Yıl: 2015 Cilt: 15 Sayı: 60 Sayfa Aralığı: 261 - 279 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students

Öz:
Bireyin dünyayı anlamlandırması, bilişsel olarak kavramlara yüklediği anlama ve kavramları anlamına uygun kullanma yeterliğiyle ilişkilidir. Anlamlandırmada bu denli önemli olan kavramlaştırma süreci, duyum kanallarından gelen uyaranların bilişe hangi yollarla nasıl etkinleştirilerek geldiğine, etkinleştirmenin sembolik sistemde nasıl bir yol izlediğine, uyaranın niteliğine, içinde sunulduğu bağlama ve bireysel değişkenlere bağlıdır. Bilişte varlıkların somut niteliklerinin yanı sıra soyut özellikleri de algılanmaktadır. Varlıkların soyut yanlarını açıklayan soyut kavramlar, somut kavramlara göre çok daha koordineli, çok daha içsel ve çok daha çok ilişkisel özelliklere sahiptir. Öğrenme öğretme sürecinde öğrencilerin, algıladıkları özellikleri adlandırmaları, analojilerden faydalanarak benzer ve farklı yanlarını keşfedip ilişkilendirmeleri, kategorik olarak sınıflamaları, genellemeler yaparak sonuçlar çıkarmaları ve kavramları niteliklerine uygun kullanmaları, onları kavramsal düşünme sürecinde yeterli hale getirir. Bu sürecin etkin kullanımı çevreden destekleyici nitelikte uyaranlar almasına bağlıdır. Öğretim ortamında ise bunun sağlandığı en uygun ortam çoklu öğretim ortamlarıdır. Bu süreçte öğrencinin soyutlamalar yapması, varlıklarım niteliklerini adlandırması, sınıflaması, ilişkilendirmesi, genellemeler yoluyla çıkarımda bulunması ve işlevine uygun kullanması varlıkların niteliklerinin bilişe aktarılma süreciyle ve öğrenme ortamıyla ilgili değişkenlerin ele alınmasını ön plana çıkarmaktadır. Bu düşünceden hareketle varlıkların niteliklerinin algılanması ve bilişe iletilmesinde işe koşulan öğrenme ortamlarının kavramlaştırma sürecine etkisinin incelenmesi hedeflenmiştir. Bu amaçla problem cümlesi ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersi "Bölgemizi Tanıyalım" ünitesinde yer alan kavramları öğrenmelerinde çoklu ortama dayalı öğretimin etkisi nedir? şeklinde yapılandırılmıştır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırmada ortaokul 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersi "Bölgemizi Tanıyalım" ünitesinde yer alan 24 kavramın öğretimine mevcut öğretim ortamıyla çoklu öğretim ortamının etkisi karşılaştırılmıştır. Bu amaçla ön test son test modeline dayalı deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Deney ve kontrol gruplarının ilgili ünitedeki kavramları niteliklerine uygun kullanma düzeyleri ve sosyal bilgiler dersine karşı tutum düzeyleri açısından denkleştirilmiştir. Araştırmada Kullanılan Ölçme Araçları: Araştırmacılar tarafından geliştirilen kavram testinin madde analizleri sonucu alpha güvenirlik katsayısı .703 testinstandart sapması 3,004, aritmetik ortalaması 8.831 skewnes -0,328 ve kurtosis -0,668 ve mean biserial ise 0,595 olan 28 soru yer almıştır. Ölçme aracının ortalama güçlüğü 0.48 ve Kr-20 güvenirliği .73 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine karşı tutumlarını belirlemek için 28 soruluk tutum ölçeği geliştirilmiştir. 5'li likert tipinde hazırlanan Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeğinin güvenirlik katsayısı r .845 bulunmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucu Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy 909; Bartlett's Test of Sphericity testi sonucu 378 serbestlik derecesinde Chi-Square 2489,189 olarak hesaplanmıştır. Ölçek üç alt faktörden oluşmuş olup üç faktör toplam varyansın 53,683'nü açıklamaktadır. Bulgu, Sonuç, Yorum ve Öneriler: Araştırmada uyaran açısından çoklu ortamda kavramları öğrenen öğrencilerle mevcut öğrenme ortamında kavramları öğrenen öğrencilerin ön test ve son test puanları üzerinde tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Kavramları işlevsel kullanmada (F: 19,04); adlandırmada (F: 5,95), sınıflamada (F: 10,03) değerleri tablo F değerinden büyük bulunmuştur. İki grubun aritmetik ortalamaları arasında fark "adlandırma", "sınıflama" ve "genelleme" düzeyinde deney grubunun lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu göstermektedir. Kavramları "adlandırma", kavramları "birbiriyle ilişkilendirme ve sınıflama", "genellemelere ulaşma" ve kavramları "işlevine uygun kullanma", düzeyleri arasında 52 serbestlik derecesinde P<.05 anlamlılık düzeyinde deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. Kavramları çoklu ortamda öğrenen öğrencilerle mevcut sınıf ortamında öğrenen öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine karşı tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir ve farklılığın olduğu görülmektedir. Kavramların niteliklerinin öğretiminde çoklu ortamın daha etkin olduğu, bilginin birden fazla duyum kanalına dengeli yüklenmesinin öğrencilerin kavramları adlandırma, sınıflama, genelleme yeterliklerini olumlu yönde etkilemektedir. Kavramlaştırma sürecinde bilişin işlevini yerine getirebilmesi büyük ölçüde duyum kanallarından gelen uyaranları etkili, doğru ve yeterli düzeyde bilişe aktarılmasına yardım etmektedir. Kavramların somut ve soyut yönlerine ilişkin özelliklerini keşfetmelerini ve anlamlarını artırdığı anlaşılmaktadır. Öğrenme-öğretme sürecinde bilginin duyum kanallarına aşırı yüklenmeden dengeli dağıtılarak kullanılması çoklu öğretim ortamında başarıyı artırmaktadır. Sonuç olarak, uyaran zenginliği içeren ortamlara öğrencilerin hem analitik ve hem de bütüncül öğrenmelerini sağlamakta, öğrendikleri arasında bağ kurmalarını kolaylaştırmaktadır. Çoklu ortamlardan gelen uyaranlar çocuklarda, kavramların niteliklerini algılamayı kolaylaştırdığı gibi daha kısa sürede de olsa öğrencilerin derse karşı tutumlarında iyileşmeye yol açmaktadır. Öğrenciler içinde yaşadıkları çevrede kullanılan sözcükleri kullanarak kavramları adlandırır, birbiriyle ilişkilendirir yeni çıkarımlarda ve genellemelerde bulunur, kavrama yeni boyutlar katarak içeriğe uygun anlamları birbirine bağlar. Bu araştırmanın bulgularına dayalı olarak, aşağıdaki öneriler dile getirilmiştir. 1. Öğretmenlerin kavram öğretiminde öğrencilerine daha etkili öğrenme yaşantıları sağlayabilmeleri için, kavram öğretimi, bilişim teknolojileri, öğretim materyali hazırlama gibi yeterlikleri edinmeleri sağlanabilir 2. Öğretmenlere kavram öğretim sürecinde, öğretim teknolojilerini ve
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Çoklu Ortama Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Kavram Öğrenme Düzeylerine ve Tutumlarına Etkisi

Öz:
Problem Statement: Rich stimuli received by sensory organs such as vision, hearing, and touch are important elements that affect an individual's perception, identification, classification, and conceptualization of the external world. In primary education, since students perform conceptual abstraction based upon concrete characteristics, when they lack sufficient knowledge of and experience with these characteristics, they encounter serious difficulty with performing conceptual abstraction and using concepts according to their functions. Purpose of the Study: This study examined the impact of teaching based on rich stimuli upon students' effective use of conceptualization processes and whether multimedia-based learning can change the attitudes of students toward learning. Methods: A 28-item concept test (r.703) and 28-item attitude scale (r.87) were developed for a unit titled "Let's Get Acquainted with Our Region" of a social studies course. The levels of students' learning concepts covered in the unit and their use in accordance with their functions were examined via a pretest-posttest model. Students in the experimental group were taught 24 concepts covered in the unit through multimediabased teaching activities for 6 weeks. In the control group, the same concepts were taught with teaching activities already established for the unit. Students in the experimental group subjected to multimedia-based teaching were compared with the control group students in terms of how they perceived, distinguished, classified, generalized, and functionally used concepts. An attitude scale was also administered both before and after teaching to determine whether any change occurred in the attitudes of students toward their respective courses. Data analysis involved calculating means and standard deviations, as well as t tests and one-way analysis of variance. Finding and Results: In terms of identifying and classifying concepts and making inferences through generalization, students in the experimental group showed a significantly positive change in attitude toward the social studies course. Conclusions and Recommendations: This study highlighted the importance of a balanced use of information channels and the critical role of contextual arrangements in multimedia-based teaching concerning how students use concepts according to their functions at the end of concept-teaching processes. Based on the findings, some recommendations can be made regarding the concept-teaching process, the teaching materials used in the teaching process, and the elimination of deficiencies about concept teaching.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahn, W., Brewer, W. F., & Mooney, R. J. (1992). Schema acquisition from a single example. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 18, 391-412.
  • Altınısık, S., & Orhan, F. (2002). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortamın ogrencilerin akademik basarıları ve derse karsı tutumları üzerine etkisi [The effects of multimedia learning environments on students' attitudes and achievement in social studies]. Hacettepe Universitesi, Egitim Fakultesi Dergisi, 23, 4-49.
  • Barsalou, L. W. (1999). Perceptual symbol system. Behavioral and Brain Sciences, 22, 577-660.
  • Barsalou, L. W., & Wiemer-Hastings, K. (2005). Situating abstract concepts. In D. Pecher & R. A. Zwaan (Eds.), The grounding of cognition: The role of perception and action in memory, language, and thinking (pp. 129-163). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bayram, S. (2004). The effect of instruction with concrete models on eighth grade students' geometry achievement and attitudes toward geometry (Unpublished doctoral thesis). Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Berman, B., & Friederwitzer, F. J. (1983). Teaching fractions without numbers. School Science and Mathematics, 83(1), 77-82.
  • Bulut, P. T. (2006). Kavram gelistirme yonteminin 5. sınıf ögrencilerinin kelime hazinelerini geliştirmeye etkisi [The effects of concept developing method on improving the vocabulary of 5th-grade students]. Yayımlanmamis yuksek lisans tezi, Gazi Universitesi, Egitim Bilimleri Enstitusu, Ankara.
  • Bundy, A., Lane, S., & Murray, E. (2002). Sensory integration (2nd ed.). Philadelphia: PA: F. A. Davis.
  • Cakmak, E. K. (2007). Çoklu ortamlarda dar bogaz: Asırı bilissel yuklenme. [The bottleneck in multimedia: Cognitive overload]. Gazi Üniversitesi Gazi Egitim Fakultesi Dergisi, 27(2), 1-24.
  • Cengelci, B. N. (1996). Gelisimsel olarak kavram ve kategori yapılarının incelenmesi [Examination of developmental concepts and category structure]. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Izmir.
  • Driscoll, M. (1984). What research says? Arithmetic Teacher, 31(6), 34-35.
  • Geban, O., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altın, A., & Sahbaz, F. (1994). Bilgisayar destekli egitimin öğrencilerin fen bilgisi basarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi [The effect of computer-aided instruction on student achievement and attitudes toward science]. Birinci Ulusal Fen Bilimleri Egitimi Sempozyumu Bildiri Ozetleri Kitabı. Izmir: Dokuz Eylul Üniversitesi.
  • Gelder, B., & Vroomen, J. (1997). Modality effects in immediate recall of verbal and non-verbal information. Psychology Press, 9(1), 97-110.
  • Goldstone, R. L., & Steyvers, M. (2001). The sensitization and differentiation of dimensions during category learning. Journal of Experimental Psychology: General, 130, 116-139.
  • Goldstone, R. L. (2000). Unitization during category learning. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 26, 86-112.
  • Hartshorn, R., & Boren, S. (1990). Experimental learning of mathematics: Using manipulatives. ERIC Digest. (ED 321967).
  • Heddens, J. W. (1986). Bridging the gap between the concrete and the abstract. Arithmetic Teacher, 33(6), 14-17.
  • Issa R. R. A., Cox, R. F., & Killingsworth, C. F. (1999). Impact of multimedia-based instruction on learning and retention. Journal of Computing in Civil Engineering, 13, 281-290.
  • Klausmeier, H. J. (1975). Conceptual development during the school years. Paper presented at the conference of the American Educational Reserach Association, Washington, DC.
  • Klausmeier, H. J. (1976). Individually guided education: 1966-1980. Journal of Teacher Education, 27, 199-205.
  • Merrill, M. D., & Tennyson, R. D. (1992). Teaching concepts: An instructional design guide. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology.
  • Manocha, A., & Narang, D. (2004). Concept development status of rural preschoolers. Journal of Human Ecology, 16(2), 113-118.
  • Richards, D. D., Goldfarb, J., Richards A. L., & Hassen, P. (1989). The role of the functionality rule in the categorization of well-defined concepts. Journal of Exerimental Child Psychology, 4(7), 97-115.
  • Sarı, I. F. (1993). Interaktif multimedya [Interactive multimedia]. Macintosh Dünyası, 34-39.
  • Sebastian J. C., & Elizabeth K. (2005). Warrington abstract and concrete concepts have structurally different presentational frame works, Oxford Journals Medicine Brain, 128(3), 615-627. doi:10.1093/brain/awh349
  • Senemoglu, N. (2015). Gelisim ögrenme ve ögretim kuramdan uygulamaya [Development, learning, and teaching from theory to practice]. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Smeets, G., & Mooij, T. (2000). Modelling and supporting ICT implementation in secondary schools. Journal of Computers and Education, 36, 265-281.
  • Sowell, E. (1974). Another look at materials in elementary school mathematics. School Science and Mathematics, 74(3), 207-211.
  • Sowell, E. (1989). Effects of manipulative materials in mathematics instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 20, 498-505.
  • Sprinthall, R. C., & Sprinthall, N. A. (1977). Educational psychology: A developmental approach. Boston, MA: Addison-Wesley.
  • Stanic, G. M. A., & McKillip, W. D. (1989). Developmental algorithms have place in elementary school mathematics instruction. Arithmetic Teacher, 36(5), 14-16.
  • Stephenson, J. (2002). Characterization of multisensory environments: Why do teachers use them? Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 15, 73- 90.
  • Tabbers, H. K., Martens, R. L., & van Merriënboer, J. J. G. (2001). The modality effect in multimedia instructions. In J. D. Moore., & K. Stenning (Eds.), Proceedings of the 23rd annual conference of the Cognitive Science Society (pp. 1024-1029). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Tennyson, R. D. (1980). Instructional control strategies and content structure as design variables in concept acquisition using computer-based ınstruction. Journal of Educational Psychology, 72, 525-532.
  • Willis, J. (2008). How your child learns best: Brain-friendly strategies you can use to ignite your child's learning and increase school success. Naperville, IL: Sourcebooks.
  • Woodrow, J., Mayer-Smith, J., & Pedretti, E. (2000). Closing of the gender gap in technology enriched science education: a case study. Computers & Education, 35(1), 51-63.
APA BEYDOĞAN H, HAYRAN Z (2015). The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. , 261 - 279.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. (2015): 261 - 279.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. , 2015, ss.261 - 279.
AMA BEYDOĞAN H,HAYRAN Z The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. . 2015; 261 - 279.
Vancouver BEYDOĞAN H,HAYRAN Z The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. . 2015; 261 - 279.
IEEE BEYDOĞAN H,HAYRAN Z "The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students." , ss.261 - 279, 2015.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer - HAYRAN, ZEYNEL. "The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students". (2015), 261-279.
APA BEYDOĞAN H, HAYRAN Z (2015). The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. Eurasian Journal of Educational Research, 15(60), 261 - 279.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. Eurasian Journal of Educational Research 15, no.60 (2015): 261 - 279.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. Eurasian Journal of Educational Research, vol.15, no.60, 2015, ss.261 - 279.
AMA BEYDOĞAN H,HAYRAN Z The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. Eurasian Journal of Educational Research. 2015; 15(60): 261 - 279.
Vancouver BEYDOĞAN H,HAYRAN Z The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students. Eurasian Journal of Educational Research. 2015; 15(60): 261 - 279.
IEEE BEYDOĞAN H,HAYRAN Z "The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students." Eurasian Journal of Educational Research, 15, ss.261 - 279, 2015.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer - HAYRAN, ZEYNEL. "The Effect of Multimedia-Based Learning on the Concept Learning Levels and Attitudes of Students". Eurasian Journal of Educational Research 15/60 (2015), 261-279.