Yıl: 2016 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 169 - 177 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının GEMS (Fen ve Matematikte Büyük Buluşlar) programı etkinlikleri hakkındaki görüşlerini almaktır. Çalışmada zayıf deneysel desenlerden kontrol grupsuz son-test deneysel deseni kullanılmıştır. Çalışma, uygun örnekleme yöntemi ile seçilen Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören 64 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. GEMS etkinlikleriyle ilgili açık uçlu sorular veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Çalışmada nitel verilerin analizinde kullanılan içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular; GEMS etkinliklerine yönelik düşünceler, Öz değerlendirme ve Öğretim programına göre değerlendirme olmak üzere 3 kategoriye ayrılmıştır. Öğretmen adaylarının, GEMS etkinliklerine yönelik çoğunlukla olumlu düşüncelere sahip olduğu, derinlemesine bilgi edinmenin, günlük hayatla ilişki kurmanın, eğlenmenin, kalıcı öğrenmenin ve yaşayarak öğrenmenin GEMS etkinlikleriyle mümkün olduğu görüşünde oldukları bulunmuştur. Ayrıca uygulanan etkinliğin kendilerinde olumlu etkiler bırakan adayların çoğu, derse karşı ilgilerinin arttığını, bu tür etkinlikleri kendilerinin de tasarlayabileceğini ve bu tür etkinlikleri sıklıkla kullanacağını ifade etmişlerdir. Son olarak, öğretmen adayları, fen bilimleri konularının çoğu için GEMS etkinliklerinin tasarlanabileceğini ve bu etkinliklerin uygulanmasının gerekli olduğunu ve öğrenciler için faydalı olacağını belirtmişlerdir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Prospective Teachers' Opinions about Using Gems Activities in Science Education

Öz:
The purpose of this study, to get opinions about GEMS (Great Explorations in Math and Science) activities of prospective science teachers. In the study, pre-experimental design without control group post-test was employed. The study selected by convenience sampling was carried out by 64 prospective science teachers who study in the Department of Science Education, Faculty of Education in Mustafa Kemal University. Open-ended questions were asked as data collection instrument about GEMS activities. In analyzing data which were collected from the research, the researchers used qualitative content analysis techniques. As results of analysis data were categorized into 3 groups; Thoughts about GEMS activities, Self-assessments, According to the curriculum assessment. The study showed the following results. The prospective science teachers have largely positive thoughts about GEMS activities. They thought that acquire in-depth knowledge, make contact with daily life, have fun, permanent learning, learning by experiencing are possible with the GEMS activities. Also, most of them whose make a positive impact on prospective science teachers' by activities have increased their interest in courses and they can design GEMS activity and they would often use the activities. Finally, thought that for most of science subjects can be designed GEMS activities and it is necessary to apply these activities at classroom and would be beneficial for students
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barber, J. (2002). Vitamin C testing. Lawrence Hall of Science, Berkeley, California.
  • Barber, J. (1998). GEMS teacher's handbook. Lawrence Hall of Science, Berkeley, California.
  • Barrett, K., Blinderman E., Boffen, B. Echols J. A.House, P. Hosoume, K. Kopp, J. (1999). Science and math explorations for young children. Lawrence Hall of Science, Berkeley, California.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri.15.Baskı (s.201). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çam, Ş. S. (2013). GEMS programı- fen ve matemetikte büyük buluşlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2(2).
  • Fraenkel, Wallen & Hyun, (2012). How to design and evaluate research in education. Eighth Edition. Mc Graw Hill. New York.
  • Kaptan, F. (1999). İlköğretimde fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Öğretmen Kitapları Dizisi, Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4 ve 5. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Özer, B. (2007). Öğrenci merkezli karma öğretim yönteminin öğretimde planlama ve değerlendirme dersinde akademik başarı ve eleştirel düşünmeye etkisi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Sağlam, K. (2012). Fen ve matematikte büyük buluşlar programı (GEMS: great explorations in math and scİence)'nın etkililiğinin incelenmesi: bir özel okul örneği. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Sarıtaş, R. (2010). Milli eğitim bakanlığı okul öncesi eğitim programına uyarlanmış GEMS (great explorations in math and science) fen ve matematik programının anaokuluna devam eden altı yaş grubu çocukların kavram edinimleri ve okula hazır bulunuşluk düzeyleri üerindeki etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yalçın, F. & Tekbıyık, A. (2013). GEMS tabanlı etkinliklerle desteklenen proje yaklaşımının okul öncesi eğitimde kavramsal gelişime etkisi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/9 Summer 2013.
APA CEYLAN E, Tüysüz C, TATAR E (2016). Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. , 169 - 177.
Chicago CEYLAN Erhan,Tüysüz Cengiz,TATAR Erdal Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. (2016): 169 - 177.
MLA CEYLAN Erhan,Tüysüz Cengiz,TATAR Erdal Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. , 2016, ss.169 - 177.
AMA CEYLAN E,Tüysüz C,TATAR E Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. . 2016; 169 - 177.
Vancouver CEYLAN E,Tüysüz C,TATAR E Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. . 2016; 169 - 177.
IEEE CEYLAN E,Tüysüz C,TATAR E "Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri." , ss.169 - 177, 2016.
ISNAD CEYLAN, Erhan vd. "Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri". (2016), 169-177.
APA CEYLAN E, Tüysüz C, TATAR E (2016). Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 169 - 177.
Chicago CEYLAN Erhan,Tüysüz Cengiz,TATAR Erdal Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5, no.1 (2016): 169 - 177.
MLA CEYLAN Erhan,Tüysüz Cengiz,TATAR Erdal Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.5, no.1, 2016, ss.169 - 177.
AMA CEYLAN E,Tüysüz C,TATAR E Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 5(1): 169 - 177.
Vancouver CEYLAN E,Tüysüz C,TATAR E Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 5(1): 169 - 177.
IEEE CEYLAN E,Tüysüz C,TATAR E "Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri." Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, ss.169 - 177, 2016.
ISNAD CEYLAN, Erhan vd. "Fen Bilimleri Eğitiminde GEMS Etkinlikleri Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5/1 (2016), 169-177.