adana: Anaca Yayınları
  • KOÇİNALİ, A. (2008). Kocaeli İli Gebze İlçe- sindeki Endüstri Meslek Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Eğitsel Kulüplere Bakışı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yedi- tepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • KÖSE, E. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Ders Dışı Etkinlikleri Tercih Etme Nedenleri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya
  • ONAY, İ. & GELEN, İ. (2013). İlköğretim okullarındaki eğitsel kulüp uygulamalarının etkililiğine ilişkin öğretmen ve yönetici gö- rüşlerinin değerlendirilmesi, International Journal of Social Science, 6(4), 615-647
  • ÖZDOĞAN, A. (2003). Eğitsel Kol Çalışmaları- nın Sınıfa Etkisi, http://egitisim.inonu.edu.tr/ Aozdoğan_ekc.htm adresinden 16.11.2013 tarihinde erişilmiştir
  • ÖZPOLAT, A.V. (2001). Demokratik Davranışı İçselleştirme Aracı Olarak: Okullarda Eği- tici Kol Çalışmaları, http//yayım.meb.gov. tr/ yayımlar/sayı21/ozpolat.htm adresinden 16.11.2013 tarihinde erişilmiştir
  • ÖZKAPTAN, E. (2007). Okullardaki Sosyal Kulüp Etkinliklerinin Rekreasyonel Açıdan Değerlendirilmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya
  • POYRAZ, A. (1999). Ortaöğretim Kurumlarında Ders Dışı Sportif Faaliyetlerin Organizasyonu Katılım Sorunları ve Çözüm Yolları Üzerine Bir Araştırma (Afyon İli Örneği). Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • ŞAHİN, Ç. (1995). İlköğretim Okulları 1. Ka- demede (İlkokullarda) Eğitici Kol Çalışma- larının Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • ŞİŞMAN, M. (2007). Eğitimde Mükemmellik Arayışı. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • TETİK, V. (2008). Genel Liselerde Sosyal Etkin- liklerin Uygulanmasında Okul Yöneticilerinin Etkililiği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • TÜRE, N. (2007). Eğitimde ve Öğretimde Bir Araç Olarak Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilere Sağladığı Katkılar. Yayımlanma- mış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • YAMAN, E. (2011). Rekreasyon bağlamında öğrenci algılarına göre sosyal kulüplerin işlevselliği, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 35-48
  • YETİŞ, Ü. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin boş zaman değerlendirme eğilimlerinin farklı değişkenlere göre belirlenmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 193-205
APA YAMAN E, ERSAL Ö (2015). SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. , 238 - 253.
Chicago YAMAN Erkan,ERSAL Özlem SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. (2015): 238 - 253.
MLA YAMAN Erkan,ERSAL Özlem SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. , 2015, ss.238 - 253.
AMA YAMAN E,ERSAL Ö SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. . 2015; 238 - 253.
Vancouver YAMAN E,ERSAL Ö SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. . 2015; 238 - 253.
IEEE YAMAN E,ERSAL Ö "SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ." , ss.238 - 253, 2015.
ISNAD YAMAN, Erkan - ERSAL, Özlem. "SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ". (2015), 238-253.
APA YAMAN E, ERSAL Ö (2015). SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ, 4(11), 238 - 253.
Chicago YAMAN Erkan,ERSAL Özlem SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ 4, no.11 (2015): 238 - 253.
MLA YAMAN Erkan,ERSAL Özlem SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ, vol.4, no.11, 2015, ss.238 - 253.
AMA YAMAN E,ERSAL Ö SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ. 2015; 4(11): 238 - 253.
Vancouver YAMAN E,ERSAL Ö SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ. 2015; 4(11): 238 - 253.
IEEE YAMAN E,ERSAL Ö "SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ." ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ, 4, ss.238 - 253, 2015.
ISNAD YAMAN, Erkan - ERSAL, Özlem. "SOSYAL KULÜPLERDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ". ULUSLARARASI HAKEMLİ AKADEMİK VE BEŞERİ BİLİMLER DERGİSİ 4/11 (2015), 238-253.