Yıl: 2015 Cilt: 3 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 48 - 54 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları

Öz:
Turizm sektöründe yiyecek içecek faaliyetlerinin başarılı bir şekilde hazırlanması ve sunulması, yerel mutfak kültürünün ülkeye gelen turistlere en iyi şekilde tanıtılması ile mümkündür. Bu çalışma, İstanbulun 10 farklı ilçesinde yiyecek-içecek sektöründe hizmet veren ve araştırmaya katılmayı kabul eden 370 yiyecek-içecek işletmesinin yerli ve yabancı misafirlere sundukları Türk Mutfağı uygulamalarını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Verilerin toplanmasında anket tekniği kullanılmış, veriler SPSS 21.0 programında Frequence ve Chi-Square Test ile değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışma bulguları incelendiğinde; işletmelerin %37.6sının otel işletmesi, %34.9unun uluslararası zincire bağlı işletme oldukları, işletmelerin %49.5inde ala carte servisi sunulduğu, %62.4ünün menülerinde Türk mutfağından yemekler yer aldığı ve %66.2sinde Türk mutfağı yemeklerinin yabancı turistlere sunulduğu, %42.4ünde Türk mutfağı yemeklerinin açık büfe şeklinde servis edildiği tespit edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, Türk mutfağının dünyaya tanıtılmasında ülkemizde faaliyet gösteren turizm işletmelerinin menülerinde Türk mutfak kültürü ve yemeklerine daha fazla yer ve önem vermesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme

(Turkish Cuisine Applications of Enterprises Serving in Food and Beverage Sector in Istanbul)

Öz:
Preparing and offering food and beverage services successfully in tourism sector are possible by introducing local cuisine to the tourists coming to a country as effectively as possible. This study has been conducted to investigate the Turkish cuisine applications and services given to local and foreign guests of 370 enterprises which serve in food and beverages sector in 10 different districts of İstanbul and have accepted to participate in the study. The questionnaire method has been used to gather data, and the data have been assessed and interpreted in SPSS 21.0 with Frequency and Chi-square tests. When the findings of the study has been examined, it has been found out that the 37.6 % of the enterprises are hotels, 34.9 % of them are chains of international enterprises, 49.5 % of them offer a la carte service, 62.4 % include meals from the Turkish cuisine, 66.2% offer Turkish meals to foreign tourists, and 42.4% of them offer Turkish cuisine meals in buffet style. In the light of these results, it has been concluded that tourism enterprises running in Turkey should give more importance to and include culture-specific Turkish cuisine features and meals in their menus in order to introduce the Turkish cuisine to the world.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akman, M. (1998), Yabancı Turistlerin Türk Mutfağından Beklentileri ve Türk Mutfağının Turizme Katkısı Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Aktaş, A. ve Özdemir, B. (2007). Otel İşletmelerinde Mutfak Yönetimi. 2. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arlı, M. (1982). “Türk Mutfağına Genel Bir Bakış” Türk Mutfağı Sempozyumu Bildirileri: 31 Ekim-1 Kasım 1981, Kültür ve Turizm Bakanlığı Milli folklor Araştırma Dairesi Yayınları, s. 19-33, Ankara.
  • Arman, A. (2011). Türk Mutfak Kültürü Tanıtım Sorunu: Mengen Mutfağı Örneği, Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm ve Otel İşletmeciliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Düzce.
  • Arslan, Ö. (2010). Yabancı Turistlerin Yiyecek İçecek İşletmeleri, Personeli ve Türk Mutfağına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi: Alanya Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Beşirli, H. (2010). Yemek, Kültür ve Kimlik, Millî Folklor Dergisi, 22 (87); 159-169.
  • Budak, N. ve Çiçek, B. (2002). Yabancı turistlerin ülkemizde yemek kültürüne ilgileri ve yemekler ile servis ortamlarına bakışları, Turizmde Sağlık ve Beslenme Sorunları ve Çözümler Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 133-139, Alanya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pegem Yayıncılık, 195 s., Ankara.
  • Ertaş, Y. ve Gezmen-Karadağ, M. (2013). Sağlıklı beslenmede Türk mutfak kültürünün etkisi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1); 117-136.
  • Eymen, U.E. (2007). SPSS 15.0 veri analiz yöntemleri, Erişim Tarihi: 01.12.2012, www.istatistikmerkezi.com. Güler, S. (2007). Türk mutfağının değişim nedenleri üzerine genel bir değerlendirme, I. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, Antalya.
  • Hassan, A., Şanlıer, N., Durlu-Özkaya, F., Cömert, M., Güçer, E., Konaklıoğlu, E. ve Peldt, E. (2010). Yerli ve yabancı turistlerin Türk mutfağında yer alan yemeklere ilişkin görüşleri, 1. Uluslararası “Adriyatik’ten Kafkaslar’a Geleneksel Gıdalar” Sempozyumu Bildiri Kitabı, s:971-974.
  • Horng, J. S. ve Tsai, C. T. (2010). Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross-national analysis, Tourism Management, 31(1); 74-85.
  • Köroğlu, A., Köroğlu Ö. ve Sarıoğlan M. (2007). Türk mutfağının tanıtılmasında profesyonel turist rehberlerinin rolüne ilişkin ampirik bir çalışma, 1.Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirisi, Alanya.
  • Közleme, O. (2012). Türk Mutfak Kültürü ve Din, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Din Sosyolojisi Bilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Kut, G. (2006). “Türklerde Beslenme Biçimi Dünü-Bugünü” turkoloji.cu.edu.tr/ HALKBILIM/51.php - Erişim Tarihi:15.01.2013. Maviş, F. (2003). Endüstriyel Yiyecek Üretimi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Orkun, N.D. (2009). Küreselleşmenin Değiştirdiği Yemek Kültürü: İstanbul Beyoğlu: 2002-2009, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, İletişim Bilimler Bilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Özkaya, F. D. (2009). Türk Mutfağında Zeytinyağı. Zeytinyağı. Fahrettin Göğüs, Mücahit Taha Özkaya, Semih Otles (Editörler). Ankara: Eflatun Yayınevi, s:252-263.
  • Plummer, R., Telfer, D., Hashimoto, A. ve Summers, R. (2005). Beer tourism in Canada along the WaterlooWellington ale trail, Tourism Management, 26(3), 447- 458.
  • Şanlıer, N. (2005). Yerli ve yabancı turistlerin Türk Mutfağı hakkındaki görüşleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1); 213-227.
  • Şanlıer, N., Cömert, M. ve Özkaya, F.D. (2012). Gençlerin Türk Mutfağına bakış açısı, Milli folklör, 24 (94); 152- 161.
  • Tezcan, M. (1993). Yemeklerin Toplumsal Fonksiyonları. Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar. Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayınları No:3. Ankara.
APA SORMAZ Ü (2015). İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. , 48 - 54.
Chicago SORMAZ ÜMİT İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. (2015): 48 - 54.
MLA SORMAZ ÜMİT İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. , 2015, ss.48 - 54.
AMA SORMAZ Ü İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. . 2015; 48 - 54.
Vancouver SORMAZ Ü İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. . 2015; 48 - 54.
IEEE SORMAZ Ü "İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları." , ss.48 - 54, 2015.
ISNAD SORMAZ, ÜMİT. "İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları". (2015), 48-54.
APA SORMAZ Ü (2015). İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 48 - 54.
Chicago SORMAZ ÜMİT İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 3, no.1 (2015): 48 - 54.
MLA SORMAZ ÜMİT İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.3, no.1, 2015, ss.48 - 54.
AMA SORMAZ Ü İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2015; 3(1): 48 - 54.
Vancouver SORMAZ Ü İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2015; 3(1): 48 - 54.
IEEE SORMAZ Ü "İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3, ss.48 - 54, 2015.
ISNAD SORMAZ, ÜMİT. "İstanbul'da Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Veren İşletmelerin Türk Mutfağı Uygulamaları". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 3/1 (2015), 48-54.