Yıl: 2015 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 416 - 429 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim öğrencilerinin küresel vatandaşlıkbağlamında çokkültürlülük hakkındaki görüşlerinin farklı değişkenleraçısından değerlendirilmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim öğretim yılındaÇanakkale merkez ve ilçelerinden (Ayvacık, Bayramiç, Biga ve Çan) random yöntemiyle seçilmiş toplam 12 ortaöğretim kurumunda 12.sınıfta öğrenimgören 618 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından öğrencilere yönelik geliştirilenAktifVatandaşlık Anketi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular SPSS 18.0 paket programıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizindebağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ortaöğretim öğrencilerinin cinsiyetleri,öğrenim gördükleri okul türü, ailelerinin sosyoekonomik durumları, boşzamanlarında en fazla yaptıkları etkinlikler ile küresel vatandaşlıkbağlamında çokkültürlülük ile ilgili görüşleri arasında anlamlı farklılıkbulunmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

EVALUATING HIGH SCHOOL STUDENTS VIEWS ON MULTICULTURALISM WITHIN THE FRAMEWORK OF GLOBAL CITIZENSHIP

Öz:
This study uses the survey method to evaluate high school studentsviews on multiculturalism within the context of global citizenship based ona number of variables. A total of 618 randomly selected 12th grader highschool students from 12 high schools from Ayvacık, Bayramiç, Biga, andÇan (all towns of Çanakkale province) studying in the 2012-2013 academicyear have participated in the study. An Active Citizenship Survey has beendeveloped for use in data collection with the participants, and the data thus collected has been evaluated in SPSS package version 18.0. Data has beenanalyzed using independent group t-test and one-way ANOVA. Our research has found a significant difference between secondary schoolstudents' views on multiculturalism within the context of global citizenshipand their sexes, the type of secondary school they attend, the socio-economicstatus of their parents, and the leisure time activities they engage in
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BAŞBAY, A. ve BEKTAŞ, Y. (2009). Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Öğretim Ortamı ve Öğretmen Yeterlilikleri. [Elektronik versiyon]. Eğitim ve Bilim, 34(152), 30-44.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • CIRIK, İ. (2008). Çokkültürlü Eğitim ve Yansımaları. [Elektronik versiyon]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27-40. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200834YLKER%20CIRIK.pdf
  • ÇELİK, H. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Vatandaşlık Eğitiminin Bugünkü Durumu ve Geleceğe İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • DEMİRSOY, M. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çokkültürlülüğe İlişkin Görüşleri ve Çokkültürlü Eğitime Yaklaşımları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • DOĞANAY, A. ve SARI, M. (2009). Lise Öğrencilerinin Vatandaşlık Algılarına Etki Eden Faktörlerin Analizi. (ed. A. Şişman). I.Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu içinde (s.45-61). Uşak: Uşak Üniversitesi Avrupa Birliği Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • DPT. (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Küreselleşme Özel İhtisas Komisyonu Raporu. DPT:2544-ÖİK:560. Ankara.
  • ERKAL, E.M. (1994). İktisadi Kalkınmanın Kültürel Temelleri. İstanbul: Derin Yayınları.
  • GENÇ, S. Z., ŞAHİN, Ç., TUTKUN, T. ve DEMİR, M. K. (2012). AB Vatandaşlık Yeterlilikleri Bağlamında Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Yeterlilikleri. (ed. A. Kılınç). IV. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde (s.1977-1990). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • GÖL, E. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık Tutum Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAN, Ç. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Sorunlarla İlgili Tutumları ve Ders Programlarına Yönelik Önerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARASAR, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (16. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • OXFAM. (1997). Education For Global Citizenship: A Guide For Schools. Retrievedfrom. http://www.oxfam.org.uk/coolplanet/teachers/globciti/downloads/gcguide06.pdf (24.12.2013).
  • OXFAM. (2007). Education For Global Citizenship: A Guide For Schools. http://www.Oxfam.Org.Uk/Coolplanet/Teachers/Globciti/Downloads/Gcguie06.df (17.01.2014).
  • TOPRAK, G. (2008). Öğretmenlerin Çokkültüürlü Tutum Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tokat: Gazi Osman Paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • VATANDAŞ, C. (2002). Çokkültürlülük. (1. Baskı). İstanbul: Değişim Yayınları.
APA UYDAŞ İ, GENÇ S (2015). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 416 - 429.
Chicago UYDAŞ İbrahim,GENÇ SALİH ZEKİ ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2015): 416 - 429.
MLA UYDAŞ İbrahim,GENÇ SALİH ZEKİ ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2015, ss.416 - 429.
AMA UYDAŞ İ,GENÇ S ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2015; 416 - 429.
Vancouver UYDAŞ İ,GENÇ S ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2015; 416 - 429.
IEEE UYDAŞ İ,GENÇ S "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.416 - 429, 2015.
ISNAD UYDAŞ, İbrahim - GENÇ, SALİH ZEKİ. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2015), 416-429.
APA UYDAŞ İ, GENÇ S (2015). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 416 - 429.
Chicago UYDAŞ İbrahim,GENÇ SALİH ZEKİ ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 4, no.1 (2015): 416 - 429.
MLA UYDAŞ İbrahim,GENÇ SALİH ZEKİ ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.4, no.1, 2015, ss.416 - 429.
AMA UYDAŞ İ,GENÇ S ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2015; 4(1): 416 - 429.
Vancouver UYDAŞ İ,GENÇ S ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2015; 4(1): 416 - 429.
IEEE UYDAŞ İ,GENÇ S "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4, ss.416 - 429, 2015.
ISNAD UYDAŞ, İbrahim - GENÇ, SALİH ZEKİ. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 4/1 (2015), 416-429.