Yıl: 2014 Cilt: 2 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 62 - 66 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi

Öz:
Geçmişteki turizm faaliyetlerini sadece deniz, kum, güneş anlayışı içerisinde yer alan kitle turizm faaliyetleri oluşturmaktadır. Daha sonraki dönemde alternatif turizm (sağlık, kültür, spor, inanç turizmi) adı altında yeni turistik ürün çeşitlerinin önem kazandığı görülmektedir. Özellikle son zamanlarda alternatif turizm çeşitleri içerisinde gastronomi turizminin de yer almaya başladığı dikkat çekmektedir. Dünyada turizm gelirlerinin önemli bir kısmının gastronomi turizmi ile sağlandığı bilinmektedir. Bu kapsamda Türk Mutfağının da dünyadaki sayılı mutfaklar arasında yer aldığı düşünüldüğü zaman Türkiyenin gastronomi turizmi için yeterli çekicilik unsurlarına sahip olduğu görülmektedir. Yapılan bu çalışma ile gastronomi ve gastronomi turizmi kavramları incelenmiş, bu çerçevede destinasyon çekicilik unsuru olarak sahip olunan değerler açısından Türk Mutfağı irdelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Coğrafya

(The Importance of Turkish Cuisine in Gastronomy Tourism )

Öz:
Previous tourism activities included mass tourism activities considering sea, beach and sun. In later periods, it has been observed that alternative tourism activities (health, cultural, sports, religious belief tourism) started to gain importance as new tourism products. During recent years, gastronomy tourism started to attract attention as an alternative tourism. It is widely known that an important part of world's tourism revenue comes from gastronomy tourism. Within this context, keeping in mind that Turkish cuisine is an important one amongst world's known cuisines, it is observed that Turkey possesses an attractive position in gastronomy tourism. With this study, the concepts of gastronomy and gastronomy tourism were examined, and Turkish cuisine was investigated against its possessed attractive values.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Coğrafya
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akman, M. (1998). Yabancı turistlerin Türk mutfağından beklentileri, yaralanma durumları ve Türk mutfağının turizme katkısı üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin astronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Arslan, Ö. (2010). Yabancı turistlerin yiyecek içecek işletmeleri, personeli ve Türk mutfağına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi: Alanya örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baysal, A.(1993), “Türk Yemek Kültüründe Değişmeler, Beslenme ve Sağlık Yönünden Değerlendirme”, “Türk Mutfak KültürüÜzerine Araştırmalar, Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayını”, No 3, s.12.
  • Bilgin, A. ve Samancı, Ö. (2008). Türk Mutfağı. T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı: Ankara.
  • Cömert, M., Kızılkaya, Ö. ve Durlu-Özkaya, F. (17-18 Nisan 2009), ‘Türk Mutfağında ve Turizm İşletmelerinde Salebin Yeri’, 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu, Antalya.
  • Cömert, M.(2014).Turizm pazarlamasında Yöresel mutfakların önemi ve Hatay Mutfağı Örneği,
  • Çavuşoğlu, M., (2011), ‘I. Uluslararası IV. Ulusal Eğridir Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı’ İçinde N. Avcı ve Ö. Kürşat (Editörler), Gastronomi turizmi ve Kıbrıs Mutfak Kültürü Üzerine Bir Araştırma, ss. 527-538, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Basımevi.
  • Çevik, S. ve Saçılık, Y., M. (30 Kasım-4 Aralık2011), ‘12.Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı’ İçinde M. A. Öncü (Editör) ,‘Destinasyonun Rekabet Avantajı Elde Etmesinde Gastronomi Turizminin Önemi: Erdek Örneği’, ss.503-515, Düzce: Seher Matbaacılık.
  • Doğdubay, M. ve Giritoğlu, İ. (2008), ‘Turistik Ürün Çeşitlendirmesi’ içinde Turistik Ürün Çeşitlendirmesi İçinde N.Hacıoğlu ve C. Avcıkurt (Editörler), Mutfak Turizmi, ss. 433-456, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Durlu-Özkaya, F., Cömert, M. ve Kızılkaya, Ö. (17-18 Nisan 2009), ‘Turizm İşletmelerinde Zeytin Yağlılarımızın Yeri ve Önemi’, 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu, Antalya.
  • Durlu-Özkaya, F., Cömert, M. ve Sark, S. (2011), ‘Essayson Agriculture and Environment’ İçinde E.Maleviti ve C. Stathopoulos (Editörler), Agro Tourism Knowledge Level of Tourism Students, , ss.235-245, Greek: Athens Institute for Education and Research.
  • Durlu Özkaya, F.ve Can (2012). Gastronomi Turizminin Destinasyon Pazarlamasına Etkisi. Türktarım, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Dergisi, TemmuzAğustos, Sayı 206, sf. 28-33.
  • Durlu Özkaya, F. Sünnetçioğlu ,S. ve Can, A.(2013). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Rolü ( The Role Of Geographical Indication In Sustainable Gastronomy Tourism Mobility) Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 13-20.
  • Fox, R. (2007), ‘Reinventing The Gastronomic Identity Of Croatian Tourist Destinations’Hospitality Management, 26, ss. 546–559.
  • Göker, G.(2011)Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi (Balıkesir İli Örneği)
  • Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir. Güzel, G.(2009).‘Gastronomi ve İnovasyon’, İz Atılım Üniversitesi Dergisi, Sayı:8, 28-29.
  • Hacıoğlu, N., Girgin, K.,G. ve Giritoğlu, İ. (17-18 Nisan 2009). ‘Yiyecek İçecek İşletmelerinin Pazarlama Faaliyet Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı: Balıkesir Örneği ‘, 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu, Antalya.
  • Hatipoğlu, A. (2008). Türk Mutfağının Dünya Mutfağındaki Yeri. Erişim Tarihi: 17.11.2013, (www.foodinlife.com.tr ).
  • Horng, J., Horng, S., ve Tsai, C., J. (2012), ’Culinary Tourism Strategic Development: an Asia-Pacific Perspective’, International Journal Of Tourism Research, 14, ss. 40–55.
  • Kesici, M.(2012). Kırsal Turizme Olan Talepte Yöresel Yiyecek ve İçecek Kültürünün Rolü, KMÜ Sosyal ve Ekonomı k Araştırmalar Dergı si,14 (23)ss. 33-37.
  • Kivela, J. ve Crotts, C.,J. (2005), ‘Gastronomy Tourism’, Journal of Culinary Science and Technology, 4 (2-3), ss.29-55.
  • Kivela, J. ve Crotts, C.,J. (2006), ‘Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destinastion’, Journal of Hospitality&Tourism Research, 30 (3), ss. 354-377.
  • Küçükaltan, G. (17-18 Nisan 2009), ‘Küreselleşme Sürecinde Gastronomide Yöresel Tatların Turistlerin Destinasyon Tercihlerine ve Ülke Ekonomilerine Etkileri’, 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirileri, Antalya.
  • McKrecher, B., Okumuş F., ve Okumuş, B. (2008), ‘Food Tourism as a Viable Market Segment: It’s All How You Cook The Numbers’, Journal of Travel & TourismMarketing, 25(2), ss.137–148.
  • Lin, Y., Pearson, T., E. ve Cai, L., A. (2011), ‘Food As a Form of Destination Identitiy: ATourism Destination Brand Perspective’, Tourism and Hospitality Research, 11 (1), ss. 30-48.
  • Okumus, B, Okumus, F.,McKercher, B.(2007).Incorporating Local And International Cuisines In The Marketing Of Tourism Destinations: The Cases Of Hong Kong And Turkey Tourism Management 28,ss. 253–261
  • Özdemir, B. ve Ahmet A. (2007) Otel İşletmelerinde MutfakYönetimi (2.Baskı) Ankara: Detay Yayıncılık. Pekyaman, A.(2008). ‘Turistik Satın alma Davranışında Destinasyon İmajının Rolü Afyonkarahisar Bölgesinde Bir Araştırma’, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Sanchez-Canizares, S. ve Lopez-Guzman, T. (2012), ‘Gastronomy As a Tourism Resource: Profile of Culinary Tourist’, Current Issues in Tourism, 15(3), ss.1-17.
  • Selwood, J.(2003). The Lure of Food: Food As an Attraction in Destination Marketing in Manitoba, Canada, Michael Hall (Ed), Food Tourism Around the World: Management of Development and Markets ,Great Britain: Elseiver, ss.178-180
  • Surenkok, A., Bagio, R., ve Corigliano, A., M., (2010), ‘Gastronomy and Tourism in Turkey: The Role Of ITCs’, Information and Communication Technologies in Tourism, Sayı :15, ss. 567-578.
  • Şanlıer, N., Cömert, M., Durlu Özkaya, F. (2012). Gençlerin Türk Mutfağına Bakış Açısı. Milli Folklor, Yıl:24, Sayı:94, s.152-161.
  • Tikkanen, İ. (2007), Maslow’s Hierarchy and Food Tourism in Filand: Five Cases, British Food Journal, 109 (9), ss. 721-734.
  • Yüncü, H. R. (21 Temmuz 2009). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası, 10. Aybastı-Kabataş Kurultayı, Eskişehir.
  • Yüncü, H. (2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı- Kabataş kurultayı: Yerel değerler ve yayla turizmi içinde (s. 28-34). Şengel, S. (Edt.) Detay Anatolia Akademik Yayıncılık, Ankara.
APA CÖMERT M, ÖZKAYA F (2014). Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. , 62 - 66.
Chicago CÖMERT MENEKŞE,ÖZKAYA Fügen Durlu Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. (2014): 62 - 66.
MLA CÖMERT MENEKŞE,ÖZKAYA Fügen Durlu Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. , 2014, ss.62 - 66.
AMA CÖMERT M,ÖZKAYA F Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. . 2014; 62 - 66.
Vancouver CÖMERT M,ÖZKAYA F Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. . 2014; 62 - 66.
IEEE CÖMERT M,ÖZKAYA F "Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi." , ss.62 - 66, 2014.
ISNAD CÖMERT, MENEKŞE - ÖZKAYA, Fügen Durlu. "Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi". (2014), 62-66.
APA CÖMERT M, ÖZKAYA F (2014). Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 62 - 66.
Chicago CÖMERT MENEKŞE,ÖZKAYA Fügen Durlu Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 2, no.2 (2014): 62 - 66.
MLA CÖMERT MENEKŞE,ÖZKAYA Fügen Durlu Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.2, no.2, 2014, ss.62 - 66.
AMA CÖMERT M,ÖZKAYA F Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2014; 2(2): 62 - 66.
Vancouver CÖMERT M,ÖZKAYA F Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2014; 2(2): 62 - 66.
IEEE CÖMERT M,ÖZKAYA F "Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2, ss.62 - 66, 2014.
ISNAD CÖMERT, MENEKŞE - ÖZKAYA, Fügen Durlu. "Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 2/2 (2014), 62-66.