SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl: 2016 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 27 - 50 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Günümüzde hızla artmaya devam eden sosyal medya kullanımının kişilerarası yüzyüze iletişime etkisi tartışma konusu olmaktadır. Sosyal medyanın etkilemiş olduğu iletişimlerin başında aile iletişimi gelmektedir. Bu çalışmada, lise öğrencilerinin sosyal medyayı kullanım düzeylerine göre aile içi iletişimlerinin farklılaşma durumu araştırılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örnekleme ile belirlenen araştırmanın çalışma kümesini, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Çanakkale ilinde eğitimlerine üç ortaöğretim kurumunda değişik sınıf seviyelerinde devam etmekte olan 714 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında araştırmacı tarafından geliştirilen "Sosyal Medya ve Aile İçi İletişim" ölçeği uygulanmıştır. Ölçeğin iç tutarlılık için yapılan analizde ölçeğin tümü için Cronbach alfa güvenilirlik katsayısı 0.84 olarak hesaplanmıştır. Toplam 18 madde bulunan ölçek, 4 faktörden oluşmakta ve faktörler toplam varyansın %52.9'unu açıklamaktadır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS istatistik programı ve betimsel istatistik çözümleme yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, sosyal medya kullanım süresine ve kullanım sıklığına göre aile içi iletişim puanları arasında anlamlı farklılık görüldüğü saptanmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Psikoloji Aile Çalışmaları

USING SOCIAL MEDIA AND FAMILY COMMUNICATION: A STUDY ON THE HIGH SCHOOL STUDENTS IN ÇANAKKALE

Öz:
Nowadays, the effect of rapidly increasing social media using on face to face interpersonal communication. At the beginning of communication influenced by social media comes family communication. In this study, it was investigated whether family communication of high school students differ in terms of their social media usage level.. Typical situation sampling method of purposive sampling method type was used to determine research sample. The sample of research consists of 714 students of three high schools in different grades in 2013-2014 academic education year. "Social Media and Family Communication" scale that has been developed by researcher was used. In the analyses that were made for the internal consistency, Cronbach's alfa value was estimated as 0.84. SPSS statistical software was used to analyze the data and descriptive statistics analysis methods were utilized. The scale that has 18 items totally consists of 4 factors and the factors explain 52.9% of the total variance. As a result of this study, it was confirmed that there is a significant difference between the students'family communication scores according to duration and frequency of social media using level
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar E (2010) Sosyal Medya Pazarlaması, Elif Yayınevi, İstanbul.
  • Aksüt M, Ateş S, Balaban S ve Çelikkanat A (2012) İlk ve Ortaöğretim Öğren- cilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Tutumları (Facebook Örneği), 12. Akademik Bilişim Konferansı, Uşak.
  • Aslanbay M (2006) A Compulsive Consumption: Internet Use Addiction Tendency. The Case of Turkish High School Students, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Batıgün A D ve Kılıç N (2011) İnternet Bağımlılığı İle Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek, Psikolojik Belirtiler ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkiler, Türk Psikoloji Dergisi, 26(67), 1-10.
  • Büyüköztürk Ş (2003) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegema Ya- yımcılık, Ankara.
  • Castells M (2012) Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age, Polity Press Cambridge.
  • Ceyhan A A (2006) An Investigation of Adjustment Levels of Turkish University Students With Respect to Perceived Communication Skill Levels, Social Behavior and Personality, 34 (4), 367-379.
  • Ceyhan A A (2011) İnternet Kullanma Temel Nedenlerine Göre Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı ve Algıladıkları İletişim Beceri Düzeyleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 59-77.
  • Ceyhan E, Ceyhan A A ve Gürcan A (2007) Problemli İnternet Kullanımı Öl- çeği'nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 387-416.
  • Ceyhan, A A ve Ceyhan E (2008) Loneliness, Depression and Computer Self- Efficacy as Predictors of Problematic Internet Use, CyberPsychology & Behavior, 11 (6), 699-701.
  • Cumurcu B E ve Kaya B (2004) Trikotilomani, Cilt Yolma Bozukluğu ve Pato- lojik İnternet Kullanımı Olan Bir Olgu, Klinik Psikiyatri, 7:127-131.
  • Dahlgren P (2009) Media and Political Engagement: Citizens, Communication, and Democracy, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Davis R A (2001) A Cognitive-Behavioral Model of Pathological Internet Use, Computers in Human Behavior, 17 (2), 187-195.
  • Dikme G (2013) Üniversite Öğrencilerinin İletişimde ve Günlük Hayatta Sos- yal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Kadir Has Üniversitesi Örneği, Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, İstanbul.
  • Elmacıoğlu T (2012) Başarıda Aile Faktörü (Ailede Huzur, Okulda Başarı), Yediveren Yayınları, İstanbul.
  • Ergenç A (2011) Web 2.0 ve Sanal Sosyalleşme: Facebook Örneği, Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdoğan Y (2008) Exploring The Relationships Among Internet Usage, Internet Attitudes and Loneliness of Turkish Adolescents, Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 2 (2).
  • Hatipoğlu H B (2009) Sosyal Medya ve Ticaret Hayatına Etkileri, CIO Club Dergisi, 71- 74.
  • Hazar M (2011) Sosyal Medya Bağımlılığı: Bir Alan Çalışması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 3, 158 - 159.
  • İşlek M S (2011) Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türki- ye'deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Karaman.
  • Karan G (2006) Anne Babalar İçin İnternet Rehberi, Epsilon Yayıncılık, İstan- bul.
  • Karasar N (2007) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kelleci M (2008) İnternet, Cep Telefonu, Bilgisayar Oyunlarının Çocuk ve Gençlerin Ruh Sağlığına Etkileri, TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(3), 253- 256.
  • Kırık A M (2014) Ail eve Çocuk İlişkisinde İnternetin Yeri: Nitel Bir Araştırma, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 337-347.
  • Koç M ve Karabatak M (2011) Sosyal Ağların Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Veri Madenciliği Kullanılarak İncelenmesi, 5. Uluslararası Bilgisayar ve Oğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Kraut R, Patterson M, Landmark V, Kiesler S, Mukophadhyay T and Scherlis W (1998) Internet Paradox: A Social Technology That Reduces Social Involvement and Psychological Well Being?, American Psychologist, 53, 1017- 1031.
  • McLoughlin C and Lee M J W (2007) Social Software and Participatory Learning: Pedagogical Choices with Technology Affordances in The Web 2.0 Era, Ascilite, Singapore, 664-675.
  • Miller S M (2008) The Effect of Frequency And Type of Internet Use on Perceived Social Support and Sense of Well-Being in Individuals With Spinal Cord Injury, Rehabilitation Counseling Bulletin, 51(3), 148-158.
  • Moody E J (2001) Internet Use and Its Relationship to Loneliness. Cyberpsychology & Behavior, 4 (3), 393-401.
  • Nalwa K and Anand A P (2003) Internet Addiction In Students: A Cause Of Concern, Cyberpsychology & Behavior, 6 (6), 653-656.
  • ODTÜ ve TİB (2011) Çocukların Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanım Alışkan- lıkları Araştırması Raporu, Ulaştırma Bakanlığı İnternet Kurulu, Ankara.
  • Özcan N K ve Buzlu S (2007) Internet Use And Its Relation with The Psychosocial Situation For A Sample of University Students. Cyberpsychology & Behavior, 10 (6), 767-772.
  • Özen Ü ve Korukçu Sarıcı M B (2010) Yalnızlık Olgusu Ve Sanal Sohbetin Yal- nızlığın Paylaşımına Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 149-159.
  • Öztürk O (1994) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Medikomat Basın Yayın, Anka- ra.
  • Rodopman Arman A, Bereket A ve Ateş E (2011) Kim Korkar Ergenlikten (Gençler ve Anne Babalar İçin Ergenlikle Başa Çıkma Rehberi), Doğan Egmont Yayıncılık, İstanbul.
  • Sanders C, Field T, Diego M and Kaplan M (2000) The Relationship of Internet Use to Depression and Social Isolation Among Adolescents. Adolescence, 35, 237-242.
  • Schmitz J M (2005) The Interface Between Impulse-Control Disorders and Addictions: Are Pleasure Pathway Responses Shared Neurobiological Substrates?, Sexual Addiction & Compulsivity, 12, 149-168.
  • Shapira N A, Goldsmith T D, KeekJr P E, Khosla U M and McElroy S L (2000) Psychiatric Features Of Individuals With Problematic Internet Use, Journal of Affective Disorders, 57 (3), 267-272.
  • Subrahmanyam K, Reich S M, Waechter N and Espinoza G (2008) Online and Offline Social Networks: Use of Social Networking Sites By Emerging Adults, Journal of Applied Develop Mental Psychology, 29, 420-433.
  • Şener G (2009) Türkiye'de Facebook Kullanımı Araştırması, XIV. Türkiye'de İnternet Konferansı, 12-13 Aralık 2009, İstanbul.
  • Tektaş N (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma, Tarih Okulu Dergisi, 7 (15), 851-870.
  • Wu C S and Cheng F F (2007) Internet Cafe Addiction of Taiwanese Adolescents, CyberPsychology & Behavior, 10 (2), 220-225.
  • Yalçın N (2006) İnterneti Doğru Kullanıyor muyuz? İnternet Bağımlısı mıyız? Çocuklarımız ve Gençlerimiz Risk Altında mı?, Akademik Bilişim Bildiriler Kitabı, 585-588.
  • Yang S C and Tung C J (2007) Comparison of Internet Addicts and Non- Addicts in Taiwanese High School, Computers in Human Behavior, 23 (1), 79- 96.
  • Yayla K (2010) İnternet Pazarlamasında Yeni Eğilimler: Çevrimiçi Sosyal Ağ- ların Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Yeh Y C, Ko H C, Wu J Y W and Cheng C P (2008) Gender Differences in Relationships of Actual and Virtual Social Support to Internet Addiction Mediated Through Depressive Symptoms Among College Students in Taiwan, CyberPsychology & Behavior, 11, 485-487.
  • Yen J Y, Ko C H, Yen C F, Wu H Y and Yang M J (2007) The Comorbid Pschiatric Symptoms of Internet Addiction: Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD), Depression, Social Phobia, and Hostility, Journal of Adolescent Health, 41 (1), 93-98.
APA DEMİR Ü (2016). SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 27 - 50.
Chicago DEMİR Ümit SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. (2016): 27 - 50.
MLA DEMİR Ümit SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 2016, ss.27 - 50.
AMA DEMİR Ü SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2016; 27 - 50.
Vancouver DEMİR Ü SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2016; 27 - 50.
IEEE DEMİR Ü "SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." , ss.27 - 50, 2016.
ISNAD DEMİR, Ümit. "SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". (2016), 27-50.
APA DEMİR Ü (2016). SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Selçuk İletişim, 9(2), 27 - 50.
Chicago DEMİR Ümit SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Selçuk İletişim 9, no.2 (2016): 27 - 50.
MLA DEMİR Ümit SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Selçuk İletişim, vol.9, no.2, 2016, ss.27 - 50.
AMA DEMİR Ü SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Selçuk İletişim. 2016; 9(2): 27 - 50.
Vancouver DEMİR Ü SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Selçuk İletişim. 2016; 9(2): 27 - 50.
IEEE DEMİR Ü "SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." Selçuk İletişim, 9, ss.27 - 50, 2016.
ISNAD DEMİR, Ümit. "SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE AİLE İLETİŞİMİ: ÇANAKKALE'DE LİSE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". Selçuk İletişim 9/2 (2016), 27-50.