Yıl: 2016 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 395 - 411 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışmada Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 2014- 2015 eğitim öğretim yılında öğrenim gören öğretmen adaylarının kitapokumaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesiamaçlanmıştır. Bu amaçla Türkçe, Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal BilgilerEğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 550 öğretmen adayı ileçalışılmıştır. Çalışmada tarama modeli tercih edilmiş ve verilerintoplanmasında Susar Kırmızı (2012) tarafından geliştirilen ÖğretmenAdaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeğikullanılmıştır. Öğretmen adaylarının okumaya yönelik tutumları cinsiyet,bölüm, sınıf ve gelir düzeyi değişkenleriyle sınanmıştır. Verilerin analizindeSPSS 22.0 istatistik programından faydalanılarak Kolmogorov SmirnovNormallik Testi, Man Whitney U ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır.Verilerin manidarlığı p<,05 düzeyinde sınanmıştır. Araştırma sonucundaçalışmaya katılan öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına yöneliktutumlarının cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği; bölüm, sınıf düzeyive gelir düzeyi değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık göstermediğibulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

AN EVALUATION ABOUT TEACHER CANDIDATES READING ATTITUDE IN TERMS OF DIFFERENCE VARIABLE

Öz:
This study aims to examine attitudes towards reading of teachercandidates from different departments in terms of diverse variables. For thisreason, the study was conducted with the participation of 550 teachercandidates from the departments of Turkish, Classroom Teaching, and SocialScience in the Faculty of Education of İbrahim Çeçen University, Ağrı. In thestudy, descriptive survey model was preferred and Attitude scale towardsreading habits of teacher candidates developed by Susar Kırmızı (2012) was used as the data collection tool . Attitude towards reading of teachercandidates were tested in terms of gender, department, grade, and level ofincome variables. Taking advantage of SPSS 22.0 stastistics software,Normality Test by Kolmogorov Smirnov, U Test by Man Whitney, andKruskal Wallis Test were used to analyze the data. Significance of the datawas determined to be p<,05. In conclusion, although there is a significantdifference in the teacher candidates attitudes towards reading habit in termsof gender variable, there is no significant differences in the teachercandidates attitudes towards reading habit in terms of department, grade, andlevel of income variables.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ADALI, O. (1990). Bilgilendirici Metinlerin Okunması, J. Baysal, N. İpşiroğlu, Z. İpşiroğlu, Ş. Ozil, (Ed.), Yaratıcı Toplum Yolunda Çağdaş Eğitim içinde (s. 61-69). İstanbul: ÇYDD Yayınları. AKYOL, H. (2007). Okuma, Kırkkılıç, A. ve Akyol, H. (Ed.), İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde (s.15-48). Ankara: Pegem A Yayıncılık. AKYOL, H. (2012). Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. ARI, E. ve DEMİR, M. K. (2013). İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma, Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128. ARICI, A.F. (2008). Okuma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. ARSLAN, Y., ÇELİK, Z. ve ÇELİK, E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(26), 113-124. ASLANTÜRK, E. ve SARACALOĞLU, A. S. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 155–176. AYDIN. O. (2000). Davranış Bilimlerine Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1027.332. BALCI, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: PegemA Yayıncılık. BAMBERGER, R. (1990). Okuma Alışkanlığını Geliştirme. (Çev. B. Çapar), Ankara: Kültür Bakanlığı Yay. BAŞARAN, M. ve ATEŞ, S. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 73-92. BATUR, Z.,GÜLVEREN, H., BEK, H. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma: Uşak Eğitim Fakültesi örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 32-49. BOZKURT, N. ve SERİN, O. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Okuma İlgileri ve Okuma Alışkanlıklarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8 (12), 139-149. BOZPOLAT, E. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Journal of World of Turks, 2(1), 411-428. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi. COŞKUN, E. (2002). Okumanın Hayatımızdaki Yeri ve Okuma Sürecinin Oluşumu. TÜBAR, XI, 231-244. ÇAKIROĞLU, O. ve PALANCI, M. (2015). Reading Attitude Scale: The Reliability and Validity Study Okuma Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1143-1156. DEMİR, T. (2009). İlköğretim II. Kademe Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Örneği). Electronic Turkish Studies, 4(3), 718-745. GÖMLEKSİZ, M.N. (2004). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1–21. GÜNEŞ, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. HASSELL, S. H. and LUTZ, C. (2006). A Survey of the Habits and Attitudes of Urban Middle School Students toward Leisure Reading. Young Adult Library Services, 39-45. IŞIK, H. (2002). Öğretmenlik Mesleğinde Okumanın Önemi ve Okuma Kuralları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 284, 1–7. İŞERİ, K. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Tutumlarının İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 469-487. KALYOCU, R. (2013). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Electronic Journal of Social Sciences, 12(45), 281-289. KARADAĞ, Ö. ve MADEN, S. (2013). Yazma Eğitimi: Kuram, Uygulama, Ölçme ve Değerlendirme. A. Güzel ve H. Karatay. (Ed.) Türkçe Öğretimi El Kitabı içinde (s. 265- 306). Ankara: Pegem. KARASAR, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (20. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. KARATAY, H. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Okuduğunu Kavrama İle İlgili Bilişsel Farkındalıkları. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27(27), 457-475. KARATAY, H. (2013). Konuşma Eğitimi: Kuram, Uygulama, Ölçme ve Değerlendirme. Abdurrahman Güzel ve Halit Karatay. (Ed). içinde Türkçe öğretimi el kitabı (s. 181- 220). Ankara: Pegem Akademi. KOÇAK, B., KURTLU, Y., ULAŞ, H. ve EPÇAÇAN, C. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Okumaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. EKEV Akademi Dergisi, 61, 211-228. KORKMAZ, İ. (2007). Üniversite Birinci Sınıfta Okuyan Öğrencilerin Lise Döneminde Kitap Okuma Durumlarının İncelenmesi. EJER, 27, 127-138. KUŞ, Z., ve TÜRKYILMAZ, M. (2010). Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Durumları:(İlgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). Türk Kütüphaneciliği, 24(1), 11-32. KUZU, T. S. (2013). Öğretmen Adaylarının Okumaya Karşı Tutumları ile Genel Kültür Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi/The Evaluation of Correlation Between Teacher Candidates’ Attitudes Towards Reading and Intellectual Knowledge Levels. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 55. MANGUEL, A. (2007). Okumanın Tarihi. (Çev. Füsun Elioğlu). İstanbul: YKY. MEB (2013). PISA 2012 Ulusal Ön Raporu. Ankara. ODABAŞ, H., ODABAŞ, Z. Y. ve POLAT, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465. ÖZBAY, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. (2. Baskı). Ankara: Öncü Kitap. ÖZBAY, M., BAĞCI, H. ve UYAR, Y. (2008). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 117-136. SARACALOĞLU, A. S.,YENİCE, N. ve KARASAKALOĞLU, N. (2009). Öğretmen Adaylarının İletişim ve Problem Çözme Becerileri ile Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 167-185. SMARAGDİ, U. J. and JONSSON, A. (2006). Book Reading in Leisure Time: Long - Term Changes in Young Peoples’ Book Reading Habits. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(5), 519-540. SUSAR KIRMIZI, F. (2012). Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, 7(3), 2353-2366. ŞAHİNER, Y. (2005).İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Okuma Alışkanlıkları ve Bu Alışkanlıkları Etkileyen Faktörler (Elmadağ İlçesi Örneği), (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. TEMİZKAN, M. ve SALLABAŞ, M. E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuma ve Yazmaya Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 155- 176. TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları. UNGAN, S. (2008). Okuma Alışkanlığımızın Kültürel Altyapısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 218-228. YALÇIN, A. (2002). Türkçe Öğretimi Yöntemleri –Yeni Yaklaşımlar-. Ankara: Akçağ Basım Yayın. YALINKILIÇ, K. (2007). Türkçe Öğretmen Adaylarının Okumaya İlişkin Tutum ve Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research, 1(1), 226-241. YAMANER, F. ve KARTAL, A. (2001). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin, Serbest Zaman Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 2-3. YILMAZ, B. (1989). Okuryazarlık ve Okuma Alışkanlığı Üzerine. Türk Kütüphaneciliği, 3(1), 48-53. WHITEHEAD, F., CAPEY, A.C. and MADDREN, W. (1977). Children and Their Books. Basingstoke: Macmillan Education
APA KOÇAK MACUN B, ÇERMİK F, POLAT S, ŞAHİN N (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 395 - 411.
Chicago KOÇAK MACUN Büşra,ÇERMİK Fatih,POLAT SUAT,ŞAHİN Nurullah ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2016): 395 - 411.
MLA KOÇAK MACUN Büşra,ÇERMİK Fatih,POLAT SUAT,ŞAHİN Nurullah ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2016, ss.395 - 411.
AMA KOÇAK MACUN B,ÇERMİK F,POLAT S,ŞAHİN N ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2016; 395 - 411.
Vancouver KOÇAK MACUN B,ÇERMİK F,POLAT S,ŞAHİN N ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2016; 395 - 411.
IEEE KOÇAK MACUN B,ÇERMİK F,POLAT S,ŞAHİN N "ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.395 - 411, 2016.
ISNAD KOÇAK MACUN, Büşra vd. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2016), 395-411.
APA KOÇAK MACUN B, ÇERMİK F, POLAT S, ŞAHİN N (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(1), 395 - 411.
Chicago KOÇAK MACUN Büşra,ÇERMİK Fatih,POLAT SUAT,ŞAHİN Nurullah ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 5, no.1 (2016): 395 - 411.
MLA KOÇAK MACUN Büşra,ÇERMİK Fatih,POLAT SUAT,ŞAHİN Nurullah ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.5, no.1, 2016, ss.395 - 411.
AMA KOÇAK MACUN B,ÇERMİK F,POLAT S,ŞAHİN N ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2016; 5(1): 395 - 411.
Vancouver KOÇAK MACUN B,ÇERMİK F,POLAT S,ŞAHİN N ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2016; 5(1): 395 - 411.
IEEE KOÇAK MACUN B,ÇERMİK F,POLAT S,ŞAHİN N "ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5, ss.395 - 411, 2016.
ISNAD KOÇAK MACUN, Büşra vd. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİTAP OKUMA TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 5/1 (2016), 395-411.