Yıl: 2015 Cilt: 14 Sayı: 54 Sayfa Aralığı: 19 - 45 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI

Öz:
Eğitim felsefesi öğretim programı geliştirme etkinliklerinin merkezinde yer almaktadır. Bu süreçte felsefeler karar vermede değer filtreleri gibi hizmet ederler. Bu araştırmanın amacı okul ve uyguladığı eğitim programının felsefesinin değerlendirilesi bakımından Wiles ve Bondi'in önerdiği değerlendirme yaklaşımını ana hatları ile ortaya koyarak program geliştirme ve değerlendirme alanında ulusal literatüre katkı sağlamaktır. Literatür taramasına dayalı olarak elde edilen bulgulara göre Wiles ve Bondi'in değerlendirme modelinde 5 boyutta 15 alt boyut bulunmaktadır. Bir okulda yapılacak gözlem ve incelemelerde bu boyutlar yapılandırılmış/katı (K) bir yapı sürecinden esnek bir yapıya (E) doğru uzanan bir boylamda anlamlandırılmaya çalışılır. Wiles ve Bondi'ye göre; program amacının (felsefesin) açık olduğu okullarda, yapı ya da esneklik derecesi oldukça sabit olmalıdır. Diğer bir ifade ile yapı ve esnekliğin 5 derecesi (K-->E) 15 boyutta belirlendiğinde, grafiksel gösterimle güçlü okullar oldukça dikey sütunlara sahip olmalarına karşın bir okul profilindeki zikzaklı bir model öğrenme tasarısında bir tutarsızlık olduğunu gösterir
Anahtar Kelime:

THE APPROACH OF WİLES AND BONDİTO EVALUATE SCHOOL AND CURRİCULUM IN THE CONTEXT OF EDUCATİON PHİLOSOPHY

Öz:
Philosophy of Education is in the centre of developing activities for curriculum development. In this process, philosophies service as value filters on deciding. In this study, the aim is to contribute to the national literature in curriculum development and curriculum evaluation fields by revealing the evaluation approach of Wiles and Bondi's in terms of evaluating the philosophy of the school and its educational programme. According to the findings which are predicated on literature review, in Wiles and Bondi's evaluation model there are 5 basic dimensions and 15 subdimensions. With the observations and researches in a school, these dimensions are tried to be explained in a longitude from a structured (S) form process to a flexible form (F). For Wiles and Bondi's, in the schools where the philosophy of education is clear, form or flexibility degree has to be quite constant. In other words, If it shows on a chart, a zigzag model in a school's profile shows inconsistency in learning design although stronger schools have quite vertical pillars when the five degrees of form and flexibility are defined in fifteen dimensions. (S-->F)
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bacanlı, H. (1998). "Duyuşsal alan davranışlarının kazandırılması". Bilgi çağında öğretmenimiz sempozyumu. Ankara: ANAÇEVAnaçev çağdaş eğitim vakfı. 23-29.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.(2.Basım), Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme. (18. Baskı). Ankara. PegemA Yayıncılık
  • Goodlad, J.I. (1984). Placecalledschool. New York:McGrawHillCo.
  • Helvacıoğlu, F. (1994). 1928'den 1994'e ders kitaplarında cinsiyetçilik. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, ?stanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ?stanbul.
  • İnal, K. (1988). Türkiye'de ders kitaplarında demokratik ve milliyetçi değerler-27 Mayıs ve 12 Eylül askeri müdahale dönemlerine ilişkin bir inceleme. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma(Çev.Ed. Selahattin Turan). Ankara: Nobel yayınları.
  • Ornstein, A.C. &Hunkins, P.F. (2014). Eğitim programı. Temeller, ilkeler ve sorunlar. (Çev.Ed. Asım ARI). Eğitim Kitabevi, Konya.
  • Sönmez, V. (1998). Eğitim felsefesi. (5.Baskı). Ankara: Anı yayınları.
  • Sönmez, V. (2012). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. (17.Baskı). Ankara: Anı yayınları.
  • Tezcan, M. (2003). Eğitim sosyolojisinde çağdaş kuramlar ve Türkiye. A.Ü.E.Fakültesi yayınları, no:170.
  • Ülken, H.Z. (1967). Eğitim felsefesi. ?stanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Wiles,J. &Bondi, J. (1988). Curriculumdevelopment: A guidetopractice.(5.th Edition). Prentice-Hall, Inc.
  • Wiles,J. &Bondi, J. (2011). Curriculumdevelopment: A guidetopractice. (8.th Edition).Prentice-Hall, Inc.
  • Wiles,J. &Bondi, J.. (2014). Curriculumdevelopment: A guide to practice with enhanced pearsone text(9th Edition) Allyn& Bacon EducationalLeadership Series.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6.Basım) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel,S. (2004). Örtük program,eğitimde saklı uygulamalar. Ankara: Nobel yayınları
APA TAŞDEMİR M (2015). OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. , 19 - 45.
Chicago TAŞDEMİR MEHMET OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. (2015): 19 - 45.
MLA TAŞDEMİR MEHMET OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. , 2015, ss.19 - 45.
AMA TAŞDEMİR M OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. . 2015; 19 - 45.
Vancouver TAŞDEMİR M OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. . 2015; 19 - 45.
IEEE TAŞDEMİR M "OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI." , ss.19 - 45, 2015.
ISNAD TAŞDEMİR, MEHMET. "OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI". (2015), 19-45.
APA TAŞDEMİR M (2015). OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 14(54), 19 - 45.
Chicago TAŞDEMİR MEHMET OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 14, no.54 (2015): 19 - 45.
MLA TAŞDEMİR MEHMET OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.14, no.54, 2015, ss.19 - 45.
AMA TAŞDEMİR M OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2015; 14(54): 19 - 45.
Vancouver TAŞDEMİR M OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2015; 14(54): 19 - 45.
IEEE TAŞDEMİR M "OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 14, ss.19 - 45, 2015.
ISNAD TAŞDEMİR, MEHMET. "OKUL VEOKUL PROGRAMI FELSEFESİNİNDEĞERLENDİRMESİNDE WİLESVE BONDİYAKLAŞIMI". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 14/54 (2015), 19-45.