Yıl: 2015 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 205 - 235 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması

Öz:
Türkiye nüfusunun yaklaşık %30'dan fazlasını oluşturan ve 1980-2000 yılları arasında doğanlar Y kuşağı olarak adlandırılmaktadırlar. Y kuşağındaki gençler bağımsız, girişimci, kendilerine güven duyan, kısa zamanda başarı beklentisi içinde olan, özgürlüğü ve esnekliği seven, mikro yönetimden hoşlanmayan, bireysel yaklaşım ağırlıklı karar mekanizmaları olan, bilgi iletişiminde teknolojiyi iyi kullanan kişiler olarak tanımlanmaktadırlar. Bu çalışmada Y kuşağının oluşturduğu üniversite öğrencilerinin yoğun iletişim halinde oldukları akademisyenler ve ebeveynlerinin etkisi altında nasıl bir liderlik profili arzuladıkları, demografik değişkenler açısından liderliğin karizmatik etkisinin mi, entelektüel etkisinin mi ağırlıklı olduğu araştırılmıştır. Araştırmada verilerin analizi için faktör analizi, t testi ve Anova testleri yapılmıştır. Yapılan testler sonucunda cinsiyet ve eğitim değişkeninde farklılıklar tespit edilirken; yaş, gelir, tüketim, yöre ve ebebeylerin eğitim durumlarına göre farklılıklar bulunmamıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim

Investigation Of The Charisma And Intellectuality Effect In Determining A Leadership Model In The Light Of University Students' Interaction With Their Academicians And Parents

Öz:
Those who were born between 1980 and 2000 and nearly consist more than of 30% of the Turkish population are called Gen-Yers. Gen Yers are described as independent, entrepreneurial, self-confident individuals who expect to succeed in a short period of time, like freedom and flexibility, dislike micromanagement, have individual decision-making mechanisms and are good at using information technology. This research aims to investigate what kind of a leadership profile university students, most of whom are Gen Yers, desire to have under the effect of their academicians and parents, and whether charismatic or intellectual effect is higher in terms of demographic variables. As a result of the Factor Analysis, T test and ANOVA analyses, differences have been found regarding leadership characteristics in terms of gender and education variables, whereas no differences have been found according to age, income, consumption, region and educational status of parents.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKDEMİR A., KONAKAY G., DEMİRKAYA H., vd. (2013)"Y Kuşağının Kariyer Algısı, Kariyer Değişimi ve Liderlik Tarzı Beklentilerinin Araştırılması",Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,2(2):11-40.
  • AKYÜZ, Y., (2008) Türk Eğitim Tarihi m.ö 1000 - m.s. .Ankara: Pegem Akademi.
  • ALEMDAROĞLU, A.,(2005) "Bir İmkan Olarak Gençlik", Birikim Dergisi, Sayı:196, 21-30
  • ALTAN, C., (2011) "Eğitim, Siyasal Eğilim İlişkisi: Mersin Örneği", Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1).
  • ARAP, K.S. (2010) "Türkiye yeni üniversitelerine kavuşurken: Türkiye'de yeni üniversiteler ve kuruluş gerekçeleri", Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Sayı:65- 1, 1-29.
  • ATAÜNAL, A. (1998) Türkiye'de yükseköğretim (1923-1998). Ankara: T.C. M.E.B. Yükseköğretim Genel Müdürlüğü.
  • AYKANAT, Z., (2010) "Karizmatik Liderlik ve Örgüt Kültürü İlişkisi Üzerine Bir Uygulama", Karaosmanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
  • BALDA J.B. , MORA F., (2011) "Adapting Leadership Theory and Practice for The Networked,Millennial Generatıon", Journal of Leadership Studies, 5 (3): 13-24.
  • BASKAN, A.G. (2001) "Türkiye'de yükseköğretimin gelişimi", G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 21 (1): 21-32
  • BİNGÖL, D., (2000) "Demokratik Tutum ve Değerler Açısından Üniversite Gençliği", Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1).
  • BOZKURT, Ö., ERGUN T. ve SEZEN S., (1998) Kamu Yönetimi Sözlüğü, Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü (TODAİE) Yayını, No: 283
  • BUGAOĞLU, T. (2013) Edalman'dan Y kuşağının gelecek analizi. 13 Aralık 2013 http://www.halklailiskiler.com.tr/Edalmandan_Y_kusaginin_gelecek_analizi..ph p adresinden erişildi.
  • CONGER, J. A. KANUNGO, R. N. ,(1997) "Measuring charisma: Dimensionality and validity of the Conger-Kanungo scale of charismatic Leadership", Canadian Journal of Administrative Sciences, Eylül Sayı 14, Bölüm 3, sayfa 290, http://ebscohost.com,, erişim tarihi 9 Aralık 2013
  • COOPER, J. (1995) "Ten Reasons College Administrators Should Support Cooperative Learning". Cooperative Learning and College Teaching, 6(1)., http://cgi.stanford.edu/~dept-ctl/cgi-bin/tomprof/posting.php?ID=1129
  • ÇALIŞKUR, A.,(2013) "Türk Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Değerleri ve Kişilik Özellikleri Üzerine Bir Araştırma", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13, Sayı:3, 109-142
  • ÇUHADAROĞLU, F. (1989) "Üniversite Gençlerinde Kimlik Bocalamaları". Üniversite Gençliğinde Uyum Sorunları Sempozyumu Bilimsel Çalışmaları, Bilkent Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Araştırma Merkezi, Ankara.
  • DOĞAN, D. (2013). Yeni kurulan üniversitelerin sorunları ve çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, 108-116.
  • DEMİRER, A.,(2013) "A'dan Z'ye Y kuşağı". 8 Ocak 2014 tarihinde http://www.kigem.com/adan-zye-y-kusagi.html adresinden erişildi.
  • DENEÇLİ, C. ve DENEÇLİ, S. (2010) " Nabza göre şerbet kuşağa göre etkinlik: eğlencenin pazarlanması ve kuşaklar", İstanbul Kültür Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi İletişim Sanatları Bölümü, (ss. 1-5)
  • ERBAŞ, H. (2008) "Üniversitelerin dönüştürülmesi sürecinde kalite geliştirme aracı olarak yurtdışı yayın ve sonuçları", İçinde Servet A., M. Kemal C., Zafer Y., M. Berkay A., Remzi A. (ed.), Dönüştürülen Üniversiteler ve Eğitim Sistemimiz (ss. 185-212). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • ERDEM, A. R. Üniversitelerimizin bilim tarihimizdeki yeri. Erişim Tarihi: 12.12.2013, http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=235
  • ERDOĞAN, S. , ŞANLI, H.S. VE BEKİR, HŞ. (2005) "Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları", Kastamonu Eğitim Dergisi.
  • GÜLER, A., (1995) "Üniversiteli Olmanın Sorumluluğu...Ama, 1995'de; Ama, Türkiye'de...", Emine Akalın, Hakan Aydoğdu, Reşat Saraoğlu, (Yay. Haz.), (1997), Bilim, Bilim Politikası ve Üniversiteler, İstanbul: BağlamYayınları, s: 231-238
  • GÜLER, M., (1999) "Üniversite Gençliğinde Psiko-Sosyal Eğilimler. (Mimar Sinan Üniversitesi Öğrencilerinin Aile ve İş Beklentileri)", Mimar Sinan Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Sosyoloji Anabilim Dalı, Sosyoloji Dergisi Sayı:5, 143- 168
  • GÜREL, Z., (1995) "Özerk Üniversite ve Vakıflar", Mülkiyeliler Birliği Dergisi, Cilt:19, Sayı:181, s: 47-48
  • GÜRÜZ, K.,(1992b) "Batı Üniversitelerinin Tarihi Gelişimi", Çağdaş Eğitim Çağdaş Üniversite, Ankara: Başbakanlık Yayını, s:349-407
  • GÜZEL, M.,(2006)"Küreselleşme, İnternet ve Gençlik Kültürü",Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Küresel İletişim Dergisi, Sayı:1, http://globalmediatr.emu.edu.tr/bahar2006/Lisansustu_Calismalari/K_resellesme ,%20internet%20ve%20Gen_lik.%20mehmet%20g_zel.pdf. erişim tarihi 20 Aralık 2013
APA gönül k, Akdemir A, Ergen B, SOLMAZTÜRK A, Gürer A, AKTÜRK F, GÖKDEMİR O, YAMAÇ Ö, SEZEN S, YAVUZ S, TIN U (2015). Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. , 205 - 235.
Chicago gönül konakay,Akdemir Ali,Ergen Banu,SOLMAZTÜRK Ahmet Barış,Gürer Alper,AKTÜRK Fatih,GÖKDEMİR Oktay,YAMAÇ Ömer,SEZEN Selçuk,YAVUZ Sinem,TIN Uğur Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. (2015): 205 - 235.
MLA gönül konakay,Akdemir Ali,Ergen Banu,SOLMAZTÜRK Ahmet Barış,Gürer Alper,AKTÜRK Fatih,GÖKDEMİR Oktay,YAMAÇ Ömer,SEZEN Selçuk,YAVUZ Sinem,TIN Uğur Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. , 2015, ss.205 - 235.
AMA gönül k,Akdemir A,Ergen B,SOLMAZTÜRK A,Gürer A,AKTÜRK F,GÖKDEMİR O,YAMAÇ Ö,SEZEN S,YAVUZ S,TIN U Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. . 2015; 205 - 235.
Vancouver gönül k,Akdemir A,Ergen B,SOLMAZTÜRK A,Gürer A,AKTÜRK F,GÖKDEMİR O,YAMAÇ Ö,SEZEN S,YAVUZ S,TIN U Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. . 2015; 205 - 235.
IEEE gönül k,Akdemir A,Ergen B,SOLMAZTÜRK A,Gürer A,AKTÜRK F,GÖKDEMİR O,YAMAÇ Ö,SEZEN S,YAVUZ S,TIN U "Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması." , ss.205 - 235, 2015.
ISNAD gönül, konakay vd. "Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması". (2015), 205-235.
APA gönül k, Akdemir A, Ergen B, SOLMAZTÜRK A, Gürer A, AKTÜRK F, GÖKDEMİR O, YAMAÇ Ö, SEZEN S, YAVUZ S, TIN U (2015). Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1), 205 - 235.
Chicago gönül konakay,Akdemir Ali,Ergen Banu,SOLMAZTÜRK Ahmet Barış,Gürer Alper,AKTÜRK Fatih,GÖKDEMİR Oktay,YAMAÇ Ömer,SEZEN Selçuk,YAVUZ Sinem,TIN Uğur Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi 7, no.1 (2015): 205 - 235.
MLA gönül konakay,Akdemir Ali,Ergen Banu,SOLMAZTÜRK Ahmet Barış,Gürer Alper,AKTÜRK Fatih,GÖKDEMİR Oktay,YAMAÇ Ömer,SEZEN Selçuk,YAVUZ Sinem,TIN Uğur Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.7, no.1, 2015, ss.205 - 235.
AMA gönül k,Akdemir A,Ergen B,SOLMAZTÜRK A,Gürer A,AKTÜRK F,GÖKDEMİR O,YAMAÇ Ö,SEZEN S,YAVUZ S,TIN U Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2015; 7(1): 205 - 235.
Vancouver gönül k,Akdemir A,Ergen B,SOLMAZTÜRK A,Gürer A,AKTÜRK F,GÖKDEMİR O,YAMAÇ Ö,SEZEN S,YAVUZ S,TIN U Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2015; 7(1): 205 - 235.
IEEE gönül k,Akdemir A,Ergen B,SOLMAZTÜRK A,Gürer A,AKTÜRK F,GÖKDEMİR O,YAMAÇ Ö,SEZEN S,YAVUZ S,TIN U "Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması." İşletme Araştırmaları Dergisi, 7, ss.205 - 235, 2015.
ISNAD gönül, konakay vd. "Üniversite Öğrencilerinin Akademisyen ve Ebeveyn Etkileşimleri Işığında Liderlik Modeli Belirlenmesinde Karizma ve Entelektualite Etkisinin Araştırılması". İşletme Araştırmaları Dergisi 7/1 (2015), 205-235.