Yıl: 2015 Cilt: 15 Sayı: 60 Sayfa Aralığı: 221 - 240 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education

Öz:
Problem Durumu: Geçmişten günümüze eğitimle alakalı birçok reform hareketi mikro ölçekte öğrencilerin bilimsel bilgi ve becerilerini geliştirmenin yanı sıra makro düzeyde ülkelerin küresel rekabette sağlam bir yer edinmesini amaçlamaktadır. Bu amaçla hayata geçirilen küresel eğitim reformlarından en günceli olan Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) eğitimi, ilk ve ortaöğretim seviyesindeki fen ve matematik eğitimi standartlarının yükseltilmesi ve buna bağlı olarak öğrencilerin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarına yöneliminin sağlanması amaçlamaktadır. Bu şekilde bireylerin yükselen küresel ekonomik koşullarda rekabet içerisinde kalabilecekleri düşünülmektedir. Fen eğitimi literatürü FeTeMM destekli öğretim yöntemleri ve öğrenim kazanımlarının FeTeMM araştırmacıları tarafından tanımlanması ve çeşitlendirilmesinin gerekliliğine dikkat çekmektedir. FeTeMM eğitimi Fen, Matematik, Mühendislik ve Teknoloji disiplinlerinin entegrasyonu yoluyla (1) öğrencilerin bu disiplinlerin içeriklerinin kavramsallaştırılması, (2) sosyal ve kültüre dayalı FeTeMM bağlamları yoluyla öğrencilerin FeTeMM disiplinlerini anlayışlarının genişletilmesi ve (3) öğrencilerin FeTeMM disiplinlerine ve bu disiplinler altındaki kariyer seçeneklerine olan ilgisini arttırılmasını amaçlamaktadır. Bu doğrultuda projeye dayalı öğrenmenin bir türü olarak medya tasarım süreçleri, teknolojik araç ve gereçleri kullanımı yoluyla öğrencilerin belirli bir kitleyi hedefleyerek dijital medya ürünleri tasarlamalarını hedeflemektedir. Medya tasarımına dayalı öğrenme süreçleri bireylerin karmaşık kavramsal bilgileri anlamlı yollardan öğrenmesi ve kullanmasına fırsat tanımaktadır. Bunun yanı sıra öğrencilerin problem çözme, analiz etme, yaratıcı düşünme ve iletişim becerilerinin gelişmesini, araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme yoluyla kavramsal bilgilerinin artmasını, ve öğrenme süreçlerinde aktif rol almalarını sağlamaktadır. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmada medya tasarım süreçlerinin FeTeMM eğitimine entegrasyonu ile hazırlanan okul dışı etkinliklerinin, ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin fen dersine ve fen spotu etkinliklerine yönelik tutumları ve ders sorumlusu öğretmen ve öğrencilerin fen öğretim sürecinde medya tasarım süreçlerini kullanarak fen spotu hazırlamaya yönelik düşüncelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın Yöntemi: Nitel araştırma metodolojisinin desenlerinden biri olan eylem araştırması yöntemiyle 14 hafta sürecinde gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılında sosyo-ekonomik düzeyi düşük bir devlet okulunda 8.sınıfta öğrenim gören 21 öğrenci (16 kız, 5 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, "fen ve teknoloji dersi tutum ölçeği", "öğrenciler tarafından oluşturulan medya ürünleri", fen spotu hazırlama formları", "yarı yapılandırılmış görüşme formları" ve ders sorumlusu fen bilimleri öğretmeni tarafından oluşturulan "araştırmacı notları" aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada tutum ölçeğinden elde edilen nicel veriler Wilcoxon işaretli sıralar testi ile değerlendirilmiştir. Nitel verilerin analizi ise içerik analizi, açık kodlama ve aksiyal kodlama yöntemleriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın Bulguları: Araştırmada fen spotu etkinliklerinden sonra, öğrencilerin fen ve teknoloji dersine yönelik tutum puanlarında artış meydana geldiği tespit edilmiştir (T = 34, p = 0,004, z = -2,842). Araştırmada ön test ve son test puanları arasındaki anlamlı çıkan farkın derecesini başka bir deyişle etki büyüklüğünü belirlemek için eta kare (?2) katsayısı hesaplanarak .62 olarak bulunmuştur. Bu doğrultuda fen derslerinde fen spotu kullanma öğrencilerin tutum puanlarındaki artışta yüksek düzeyde etki büyüklüğüne sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Nitel verilerin analizi sonucu en çok tekrarlanan kodlar fen konularını öğrenme, öğrenilen konuların tekrar edilmesi yoluyla akılda kalıcılığın sağlanması ve grup çalışması, en az tekrarlanana kodlar kriterler belirleme, yaratıcılık ve fenin günlük hayattaki rolünü kavrama şeklinde olmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin fen spotu hazırlama sürecinde eğlenerek öğrendiklerini ve yaptıkları çalışmadan keyif aldıkları sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrenciler fen spotu hazırlamanın konu ile ilgili kavramları daha kolay anlamalarını sağladığını belirterek, zorlandıklarını düşündükleri matematik ve İngilizce, Türkçe, sosyal bilgiler derslerinde de konu ile ilgili medya tasarlamak istediklerini vurgulamışlardır. Ders sorumlusu fen bilimleri öğretmeni ise okul dışı zamanda gerçekleşen fen spotu etkinliklerinin öğretmen için zaman alıcı olmasına rağmen öğrencilerin kavramsal öğrenmelerine, grup çalışma becerilerine katkısından dolayı fen spotu etkinliklerinin kullanımını faydalı görmektedir. Görsel teknoloji endüstrilerinin bilgisayar grafiklerinden dijital videolara doğru yönelmesi küresel ekonominin pozitif hızlandırıcılarındandır. Medya tasarım süreçlerine dayalı geliştirilecek FeTeMM aktiviteleri görsel ve medya sanatlarında ihtiyaç duyulan FeTeMM okuryazarı istihdamını karşılama noktasında önemli bir potansiyel göstermektedir. Görsel teknolojiler içinde bulunduğumuz çağımızda en az mühendislik dalları kadar ihtiyaç duyulan fen, matematik ve teknoloji alanlarından FeTeMM yoluyla edinilen becerilerin görsel teknolojilere ve sanatlara aktarımı yoluyla bu alanlarda çalışabilecek ya da bu alanlara ilgi duyabilecek gençler yetiştirilebilir. Bu doğrultuda da dünyanın çeşitli bölgelerinde FeTeMM eğitimine sanat boyutu eklenmeye çalışılmaktadır. Bu araştırmada kullanılan fen spotlarının hazırlanmasında kullanılan medya tasarım süreçlerinin içerdiği teknik ve teknolojik özellikler yoluyla, sanat ve FeTeMM arasındaki uyuşmazlık daha uyumlu hale getirilebilir. FeTeMM destekli öğretim yöntemleri ve öğrenim kazanımlarının FeTeMM araştırmacıları tarafından tanımlanması ve çeşitlendirilmesinin gerekliliğine dikkat çekilmektedir. Bu doğrultuda projeye dayalı öğrenmenin bir türü olarak medya tasarım s
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) Eğitimine Medya Tasarım Süreçlerinin Entegrasyonu

Öz:
Problem Statement: Science, technology, engineering and mathematics (STEM) education aims at improving students' knowledge and skills in science and math, and thus their attitudes and career choices in these areas. The ultimate goal in STEM education is to create scientifically literate individuals who can survive in the global economy. The identification of new learning outcomes, curriculum programs, and teaching practices needs to be clarified by the STEM education community. Media design processes are a potential teaching method in STEM education that requires learners to design digital media artifacts using a variety of technological tools. Purpose of the Study: This study investigates the impact of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) integrated media design processes on 8th grade students' attitudes toward science and technology classes, as well as their views about these design processes in after-school science activities. In addition, it demonstrates the opinions of the classroom teacher regarding the integration of media design processes in science classes. Method: Using an action research design, 21 secondary students from a public school participated in this 14-week study. The quantitative data that was collected from the student attitude survey for science and technology classes was analyzed using the Wilcoxon signed-rank test, while the qualitative data (student artifacts, PSA forms, semi-structured interviews, and field notes) was analyzed through open coding and thematic analysis respectively. Findings and Results: The findings indicated that STEM-integrated media design processes positively impacted the participating students' attitudes toward science and media design activities. In addition, students were more motivated and engaged in the media design processes, which improved their learning of science content and participation in class discussions. Conclusion and Recommendations: The literature in STEM education calls for new curricular activities and teaching practices as well as the integration of art in STEM. In addition, the visual technology industry in this century creates a job market for the STEM-literate people who are able to apply their knowledge of STEM fields in visual technologies and art. In response to these demands, the positive outcomes of media design processes used in this study offer an encouraging premise in meeting the objectives of STEM education.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydeniz, M., Cakmakcı, G., Cavas, B., Ozdemir, S., Akgunduz, D., Corlu, M. S., & Oner, T. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? [A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?] [White Paper]. İstanbul, Turkey: Aydın Üniversitesi. Retrieved May 31, 2015, from http://www.aydin.edu.tr/belgeler/IAU-STEM-Egitimi-Turkiye-Raporu- 2015.pdf
  • Bates, A. W. (2000). Managing technological change. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEMe: Challenges and opportunities. National Science Teachers Association.
  • Bruckman, A., & Resnick, M. (1995). The MediaMOO project. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1(1), 94-109.
  • Cavas, B., Bulut, C., Holbrook, J., & Rannikmae, M. (2013). Fen eğitimine mühendislik odaklı bir yaklaşım: ENGINNER projesi ve uygulamaları [An engineering- focused approach to science education : ENGINNER projects and applications]. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 12-22.
  • Delpech, R. (2002) Why are school students bored with science? Journal of Biological Education, 36(4) 156-157.
  • Gibbons, M. T. (2011). Engineering by the numbers. American Society for Engineering Education. Washington DC.
  • Harel, I. (1991). Children designers: Interdisciplinary constructions for learning and knowing mathematics in a computer-rich school. Norwood, NJ: Ablex Publishing.
  • Kafai, Y. B. (2005). The classroom as living laboratory: design-based research for understanding, comparing, and evaluating learning science through design. Educational Technology, 45(1), 28-34.
  • Karahan, E., & Roehrig, G. (2014). Constructing Media Artifacts in a Social Constructivist Environment to Enhance Students' Environmental Awareness and Activism. Journal of Science Education and Technology, 24(1), 1-16.
  • Lambert, N. M., & McCombs, B. J. (1998). Introduction: Learner-centered schools and classrooms as a direction for school reform. In N.M. Lambert, & B. L. McCombs (Eds.), How students learn: Reforming schools through learner-centered education (pp. 1-22), Washington, DC: American Psychological Association.
  • LeCompte, M. D., & Preissle, J. (1993). Ethnography and qualitative design in educational research (2nd ed.). San Diego, CA: Academic Press.
  • Lester, B. T., Ma, L., Lee, O., & Lambert, J. (2006). Social activism in elementary science education: A science, technology, and society approach to teach global warming. International Journal of Science Education, 28(4), 315-339.
  • Liu, M. (2003). Enhancing learners' cognitive skills through multimedia design. Interactive Learning Environments, 11(1), 23-39.
  • Margolis J., & Fisher A. (2001). Unlocking the clubhouse: women in computing. The MIT Press, Cambridge.
  • Marulcu, I., & Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik dizayna bakış açılarının incelenmesi [Investigating pre-service science teachers' perspectives on engineers, engineering and engineering design as context]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12, 13-23.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milgram, D. (2011). How to recruit women and girls to the science, technology, engineering, and math (STEM) classroom. Technology and Engineering Teacher, 71(3), 4-8.
  • Mills, G. E (2003). Action research: A guide for the teacher researcher (2nd ed.), New Jersey: Merrill Prentice Hall, 2003.
  • Ministry of National Education (MNE) (2013). İlköğretim kurumları (ilk okullar ve orta okullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7, ve 8.sınıflar) öğretim programı. [Elementary education (primary and middle schools) science lessons (3, 4, 5, 6, 7, and 8th grade) curriculum]. Retrieved May, 2, 2015, from http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari-ve-kurul- kararlari/icerik/150
  • National Academy of Engineering (NAE) (2009). Engineering in K-12 education: Understanding the status and improving the prospects. Washington, DC: National Academies Press.
  • National Academy of Sciences (NAS) (2006). Rising above the gathering storm: Energizing and employing America for a brighter economic future. Washington, DC: National Academies Press.
  • Newstetter, W. (2000). Guest editor's introduction. The Journal of Learning Sciences, 9(3). 243-246.
  • Nuhoglu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölceğinin geliştirilmesi [The development of an attitude scale for science and technology course]. İlköğretim online, 7(3), 627-639.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual. A step-by-step guide to data analyses using SPSS for windows. Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Papert, S. (1991). Situating constructionism. In I. Harel, & S. Papert (Eds.), Constructionism (pp. 1 - 12). Norwood, NJ: Ablex Publishing.
  • Platz, J. (2007). How do you turn STEM into STEAM? Add the arts. Retrieved April, 9, 2012, from, http://www.ikzadvisors.com/wp-content/uploads/2009/09/STEM-%2B- ARTS-STEAM.pdf
  • Robelen, E. W. (2011). New science framework paves way for standards. Education Week, 30(37). Retrieved August 9, 2014, from, http://www.edweek.org/ew/articles/2011/07/19/37science.h30.html?tkn= NXLF84%2BGWb96XT8cVTiWy9AqtICk76XPN0FL&cmp=clp-edweek
  • Roehrig, G. H., Moore, T. J., Wang, H.-H., & Park, M. S. (2012). Is adding the E enough? Investigating the impact of K-12 engineering standards on the implementation of STEM integration. School Science and Mathematics, 112(1), 31-44.
  • Sagor, R. (2005). The action research guidebook: A four step process for educators and teams. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. Newbury Park, CA: Sage.
  • Sungur Gul, K., & Marulcu, I. (2014). Yöntem olarak mühendislik- dizayna ve ders materyali olarak logolara öğretmen ile öğretmen adaylarının bakış açılarının incelenmesi [Investigation of in service and pre service science teachers' perspectives about engineering-design as an instructional method and legos as an instructional material].Turkish Studies-International periodical for the languages, literature and history of Turkish or Turkic, 9(2), 761-786.
  • TUSIAD (2014).Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanında eğitim almış iş gücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması [Demands and expectations toward labour force educated on Science, technology, engineering and mathematics]. Retrieved May, 2, 2015, from http://www.tusiad.org.tr/__rsc/shared/file/STEM-ipsos-rapor.pdf
  • Williams, C., Stanisstreet, M., Spall, K., Boyes, E., & Dickson, D. (2003). Why aren't secondary students interested in physics? Physics Education, 38(4) 324-329.
  • Zollman, A. (2012). Learning for STEM literacy: STEM literacy for learning. School Science and Mathematics, 112(1), 12-19.
APA KARAHAN E, BILICI S, UNAL A (2015). Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. , 221 - 240.
Chicago KARAHAN ENGİN,BILICI Sedef Canbazoğlu,UNAL Aycin Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. (2015): 221 - 240.
MLA KARAHAN ENGİN,BILICI Sedef Canbazoğlu,UNAL Aycin Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. , 2015, ss.221 - 240.
AMA KARAHAN E,BILICI S,UNAL A Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. . 2015; 221 - 240.
Vancouver KARAHAN E,BILICI S,UNAL A Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. . 2015; 221 - 240.
IEEE KARAHAN E,BILICI S,UNAL A "Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education." , ss.221 - 240, 2015.
ISNAD KARAHAN, ENGİN vd. "Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education". (2015), 221-240.
APA KARAHAN E, BILICI S, UNAL A (2015). Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. Eurasian Journal of Educational Research, 15(60), 221 - 240.
Chicago KARAHAN ENGİN,BILICI Sedef Canbazoğlu,UNAL Aycin Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. Eurasian Journal of Educational Research 15, no.60 (2015): 221 - 240.
MLA KARAHAN ENGİN,BILICI Sedef Canbazoğlu,UNAL Aycin Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. Eurasian Journal of Educational Research, vol.15, no.60, 2015, ss.221 - 240.
AMA KARAHAN E,BILICI S,UNAL A Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. Eurasian Journal of Educational Research. 2015; 15(60): 221 - 240.
Vancouver KARAHAN E,BILICI S,UNAL A Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. Eurasian Journal of Educational Research. 2015; 15(60): 221 - 240.
IEEE KARAHAN E,BILICI S,UNAL A "Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education." Eurasian Journal of Educational Research, 15, ss.221 - 240, 2015.
ISNAD KARAHAN, ENGİN vd. "Integration of Media Design Processes in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education". Eurasian Journal of Educational Research 15/60 (2015), 221-240.