İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi
Yıl: 2016 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 142 - 153 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi
Öz: Okulun sorunlarının tartışıldığı, çözüm önerilerinin getirildiği, daha önceki uygulamaların değerlendirildiği, okulu daha ileriye götürmek için önerilerin paylaşıldığı bir araç olan öğretmenler kurulu toplantı tutanakları aracılığıyla ilkokulların sorunlarının belirlenmesi bu araştırmanın amacıdır. Genel tarama modelinde tasarlanmış olan araştırmada nitel araştırma desenlerinden doküman inceleme yöntemi (belgesel tarama) kullanılmıştır. İlkokulların öğretmenler kurulu toplantı tutanakları incelenmiş, toplanan veriler, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Bu veriler belirli kavramlar ve temalar çerçevesinde bir araya getirilmiş, anlaşılır biçimde organize edilip tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler kurulu toplantılarına yansıyan öğretmenler ile ilgili sorunlar başlığında öğretim dışı ve öğretim içi sorumlulukları ve ilgili sorunlar ile özlük haklarının kullanımı ile ilgili sorunlar bulunmuştur. Öğretmenler kurulu toplantılarına yansıyan öğrenciler ile ilgili sorunlar; öğrenci davranışları ve akademik başarıları ile ilgili sorunlar şeklinde kategorize edilmiştir. Ayrıca kurul kararlarına temizlik ve güvenlik sorunu gibi yönetsel sorunlar, laboratuvar eksikliği gibi okulun fiziki olanakları ile ilgili sorunlar ve destek hizmetleri ile ilgili sorunların yansıdığı belirlenmiştir
Anahtar Kelime: Konular:
Investigating the Problems of Primary Schools According to Teachers Committee Minutes
Öz: The aim of this study is to investigate the problems of primary schools according to teachers committee minutes which is a tool for discussing the problems of the school, finding the solutions, evaluating the previous managerial applications and sharing the proposals. This is a descriptive study, in which qualitative research method was used. The data were collected using the document review method. Teachers committe minutes were examined and the data were analyzed by using content analyze technique. These data were combined under certain concepts and themes, organized and tabulated, then commended. As a result, it was found that teachers have problems with the use of their personal rights and there are problems about their non-teaching and teaching related responsibilities. The teacher's committee minutes reflected problems about the students. These have been categorized as problems with student behavior and academic achievement. In addition, administrative issues, such as cleaning and security issues, problems related with physical problems such as a lack of laboratory facilities and problems related with support services at the school are determined
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Akdemir, S. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantı tutanaklarına göre lise tarih derslerinde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Arı, E. ve Demir, M. K. (2013). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 1 (1), 116-128.
- Aslanargun, E. ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11 (2), 349-368.
- Aydın, B. (2011). Rehber öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin çözüm önerileri. NWSA: Education Sciences. 6 (4), 2469-2481.
- Bakioğlu, A. ve Korumaz, M. (2014). Öğretmenlerin okulda yalnızlıklarının kariyer evrelerine göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Dergisi. 39, 25-54.
- Baş, M. (2001). Sekiz yıllık kesintisiz zorunlu eğitim uygulamasında taşıma merkezi kabul edilen ilköğretim okullarının sorunları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Başaran, İ. E. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınları.
- Bogdan, R.C. ve Biklen, S. K.(1982). Qualitative research for education :An introduction to theory and medhods. Boston:Allyn and Bacon.
- Can, A. (2010). Kurum teftiş raporlarına göre ilköğretim okullarının sorunları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Celep, C. (2004). Sınıf yönetimi ve disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Çavuş, M. F., Develi, A. ve Sarıoğlu, G. S. (2015). Mobbing ve örgütsel sessizlik: enerji sektörü çalışanları üzerine bir araştırma. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi. 3 (1), 10-20.
- Çınkır, S. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin sorunları: sorun kaynakları ve destek stratejileri. İlköğretim Online. 9 (3), 1027-1036.
- Çobanoğlu, F. ve Öğretir, M. (2015). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Sosyalleşme Düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 5 (2), 149-166.
- Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi: Malatya ili örneği. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 6 (25), 96-108.
- Demirtaş, H., Üstüner, M. ve özer, N. (2007). Okul yönetiminde karşılaşılan sorunların öğrenci ve okul ile ilgili değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 51, 421-455.
- Demirtaş, H.; Üstüner, M.; Özer, N. ve Cömert, M. (2008). Öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9 (15), 55- 74.
- Döş, İ., ve Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Journal of Graduate School of Social Sciences. 17 (2), 237-250.
- Ekici, S., Bayrakdar, A. ve Uğur, A. O. (2009). Ortaöğretim kurumlarındaki yöneticilerin ve öğrencilerin ders dışı etkinliklere bakış açılarının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 6 (1), 430-444.
- Ekinci, A. (2010). İlköğretim okullarında çalışan müdür ve öğretmenlerin mesleki sorunlarına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online. 9 (2), 734-748.
- Enver, B. (2014). İlkokul/Ortaokul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştıkları yönetsel sorunların belirlenmesi: araklı örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Erol, F. (1995). Okul müdürlerinin görevlerini başarmada karşılaştıkları engeller (Burdur İli Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 1 (1), 63-71.
- Eryalçın, G. (1998). A Qualitative assesment of departmental effectiveness from the perspectives of teachers and department heads: A case study of turkish and science departments in a private middle school. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
- Genç, S.Z. (2005). İlköğretim I. Kademedeki okul- aile işbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 3 (2), 227-243.
- Gümüşeli, A. İ. (2001). Yılında ilköğretim okulu müdürleri çalışma ortam ve koşulları, sorunları, bireysel ve mesleki özellikleri. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Vakfı Yayın No: YTÜVAK.FE.DK-2002-2003.
- Gürsel, M. (2003). Okul yönetimi. Konya: Eğitim Yayınevi.
- Günay, G., ve Özbilen, F. M. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin okul nöbet görevleri üzerine bir değerlendirme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10 (3), 64-78.
- Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (14. Basım). Ankara: Nobel Basım Dağıtım.
- Kartal, H. ve Bilgin, A. (2008). Öğrenci, veli ve öğretmen gözüyle ilköğretim okullarında yaşanan zorbalık. İlköğretim Online. 7 (2), 485-495.
- Konan, N., ve Vuslat, O. (2013). Öğretmenlerin okuma alışkanlıkları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10 (1), 105-119.
- Köse, Ö. (2007). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarının sorunları. Eğitim ve Denetim. 16, 43- 47.
- Küçük, M., Ayvacı, H. ve Altıntaş, A. (2004). Zümre öğretmenler kurulu toplantı kararlarının eğitim ve öğretim uygulamaları üzerindeki yansımaları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
- MEB (1990). Yöneticilerin el kitabı. Ankara: Teftiş Kurulu Başkanlığı.
- Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data. California: Sage Publication.
- Nezihoğlu, G. Ö. ve Sabancı, A. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin görüşlerine göre öğrencilerin yöntemleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28 (28), 41-53. davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma
- Ortaş, İ. (2014). Türkiye ve dünyada kitap okuma değerlerinin karşılaştırması ve sosyal yaşamımıza etkileri. Türk Kütüphaneciliği. 28 (3), 323-337.
- Özbaş, M. ve Balaban, Y. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin okul-aile ilişkileri konusunda yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler. Eğitim ve Bilim. 34 (154), 69-81.
- Recepoğlu, E. (2006). Taşımalı ilköğretim uygulamasında taşıma merkezi olan ilköğretim okullarının sorunları: Çankırı, Karabük ve Kastamonu İli örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ankara.
- Sadioğlu, Ö., Bilgin, A. Batu, S., ve Oksal, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin sorunları, beklentileri ve önerileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 13 (3), 1743- 1765.
- Saraç, T. ve Çolak, A. (2012). Kaynaştırma uygulamaları sürecinde ilköğretim sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüş ve önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (1), 13-28.
- Sarpkaya, R. (1996). Liselerde yönetime katılmada öğretmenler kurulunun etkililiği hakkında öğretmen ve yöneticilerin algı ve beklentileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Şahin, E.; Maden, S. ve Gedik, M. (2011). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Erzurum il örneği) Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 13 (1), 155-172.
- Tınaz, P. (2006). Mobbing: İşyerinde psikolojik taciz. Çalışma ve Toplum Dergisi. 3, 11-22
- Turan, F. (2009). Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantı Tutanaklarına Göre İlköğretim Matematik Dersinin Planlanmasında Alınan Kararların Analizi, XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1- 3 Ekim, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
- Turan, S., Dönmez, A. ve Çakmak, G. (2009). İlköğretim okullarındaki bazı kurulların etkililiği üzerine bir inceleme. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2 (2), 44-58.
- Uçak, O. (2010). Taşımalı Eğitim Uygulaması ve Karşılaşılan Sorunları (Rize İli Örneği). 19. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
- Ünal, A., Yavuz, M., ve Küçükler, E. (2011). İlköğretim müfettişlerinin öğretim yılı sonu raporlarına göre Konya ili eğitim sorunlarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 17 (2), 247-276.
- Yatgın, S., Sevgi, H.M. ve Uysal, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin, kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve çeşitli değişkenlere göre mesleki tükenmişliklerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(Özel Sayı), 167-180.
- Yurtal, F. ve Cenkseven, F. (2007). İlköğretim okullarında zorbalığın yaygınlığı ve doğası. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3 (28), 1-13.
APA | ZAFER GÜNEŞ D, KESKİNKILIÇ KARA S (2016). İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. , 142 - 153. |
Chicago | ZAFER GÜNEŞ DEMET,KESKİNKILIÇ KARA SULTAN BİLGE İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. (2016): 142 - 153. |
MLA | ZAFER GÜNEŞ DEMET,KESKİNKILIÇ KARA SULTAN BİLGE İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. , 2016, ss.142 - 153. |
AMA | ZAFER GÜNEŞ D,KESKİNKILIÇ KARA S İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. . 2016; 142 - 153. |
Vancouver | ZAFER GÜNEŞ D,KESKİNKILIÇ KARA S İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. . 2016; 142 - 153. |
IEEE | ZAFER GÜNEŞ D,KESKİNKILIÇ KARA S "İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi." , ss.142 - 153, 2016. |
ISNAD | ZAFER GÜNEŞ, DEMET - KESKİNKILIÇ KARA, SULTAN BİLGE. "İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi". (2016), 142-153. |
APA | ZAFER GÜNEŞ D, KESKİNKILIÇ KARA S (2016). İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 142 - 153. |
Chicago | ZAFER GÜNEŞ DEMET,KESKİNKILIÇ KARA SULTAN BİLGE İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5, no.1 (2016): 142 - 153. |
MLA | ZAFER GÜNEŞ DEMET,KESKİNKILIÇ KARA SULTAN BİLGE İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.5, no.1, 2016, ss.142 - 153. |
AMA | ZAFER GÜNEŞ D,KESKİNKILIÇ KARA S İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 5(1): 142 - 153. |
Vancouver | ZAFER GÜNEŞ D,KESKİNKILIÇ KARA S İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 5(1): 142 - 153. |
IEEE | ZAFER GÜNEŞ D,KESKİNKILIÇ KARA S "İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi." Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, ss.142 - 153, 2016. |
ISNAD | ZAFER GÜNEŞ, DEMET - KESKİNKILIÇ KARA, SULTAN BİLGE. "İlkokulların Sorunlarının Öğretmenler Kurulu Toplantılarına Dayalı Olarak İncelenmesi". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5/1 (2016), 142-153. |