Yıl: 2015 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 163 - 170 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Öz:
Araştırmanın amacı Singg ve Ader (2001) tarafından geliştirilen Öğrenci Bireysel Sorumluluk Ölçeği-10un Türkçe uyarlama çalışmasını yapmaktır. Çalışma, 136sı erkek, 108i kadın 244 üniversite öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda tek boyutlu ölçeğin kabul edilebilir uyum indeksleri verdiği görülmüştür (x2= 90,17, sd= 35, x2 /sd= 2.57, RMSEA= .081, GFI= .97, AGFI= .95, CFI= .84, IFI= .84, NNFI= .79). Ölçeğin dilsel eşdeğerli için iki hafta ara ile yapılan çalışmada .86 gibi yüksek düzeyde ilişki olduğu gözlenmiştir. Ölçeğin uyum geçerliği için yapılan çalışmada, Öğrenci Sorumluluk Ölçeği ile arasında .40 (p< .001), İç-Denetimsel Sorumluluk, Dış-Denetimsel Sorumluluk Ölçeği ile arasında .56 (p< .001) düzeyinde bir ilişki olduğu görülmüştür. Güvenirlik çalışması için yapılan işlemde, Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı .63 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar, Öğrenci Bireysel Sorumluluk Ölçeği-10un Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
Anahtar Kelime:

VALIDITY AND RELIABILITY STUDY OF THE TURKISH VERSION STUDENT PERSONAL RESPONSIBILITY SCALE-10

Öz:
The aim of the research to adaptation the student personal responsibility scale-10 that develop Singg and Ader (2001). Research was conducted on 244 university students. Results of confirmatory factor analyze, fit index values of the model were chi-square= 90,17, df= 35, chi-square /df= 2.57, RMSEA= .081, GFI= .97, AGFI= .95, CFI= .84, IFI= .84, NNFI= .79. Results of language equivalency showed that the correlation between Turkish and English forms was .86. In criteria reliability study showed that correlation between Student Responsibility Scale was .40 (p<.001), internally-externally controlled responsibility scale was 56 (p< .001). The internal consistency reliability coefficient of the scale was found as .63. These results demonstrate that Student Personal Responsibility Scale-10this scale is a valid and reliable instrument.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Gough, Harrison., McClosky, Herbert., & Meehl, Paul. ”A Personality Scale for Social Responsibility” Journal of Abnormal & Social Psychology, 47(1), 73-80, 1952.
  • Kaya, Mehmet. Ve Doğan, Uğur. “Öğrenci Sorumluluk: Ölçek Geliştirme, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması”Journal of European Education. 4(1). 11-18, 2014.
  • Lickona, Thomas. Educating for Character: How Our Schools Can Respect and Responsibility. New York: Bantam Books, 1991.
  • Martel, Josee., McKelvie, Suart J. & Standing, Lionel. ”Validity of an Intuitive Personality Scale: Personal Responsibility as A Predictor of Academic Achievement” Educational and Psychological Measurement, 47(4), 1153-1163, 1987.
  • Özdamar, Kazım. Paket Programlar ile İstatistik Veri Analizi1. Eskişehir: Kaan Kitabevi,2004.
  • Özen, Yener. & Gülaçtı, Fikret. “Development of Internally and Externally Controlled Responsibility Scale: Validity, Reliability and Analysis”World Applied Sciences Journal.12(2),139-144. 2011.
  • Schessler, Eric J. Adolescent Perceptions on the Meaning and Development of Personal Responsibility: A Phenomenological Study(Unpublished Doctoral Dissertation) Azusa Pacific Unıversıty, California, 2011.
  • Singg, Sangeeta.&Ader, Jerre. “Development of Student Personal Responsibility Scale-10”Social Behavior and Personality: An International Journal, 29(4), 331-336, 2001.
  • Steinbrook, Robert. “Imposing Personal Responsibility for Health” New England Journal of Medicine, 355(8), 753-756, 2006.
  • Rhéaume,Josee, Ladouceur, Robert., Freeston,Mark H., & Letarte, Helene. “Inflated Responsibility and Its Role in OCD-I. Validation of ATheoretical Definition of Responsibility”Behaviour Research and Therapy, 33, 159–169, 1995.
  • Ryan, Kevin. & Bohlin, Karen E. Building Character in our Schools. San Francisco,CA: Jossey-Bass, 1999.
  • Tavşancıl, Ezel.Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi(4. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2010.
  • Toedter, Lori Smith. Construction and Validation of A Scale to Measure Personal Responsibility(Unpublished Doctoral Dissertation) The University of Connecticut, 1981.
  • www.tdk.gov.tr (20-03-2011 tarihinde erişilmiştir).
  • http://dictionary.cambridge.org(20-03-2011 tarihinde erişilmiştir)
  • http://www.oxforddictionaries.com(20-03-2011 tarihinde erişilmiştir)
APA Doğan U (2015). ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 163 - 170.
Chicago Doğan Uğur ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. (2015): 163 - 170.
MLA Doğan Uğur ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 2015, ss.163 - 170.
AMA Doğan U ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2015; 163 - 170.
Vancouver Doğan U ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2015; 163 - 170.
IEEE Doğan U "ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." , ss.163 - 170, 2015.
ISNAD Doğan, Uğur. "ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". (2015), 163-170.
APA Doğan U (2015). ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 163 - 170.
Chicago Doğan Uğur ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17, no.1 (2015): 163 - 170.
MLA Doğan Uğur ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.17, no.1, 2015, ss.163 - 170.
AMA Doğan U ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 17(1): 163 - 170.
Vancouver Doğan U ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 17(1): 163 - 170.
IEEE Doğan U "ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, ss.163 - 170, 2015.
ISNAD Doğan, Uğur. "ÖĞRENCİ BİREYSEL SORUMLULUK ÖLÇEĞİ-10'UN TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17/1 (2015), 163-170.