ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ

Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 58 - 76 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırma, ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin doğa kavramına ilişkin gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 198 (%70,2) ortaöğretim öğrencisi ile 84 (%29,8) üniversite öğrencisi olmak üzere toplam 282 öğrenci katılmıştır. Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır. (1) öğrencilerin doğa kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar nelerdir? (2) öğrencilerin doğa kavramına ilişkin algıları eğitim durumu ve cinsiyet değişkeni bakımından farklılık göstermekte midir? Araştırmada verilerin toplanması için araştırmacılar tarafından geliştirilen bir ölçek yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma ve t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, ortaöğretim ve üniversite öğrencileri doğa kavramını orman, yeşil alan, ev, hayat, oksijen tüpü, cennet, sanat, özgürlük, gökkuşağı, canlı ve huzur olarak algıladıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin doğa kavramıyla ilgili algılarına yönelik metaforları arasında eğitim durumu ve cinsiyet değişkenlerine göre bazı anlamlı farklılıkların olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

An Investigation of the Concept of Nature among High School and University Students through Metaphor Analysis

Öz:
This study examines and analyses the metaphors that high school and university students formulated to describe the concept of nature. 198 (70,2% ) high school students and 84 (29,8%) university students (n=282) participated in the study. Specifically, the following questions guided this study: (1) what metaphors do high school and university students use to describe the concept of nature? (2) How do these themes differ across participants' education level and gender?. The data were collected with a research packet consisted of a questionnaire. In the analysis of data, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and t-test were used. The results obtained in this study are as follows: While metaphors associated with nature were received by students at high level, nature were seen by high school and university students as forest, green area, living, live, home, rainbow, art, freedom, scuba, heaven and serenity. Also among the views of participants, significant difference with respect to educational level and gender was found.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaba Altun, S. ve Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının eğitim kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(3), 329-354.
  • Arnett, R.C. (1999). Metaphorical Guidance: Administration as building and renovation. Journal of Educational Administration, 37(1), 80-89.
  • Arslan, M.M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Atasoy, E. (2005). Çevre İçin Eğitim: İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum Yayımlanmamış Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Bursa. Çalışma,
  • Ateş, M. ve Karatepe, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin çevre kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. The Journal of Academic Social Science Studies-(JASS). 6(2), 1327-1348.
  • Ateş, M. ve Karatepe, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Marmara Coğrafya Dergisi, (27).
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler Dergisi (KUYEB), 10(3), 1313-1322.
  • Aydın, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin çevre kavramına ilişkin metaforik algıları. Doğu Coğrafya Dergisi, 16( 26), 25-44.
  • Aydın, F. ve Ünaldı Eser, Ü. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. International Online Journal of Educational Sciences (IOJES), 2(2), 600-622.
  • Bayraktaroğlu, S., Özen Kutanis, R. ve Tunç, T. (2011) İnsan kaynakları yönetimi bilişsel düzeyde nasıl algılanıyor? Metafora dayalı bir değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 7-29.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analiz el kitabı (3 baskı). Ankara: Pegem yayıncılık
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,6(3), 669-699.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Coşkun, M. (2010). Lise öğrencilerinin iklim kavramıyla ilgili metaforları (zihinsel imgeleri). Turkish Studies Interational Periodical for Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 919-940.
  • Deniş Çeliker, H. ve Akar, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin doğaya ilişkin metaforları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 101-119.
  • Erdoğan, M. (2011). Ekoloji temelli yaz doğa eğitimi programının çocukların çevreye yönelik bilgi, duyuşsal eğilimler ve sorumlu davranışlarına etkisi. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri, 11(4), 2223-2237.
  • Fidan, M. (2014). Öğretmen adaylarının teknoloji ve sosyal ağ kavramlarına ilişkin metaforik algıları. The Journal of Academic Social Science (JASSS), 25-I, 483-496.
  • Geçit, Y. ve Gençer, K. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Güler, T. (2009). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim. 34 (151), 30-43.
  • Gülersoy, A.E. (2013). Doğal mirasın korunması açısından sosyal bilgiler (ortaokul) ve coğrafya (orta ve yükseköğretim) müfredat programının değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (14) Özel sayı 315-354.
  • Gürbüzoğlu-Yalmancı, S. ve Aydın, S. (2013). Öğretmen adaylarının biyoloji kavramına yönelik metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(21), 208- 223.
  • Güven, E. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının çevre eğitimine ilişkin metaforik algıları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 3(3), 26-37.
  • İbret, B.Ü. ve Aydınözü, D. (2011). İlköğretim II kademe öğrencilerinin dünya kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 85-102.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim (5. bs.). İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Kahyaoğlu, M. (2015). ilköğretim öğrencilerinin doğa kavramına ilişkin algılarının metafor yoluyla incelenmesi. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Lİterature and History of Turkish or Turkic 10/11 831-846,
  • Karaçam, S. ve Aydın, F. (2014). Ortaokul öğrencilerinin teknoloji kavramına ilişkin algılarının metafor analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 545-572.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, M.F. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre sorunlarına ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Turkish Studies, 9(2), 917-931.
  • Kaya, H., Coşkun M. ve Aydın, F. (2010). The analysis of high school student's perceptions towards environment concept African Journal of Agricultural Reserach, 5(13), 1591-1597.
  • Keleş, Ö., Uzun, N. ve Uzun, F.V. (2010). Öğretmen adaylarının çevre bilinci, çevresel tutum, düşünce ve davranışlarının doğa eğitimi değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (32), 384-401. bağlı değişimi ve kalıcılığın
  • Kıldan, O. ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okulöncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 10(1), 113-127.
  • Kıyıcı, F.B., Yiğit, E.A. ve Darçın, E.S. (2014). Doğa eğitimi ile öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerindeki değişimin ve görüşlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4(1), 17-27.
  • Köşker, N. (2013). İlkokul öğrencileri ve sınıf öğretmeni adaylarının doğaya ilişkin algıları ve sorumluluklarına yönelik düşünceleri. Turkish Studies, 8(3), 341-355.
  • Kutru, Z. ve Soran, H. (2012). Üniversite öğrencilerinin doğa algıları. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi
  • Özdemir, O. (2010). Doğa deneyimine dayalı çevre eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin çevrelerine yönelik algı ve davranışlarına ilişkin etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27, 125-138.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Saban, A., Koçbekir, B.N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Şahin, Ş. ve Baturay, M.H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 177-192.
  • Yazıcı, Ö. (2013). Coğrafya öğretmenlerinin çevre kavramına ilişkin algıları: Bir metafor analizi çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies - JASS, 6(5), 811-828.
  • Yob, I.M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138.
APA KAHYAOGLU M, Kiriktas h (2016). ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. , 58 - 76.
Chicago KAHYAOGLU MUSTAFA,Kiriktas halit ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. (2016): 58 - 76.
MLA KAHYAOGLU MUSTAFA,Kiriktas halit ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. , 2016, ss.58 - 76.
AMA KAHYAOGLU M,Kiriktas h ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. . 2016; 58 - 76.
Vancouver KAHYAOGLU M,Kiriktas h ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. . 2016; 58 - 76.
IEEE KAHYAOGLU M,Kiriktas h "ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ." , ss.58 - 76, 2016.
ISNAD KAHYAOGLU, MUSTAFA - Kiriktas, halit. "ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ". (2016), 58-76.
APA KAHYAOGLU M, Kiriktas h (2016). ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, 0(33), 58 - 76.
Chicago KAHYAOGLU MUSTAFA,Kiriktas halit ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ 0, no.33 (2016): 58 - 76.
MLA KAHYAOGLU MUSTAFA,Kiriktas halit ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, vol.0, no.33, 2016, ss.58 - 76.
AMA KAHYAOGLU M,Kiriktas h ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ. 2016; 0(33): 58 - 76.
Vancouver KAHYAOGLU M,Kiriktas h ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ. 2016; 0(33): 58 - 76.
IEEE KAHYAOGLU M,Kiriktas h "ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ." MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, 0, ss.58 - 76, 2016.
ISNAD KAHYAOGLU, MUSTAFA - Kiriktas, halit. "ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN "DOĞA" KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ". MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ 33 (2016), 58-76.