Yıl: 2014 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 9 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA

Öz:
İ nternetin son 10 yıl içerisinde milyarlarca insana yayılması, ağ lar oluş turarak hayatın her alanındakullanılması, mobil ileti ş imin internet ile yakınsaması sonucu gerçekleş mektedir (Castells, 2007:246). Bu dönem içerisinde, sosyal ağ ların popüleritesinin artması her türlü iletiş imin bu ağ larüzerinden gerçekleş tirilmeye baş lanması, yeni bir sosyalleş me süreci olarak görülmektedir. Yaş ananbu geliş meler bireylerin iliş kilerini, iletiş imlerini, sosyalleş me süreçlerini, yaş am biçimlerini çevreyleolan etkileş imlerini etkilemektedir.Her teknoloji, toplumlar üzerinde sosyal ve toplumsal dönüş ümler meydana getirmektedir. Özellikleiletiş im teknolojileri, toplumların alış kanlıklarında, kültürlerinde, iş yaş amlarında, eğ itimsistemlerinde değ i ş imler yaratmaktadır. Modernleş meyle birlikte ortaya çıkan yaş am tarzları,geleneksel toplumsal düzenin tamamen ortadan kaybolmasına yol açmaktadır. Modernliğ in getirmiş olduğ u dönüş ümler, önceki dönemlere özgü olan değ i ş im biçimlerinden daha etkili olmuş tur(Giddens, 2012; s. 12). Bireylerin geleneksel iletiş im biçimlerini terkederek; sosyal ağ lar üzerinden iletiş im kurmayabaş laması, toplumsal yabancılaş ma ve yalnızlaş mayı beraberinde getirmektedir. Sosyal iletiş iminyaygın hale gelmesiyle, modern insanlar yüzyüze iletiş im kurmak için yeterli zaman bulamamaktadır.İ letiş im teknolojileri ve ulaş ım araçlarının geliş mesiyle küreselleş menin önündeki engellerin ortadankalktığ ını belirten David Harveye göre; zaman ve mekan kavramlarının önemini yitirmesiyle, iletiş imanlık olarak gerçekleş mektedir. Bu durum zaman sıkış masına neden olurken; bireylerin çevreleriyleve dünyayla kurdukları iletiş im, teknolojiyle aracılanmış bir iletiş im biçimine dönüş mektedir.Y a ş anan bu geliş melerle birlikte; alış kanlıklar, düş ünceler, duygular da değ i ş erek; sanal yaş am, sanaldavranış ve sanal kültür olarak adlandırılan kavramlar ortaya çıkmış tır. Bu çerçevede, sosyalyaş antıda meydana gelen değ i ş imler, bireyleri yalnızlığ a sürükleyerek; yabancılaş ma ve yalnızlaş masürecine götürmektedir.Sosyal ağ lar, yüzyüze iletiş imin yerini almadığ ı sürece, sosyal hayatı zenginleş tirdiğ inden sözedilebilir; ancak gerçek dünyadaki sosyal hayatın önüne geçtiğ inde, sanal bir sosyal çevre ve sanal biriletiş im ile sınırlı kalınmaktadır. Zaman kısıtlılığ ından yakınan modern toplumlar açısından sosyalpaylaş ım ağ ları, bireylerin yeni sosyalleş me ortamları olarak en uygun mekanlar olarakdüş ünülmektedir. Bireylerin sosyal a ğ lar aracılığ ıyla sosyalleş mesi; teknoloji ve toplum arasındakiiliş ki bağ lamında eleş tirel bir bakış açısıyla ele alınacaktır. Bununla birlikte teknoloji karş ısındaedilgenleş en bir insan modelinin ortaya çıkması üzerinde durulacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

SOCIALIZATION AND ALIENATION IN THE NETWORK SOCIETY

Öz:
Deployment of internet to billions of people in the last decade; use of networking in all fields of life;it s all occur with the convergence of Internet and mobile communications (Castells, 2007: 246). Within this period, increasing of social networks popularity, performing of all kinds ofcommunication via networking, a new process of socialization. These developments have affectedindividuals relations, communications, process of socialization, individuals of life style andinteraction with the environment. Each technology are occured social transformation on societies. Especially communicationtechnologies inflict transformations on habits, cultures, business lives, education systems of societies.Lifestyles which ensue with modernization, cause disappear of traditional social order.Transformations brought about by modernity have been more effective than the other (Giddens, 2012;s. 12). Breaking traditional communication ways and communicating on social networks, brings socialalienation and loneliness. With the diffusion of social communication; individuals can t find time forface to face communication. According to David Harvey; with the development of communicationtechnologies and means of transport, obstacles to globalization are eliminated. In this way,communication is provided instantly, owing to lose time and space s importance. This situationcauses time- space compression. Individual s communication with their environment and with theworld, occurs via information technologies. Depending on these developments; habits, thoughts,feelings have been changed and concepts have ensued which are referred to virtual life, virtualbehavior and virtual culture. In this context, individuals are driven to loneliness because of thechangings in their social life. This situation leads them to the process of alienation and loneliness. As long as social networks don t replace face to face communicatin,it can enrich individuals sociallife. However, when social communication takes place of face to face communication, virtualenvironment and virtual communication have occured. Social networks, as a new social environmentis considered to be the most appropriate places for modern societies. Socialization via social networksis going to discussed in context of the relationship between technology and society. At the same time,in this article will be emphasized on being passive in the face of technology.
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ACUN, R. (2011). “Her Dem Yeniden Doğmak: Online Sosyal Ağlar ve Kimlik”, http://www.millifolklor.com/tr/sayfalar/89/08_.pdf (27 Ocak 2014).
  • AKTAŞ, C. ve ÇAYCI, B. (2013). “Yeni Enformasyon ve İletişim Teknolojilerinin Sosyal Hayattaki Rolü”. https://www.academia.edu/5175989/Yeni_Enformasyon_ve_Iletisim_Teknolojilerinin_ Sosyal_Hayattaki_Rolu_The_Role_of_New_Information_and_Communication_Techn ologies_in_Social_Life (15 Ocak 2014).
  • BAKIROĞLU, C. T.(2013). “Sosyalleşme ve Kimlik İnşası Ekseninde Sosyal Paylaşım Ağları”. Akademik Bilişim Konferansı 2013, Antalya.
  • BAYRAKTUTAN, F. (2005). Aile İçi İlişkiler Açısından İnternet Kullanımı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • BOOKCHIN, M. (1996). Ekolojik Bir Topluma Doğru. Abdullah Yılmaz (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayımları.
  • CASTELLS, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi. 1. Cilt, 2. Baskı. Ebru Kılıç (Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • CASTELLS, M. (2004), The Network Society: A Cross Cultural Perspective, Edward Elgar Pub, 22-90.
  • ERGİL, D. “Yabancılaşma Kuramına İlk Katkılar”. http://www.politics.ankara.edu.tr/dergi/pdf/33/3/8.pdf (26 Ocak 2014).
  • ESEN, E. ve SİYEZ, D. (2011). “Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psikososyal Değişkenlerin İncelenmesi”, Türk psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 4 (36), 127-138.
  • GIDDENS, A. (2012). Modernliğin Sonuçları. 5. Baskı. Ersin Kuşdil (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • GÜLEÇ, C. (1991). “Çevre ve Ruh Sağlığı”, Çevre Üzerine, Türkiye Çevre Sorunları Vakfı Yayını, Ankara.
  • HARVEY, D. (1999). Postmodernliğin Durumu, Sungur Savran (Çev.), Metis Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 1999.
  • LEUNG, L. (2004). Net-Generation Attributes and Seductive Properties of the Internet as Predictors of Online Activities and Internet Addiction. Cyberpsychology & Behavior, 7 (3).
  • MERCAN, N. (Ocak 2010). “Dijital Dünyada Zaman, Mekan, İnsan İlişkileri ve Yabancılaşma”, Silahlı Kuvvetler Dergisi. Sayı 403,ss. 100-111.
  • SIMKOVA, B. & CINCERA, J. (2004). Internet Addiction Disorder and Chatting in the Czech Republic. Cyberpsychology & Behavior, 7 (5).
  • SİYEZ, D. (2011). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Alim Kaya (Ed.). Ankara: Pagem A Yayınevi.
  • UYSAL, A. (2008). “Xx. Yüzyılda Yabancılaşma ve Sanat”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Fakültesi Dergisi, 24, 48-53. http://www.befjournal.com.tr/index.php/dergi/article/viewFile/260/226 (18 Ocak 2014).
  • OFLUOĞLU, G. VE BÜYÜKYILMAZ, O. (2008). “Yabancılaşmanın Teorik Gelişimi ve Tarihsel Süreç İçinde Farklı Alanlarda Görünümleri”, Kamu-İş Dergisi, cilt no: 10, sayı 1, 113-144. http://www.kamu-is.org.tr/pdf/1015.pdf (26 Ocak 2014).
  • TOPRAK, A., YILDIRIM, A., AYGÜL, E. BİNARK, M., BÖREKÇİ, S. VE ÇOMU, T. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook. İstanbul: Kalkedon Yayınevi.
  • TURAN, S. (2002). “Teknolojinin Okul Yönetiminde Etkin Kullanımında Eğitim Yöneticisinin Rolü”, Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Yönetimi, Sayı 30, 271-81.
  • WAYNE, S. & LINSWN, R. (1995), Effects of Impression Management on Performance Ratings: A Longitudinal Study , Academy of Management Journal, B8(6).
  • YILMAZ, G. (2008). “Kapitalizmde Zaman-Mekan Sıkışması”, http://www.yenidenatilim.com/FileUpload/ks892/File/yilmaz.pdf (21 Ocak 2014).
APA Çaycı A, çaycı b (2014). AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. , 1 - 9.
Chicago Çaycı Ayşegül Elif,çaycı berk AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. (2014): 1 - 9.
MLA Çaycı Ayşegül Elif,çaycı berk AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. , 2014, ss.1 - 9.
AMA Çaycı A,çaycı b AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. . 2014; 1 - 9.
Vancouver Çaycı A,çaycı b AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. . 2014; 1 - 9.
IEEE Çaycı A,çaycı b "AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA." , ss.1 - 9, 2014.
ISNAD Çaycı, Ayşegül Elif - çaycı, berk. "AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA". (2014), 1-9.
APA Çaycı A, çaycı b (2014). AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(1), 1 - 9.
Chicago Çaycı Ayşegül Elif,çaycı berk AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 4, no.1 (2014): 1 - 9.
MLA Çaycı Ayşegül Elif,çaycı berk AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.4, no.1, 2014, ss.1 - 9.
AMA Çaycı A,çaycı b AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2014; 4(1): 1 - 9.
Vancouver Çaycı A,çaycı b AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2014; 4(1): 1 - 9.
IEEE Çaycı A,çaycı b "AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA." The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4, ss.1 - 9, 2014.
ISNAD Çaycı, Ayşegül Elif - çaycı, berk. "AĞ TOPLUMUNDA SOSYALLEŞME VE YABANCILAŞMA". The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 4/1 (2014), 1-9.