Yıl: 2015 Cilt: 23 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 995 - 1012 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi

Öz:
Bu araştırmanın temel amacı öğretim teknolojilerinin ve materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın yöntemi taramaya dayalı betimsel bir surveydir. Araştırmanın çalışma grubunu Çankırı il merkezindeki (merkez ilçe) örgün ve yaygın eğitim kurumlarında görevli toplam 1029 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma grubu kapsamında tüm alt grupların yaklaşık yarısını oluşturan toplam 512 öğretmenden veri toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenler öğretim materyali olarak en çok ders kitabı ve yazılı doküman ile yazı tahtasını kullandıkları, yine öğretmenler öğretim materyallerinin en çok ilgi ve dikkat çeker, bilgiyi somutlaştırır ve öğrenciyi güdüler işlevine katıldıkları sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin öğretim materyali kullanma sıklığı ve öğretim materyallerinin işlevlerine ilişkin görüşleri arasında cinsiyet ve hizmet yılı yönünden anlamlı bir fark bulunmadığı buna karşın görev yeri ve branş yönünden anlamlı bir fark olduğu sonucu ortaya çıkmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

The Analysis Of The Views Of Teachers Related To The Functions Of Teaching Materials During The Teaching- Learning Process

Öz:
It is aimed to determine the point of views of teachers about the functions of teaching technology and materials in teaching-learning process. The method of the research is a descriptive survey which is based on scanning. The study group of the research is generated by totally 1029 teachers who work in formal and informal education institutions in central province of Çankırı (Central Township). Under the study group, data is collected from totally 512 teachers who are half of the sub groups. According to the findings of the research, it is seen that teachers use course books and written documents and boards as teaching materials, and according to the teachers the teaching materials attract attention, embody the information and motivate the students. As a consequence, there is not a significant difference between using frequency of teachers of teaching materials and their point of views related to teaching materials in terms of gender and working years
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdağ, M. ve Tok, H. (2008). Geleneksel Öğretim İle Powerpoint Sunum Destekli Öğretimin Öğrenci Erişisine Etkisi. Eğitim ve Bilim. 33 (147), 26-34.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational Technology in Turkey: Past, Present and Future. Educa- tional Media Internatiınal, 39 (2), 165-174.
  • Alkan, C. (1997). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O. ve Köse, S. (2003). Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (14), 191-196.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: PegemA.
  • Başaran, M. (2003). İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Öğretmenlerin Türkçe Derslerinde Öğretim Materyalleri Kullanma Durumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversi- tesi, Ankara
  • Büyükkaragöz, S. ve Çivi, C. (1999). Genel Öğretim Metotları. (10.Baskı). İstanbul: Beta Basın Yayım Dağıtım.
  • Coşkun, H., Kaya, İ. ve Kuglin, J. (1996). Türkiye ve Almanya'da İlköğretim Ders Kitapları. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
  • Çakır, R. ve Oktay, S. (2013). Bilgi Toplumu Olma Yolunda Öğretmenlerin Teknoloji Kullanımları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 35-54.
  • Çalışır, M. ve Gülmez, A. (2010). Teknoloji Politikaları Çerçevesinde Ekonomik Gelişim: Türkiye - Güney Kore Karşılaştırması. Akademik İncelemeler Dergisi. 5(1), 23-55.
  • Demetriadis, S., Barbas, A., Molohides, A. vd. (2003). Cultures in Negotiation: Teachers' Acceptance/Resistance Attitudes Considering the Infusion of Technology into Schools. Computers and Education. 41 (1), 19-37.
  • Demirel, Ö. (2002). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: PegemA
  • Demirel, Ö.,Seferoğlu, S.S., Yağcı, E. (2004). Öğretim teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: PegemA.
  • Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknolojiyi Kullanabilme Özgüvenlerinin Tespiti. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 99-108.
  • Fidan, N.K. (2008). İlköğretimde Araç Gereç Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Ku- ramsal Eğitimbilim, 1 (1), 48-61.
  • Geçer, A.K. (2010). Teknik Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojisi ve Materyal Geliş- tirme Dersine Yönelik Deneyimleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergi- si,7(2), 1-25.
  • Gökdaş, İ. (1998). "Bilgisayar Eğitimi Öğretim Teknolojisi", VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 9-11 Eylül, Konya.
  • Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğre- tim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, TOJET. 3(7), 1303-6521.
  • Gürbüz, R. (2007). Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimlerine Et- kisi: Olasılık Örneği. Avrasya Eğitim Araştırmaları Dergisi, (28), 75-87.
  • Halis, İ. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Konya: Mikro Yayınları.
  • İşman, A. (2002). Sakarya İli Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojileri Yönündeki Yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 1(10), 1303-6521.
  • İşman, A. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (1. Baskı). Ankara: PegemA.
  • Kahyaoğlu, M. (2011) İlköğretim Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Yeni Teknolo- jileri Kullanmaya Yönelik Görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 79-96.
  • Karamustafaoğlu, O. (2004) Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretim Materyallerini Kul- lanma Düzeyleri: Amasya İli Örneği. AÜ. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Karasar, N. (1991) Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Sanem Yayınları.
  • Karslı, M.D., Gündüz, H.B., Titrek, O., Hamedoğlu, M.A. (2001). Eğitim Yöneticileri ve Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Düzeyleri ve Bilişim Teknolojilerinden Yararlanmalarını Engelleyen Nedenler. Saü. Eğitim Fakültesi Dergisi, (4), 176-188.
  • Kazu, İ.Y. ve Yavuzalp, N. (2008). Öğretim Yazılımlarının Kullanımına İlişkin Öğretmen Gö- rüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(150), 110-126.
  • Kılıç, A. ve Seven S. (2008) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: PegemA.
  • Kline, R.B. (2005).Principles and practice of structural equation modeling (2.Edition).New York:The Guilford Press.
  • Kutluca, T. ve Birgin, O. (2007). Doğru Denklemi Konusunda Geliştirilen Bilgisayar Destekli Öğretim Materyali Hakkında Matematik Öğretmeni Adaylarının Görüşlerinin Değerlen- dirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(82), 81-97.
  • Kuzu, A. ve Yıldırım Y. (2008). Bilişim Teknolojileri Öğretim Programına Yönelik Hazır- lanmış Öğretmen Kılavuz ve Öğrenci Çalışma Kitaplarının Uygunluğuna İlişkin Bilgisa- yar Öğretmenlerinin Görüşlerinin Belirlenmesi. VIII. Uluslar Arası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Eskişehir.
  • Küçükahmet, L. (1995). Öğretim İlke ve Yöntemleri (6 Baskı). Ankara: Gazi Büro Kitapevi.
  • MEM. (2013). Çankırı Milli Eğitim Müdürlüğü İstatistikleri.
  • Öztürk, C. ve Oltuoğlu, R. (2003). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Ma- teryaller (2. Baskı). Ankara: PegemA.
  • Şahin T.Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Anı Yayınevi.
  • Şahin, M. (2000). Sınıf Öğretmenlerinin, Öğretim Sürecinde Eğitim Teknolojileri ve Uygula- malarına İlişkin Etkinlikleri Yerine Getirirken Karşılaştıkları Problemler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Şahin, M. (2010). Öğretim Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Yaklaşım Yayınları.
  • Uçar, M. (1998). İlköğretimde Ders Araç Gereçleri Kullanımı Konusunda Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocatepe Üniver- sitesi, Afyon.
  • Varank, İ. ve Ergün, S. S. (2005). Eğitim Teknolojisi ve Materyal Geliştirme Yeterliliklerinin Belirlenmesi ve Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Bu Yeterlilikle Sahip Olma Derecelerinin İncelenmesi İçin Bir Araştırma Önerisi. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi 14. Sempozyumu,. (1), 838-840. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli
  • Yalın, H. İ. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
APA Şahin M (2015). Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. , 995 - 1012.
Chicago Şahin Mehmet Ali Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. (2015): 995 - 1012.
MLA Şahin Mehmet Ali Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. , 2015, ss.995 - 1012.
AMA Şahin M Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. . 2015; 995 - 1012.
Vancouver Şahin M Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. . 2015; 995 - 1012.
IEEE Şahin M "Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi." , ss.995 - 1012, 2015.
ISNAD Şahin, Mehmet Ali. "Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi". (2015), 995-1012.
APA Şahin M (2015). Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 995 - 1012.
Chicago Şahin Mehmet Ali Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 23, no.3 (2015): 995 - 1012.
MLA Şahin Mehmet Ali Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.23, no.3, 2015, ss.995 - 1012.
AMA Şahin M Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2015; 23(3): 995 - 1012.
Vancouver Şahin M Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2015; 23(3): 995 - 1012.
IEEE Şahin M "Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23, ss.995 - 1012, 2015.
ISNAD Şahin, Mehmet Ali. "Öğretim Materyallerinin Öğrenme-Öğretme Sürecindeki İşlevine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Analizi". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 23/3 (2015), 995-1012.