Yıl: 2015 Cilt: 15 Sayı: 60 Sayfa Aralığı: 35 - 56 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents

Öz:
Problem Durumu Günümüzde gençler, teknolojiyi ulusal ve küresel düzeyde yaygın olarak kullanmaktadır. Ancak siber çocukların teknoloji ile donanmış olması, onu aynı olgunlukla kullanacakları anlamına gelmemektedir (Myers, McCaw & Hemphill, 2011). Çünkü internet, kullanım alışkanlıkları ve kullanıcı özelliklerine bağlı olarak "madalyonun iki yüzü" (Ling ve diğ.,2011) şeklinde ifade edilen olumlu ve olumsuz etkilere neden olmaktadır. İnternetin "Aynı anlayıştaki kişilerle küresel ağlarda buluşma, görev ve işlerin etkililiğini sağlama, fikirleri özgürce ifade etme, hayal kırıklıklarını teselli etme(Ling, Ramadass, Altaher & Arjuman, 2011); benzer ilgi ve yeteneklere sahip kişilerle bağlantı kurma (Berg & McKenna, 2004); iletişimi artırma, bilgi paylaşımı, akademik alanda yarar sağlama (Balta ve Horzum, 2008) gibi olumlu etkileri bulunmaktadır. Ancak başta internet bağımlılığı olmak üzere amacı dışında aşırı kullanıldığında internet, sosyal izolasyon, sanal zorbalık, kişilerarası ilişkilerde sorunlar, stres, uyku bozukluğu, depresyon, rol ve görevleri ihmal etme, öğrenme ve bilişsel yetenek kullanımı gibi psikolojik, sosyal ve akademik sorunlara yol açmaktadır (Young, 1998, Akt. Vanajak, 2011; Brey, 2006; Stevens ve Morris, 2007; Xiong, 2011). Aşırı internet kullanımı "internetin veya diğer dijital teknolojilerin kullanımından kaynaklanan saplantılı, kontrolsüz, aşırı veya sorunlu davranış" olarak tanımlanmaktadır (Lobe, Livingstone, Olaffson ve Vodeb, 2012).İnternetin, profesyonel kullanım dışında haftada 40 saatten fazla kullanımı, internet kullanım bozukluğu probleminin varlığı konusunda bir sinyaldir(Hinic,2011). Çocuklar ve ergenler gerek en sık ve yaygın teknoloji kullanıcıları, gerekse gelişim süreçlerini tamamlamamış olmaları bakımından etki ve risklere açık en geniş grupları oluşturmaktadır(Watson, 2005; Brey, 2006; Xiong, 2011).Türkiye'de de bu bağlamda aile ve okul ortamında sorunlar yaşanmaktadır. Aşırı internet kullanıcısı olan öğrenciler, cep telefonları ile ders sırasında bile kolayca internete ulaşabilmekte, aynı sınıftaki arkadaşları ile iletişimini yüz yüze değil, internet üzerinden sürdürebilmektedir. 25 Avrupa ülkesinden 11-16 yaş grubu ergenlerle yapılan araştırmada, Türkiye'den katılan ergenlerin, %25'inin, aşırı internet kullanımı semptomlarının çoğunu gösterdiği, her dört ergenden birinin aşırı internet kullanıcısı olduğu bulunmuş, aynı zamanda Türkiye, katılımcılarının % 2'si semptomların tümünü gösteren, beş ülke içinde yer almıştır (Smahel ve diğ. 2012). Aşırı internet kullanımı sadece süreyle ilgili değildir. Amaç, davranışların ardındaki niyet (Ling ve diğ. 2011), kişisel özellikler (Weinstein ve Lejoyeux, 2010), sosyal kaygı, ailevi faktörler, kişinin hangi tip kullanıma eğilimli olduğu internetin yararlı mı zararlı mı olacağı noktasında önemli faktörlerdir. Bu bağlamda interneti aşırı kullanan ergenlerin sadece kullanım süreleri değil, internet kullanım nedenleri, amaçları ve aşırı kullanımın sonuçlarının neler olduğu önem taşımaktadır. Araştırmanın Amacı Aşırı internet kullanan ergenlerin; interneti kullanma amaçlarının, nedenlerinin ve sonuçlarının neler olduğunun saptanması ile internet kullanım amaçlarının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelenmesidir. Araştırmanın Yöntemi Çalışma nicel araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Alt amaçlarının derinlemesine görüşleri içeren nitel verileri gerektirmesi nedeniyle, yarı yapılandırılmış form aracılığıyla veri toplamada çeşitlilik sağlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu haftalık internet kullanım süresinin "internet bağımlılığı için risk kabul edilen 41 saat ve üstü olma", "farklı lise türlerinin temsili" ve "gönüllülük" ölçütlerine göre 2012- 2013 Eğitim öğretim yılında, İstanbul İli'nde üç ilçede 1587 lise öğrencisi arasından yapılan tarama ile belirlenen 91 lise öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada nicel veriler, araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan "İnternet Kullanım Amaçları (İKA) Ölçeği" ile toplanmıştır. Aşırı internet kullanımının nedenleri ve sonuçlarını belirlemek amacıyla kullanılan nitel veriler ise yarı yapılandırılmış form aracılığı ile yazılı olarak toplanmıştır. İnternet kullanım amaçlarına ilişkin görüşler, betimsel istatistikler; internet kullanım amacına ilişkin görüşlerin cinsiyete göre karşılaştırmasında t-testi; sınıf düzeyine göre karşılaştırmasında Kruskal Wallis testi kullanılmış, anlamlı fark Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Nitel veriler, içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın Bulguları Aşırı internet kullanan ergenlerin internet kullanım amaçları sırasıyla Sosyalleşme ( X =4.16), Bilgilenme ve Genel Kültür ( X =4.15),Psikolojik ihtiyaçlar( X =3.82), Eğlence ( X =2.86) ve Eğitimdir (X =2.60). Eğlence [t(89) = 2.69; p<.01] ile Bilgilenme ve genel kültür[t(45,604) = 2.92; p<.01] alt boyutlarında aşırı internet kullanıcısı öğrencilerin görüşleri arasında cinsiyete göre anlamlı fark vardır. "Eğlence" ile "Bilgilenme ve Genel kültür" alt boyutlarında erkeklerin ortalaması kızlardan yüksektir [Eğlence E( X =24.02)-K( X =20.63)],[Bilgilenme ve genel kültür E( X =15.11),K( X =12.46)]. "Psikolojik ihtiyaçlar" boyutunda, Aşırı internet kullanan ergenlerin internet kullanım amaçları konusundaki görüşlerinde sınıf düzeyine göre anlamlı fark vardır [?2 (sd=3, n=91) = 9.48 , p< 0.05]. Anlamlı farkın kaynağını bulmak amacıyla uygulanan Mann Whitney U testi sonuçlarına göre psikolojik ihtiyaçlar boyutundaki amaçlarla internet kullanımında 9. sınıf ile 12. sınıf öğrencileri ile (U=9.48, p<0.5.), 11. sınıf ile 12. sınıf öğrencileri arasında(U=9.48., p<0.5.) anlamlı fark vardır. Ergenlerin aşırı internet kullanım nedenleri sırasıyla Bilgilenme ve Gelişme İhtiyacı(f=148;%51), Sosyalleşme ihtiyacı(f=61;%24), Psikolojik nedenler(f=53;%21) ve Eğlence arayışı (f=52;%21) ana kategorilerinde toplanmaktadır. Ergenlerde aşırı internet kullanımı sonuçları ise Sosyal sonuçlar(f=148;%51), Fiziksel sağlıksorunları(f=50;%18), Akademik sonuçlar (f=45;%16), Psikolojik soru
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Ergenlerin Aşırı İnternet Kullanım Amaçları, Nedenleri ve Sonuçları

Öz:
Problem Statement: Excessive internet use, particularly problematic and negative consequences of internet use, is rapidly increasing among children and adolescents throughout the World and in Turkey. While the internet provides potential advantages for users in terms of the academic support, sharing ideas & feelings, and freedom of expression, it also has some adverse effects such as wasting time, exhibiting antisocial behaviors, and causing relationship problems. Excessive use could also be manifested as absenteeism, academic failure and problems in interpersonal relationships with other students. In this context, determining the motivations behind the excessive use of the internet could be beneficial in an educational setting.Purpose of the Study: The purpose of this study is to determine the aims, causes and consequences of excessive internet use among adolescents and examine the aims of excessive internet use in terms of gender and grade level. Method: In this study, a quantitative method was used as the research design. As the research aims require in-depth opinions, data triangulation was also used. The study group consisted of 91 high school students who use the internet excessively. The study group were selected by screening 1,587 students living in the Istanbul province during the 2012-2013 Academic year who were internet users for "41 hours or more a week." Data was collected by the Internet Use Purposes Scale (IPUS) and a semistructured questionnaire. Findings: The purposes of excessive internet use among these adolescents were socialization, learning and general culture, meeting psychological needs, entertainment, and education. There are a significant differences between the opinions of the adolescents in the entertainment and learning & general culture sub-dimensions in terms of gender and in the psychological needs sub-dimension in terms of grade level. Causes of excessive internet use are grouped under the main categories of learning and development needs, socialization need, psychological reasons and seeking entertainment. Consequences of excessive internet use fall under the main categories of social, physical health, psychological and mental problems. Conclusions and Recommendations: In view of the purposes, causes and consequences of excessive internet use in adolescents, the need to socialize and learn are emphasized in terms of purposes and causes. Boys use internet excessively more often than girls for the aims of entertainment and information gathering. Psychological needs are prevalent in 9 and 12 grades; excessive use causes multifaceted adverse effects on adolescents, including social, physical, academic, psychological and mental problems. In this context, meaning of "knowledge" and "socialization" for the adolescents should be researched by the academia. Programmes should be designed to meet the students' learning and psycho-social developmental needs at schools and in real life. Artistic, sports and cultural activities must be increased in real life and school settings.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydın, Y. (2011). Liselerde bilgisayar ve internet kullanımının eğitim ve ögretimdeki olumsuz etkileri [Negative effects of computer and internet usage in education and training at high schools]. (Unpublished Masters Thesis). Marmara University, İstanbul, Turkey.
  • Balta, Ö., Ç. & Horzum, M. B. (2008). Web tabanlı öğretim ortamındaki öğrencilerin internet bağımlılığını etkileyen faktörler [The factors that affect internet addiction of students in a web based learning environment]. Ankara University, Faculty of Educational Sciences Journal, 41(1), 187-205.
  • Bargh, J. A. & McKenna, K. Y. A. (2004). The Internet and Social Life. Annual Review of Psychology, 55, 1-23.
  • Baso, C. (2008). Cyber bullying:A resource for parents and educators. (Unpublished Research Paper), University of Wisconsin-Stout, USA.
  • Brey, P. (2006). Evaluating the social and cultural implications of the internet. SIGCAS Computers and Society, 36(3), 41-48.
  • Chou, C., & Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: The Taiwan college student's case. Computers and Education, 35(1), 65-80.
  • Çelik, S., Atak, H. & Eguzen, A. (2012). Kişilik özelliklerinin siber zorbalık üzerine etkisi [The effect of personality on cyberbullying among university students in Turkey]. Eurasian Journal of Educational Research, 49, 129-150.
  • Deniz, L. (2010). Excessive internet use and loneliness among secondary school students. Journal of Instructional Psychology. 4 (36), 20-23.
  • Donoso, V. & Roe, K. (2006). Are they really learning online? The impact of the internet on Chilean adolescents' learning experiences. In Pearson, E. (Ed.), Bohman, P. (Ed.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia,Hypermedia and Telecommunications 2006. World conference on educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA). Orlando, Florida, 1679-1686. Retrieved April 2014, from http://www.researchgate.net/publication/228504781
  • Fılıpovıc, J. (2013). The attractiveness of different online formats motives and frequencies of use. Digiworld Economic Journal, 89(1), 105-115.
  • Griffiths, M. (2000) Does internet and computer "addiction" exist? Some case study evidence. CyberPsychology & Behavior, 3 (2), 211-218.
  • Griffiths, M., King, D. & Delfabbro, P.(2009). Adolescent gambling-like experiences: Are they a cause for concern? Education and Health, 27 (2), 27-30.
  • Hansen, S. (2002). Excessive internet usage or 'internet addiction'? The implications of diagnostic categories for student users. Journal of Computer Assisted Learning, 18, 232-236.
  • Hazelhurst, S., Johnson, Y. & Sanders, I. (2011). An empirical analysis of the relationship between web usage and academic performance in undergraduate students. Proceedings of the Annual Conference of the South African Computer Lecturer's Association, Ballito, South Africa, 29-37.
  • Hinic, D.(2011). Problems With 'Internet Addiction' Diagnosis and Classification. Psychiatria Danubina, 23(2), 145-151.
  • Karaman, G. N. (2013). Ergenlerde problem davranışı yordayan değişkenlerin incelenmesi [Predicting the problem behavior in adolescents]. Egitim Arastırmaları, Eurasian Journal of Educational Research, 52, 137-154.
  • Kurulgan, M. & Argan, M. (2007). Anadolu Üniversitesi öğrencilerinin ınternet üzerinden bilgi arama davranışları [Anadolu University Students' seeking information behaviors on internet]. Atatürk University, Journal of Social Sciences, 9 (1), 291-304.
  • Ling, C.S., Ramadass, S., Altaher, A. & Arjuman, N. C. (2011). Malaysian internet surfing addiction (MISA): Factors affecting the internet use and its consequences. International Conference on Computer Applications and Industries Electronics, 585-590.
  • Livingstone, S. & Bober, M. (2004). Taking up opportunities? Children uses of internet for education, communication, participation [online] London: LSE Research Online. Retrieved May 2014 from, http://eprints.lse.ac.uk/418/
  • Livingstone, S. Haddon, L., Görzig, A.& Olafsson, K (2012). Risks and safety on the internet: the perspective of European children: full findings and policy implications from the EU Kids Online survey of 9-16 year olds and their parents in 25 countries. EU Kids Online, London, UK. Retrieved February 2012from http://eprints.lse.ac.uk/33731/
  • Lobe, B., Livingstone, S., Olaffson, K. & Vodeb, H. (2011). Cross-national comparison of risks and safety on the internet: Initial analysis from the EU Kids Online survey of European children. EU Kids Online, London, UK. Retrieved August 2012 from http://eprints.lse.ac.uk/39608/
  • Mehroof, M. & Griffiths, M. D. (2010). Online gaming addiction: The role of sensation Seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety and trait anxiety. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 13(3), 313-316.
  • Myers, J. J., McCaw, D. S. & Hemphill, L. S. (2011). Responding to cyberbullying: An action tool for school leader. California: A Sage Company.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y., & Kalyoncu, A. (2007). Internet Bagımlılıgı: Klinigi ve tedavisi : Clinical aspects and treatment strategies [Internet addiction: Clinical aspects and treatment strategies]. Bagimlilik Dergisi, 8, 36-41.
  • Smahel, D., Helpsher, E., Green, L., Kalmus, V., Blinka, L. & Olafsson, K. (2012). Excessive Internet Use among European Children. EU Kids Online, London School of Economics & Political Science, London, UK.
  • Senyuva, E. & Kaya, H. (2013). Türkiye'de hemşirelik öğrencilerinin internete ilişkin metaforları:Kalitatif bir çalışma [Metaphors for the ınternet used by nursing students in Turkey: A qualitative research]. Eurasian Journal of Educational Research, 50, 87-106.
  • Stevens, S. P. & Morris, T. L. (2007). College dating and social anxiety: Using the internet as a means of connecting to others. Cyber Psychology & Behavior, 10, 680-688.
  • Tam, P. &Walter, G. (2013). Problematic internet use in childhood and youth: evolution of a 21st century affliction. Australas Psychiatry, 21, 533-536.
  • Wanajak, K. (2011). Internet use and its impact on secondary school students in Chang Mai Thailand. (Unpublished doctoral thesis), Edith Cowan University, Austuralia.
  • Watson, J. C.(2005). Internet Addiction diagnosis and assessment: Implications for counselors. Journal of Professional Counseling: Practice, Theory, & Research, 33(2), 17-30.
  • Weinstein, A., Lejoyeux, M. (2010). Internet addiction or excessive internet use. The American Journal of Drug & Alcohol Abuse. 36 (5), 277-283.
  • Xiong, J. (2011). Excessive internet use and major learning embarrassment of undergraduates. Advances in Biomedical Engineering, 3(5), 280-284.
  • Young, K. S. (1998). Caught in the Net. New York: John Wiley & Sons
APA Akar F (2015). Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. , 35 - 56.
Chicago Akar Filiz Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. (2015): 35 - 56.
MLA Akar Filiz Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. , 2015, ss.35 - 56.
AMA Akar F Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. . 2015; 35 - 56.
Vancouver Akar F Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. . 2015; 35 - 56.
IEEE Akar F "Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents." , ss.35 - 56, 2015.
ISNAD Akar, Filiz. "Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents". (2015), 35-56.
APA Akar F (2015). Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. Eurasian Journal of Educational Research, 15(60), 35 - 56.
Chicago Akar Filiz Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. Eurasian Journal of Educational Research 15, no.60 (2015): 35 - 56.
MLA Akar Filiz Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. Eurasian Journal of Educational Research, vol.15, no.60, 2015, ss.35 - 56.
AMA Akar F Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. Eurasian Journal of Educational Research. 2015; 15(60): 35 - 56.
Vancouver Akar F Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents. Eurasian Journal of Educational Research. 2015; 15(60): 35 - 56.
IEEE Akar F "Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents." Eurasian Journal of Educational Research, 15, ss.35 - 56, 2015.
ISNAD Akar, Filiz. "Purposes, Causes and Consequences of Excessive Internet Use among Turkish Adolescents". Eurasian Journal of Educational Research 15/60 (2015), 35-56.