Yıl: 2015 Cilt: 14 Sayı: 52 Sayfa Aralığı: 12 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI

Öz:
Sosyal Bilgiler, içerisinde birbirinden farklı disiplinlere ilişkin kazanımları barındıran, geniş alan tasarımı ile hazırlanmış bir programda yer alan kazanımları öğrenciye aktarmayı amaçlayan ve bunları, öğrencinin gelişim seviyesini, hazır bulunuşluk düzeyini dikkate alarak aktaran bir derstir. Bu farklı kazanımlar, Sosyal Bilgilerin birçok disiplinle sürekli etkileşim içerisinde olmasının sonucudur. Sosyal Bilgilerin bu süreçte, etkileşim halinde olduğu disiplinlerden biri de Sosyolojidir. Sosyoloji disiplinine ilişkin kazanımlara sosyal bilgiler dersi programlarında yer verilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde yer alan Sosyoloji eğitimine ilişkin konuların, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda, Sosyal Bilgiler dersinde Sosyoloji eğitimine ilişkin yer alan konuların değerlendirilmesi, çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz teknikleri ile analiz edilip, elde edilen veriler sayısallaştırılarak sunulmuştur. Sosyoloji eğitimine ilişkin Sosyal Bilgiler dersinde yer alan konuların değerlendirilmesine yönelik olan bu çalışmada, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşleri, dört maddelik yapılandırılmış görüşme formuyla belirlenmiştir. Görüşme formunda yer alan açık uçlu sorular, uzman görüşü alınarak hazırlanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulardan hareketle, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler dersinde Sosyoloji eğitimine ilişkin olarak yer verilen konuların dağılımına, bu konuların öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve tekniklere ilişkin olarak farklılaştıkları belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

IN SOCIAL STUDIES, TEACHER PERCEPTIONS FOR THE ISSUES RELATED TO SOCIOLOGY EDUCATION

Öz:
Social studies is a course that contains acquisitions related to different disciplines and gains in a prepared program with its wide field design, also taking into account the readiness development level of students while conveying information to them. These different acquisitions are a result of being in constant interaction with many social sciences disciplines. Acquisitions that are related sociology are included in social studies programs because sociology is one of the disciplines which social studies are constantly in a relationship with. The aim of this study is the evaluation of the matters related to sociology of education which is contained social studies programs in the direction of social sciences teachers' views. The evaluation of issues related to sociology education in social studies programs in the direction of social sciences teachers' views constitute the basis of study. Qualitative methods have been used, and data which was obtained from analyzed content and descriptive analysis techniques has been presented by being digitized. Views of social studies teachers in this study, in relation to sociology education for the evaluation of subjects in social studies have been determined by the fouritem structured interview form. Open-ended questions that are included in the interview form have been prepared by being considered the views of experts. From the obtained findings in the study, it has been determined to become different by depending on social studies teachers in the distribution of the topics included in the social studies regarding sociology education and the strategy used to comprehend these issues.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Balcı, A., 2004, Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkleler, Ank.: PEGEM Akademi Yay.
  • Bilgili, A. S., 2012, Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ank.: PEGEM A Yay.
  • Büyükkaragöz, S. S. ve C. Çivi, 1999, Genel Öğretim Metotları: Öğretimde Plandan Uygulamaya, İst.: BETA Yay.
  • Creswell, J.W., 1998, Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions, Thousand Oaks, CA: Sage Pub.
  • Özbaş, B. Ç., 2012, "Sosyal Bilgiler Öğretmeni Olarak, Ben Kimim?", Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşlerinin Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7, 2.
  • Deveci, H. ve Ö. G. Bayır, 2011, "Hayallerdeki Sosyal Bilgiler: İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Algıları", Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 4.
  • Dinç, E., 2009, Etkili Tarih Öğretimi', Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29.
  • Doğanay, A., 2005, "Sosyal Bilgiler Öğretimi", Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ed: C. Öztürk ve D. Dilek, Ank.: PEGEM A Yay.
  • Duplass, J. A., 2007, "Elementary Social Studies: Trite, Disjointed, and in Need of Reform?", The Social Studies, 98-4.
  • Duran, H., 2013, "Sosyal Bilgilerde Sosyolojinin Yeri ve Önemi", Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ed: R.Turan ve K. Ulusoy, Ank.: PEGEM A Yay.
  • Elbir, B. ve C. Bağcı, 2013, "Değerler Eğitimi Üzerine Yapılmış Lisansüstü Düzeyindeki Çalışmaların Değerlendirilmesi", International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8, 1.
  • Ersoy, A.F. ve E. Kaya, 2004, "Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Uygulama Sürecine İlişkin Öğretmen Görüşleri", Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 17.
  • Geçit, Y., 2013, "Türkiye'deki Sosyal Bilgiler Eğitimi Literatürü", Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ed: R.Turan ve K. Ulusoy, Ank.: PEGEM A Yay.
  • Giddens, A., 2008, Sosyoloji, Çev: Hüseyin Özel, İst.: Kırmızı Yay.
  • Grant, S. G., 1997, "A Policy At Odds With Itself: The Tension between Constructivist and Traditional Views in the New York State Social Studies Framework", Journal of Curriculum and Supervision, 13, 1.
  • İçli, G., 2005, Sosyolojiye Giriş, Ank.: Anı Yay.
  • Jadallah, E., 2000, "Constructivist Learning Experience for Social Studies Education", the Social Studies, 91, 5.
  • MEB [Milli Eğitim Bakanlığı], 2005, İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4-5. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ank.: Devlet Kitapları Yay.
  • Merriam, S., 1998, Qualitative Research and Case Study Applications in Education, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Meydan, A., 2013, "Sosyal Bilgilerde Coğrafyanın Yeri ve Önemi" , Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ed: R.Turan ve K. Ulusoy, Ank.: PEGEM A Yay.
  • Miles, M. & A. Huberman, 1994, Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book, 2nd. Ed. Thousand Oakes: Sage Pub.
  • Özkalp, E., 1993, Sosyolojiye Giriş, Eskişehir: Anadolu Üniv. Yay.
  • Varış, F., 1988, Eğitimde Program Geliştirme-Teori ve Teknikler, Ank.: Ankara Üniv. Eğitim Fak. Yay.
  • Wade, R. C., 2007, Social Studies for Social Justice, Amsterdam: Teachers College Press.
  • Yıldırm, A. ve H. Şimşek, 2008, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ank.: Seçkin Yay.
  • Yılmaz, S., 2014, "Sosyoloji Öğretiminde Karşılaşılan Güçlükler Üzerine Bir Araştırma: Karabük Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Örneği", Journal of History Culture and Art Research, 1/3.
  • Yin, R. K., 1994, "Evaluation: A Singular Craft", New Directions in Program Evaluation, Ed.: C. Reichardtand & S. Rallis.
  • Zevin, J., 2007, Social Studies for the Twenty-First Century, New Jersey: Lawrence Erlbaurn Associates Inc.
APA YILDIZ M, KOÇOGLU E (2015). SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. , 12 - 22.
Chicago YILDIZ M. Cengiz,KOÇOGLU EROL SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. (2015): 12 - 22.
MLA YILDIZ M. Cengiz,KOÇOGLU EROL SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. , 2015, ss.12 - 22.
AMA YILDIZ M,KOÇOGLU E SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. . 2015; 12 - 22.
Vancouver YILDIZ M,KOÇOGLU E SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. . 2015; 12 - 22.
IEEE YILDIZ M,KOÇOGLU E "SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI." , ss.12 - 22, 2015.
ISNAD YILDIZ, M. Cengiz - KOÇOGLU, EROL. "SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI". (2015), 12-22.
APA YILDIZ M, KOÇOGLU E (2015). SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 14(52), 12 - 22.
Chicago YILDIZ M. Cengiz,KOÇOGLU EROL SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 14, no.52 (2015): 12 - 22.
MLA YILDIZ M. Cengiz,KOÇOGLU EROL SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.14, no.52, 2015, ss.12 - 22.
AMA YILDIZ M,KOÇOGLU E SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2015; 14(52): 12 - 22.
Vancouver YILDIZ M,KOÇOGLU E SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2015; 14(52): 12 - 22.
IEEE YILDIZ M,KOÇOGLU E "SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 14, ss.12 - 22, 2015.
ISNAD YILDIZ, M. Cengiz - KOÇOGLU, EROL. "SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 14/52 (2015), 12-22.