Yıl: 2016 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 371 - 394 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ

Öz:
Bu çalışma, Türkçe dersi öğretim programındaki (6-8. sınıflar)kazanımlarda ifadesini bulan örtülü anlam unsurlarının işlevlerinibelirlemeyi ve 2015-2016 eğitim öğretim yılına ait MEB Yayınları 6, 7 ve 8.sınıf Türkçe ders kitaplarındaki kullanım düzeyini betimlemeyiamaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda Türkçe dersi çalışma kitabı veöğretmen kılavuz kitaplarındaki etkinlikler sınıflandırılmış ve Türkçedeörtülü anlam oluşturan kavramlar üzerinde durulmuştur. Betimsel doküman incelemesine dayalı araştırmada, veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir.Verilerin kategorileştirilmesinde Onan ve Tiryakinin (2012) sınıflandırmaölçütlerinden faydalanılmış olup ölçütlerde bazı değişiklikler yapılmıştır.İncelenen ders kitaplarında, özellikle edebî nitelik taşıyan kurmaca ve şiirtürü metinlerde örtülü anlam unsurlarını buldurmaya yönelik etkinlikleresıkça yer verildiği görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Dil ve Dil Bilim

THE PLACE AND IMPORTANCE OF IMPLICIT MEANING ELEMENTS IN SECONDARY SCHOOL TURKISH LESSON CURRICULUM AND TEXTBOOKS

Öz:
In this study, it was aimed to determine the function of implicitmeaning elements that finds its expression to the acquirements in TurkishLesson Curriculum (6th - 8th Grades) and to describe the level of use in the6th, 7th and 8th Grades Turkish textbooks published by Ministry ofEducation of 2015-2016 academic year. In the present research in which adocument analysis model has adopted, content analysis method was used toanalyze the data. In accordance with this purpose, activities at the Turkishcourse workbooks was classified, centering upon the concepts that carryimplicit meaning in Turkish. Onan and Tiryaki's classification criteria wereused to categorize the data, making some changes in these criteria. It is oftenseen to have touched upon the activities toward carrying covert meaning elements especially in the fiction and poetry texts with literary quality in thetextbooks examined.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKSAN, D. (1999a). Türkçenin Gücü. (6. Baskı). Ankara: Bilgi Yayınevi. AKSAN, D. (1999b). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. (3. Baskı). Ankara: Engin Yayıncılık. AKSAN, D. (2006). Anlambilim. Ankara: Engin Yayınevi. AKSAN, D. (2015). Türkçenin Sözvarlığı. İstanbul: Bilgi Yayınevi. AKSOY, Ö. A. (2014). Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü I, II. Ankara: İnkılâp Yayınları. ALYILMAZ, C. (2010). Türkçe Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749. ARSLAN, M. M. ve BAYRAKÇI, M. (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi. Millî Eğitim, 35(171), 100–108. AYDIN, İ. H. (2006). Bir Felsefi Metafor Yolda Olmak. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 4(3), 9-22. BAĞCI, H. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Atasözleri ve Deyimleri Algılama Düzeyi. TÜBAR, 27, 91-110. BAŞ, B. (2002). Türkçe Temel Dil Becerilerinin Öğretiminde Atasözlerinin Kullanımı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 60-68. BAŞ, B. (2012). Okuma ve Dinleme Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi. (Ed. Murat ÖZBAY). Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi. (197-226). Ankara: PegemA Yayıncılık. BAYRAKTAR, N. (2014). Dil Bilimi. (3. Basım). Ankara: Nobel Yayınevi. BİLGİN, (2006). Anlamdan Anlatıma Türkçemiz. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. CEVİZCİ, A. (2002). Felsefe Sözlüğü.(5. Baskı). İstanbul: Paradigma Yayınları. ÇOLAK BOSTANCI, G. (2009). Türkçedeki Temel Kelimelerin Çağrışımlarında Alt Kültürün İzleri. Millî Folklor, 21(81), 64-77. DEMİR, T ve MELANLIOĞLU, D. (2011). Türkçe Öğretiminde Deyimlerin Çağrışımla Kazandırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(31), 631-649. FRETZİN, L. (2001). Methapors in Teaching. http://lrs.ed.uiuc.edu/students/fretzin/EPL11q5Metaphors.htm adresinden 09. 11. 2015 tarihinde indirilmiştir. GÖÇER, A. (2010). Türkçe Öğretiminde Çok Uyaranlı Bir Öğrenme Ortamı Oluşturmak İçin Seçkin Edebî Ürünlerden Yararlanma. TÜBAR, 27, 341-369. GÜFTÂ, H. ve KAN, M. O. (2011). İlköğretim 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Dil ile İlgili Kültür Ögeleri Açısından İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(11), 239-256. GÜNAY, D. (2007). Sözcükbilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları. İMER, K., KOCAMAN, A. ve ÖZSOY, S. (2011). Dilbilim Sözlüğü. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. KORKUT, E. (2012). Bile: Kullanım Değerleri Bile Kullanımında Önvarsayımlar ve İmalı Anlamlar. Turkish Studies, 7(4), 145-162. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sını flar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları. MEB. (2012). İlköğretim Türkçe 8 Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: MEB Yayınları. MEB. (2013). İlköğretim Türkçe 6 Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: MEB Yayınları. MEB. (2013b). İlköğretim Türkçe 7 Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: MEB Yayınları. MEB. (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sını flar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları. ONAN, B. (2013). Dil Eğitimin Temel Kavramları. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları. ONAN, B. ve BAŞ, B. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatımlarında Deyim Kullanımı: Hatay ve Sivas Örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 113-139. ONAN, B. ve ÖZÇAKMAK, H. (2014) Türkçe Deyimlerde Dil Farkındalığı ve İşlevsel Dil Kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(1), 1-22. ONAN, B. ve TİRYAKİ, E. (2012). Türkçede Örtülü Anlam Oluşturan Unsurlar ve Ana Dili Öğretimindeki İşlevleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 223-240. ONAN, B. ve TOKDEMİR, N. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Uzak Bağdaştırma Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 29-44. PİLANCI, H. (2014). 7-9 Yaş Arasındaki Türk Çocuklarında Kelime Çağrışımını Etkileyen Sosyoekonomik Değişkenler. Bilig, 68, 183-208. SENEMOĞLU, N. (2007). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık. TDK. (1974). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları. TDK. (2003). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları. TDK. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları. UĞUR, N. (2003). Anlambilim. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. ÜSTÜNOVA, K. (2010). Yüzey Yapı - Derin Yapı Kavramları Üzerine. Turkish Studies, 5(4), 697-704. VARDAR, B. (2002). Açıklamalı Dil Bilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Multilingual Yayınları. YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
APA AKTAŞ E, ŞENTÜRK L (2016). ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. , 371 - 394.
Chicago AKTAŞ Elif,ŞENTÜRK Leyla ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. (2016): 371 - 394.
MLA AKTAŞ Elif,ŞENTÜRK Leyla ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. , 2016, ss.371 - 394.
AMA AKTAŞ E,ŞENTÜRK L ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. . 2016; 371 - 394.
Vancouver AKTAŞ E,ŞENTÜRK L ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. . 2016; 371 - 394.
IEEE AKTAŞ E,ŞENTÜRK L "ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ." , ss.371 - 394, 2016.
ISNAD AKTAŞ, Elif - ŞENTÜRK, Leyla. "ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ". (2016), 371-394.
APA AKTAŞ E, ŞENTÜRK L (2016). ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(1), 371 - 394.
Chicago AKTAŞ Elif,ŞENTÜRK Leyla ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 5, no.1 (2016): 371 - 394.
MLA AKTAŞ Elif,ŞENTÜRK Leyla ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.5, no.1, 2016, ss.371 - 394.
AMA AKTAŞ E,ŞENTÜRK L ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2016; 5(1): 371 - 394.
Vancouver AKTAŞ E,ŞENTÜRK L ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2016; 5(1): 371 - 394.
IEEE AKTAŞ E,ŞENTÜRK L "ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5, ss.371 - 394, 2016.
ISNAD AKTAŞ, Elif - ŞENTÜRK, Leyla. "ÖRTÜLÜ ANLAM UNSURLARININ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE ÇALIŞMA KİTAPLARINDAKİ YERİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 5/1 (2016), 371-394.