Yıl: 2016 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 51 - 68 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM

Öz:
Narsistik kişilik özelliği genel olarak kişinin fiziksel ve psikolojik özelliklerine yönelik abartılı hayranlığı olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışma sosyal medyanın önemli bir unsuru olan Facebook ve Facebook kullanıcılarının narsistik karakter özeliklerini nasıl yansıttıklarını saptamayı amaçlamaktadır. Kolaylı örneklem tekniği ile 218 Anadolu Üniversitesi öğrencisi çalışma kapsamına alınmıştır. Araştırmanın bulguları arasında narsisizm boyutları, özellikle otorite, teşhircilik ve üstünlük, narsistik toplam puan arasında, Facebook'da harcanan zaman ile narsistik toplam puan arasında, Facebook'da sahip olunan arkadaş sayısı ve narsistik toplam puan arasında pozitif yönde bir ilişkinin bulunması önemlidir
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji

CONTEMPORTY NARCISSUS: FACEBOOK USAGE HABBITS AND NARCISSISM

Öz:
Narcisistic personality described as person's over favour and admire to himself to his physical and physiological features. This study aim to find out how Facebook users reflect their narcisistic personalty via social media platform features. 218 Anadolu University students were selected by using convenience sampling technique. As a result of study a posisitive correlation between narcisism and Facebook usage are determined. Also between dimension of narcissism, especially authority, exhibitionism and superiority, and narcissistic total score, between time spent in Facebook and narcissistic total score, between numbers of friends on Facebook and narcissistic total score have positive correlation
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ackerman R A and Witt E A (2011) What Does Narcissistic Personality Inventory Really Measure? Assement, 18, 67-88.
  • Atay S (2009) Narsistik Kişilik Envanteri'nin Türkçe'ye Standardizasyonu, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Atay S (2010) Çalışan Narsist, Namar, İstanbul.
  • Atay S (2011) Ortağınız Paylaşmaya Hazır Mı? İGİAD Bülten, 8(24), 4-7.
  • Bennet L and Manheim J (2006) Politics, Social Networks, And The History Of Mass Communication Research: Reareading Personal Influence, Annals Of The American Academy Of Political And Social Science, 213-232.
  • Bergman S M, Fearrington M E, Davenport S and Bergman J Z (2011) Millenials, Narcissim And Social Networking: What Narcissist Do on Social Networking Sites And Why? Personality and Individual Differences, (50), 706-711.
  • Berman M (1994) Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Bülent Peker ve Ümit Altuğ (çev), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Bolter J and Grusin R (1999) Remediation: Understanding New Media, MIT, Cambridge.
  • Buffardi L E and Campbell K E (2008) Narcissism and Social Networking Web Sites, Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 1303-1314.
  • Carpenter C J (2012) Narcissim On Facebook: Self-Promotion And Anti-Social Behavior, Personality And Individual Differences, 52, 482-486.
  • Castells M (2006) Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Ebru Kılıç (çev), Bilgi Yayınları, İstanbul. Comscore (2014) http://www.comscore.com/ınsights/presentations_and_ whitepa pers/2012/the_evolution_of_online_video_in_turkey_and_worldwide, erişim tari hi: 08.04.2014.
  • Crawford T (2012) Going Social, Bacon Hill, Kansas.
  • Erdoğan İ (2010) Küresel Pazarın Popüler Aydınları: Baudrillard ve Medya Kuramı 2010, http://www.irfanerdogan.com/: http://www.irfanerdogan.com /makaleler4/baudrillard.pdf, erişim tarihi: 04.02.2015.
  • Erhat, A (1978) Mitoloji Sözlüğü, Remzi Yayınevi, Ankara.
  • Freud S (1998) Narsizim Üzerine ve Schreber Vakası, Banu Büyükdal ve Saffet Murat Tura (çev), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Fuchs C and Sandoval M (2014) Critique, Social Media And The Information Society, New York, Routledge.
  • Gauntlet D (2009) Case Sudy: Wikipedia, G Creeber ve R Martin (eds), Digital Cultures, Mcgraw-Hill, Berkshire, 40-45.
  • Geray H (2002) İletişim ve Teknoloji: Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları, Ütopya Yayınları, Ankara.
  • Goffman E (2009) Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Barış Cezar (çev), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Hargittai E (2008) Whose Space? Differences Among Users and Non Users of Social Network Sites, Journal Of Computer-Mediated Communication, 13, 276-
  • Hendin M H and Cheek M (1997) Assessing Hypersensitive Narcissism: A Reexamination Of Murray's Narcism Scale, Journal Of Research Personality, 31, 599.
  • Kernberg O (2012) Sınır Durumlar ve Patolojik Narsisizm (3. Basım), Mustafa Atakay (çev), Metis, İstanbul.
  • Kohut H (2004) Kendiliğin Çözümlenmesi, Cem Atbaşoğlu ve Banu Büyükkal (çev), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Köroğlu E ve Bayraktar S (2007) Kişilik Bozuklukları, HYB, Ankara.
  • Köseoğlu Ö (2012) Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim, 7(2), 58-81.
  • Laughey D (2007) Key Themes In Media Theory, Mcgraw-Hill, Berkshire.
  • Lee N (2013) Facebook Nation, Springer, New York.
  • Marx K and Engels F (2010) www.marxist.org, https://www.marxists.org/archive/marx/works/ download/ pdf/ manifesto.pdf, Erişim tarihi: 20.03.2015.
  • Mehdizadeh S (2010) Self-Presentation 2.0: Narcississm and Self Esteem on Facebook, Cyberpschology, 13(4), 357-365.
  • Mergel I and Greeves B (2012) Social Media In The Public Sector Field Guide: Designing and Implementing Strategies, San Fransisco: Jossey-Bars.
  • Niedzviecki H (2010) Dikizleme Günlüğü, Gökçe Gündüç (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul
  • Ong E and Ang R P (2011) Narcissism, Extraversion And Adolescents' Self Presentation On Facebook, Pesonality And Individual Differences 50, 180-185.
  • Özata F Z (2013) Sosyal Medya Platformları, Mesude CananÖztürk (ed), Dijital İletişim ve Yeni Medya, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları no 1911, 76-99
  • Raskin R and Terry H (1988) A Principal Component: Analysis of The Narcissitic Personality Inventory and Further Evidence of Its Construct Validity, Journal Of Personality and Social Psychology, 54(5), 890-902.
  • Ryan T and Xenos S (2011) Who Uses Facebook? An Investigation into The Relationship Between The Big Five, Shyness, Narcissim, Loneliness and Facebook Usage, Computer in Human Behavior, 27, 1658-1664.
  • Safko L (2012) The Social Media Bible: Tactics, Tools & Strategies for Business Succsess,Wiley, New Jersey.
  • Sandler J, Person E Sand Fongy P (2008) Freud's On Narcissism: An Introduction, London, Karnac
  • Sosyalmedyaco (2014) Http://Sosyalmedya.Co/Ttnet-Turkiye-Sosyal-Medya-Verileri/, Erişim tarihi: 14.04.2014.
  • Şimşek A (2012) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ali Şimşek (ed), Evren ve Örneklem, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları No 1619, 108-133
  • Timisi N (2003) Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi,Dost Kitabevi, Ankara.Türkiye İstatistik Kurumu (2014)http://tuik.gov.tr/prehaberbultenleri.do?id=13569, Erişim tarihi: 14.04.2014.
  • Uyanık F (2013) Sosyal Medya: Kurgusallık ve Mahremiyet, (K. Ü. Kongresi, Dü.) Haziran 2014 Tarihinde Researchergate: www.researchgate.net, Erişim tarihi: 06.2014
  • Walther J B, Heide B V and Kim S Y (2008) The Role of Friends' Apperances And Behaviour On Facebook An Evaluations of Individuals on Facebook: Are We Known by The Company We Keep? Human Communication Research, 34, 28-49.
  • Zavala A, Eidelson R, Cichiska A and Jayawickreme N (2009) Collective Narcissism and Its Social Consequences, American Psychology Assocaition, 97(6), 1074-1096
APA OĞUZ M (2016). ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. , 51 - 68.
Chicago OĞUZ MUSTAFA TARKAN ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. (2016): 51 - 68.
MLA OĞUZ MUSTAFA TARKAN ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. , 2016, ss.51 - 68.
AMA OĞUZ M ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. . 2016; 51 - 68.
Vancouver OĞUZ M ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. . 2016; 51 - 68.
IEEE OĞUZ M "ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM." , ss.51 - 68, 2016.
ISNAD OĞUZ, MUSTAFA TARKAN. "ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM". (2016), 51-68.
APA OĞUZ M (2016). ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. Selçuk İletişim, 9(2), 51 - 68.
Chicago OĞUZ MUSTAFA TARKAN ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. Selçuk İletişim 9, no.2 (2016): 51 - 68.
MLA OĞUZ MUSTAFA TARKAN ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. Selçuk İletişim, vol.9, no.2, 2016, ss.51 - 68.
AMA OĞUZ M ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. Selçuk İletişim. 2016; 9(2): 51 - 68.
Vancouver OĞUZ M ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM. Selçuk İletişim. 2016; 9(2): 51 - 68.
IEEE OĞUZ M "ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM." Selçuk İletişim, 9, ss.51 - 68, 2016.
ISNAD OĞUZ, MUSTAFA TARKAN. "ÇAĞDAŞ NARKİSİSOS'LAR: FACEBOOK KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE NARSİSİZM". Selçuk İletişim 9/2 (2016), 51-68.