Yıl: 2015 Cilt: 11 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 109 - 125 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri

Öz:
Günümüzde sanat ve mimarlık çevrelerince geliştirilen yeni yöntemler, belirli ortak davranış biçimleri içermektedir. Bu davranışların estetik ve plastik değerdeki yansımaları ise yine benzer biçimde ortak bir dil yaratmaktadır. Büyük ölçüde tüketim odaklı gelişen yeni sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel ortamda, her geçen gün farklı, dikkat çekici, iletişimsel ve teatral yöntemler denemek, oluşturulan bu dilin ortak konsantrasyon alanıdır. Postmodern mimari tartışmalarına dahil olan bu süreç, bilgi üretim teknolojileri ve sosyokültürel ortam ile doğrudan etkileşim içindedir. Bireysel zevklerin ön plana çıktığı ve üretim teknolojilerinin çeşitliliği desteklediği günümüzde, mimarlık da bu yeni eğilimlerden doğrudan etkilenmektedir. Böylelikle, modern sonrasında farklı ve dikkat çekici olmaya yönelen mimarlık, temel bir prensip olarak iletişimsel olmayı bir tasarım stratejisi haline getirmiştir. Diğer taraftan, iletişimsel stratejilerin bir tasarım prensibi olarak ortaya çıktığı barok dönem, bu eğilimin genel karakteristiğini kuran bir sanat akımı olması bakımından, modern sonrası eğilmlerin teatral tavrı için uygun bir araştırma zemini sunmaktadır. Bu çalışmada, tasarım stratejilerindeki erk sembollerinin neler olabileceği ve mimarlıktaki teatral anlatım eğilimine ne gibi bir destek sağladığı incelenmiştir. Ardından teatralliğin bir tasarım stratejisi olarak ortaya çıkışı, neden ve sonuç ilişkisi içinde değerlendirilmiştir. Buradaki amaç, teatral iletişimselliğin bir tasarım stratejisi olarak mimarlıktaki temel prensiplerini araştırmak, bu prensiplerin özündeki barok karakteri ortaya koymaktır
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

-

Öz:
For today's art world, it has been observed that new methods of design show a common tendency of similar behaviours. Plastical and easthetical reflections of these behaviours create a common language of design as well. Trying to be creative, striking and communicational approaches constitute the main basis for this new language of design. This period which can also be named as tendencies after modernism in architecture, is directly linked to the new production and enformation technologies as well as socio-culturel environment. In today's art environment in which individual tastes are becoming noticable and variety is supported by new production technology, architecture is one of the areas that mostly affected from these tendencies. Thus, architecture after modernism seems to contain theatrical principles as a basic design strategy.On the other hand, baroque style, which had created the strategy of suprising as a design principle, gives us a strong basis in order to examine the main characteristics of this tendency of being communicational in architecture after modernism.Within this context, the typology of these power symbols behind the impetus of being theatrical in architecture is going to be examined. Purpose of this study is to put forward the basic principles of dramatic behaviours and theatrical tendencies of new design strategies, and examine the baroque charasteristcis behind
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baudrillard, J. 1998. Simülakrlar ve Simülasyon. Çev: Oğuz Adanır. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Baudrillard J., 1996, Disneyworld Company, March 4, Liberation.
  • Bazin, G.1964. Baroque And Rococo. London: Thames and Hudson Pres.
  • Bumin, K. 1990. Demokratikleşme Arayışında Kent. İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Deluze, G. 2006. Kıvrım: Leibniz ve Barok. Çev. Halan Yücefer, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • De Crousaz, J.P. 2012. Systéme de Reflexions Qui Peuvent Contribuer a la Netteleté et L'étendue de Nos Connaissances. Ulan Press, Sept.2.
  • Dubos, J.B. 2012. Reflections Critiques Sur la Posie et Sur la Peinture, Vol.2, Kamarhati: Saraswati Press.
  • Debord, G. 1996. Gösteri Toplumu (La Societe du Spectacle). Çev.: Ayşen Ekmekçi ve Okşan Taşkent. Vol.2. İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Erdil, T. 2015. Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri, Doktora T., Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayla Antel, İstanbul.
  • Ewen S. 1976. Captains of Consciousness: Advertising And The Consumer Culture. Basic Books. New York.
  • Funk, R. 2009. Ben ve Biz: Postmodern İnsanın Psikanalizi. Çev.:Çağlar Tanyeri, Vol.:2, İstabul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gottdiener, M. 2005. Postmodern Göstergeler (Postmodern Semiotics). Çev.:Erdal Cengiz, Hakan Gür, Arhan Nur. Ankara: Imge Kitapevi Yayinlari.
  • Grima, J. 2012 Adhocism. 1st Istanbul Design Biennial Program Booklet. Ed. Kapucu B, Sahafrir T. İstanbul: Ofset Yayınevi.
  • Harvey, D. 2002. Sınıfsal Yapı Ve Mekansal Farklılaşma Kuramı, 20.Yüzyıl Kenti. Ed&Çev.Bülent Duru- Ayten Alkan. İstanbul: İmge Kitabev.
  • Harvey, D. 2006. Postmodernliğin Durumu Kültürel Değişimin Kökenleri. Çev.: Sungur Savran. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Harvey, D. 2009. Sosyal Adalet ve Şehir (Social Justice And City). Çev. Mehmet Moralı. Vol.3. İstanbul: Metis yayınları.
  • Jameson, F. 1994. Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. Çev.:Nemci Zeka. Vol 2. İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Jencks, C. 1994. The Story of Postmodenism. West Sussex: John Willy & Sons, 2011
  • Keats, J. 2012. Forged: Why Fakes Are The Great Art of Our Days. Oxford: Oxford University Press.
  • Lyotard, J F. 1990. Postmodern Durum. Çev.Ahmet Çiğdem. İstanbul: Arı Yayınları.
  • Lyotard, J.F.1994. Postmodernizm Nedir? Çev.: Nemci Zeka. Vol 2. İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Yetkin, S.K. 1971. Estetik Doktrinler. Ankara: Bilgi Yayınları. Özgeçmiş Seçil Şatır
APA POLAT T, ANTEL A (2015). Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. , 109 - 125.
Chicago POLAT Tuğba,ANTEL Ayla Fatma Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. (2015): 109 - 125.
MLA POLAT Tuğba,ANTEL Ayla Fatma Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. , 2015, ss.109 - 125.
AMA POLAT T,ANTEL A Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. . 2015; 109 - 125.
Vancouver POLAT T,ANTEL A Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. . 2015; 109 - 125.
IEEE POLAT T,ANTEL A "Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri." , ss.109 - 125, 2015.
ISNAD POLAT, Tuğba - ANTEL, Ayla Fatma. "Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri". (2015), 109-125.
APA POLAT T, ANTEL A (2015). Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. Tasarım+Kuram, 11(19), 109 - 125.
Chicago POLAT Tuğba,ANTEL Ayla Fatma Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. Tasarım+Kuram 11, no.19 (2015): 109 - 125.
MLA POLAT Tuğba,ANTEL Ayla Fatma Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. Tasarım+Kuram, vol.11, no.19, 2015, ss.109 - 125.
AMA POLAT T,ANTEL A Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. Tasarım+Kuram. 2015; 11(19): 109 - 125.
Vancouver POLAT T,ANTEL A Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri. Tasarım+Kuram. 2015; 11(19): 109 - 125.
IEEE POLAT T,ANTEL A "Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri." Tasarım+Kuram, 11, ss.109 - 125, 2015.
ISNAD POLAT, Tuğba - ANTEL, Ayla Fatma. "Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri". Tasarım+Kuram 11/19 (2015), 109-125.