İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Yıl: 2016 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 5 - 26 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Öz:
Türkiye'de ve dünyada son yıllarda büyük artış gösteren internet kullanımı, yeni iletişim biçimleri ve bunların sosyal ve psikolojik etkilerini gündeme getirmiştir. İnternet kullanımı ile depresyon, yalnızlık ve iletişim korkusu gibi modern toplumun psikolojik sorunları arasındaki ilişkiye dair, gerek kitle iletişim araçlarında gerekse akademik çevrelerde sıkça tartışmalar yaşanmaktadır. Bu araştırma, Türk üniversite öğrencilerinin bir ruh sağlığı göstergesi olarak iletişim korkusu düzeylerini ve internet kullanım tiplerini (iletişim, eğlence ve bilgilenme) ve bu değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Tüm Türkiye'ye konumlanmış, yirmi altı (26) üniversitede, toplam iki bin sekiz yüz altı (2806) öğrenci arasında bir alan alaştırması gerçekleştirilmiştir. Türkiye'deki tüm üniversiteleri ve öğrencileri temsil etmek amacıyla, küme, amaçlı ve olasılıklı örneklem teknikleri kullanılmıştır. İletişim korkusu, internet kullanım tipleri ve bireysel farklılıklar gibi alt ölçekleri içeren bir soru formu aracılığıyla veri toplanmıştır. Sonuçlar, katılımcıların % 64.3'ünün iletişim korkusu yaşadıklarını ortaya koymuştur. Ayrıca, katılımcıların günlük ortalama internet kullanım süreleri 118 dakikadır. Öğrenciler interneti daha çok iletişim ve eğlence amaçlı kullanırken, daha az sıklıkta bilgilenme amaçlı kullanmaktadırlar. Buna ek olarak iletişim amaçlı internet kullanımı ve genel internet kullanımı ile iletişim korkusu pozitif anlamlı ilişkilidir
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon Halkla İlişkiler Psikoloji Davranış Bilimleri

THE RELATIONSHIP BETWEEN COMMUNICATION APPREHENSION AND INTERNET USAGE: A SURVEY AMONG TURKISH UNIVERSİTY STUDENTS

Öz:
Internet usage that shows huge increase in recent years in Turkey and all world revives new communication forms and their psychological effects. About the relation between internet usage and psychological problems of modern society such as depression, loneliness, and communication apprehension discussions are made frequently in both academic circles and the mass media. This research intended to state stage of Turkish university students' communication apprehension as a indicator of psychological wellbeing, and types of internet usage (communication, entertainment, and informative). Add to this, the study purpose to show the relationship between communication apprehension, and internet usage types (communication, entertainment, and informative) among Turkish university students. A survey was conducted on two thousand eight hundred and six (2806) students who attend twenty six (26) universities that located on whole Turkey. Different sampling techniques were used such as cluster, purposeful and random sampling for representing all Turkey university students. Data was collected via a questionnaire which included different subscales such as communication apprehension, internet usage styles and individual differences. Results showed that 64.3 % of participants live communication apprehension. Also participants' daily average internet usage time is 118 minutes. Students most frequently use to internet purpose of communication and entertainment while they use less purpose of information. In additionally, internet usage for communication and general internet usage were positively and significantly correlated with communication apprehension
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon Halkla İlişkiler Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aa van der N, Overbeek G, Engels R, Scholte R, Meerkerk G and Eijnden R (2009) Daily and Compulsive Internet Use and Well-Being in Adolescence: A Diathesis- Stress Model Based on Big Five Personality Traits, J Youth Adolescence, 38, 765- 776.
  • Brenner V (1997) Parameters of Internet Use, Abuse, and Addiction: The First 90 Days of the Internet Usage Survey, Psychological Reports, 80 (1), 879-882.
  • Butler E M J (2000) The Relation Between Communication Apprehension, Depression and Internet Usage, Unpublished Doctoral Dissertation, Michagen State University, UMI Dissertation Service.
  • Chan B and McCroskey J (1987) The WTC Scale As a Predictor of Classroom Participation, Communication Research Reports, 4 (2), 47-50.
  • Chou C (2001) Internet Heavy Use and Addiction Among Taiwanese College Students: An Online Interview Study, Cyberpsychology and Behavior, 4, (5), 573- 585.
  • Donovan L A and MacIntyre P D (2005) Age and Sex Differences in Willingness to
  • Competence, Communication Research Reports, 21, 420-427. Communication Apprehension, and
  • Self-Perceived Erickson J and Johnson M (2011) Internet Use and Psychological Wellness during Late Adulthood, Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement, 30 (2), 197- 209.
  • Ess C (2013) Computer mediated communication modality and psychological Well-Being, Unpublished Doctoral Dissertation, Oklahoma State University, Oklahoma.
  • Finn S and Gorr M B (1998) Social Isolation and Social Support as Correlates of Television Viewing Motivations, Communication Research, 15, 135-158
  • Gülnar B ve Balcı Ş (2010) Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencileri Arasında Kültürleşme ve Televizyon İzleme Motivasyonları, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 28, 447-484.
  • Gülnar B ve Çakır V (2015) The Relationship Between Loneliness, Media Usage And Host Language Proficiency Among Foreign Students, The Macrotheme Review, 4, (2), 43-55.
  • Gülnar B ve Balcı Ş (2011) The Relationship Between Loneliness and Television Viewing Motives in Acuulturation Process, International Journal of Multidisciplinary Thought, 1, (7), 91-106.
  • Gülnar B ve Aker H (2013) The Relationship Between Depression, Interpersonal Communication and Media Using Among International Students, World Academy of Science, Engineering and Technology, 77, 1003-1009.
  • Greenfield D N (1999) Psychological Characteristics of Compulsive Internet Use: A Preliminary Analysis, Cyberpsychology and Behavior, 8, (2), 403-412.
  • Heim J, Brandtzaeg P B, Kaare B H, Endestad T and Torgerson L (2007) Children's Usage of Media Technologies and Psychosocial Factors, New Media and Society, 9, 425-454.
  • Kraut R, Patterson M, Lundmark V, Kiesler S, Mukophadhyay T and Scherlis W (1998) Internet Paradox: A Social Technology that Reduces Social Involvement and Psychological Well-Being?, American Psychologist, 53 (9), 1017-1031
  • La Rose R, Lin C A and Eastin M S (2003) Unregulated Internet Usage: Addiction, Habit, or Deficient Self-Regulation?, Media Psychology, 5, 225-253
  • Lavoie J A A and Pychyl T A (2001) Cyberslacking and the Procrastination Superhighway: A Web Based Survey of Online Procrastination, Attitudes and Emotion, Social Science Computer Review, 19, (4), 431-444.
  • MacIntyre P D (1994) Variables Underlying Willingness to Communicate: A Casual Analysis, Communication Research Reports, 11, 135-142.
  • McCroskey J C (1977) Oral Communication Apprehension: A Summary of Recent Theory and Research, Human Communication Research, 4 (1), 78-96.
  • McCrosky J C and Richmond V P (1975) The Effects of Communication Apprehension on Interpersonal Attraction, Human Communication Research, 2, 51-65.
  • Mitchell W S (1999) Social and Psychological Factors Associated With Internet Use in the Home: A Uses and Gratifications Study, Unpublished Doctoral Dissertation, The Green State University, UMI Dissertation Service.
  • Morahan-Martin J (2005) Internet Abuse-Addiction? Disorder? Symptom? Alternative Explanations?, Social Science Computer Review, 23, 39-48.
  • Rubin A M (1983) Television Uses and Gratifications: The Interactions of Viewing Patterns and Motivations, Journal of Broadcasting, 27, 37-51.
  • Rubin A M and Rubin R B (1985) Interface of Personal and Mediated Communication: A Research Agenda, Critical Studies in Mass Communication, 2 (?), 36-53.
  • Scott C R and Timmerman E C (2005) Relating Computer, Communication and Computer-Medicate Communication Apprehension to New Communicaiton Technology Use in the Workplace, Communication Research, 32 (6), 683-725.
  • Scott C R and Rockwell S C (1997) The Effect of Communication, Writing and Technology Apprehension on Likelihood to Use New Communication Technologies, Communication Education, 46 (1), 44-62.
  • Shekhawat D and Rathore P S (2014) Internet Usage in College: A Comparision of Users and Non Users in Relation to Self-Esteem and Satisfaction With Life, Indian Journal of Positive Psychology, 5, (2), 216-222.
  • Wang Y (2006) Internet Use Among Students and Its Implication for Cross- Cultural Adaptation, Unpublished Doctoral Dissertation, Kent State University.
  • Watson B R (2007) Speaking Up in The 21. Century: The Effects of Communication Apprehension and Internet Self-Efficacy on Use of Social Networking Websites, University of Missouri, Columbia, UMI Dissertation Information Service.
  • Weiser E (2001) The Functions of Internet Use and Their Social and Psychological Consequences, CyberPsychology & Behavior, 4, (6), 723-743.
  • Young K (1996) Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder, CyberPsychology and Behavior, 1, (3), 237-244.
APA SAHIN M, Gulnar B (2016). İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. , 5 - 26.
Chicago SAHIN MUSTAFA,Gulnar Birol İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. (2016): 5 - 26.
MLA SAHIN MUSTAFA,Gulnar Birol İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. , 2016, ss.5 - 26.
AMA SAHIN M,Gulnar B İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. . 2016; 5 - 26.
Vancouver SAHIN M,Gulnar B İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. . 2016; 5 - 26.
IEEE SAHIN M,Gulnar B "İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI." , ss.5 - 26, 2016.
ISNAD SAHIN, MUSTAFA - Gulnar, Birol. "İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI". (2016), 5-26.
APA SAHIN M, Gulnar B (2016). İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Selçuk İletişim, 9(2), 5 - 26.
Chicago SAHIN MUSTAFA,Gulnar Birol İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Selçuk İletişim 9, no.2 (2016): 5 - 26.
MLA SAHIN MUSTAFA,Gulnar Birol İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Selçuk İletişim, vol.9, no.2, 2016, ss.5 - 26.
AMA SAHIN M,Gulnar B İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Selçuk İletişim. 2016; 9(2): 5 - 26.
Vancouver SAHIN M,Gulnar B İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Selçuk İletişim. 2016; 9(2): 5 - 26.
IEEE SAHIN M,Gulnar B "İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI." Selçuk İletişim, 9, ss.5 - 26, 2016.
ISNAD SAHIN, MUSTAFA - Gulnar, Birol. "İLETİŞİM KORKUSU VE İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BİR ALAN ARAŞTIRMASI". Selçuk İletişim 9/2 (2016), 5-26.