İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I

Yıl: 2014 Cilt: 4 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 82 - 95 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I

Öz:
Sosyalizasyon sürecinde çocukların ilk karş ılaş tıkları kiş iler, aile fertleri ve okul arkadaş larıdır. Buyüz yüze iletiş imin kurulduğ u gerçek dünyanın dış ında, kitle iletiş im araçları özellikle de internetçocukların sıkça vakit geçirdiğ i hatta bazen bağ ımlı olduğ u mecradır. Çocuklar interneti çoğ unluklaödev ve araş tırma yapma, diğ er arkadaş larla sohbet etme, müzik dinleme, eğ lence, eğ itsel videolarizleme ve oyun oynama, sosyal paylaş ım sitelerinde vakit geçirme amaçlı kullanmaktadır. İ nternetsitelerinin ilkesiz yayıncılığ ı, internetin kontrol edilebilmesi ve denetlenebilmesi zor bir iletiş im aracıolması sebebiyle özellikle ilköğ retim seviyesindeki çocuklar tehdit altındadır. Bilinçsiz kullanım veebeveynlerin ilgisizliğ i nedeniyle çocuklar internette ş iddet unsuru barındıran sitelere ya da cinsellikunsuru taş ıyan fotoğ raflara kolaylıkla eriş ebilmektedir. Bu çalış manın amacı ilköğ retim 8. Sınıfö ğ rencilerinin interneti kullanma gayeleri ve bunun yarattığ ı riskleri ortaya koymak, ailelerininçocuklarını risklere karş ı korumaktaki ilgisini ortaya çıkarmak ve internet okuryazarlığ ının öneminianket yöntemi ile ortaya koymaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

RISKS FOR CHILDREN ON THE INTERNET AND MEDIA LITERACY

Öz:
Family members and school friends are the people first encountered by children in the socializationprocess. Outside of the real world, where this face to face communication is established, the massmedia, especially the Internet are where children spend most of their time, even in the form ofdependence, the so- called Internet addiction sometimes. Children use the Internet mostly forhomeworks and research, chatting with friends, listening music, fun, watching educational videos,gaming, and recreation in social media websites. Unscrupulous publishing of the websites anddifficulty in controlling the Internet pose a risk, particularly for primary- school children. Children areable to access websites with the elements of violence or sexually explicit photos easily because ofunconscious use and the indifference of parents. The aim of this study is to reveal why eighth gradersuse the Internet and the risks of this usage, to uncover the awareness of families in protecting theirchildren against risks, and to find out the importance of Internet literacy through survey method
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ankara Ticaret Odası İnternet Kumarhaneleri Raporu (20.11.2014), www.atonet.org.tr/yeni/index.php?p=243&l=1 (Erişim Tarihi: 20.11.2014).
  • Çağlar, S. ve Savaşer, S. (2010) İnternet ve Çocuk Pornografisi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1, 1001-1008.
  • Çam, Ş. (2003) Çocuk Pornografisi Tartışmalarına İlişkin Sorular, Ankara Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, 55-86.
  • Dolu, O. vd. (2010) Şiddet İçerikli Video Oyunlarının Çocuklar ve Gençler Üzerindeki Etkileri: Saldırganlık, Şiddet ve Suça Dair Bir Değerlendirme, Adli Bilimler Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 4, 54-75.
  • Hasdemir, T. (2012) Gelenekselden Yeni Medya Okuryazarlığına: Türkiye Örneğinde Bir Değerlendirme, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 5, Sayı: 2, 23-40.
  • İnal, K. (2011) “Çocuklar Niçin Medya Okuryazarı Olmalı?”, 1. Türkiye Çocuk Hakları Kongresi, Çocuk Hakları ve Medya El Kitabı, (Ed.) Şirin, M., Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul, 415-426.
  • İnal, K. (2012) “Çocuklar İçin Medya Okuryazarlığı İhtiyacı”, Uluslararası Katılımlı Çocuk İhtiyaçları Sempozyumu Bildiri Kitabı, (Ed.) Dolunay, Ş. vd., Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları, Ankara
  • İnceoğlu, Y. (2011) “Medyayı Doğru Okumak”, Medya Okuryazarlığı, (Ed.) Türkoğlu, N. ve Şimşek M., Parşömen Yayınları, İstanbul.
  • Kurbanoğlu, Serap. (2010) Bilgi Okuryazarlığı: Kavramsal Bir Analiz, Türk Kütüphaneciliği Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 4, 723-747.
  • Nielsen, S. Ve Smith, J. (2003) Playing With Fire, Report for The Media Council, for Children and Young People, www.resources.eun.org/insafe/datorspel_playing_with.pdf (Erişim Tarihi: 05.01.2014).
  • Odabaşı, F. vd. (2007) Yeni Dünya: İnternet-Ailelerin Yeni Dünyadaki Sorumlulukları Nelerdir?, www.home.anadolu.edu.tr/~fodabasi/doc/ty24.pdf (Erişim Tarihi: 12.05.2014).
  • Orhon, N. (2011) “Çocuklar İçin Eleştirel Medya Okuryazarlığı”, 1. Türkiye Çocuk Hakları Kongresi, Çocuk Hakları ve Medya El Kitabı, (Ed.) Şirin, M., Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul, 377-392.
  • Özad, B. (2011) “Medya Okuryazarlığı ve Yetişkinlerin Öğrenmesi”, Medya Okuryazarlığı, (Ed.)
  • Türkoğlu, N. ve Şimşek M., Parşömen Yayınları, İstanbul.
  • Pala, Y. (2014) Dünya Akıllı Telefonlarla Yeniden Şekilleniyor, www.dergi.bmo.org.tr/sayi-3/dunya-akilli-telefonlarla-yeniden-sekilleniyor (Erişim Tarihi: 17.05.2014).
  • Salı, J. (2012) “Yeni Medya Okuryazarlığı”, Yeni Medya ve…, (Ed.) Yengin, D., Anahtar Kitaplar, İstanbul.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2014) Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması 2014 Raporu, www.tuik.gov.tr (Erişim Tarihi: 26.06.2014).
  • www.bianet.org/bianet/cocuk/126024-cocuklar-internetin-zararinin-farkina-varamiyor (Erişim Tarihi: 18.04.2014).
  • www.cocuk.egm.gov.tr (Erişim Tarihi: 20.04.2014).
  • www.ec.eu/culture/media/media-literacy/media-literacy-worldwide_en.htm (Erişim Tarihi: 17.03.2014).
  • www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/137-160.pdf (Erişim Tarihi: 06.04.2014).
  • Yengin, D. (2012) Dijital Oyunlarda Şiddet, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Yıldız, S. (2009) Uluslararası ve Ulusal Yasal Düzenlemeler Çerçevesinde İnternet Üzerinde Çocuk Pornografisi, Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, 180-195
APA KARAHİSAR T (2014). İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. , 82 - 95.
Chicago KARAHİSAR Tuba İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. (2014): 82 - 95.
MLA KARAHİSAR Tuba İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. , 2014, ss.82 - 95.
AMA KARAHİSAR T İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. . 2014; 82 - 95.
Vancouver KARAHİSAR T İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. . 2014; 82 - 95.
IEEE KARAHİSAR T "İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I." , ss.82 - 95, 2014.
ISNAD KARAHİSAR, Tuba. "İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I". (2014), 82-95.
APA KARAHİSAR T (2014). İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(4), 82 - 95.
Chicago KARAHİSAR Tuba İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 4, no.4 (2014): 82 - 95.
MLA KARAHİSAR Tuba İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.4, no.4, 2014, ss.82 - 95.
AMA KARAHİSAR T İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2014; 4(4): 82 - 95.
Vancouver KARAHİSAR T İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2014; 4(4): 82 - 95.
IEEE KARAHİSAR T "İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I." The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4, ss.82 - 95, 2014.
ISNAD KARAHİSAR, Tuba. "İ NTERNETTE ÇOCUKLARI BEKLEYEN Rİ SKLER VE MEDYA OKURYAZARLIĞ I". The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 4/4 (2014), 82-95.