Yıl: 2015 Cilt: 0 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 387 - 402 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH

Öz:
Kültürel olarak banal ya da basit estetizme işaret ettiği düşünülen kitsch, modern kültüre özgü bir olgudur. Kitsch, duygusal ve gerçekçi bir sanatı işaret etmesiyle sanatın karşıtı olarak konumlandırılmıştır. Bu çalışmada da bu yaklaşımlara değinilerek, kitschin kısa bir tarihi anlatılacaktır. Kitsch olgusu kitle kültürü ile olan ilişkisinde seçilen bazı tarihsel durumlar ve düşünceler içinde gösterilecek ve devam eden kısımda Thomas Kulka'nın kitsch üzerine düşünceleri ele alınacaktır. Çalışmada gösterilmek istenilen kitsch'in sanatın karşıtı olarak, onun değersiz ötekisi olarak düşünüldüğüdür. Kitsch üzerine yazan ve düşünenlerin genel eğiliminin onun modernleşme ile birlikte sanatta da meydana gelen dağılmaların kısmen üstünü örtmek için kullanıldığı ve 'sahici' sanatı tanımlamak için bir sıçrama noktası sayılıyor olduğudur. Bu durumlar içinde önerilen ise kitle içinde bireyin kültürel ve estetik konumunun yeniden düşünülebileceği ve sanata dair sahicilik söylemi yerine gündelik yaşamın daha fazla ortaklığa dayalı hale gelebileceğidir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

KITSCH AS OTHER TO ART

Öz:
Kitsch, which is thought to be a banal and plain understanding of esthetics, is a notion characteristic of modern culture. Being the expression of an overly sentimental and realistic form of art, kitsch is often viewed as the opposite of real art. In this study, we will provide a brief history of kitsch by examining various views and perceptions about this form of esthetics. The relationship between kitsch and mass culture will be brought to light using several selected examples from history and the thoughts of various historical figures; following this, we will evaluate Thomas Kulka's thoughts on kitsch. The aim of this study is to show that kitsch is viewed as the opposite of art - an alternative devoid of any value. The general view of authors and thinkers writing about kitsch is that this notion is partly used to conceal the dismantling that took place inside art in parallel with modernization, and that it is often considered as a stepping stone for identifying "real" art. Furthermore, these authors/thinkers recommend that the cultural and esthetic position of individuals within society (or the masses) should be reconsidered, and that rather than discourse on the "authenticity" or "realness" of art, there should be a greater focus on the association of art with daily life.
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adorno, Theodor. (2009). Kültür Endüstrisi (N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Artun, Ali. (2011). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benjamin, Walter. (2001). Pasajlar (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Burger, Peter. (2003). Avangard Kuramı (E. Özbek, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Burke, Peter. (2003). Tarihin Görgü Tanıkları (Z. Yelçe Çev.). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Calasso, Roberto. (2003). Edebiyat ve Tanrılar (A. Fethi, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Calinescu, Matei. (2010). Modernliğin Beş Yüzü (S. Gürses Çev.). İstanbul: Küre Yayınları.
  • Greenberg, Clement. (2004). Avangard ve Kiç. Mehmet Yılmaz (Ed.). Sanatın Felsefesi, Fel- sefenin Sanatı, s. 245- 260. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Danto, Arthur. (2015). Sanat Nedir (Z. Baransel Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Eagleton, Terry. (2011). İdeoloji (M. Özcan, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Frisby, David. (2012). Modernlik Fragmanları (A. Terzi Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hacinikola, Nicos. (2000). Sanat Tarihi ve Sınıf Mücadelesi (M. H. Spatar Çev.). İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Health, Joseph ve Andrew Potter. (2012). İsyan Pazarlanıyor (T. Tosun Çev.). İstanbul: Ay- rıntı Yayınları.
  • Kulka, Thomas. (2014). Kitch ve Sanat (G. Gülbey Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Basın Yayın.
  • Nalbantoğlu, Hasan Ünal. (2002). Etik, Estetik, Teknik. Defter Dergisi, 45, s. 187-229.
  • Rose, Margaret A. (2015). Marx'ın KayıpTasarım Bölümü Estetiği (A. Çavdar Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Stauth, G. ve Turner, B. (1993). Nostalji, Postmodernizm ve Kitle Kültürü Eleştirisi. Mehmet Küçük (Ed.). Modernite Versus Postmodernite, s.259-276. Ankara: Vadi Yayınları.
APA ÜMER E (2015). SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. , 387 - 402.
Chicago ÜMER ENGİN SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. (2015): 387 - 402.
MLA ÜMER ENGİN SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. , 2015, ss.387 - 402.
AMA ÜMER E SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. . 2015; 387 - 402.
Vancouver ÜMER E SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. . 2015; 387 - 402.
IEEE ÜMER E "SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH." , ss.387 - 402, 2015.
ISNAD ÜMER, ENGİN. "SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH". (2015), 387-402.
APA ÜMER E (2015). SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. Sanat Yazıları, 0(33), 387 - 402.
Chicago ÜMER ENGİN SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. Sanat Yazıları 0, no.33 (2015): 387 - 402.
MLA ÜMER ENGİN SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. Sanat Yazıları, vol.0, no.33, 2015, ss.387 - 402.
AMA ÜMER E SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. Sanat Yazıları. 2015; 0(33): 387 - 402.
Vancouver ÜMER E SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH. Sanat Yazıları. 2015; 0(33): 387 - 402.
IEEE ÜMER E "SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH." Sanat Yazıları, 0, ss.387 - 402, 2015.
ISNAD ÜMER, ENGİN. "SANATIN ÖTEKİSİ OLARAK KITSCH". Sanat Yazıları 33 (2015), 387-402.