Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments
Yıl: 2016 Cilt: 16 Sayı: 62 Sayfa Aralığı: 195 - 218 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments
Öz: Üniversite öğrencilerinin çoğunun gerçek yaşamdan çok boyutlu bir problemi ve sınırlılıklarını açık ve net ortaya koyarak test edilebilir şekilde tanımlama becerisine sahip olmamaları, onların problemin çözümü için güvenilir bir yöntem, sonuç ve yargıda bulunmalarına engel olmaktadır. Gerçek yaşam içinde problemler genellikle açık-uçlu, çok boyutlu ve karmaşıktır. Günümüzde geleneksel bilgi aktarımına dayalı pedagojik uygulamalar yerine, öğrencilerin eleştirel kapasitelerini geliştiren, yaşadıkları koşulları dönüştürmeyi düşündüren ve bunun için eylemde bulunmalarını sağlayan, gerçek yaşamdan seçilen ya da gerçek yaşamla bağlantısı kurulabilen her sürecin bir sonrakine yol açtığı içsel bağlılık ve tutarlılık içinde yürütülen öğretim faaliyetlerine ağırlık verilmelidir. Yapılan alan yazın taramasında eğitim kurumlarında araştırma-geliştirme ve inovasyon fikrini temel alan, proje uygulamaları üzerine yapılmış örnek olay çalışmasına rastlanmamıştır. Yapılan araştırmalar genellikle öğretmen adaylarının akademik başarı, kavramsal gelişim, kritik düşünme becerisi ve motivasyonu üzerine odaklanan istatistiksel çalışmalardan oluşmaktadır. Bu çalışma söz konusu eğitim-öğretim yaklaşımına örnek teşkil edebilecek bir uygulama örneğinin tanıtılması ve nitel olarak değerlendirilmesini içermektedir. Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada öğretmen adaylarına araştırma-geliştirme ve inovasyon fikri ve deneyimi yaşatan bilimsel araştırma projeleri tanıtılmıştır. Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının fakülte binalarındaki ısı yalıtımını konu alan bir projenin, başka bir projeye dönüştürüldüğü iki projedeki öğretmen adaylarının yaşamış oldukları süreçleri ve projelerden elde edilen sonuçları incelemektir. Aras?tırmanın Yo?ntemi: Araştırma Marmara Bölgesinde bir devlet üniversitesine bağlı eğitim fakültesinin 3. sınıfında öğrenim gören ve fen bilgisi öğretimi ve laboratuvar uygulamaları dersini alan fen bilgisi öğretmeni adayları ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, öğrencilerin proje oluşturma süreçlerini incelemek, çalışılan durum içinde olay ve olguları yakından izlemek, derinlemesine betimlemek ve yorumlamak için nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay çalışması tercih edilmiştir. Bu kapsamda örnek olay çalışması mülakat, gözlem, anket ve doküman analizi gibi yöntem ve teknikler kullanılarak fakülte binasında ısı yalıtımı konusunda birbiriyle ilişkiliyapılmış projelerin derinlemesine incelenmesinden oluşmaktadır. Fakülte binasında ısı yalıtımı konusunda yapılan iki proje ile ilgili veriler sistematik bir şekilde toplanmış ve değişkenler arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan temalar kullanılarak çözümlenmiştir. Öğretmen adayları ve öğretim elemanı tarafından gerçekleştirilen ilk projedeki eksiklikler çeşitli değişkenler açısından analiz edilmiş, bu değişkenlerin geliştirilmiş projedeki ele alınma biçimleri, projelerdeki ilerleme süreçleri ve bu süreçlerin bilimsel yapı ile uygunlukları açısından incelenmiştir. Projelerin analizleri için TÜBİTAK'ın (2014) proje değerlendirme ölçütlerinden faydalanılarak şu temalar kullanılmıştır: a) problemin açık olarak ortaya konulmuş olması; b) belirtilen problem durumu ile projenin gerçekleştirebilir olması; c) projenin önemi ve gerekliliği; d) veri toplama yöntemlerinin açık ve net biçimde belirtilmiş olması; e) toplanan verilerin problem durumuna açıklık getirecek şekilde yorumlanması ve f) projenin yaygın etkisinin açıklanmış olması. Aras?tırmanın Bulguları: Birinci projede öğretmen adaylarının her gün karşılaştıkları bir problemle ilgili olarak kendi başlarına test edilebilir araştırma problemi belirlemek ve çözmek için yöntem geliştirme konusunda güçlük çektikleri görülmüştür. Benzer şekilde toplanan veriler öğrenciler tarafından problem duruma açıklık getirecek şekilde analiz edilememiş ve yorumlanamamıştır. İkinci projede ise öğretmen adayları, öğretim elemanının rehberliğinde araştırma problemini ve alt problemleri daha sınanabilir bir şekilde ifade etmiş, geçerli ve güvenilir veriler toplanarak analiz edebilmişlerdir. Bu projenin başarılı olmasında iki faktör önemli rol oynamıştır. Birincisi sıfırdan araştırma problemi belirlemeye oranla daha önce yapılmış olan bir projenin problemini revize etmenin daha avantajlı olduğunu göstermektedir. Bu bulgu, bilimin döngüsel ve birikimsel ilerleyen bir süreç olduğu gerçeği ile paralellik göstermektedir. Projenin başarıya ulaşmasındaki ikinci faktör ise öğretim elemanı ve öğrenciler arasında diyalog ve işbirliğinin daha yoğun biçimde gerçekleşmiş olmasıdır. Bu bulgular eleştirel pedagojinin öğretmen ve öğrencinin diyalog ve işbirliği içinde aynı konuyu tartışma, gerçekliği deşifre etme, gerçekliğe eleştirel müdahalede bulunma, gerçekten düşünme ve gerçekliğe dayalı eylemde bulunma yaklaşımının uygulanmasına örnek teşkil etmektedir. İlk projede toplanan verileri analiz edilmediği ve sonuçlandırılamadığı için yaygın etkisi de olmamıştır. Oysaki ikinci projede açık, net ve sınanabilir bir araştırma problemi bilimsel verilere dayalı gerçekleştirilebilir bir proje ortaya konulmuştur. Böylece ikinci projenin yaygın etkisi artmış ve projeye konu olan A blok bina kapısının fakülte dekanlığı tarafından değiştirilmesi ile bu yaygın etki gözle görülür hale gelebilmiştir. Aynı zamanda bu bulgular döngüsel araştırma projesi uygulamasının, öğretmen adaylarının bilgiyi gerçek yaşam problemlerine uygulama becerisini geliştirme, karmaşık problemlerin nedenlerini anlama ve çözmek için pratik eylemde bulunma ve kritik düşünme becerisini geliştirdiğini ortaya koymaktadır. Aras?tırmanın Sonuc?ları ve Önerileri: Bilimsel araştırma projeleri öğrencileri araştırmaya teşvik ederek onların bilim insanı gibi düşünme ve davranabilme becerilerini geliştirmelidir. Bunun için araştırma projeleri doğrusal değil, döngüsel bir süreç olarak ele alınmalıdır. Ancak bu şekilde öğrencilerin yaşadıkları bilimselaraştırma proje deneyiminin niteliği arttırılabilir. Bu şekil
Anahtar Kelime: Konular:
Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Gibi Düşünebilme ve Davranabilme Becerileri: Eşleştirilmiş Araştırma Projesi Ödevlerinin Karşılaştırmalı İncelenmesi
Öz: University students usually lack the skills to rigorously define a multi-dimensional real-life problem and its limitations in an explicit, clear and testable way, which prevents them from forming a reliable method, obtaining relevant results and making balanced judgments to solve a problem. Purpose of the Study: The study examines the processes undergone by students in two projects and the results of these projects. One of the projects was on the subject of heat waste in the buildings of a university's school of education. The other project was a new version of that project conducted by a group of students in the following year. Method: The study was conducted with eight pre-service science teachers who were third-year students in the Science Teaching and Laboratory Practices course at a state university's education school located in Turkey's Marmara Region. Case study, a qualitative research method, is used to obtain detailed and in-depth information. The research data for this report were obtained from the students' project posters, interviews with the instructor and semi-structured interview records of interviews with the students. Findings: In the first project, pre-service teachers had serious difficulty identifying a testable research problem they encountered every day as well as developing a method to solve such a problem. Therefore, the collected data could not be analyzed because of the complexity of the data, the failure to adjust the plan to reality and the abundance of variables. Preservice teachers in the second project began by determining an explicit, clear and testable research problem, including dependent and independent variables, regarding the waste of heat in university buildings. Two factors were very influential for this project's success. First, reevaluating a previous research problem was more advantageous than determining a research problem from scratch, which can be explained by the fact that science is a process that progresses cyclically and cumulatively. Second, there was more intense dialogue and cooperation between the instructor and the students in the second project than in the first project. Conclusion and Recommendations: The present study revealed that when linear scientific research project practices are replaced with cyclical scientific research processes, new and more advanced projects with a wider sphere of influence can be achieved. Providing pre-service teachers with scientific research opportunities is a way to help spread the attitudes and skills needed for research, development and innovative thinking more widely throughout society
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aronowitz, S. & Grioux, H. A. (1991). Postmodern Education. Politics, Culture, and Social Criticism, University of Minnesota Press: Minneapolis.
- Barron, B.J.S, Schwartz, D.L., Vye, N.J., Moore, A, Petrosino, A., Zech, L., Bransford, J.D. & the Cognition and Technology Group at Vanderbilt (1998). Doing with Understanding: Lesson from Research on Problem- and Project-based Learning. The Journal of Learning Sciences. 7(3&4), 271-311.
- Batchelder, T.H., & Root, S. (1994). Effects of an undergraduate program to integrate academic learning and service: Cognitive, prosocial cognitive, and identity outcomes. Journal of Adolescence, 17, 341-356.
- Bhaerman, Robert et al. (1998). What are the purported benefits and results of service- learning, In The Role of Service-learning in Educational Reform. NC: Simon and Schuster Custom Publishing, 37-49.
- Boss, J.A. (1994). The Effect of Community Service Work on the Moral Development of College Ethnic Students. Journal of Moral Education, 23(2), 183-198.
- Bransford, J.D. & Schwartz, D.L. (2000). Rethinking Transfer: A Simple Proposal with Multiple Implications. In A. Iran-Nejad and P.D. Pearson (Eds.), Review of Research in Education, 24, 61-101.
- Bransford, J.D. & Vye, N.J. (1989). A Perspective on Cognitive Research and its Implications for Instruction. In L. Resnick and L.E. Klopfer (eds.), Toward the Thinking Curriculum: Current Cognitive Research, 173-205. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- Baxter, P. & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13 (4), 544-559.
- Bulunuz, M. (2011). Fen Bilgisi Ogretmen Adaylarinin Gecmis Ogretim Kademelerindeki Bilimsel Arastirma Projesi Deneyimlerinin Degerlendirilmesi. Turk Fen Egitimi Dergisi, 8(4), 74-85.
- Butun, E. & Sen, M. (2001). Teknik Egitimde Problem Tabanli Ogrenme. Uluslararasi Egitim Teknolojileri Sempozyum ve Fuari Bildirileri, Sakarya Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi,1, 128-132.
- Chun, J. & S. Chon. (2004). Promoting student learning through a student-centered problem-based learning subject curriculum. Innovations in Education and Teaching International, 41(2), 157-168.
- Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. London: Sage.
- Dewey, J. (1996/1916). Demokrasi ve egitim. Ege Universitesi Yayinlari: Izmir.
- Dean, C. (1998). PBL and Meeting the Challenges of Teacher Education. PBL Insight, 1 (1) 9-10. In Billig, S. & Furco, A. Service-Learning: The essence of the pedagogy. Information Age Publishing, CT. 147-160.
- Eyler, J. & Giles, D.E. (1999). Where's the learning in service-learning? San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Eyler, J. and Halteman, B. (1981). The Impact of a Legislative Internship on Students' Political Skill and Sophistication. Teaching Political Science, 9, 27-34.
- Eyler, J. & Giles, D.E.Jr. (2002) Beyond surveys: Using problem solving interviews to assess the impact of service-learning on understanding and critical thinking. In Billig, S. & Furco, A. Service-Learning: The essence of the pedagogy. Information Age Publishing, CT. 147-160.
- Dogan, N., Cakiroglu, J., Bilican, K., & Cavus, (2009). Bilimin dogasi ve tarihi. Pegem Akademi: Ankara.
- Freire, P. (1982). Pedagogy of the oppressed. The Continuum Publishing Corporation: New York.
- Giroux, H. A. (2007). Elestirel pedagoji ve neoliberalizm. (Cev. B. Baysal). Istanbul: Kalkedon yayinlari.
- Giroux, H. A. (2009). Dil/kulturel incelemeler alaninda elestirel pedagojinin bir rolu var midir? Elestirel pedagoji soylesileri (Cev. E. C. Babaoglu). Istanbul: Kalkedon Yayinlari.
- Hawkins, D. (1990). Defining and bridging the gap. In E. Duckworth, J. Easley, D. Hawkins, & A. Henriques, Science education: A minds-on approach for the elementary years, 97-139. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Helle, L., Tynjala, P., & Olkinuora, E. (2006).Project-based learning in post-secondary education - theory, practice and rubber sling shots. Higher Education, 51, 287- 314.
- Hurd, C.A. (2006). Is service-learning effective? A look at current research. Retrieved from http://tilt.colostate.edu/sl/faculty/Is_Service-Learning_Effective.pdf
- Kilinc, A. (2007). Probleme Dayali Ogrenme. Kastamonu Egitim Dergisi, 15 (2), 561-578.
- King, P. (1992). How do we know? What do we believe?, Liberal Education, 78(1), 2-9.
- Mabry, J.B. (1998). Pedagogical Variations in Service-Learning and Student Outcomes: How Time, Contact, and Reflection Matt er. Michigan Journal of Community Service Learning, 5, 32-47.
- Markus, G., Howard, J., & King, D. (1993). Integrating Community Service and Classroom Instruction Enhances Learning: Results from an Experiment. Educational Evaluation and Policy Analysis, 15(4), 410-419.
- Milli Egitim Bakanligi [MEB] (2013). Bu Benim Eserim: Ilkogretim Ogrencilerine Yonelik IX. Matematik Ve Fen Bilimleri Proje Calismasi Uygulama Kilavuzu. Online: http://tegm.meb.gov.tr/bubenimeserim/kilavuz.pdf.
- Piaget, J. (1973). How a child's mind grows. In M. Miller (Ed.), The neglected years, 21- 36. New York, NY: The United Nations Children's Fund (UNICEF).
- Rasmussen, G., & Skinner, E. (1997). Learning Communities: Getting Started (ED433048). Semerci, N. (2005). Problem Temelli Ogrenme ve Ogretmen Yetistirme. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/166/orta3- semerci.htm. Erisim zamani: 10/06/2014
- Semerci, N. (2006). The effect of problem-based learning on the critical thinking of students in the intellectual and ethical development unit, Social Behavior & Personality: An International Journal, 34(9), 1127-1136.
- Stenhouse, V.L, Jarrett, O.S., Fernandes-Williams, R.M., & Chilungu, E.N. (2014). In the service of learning and empowerment service-learning, critical pedagogy, and the problem-solution project. Charlotte, NC: Information Age Publishing, INC.
- Shor, I. (1992). Empowering Education: Critical Teaching for Social Change. Chicago, IL: University of Chicago Press.
- Spring, J. (1997) Ozgur Egitim, cev. A. Ekmekci, Istanbul: Ayrinti.
- Tasoglu, A. K., & Bakac, M. (2010). The effects of problem based learning and traditional teaching methods on students' academic achievements, conceptual developments and cientific process skills according to their graduated high school types. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2409-2413.
- Timmins, A. A., & Bryant, S. L. (1999, November). Quality learning teams have a motivating effect on student teachers. Hong Kong Educational Research Association (HKERA) 16th Annual Conference: Exploring New Frontiers in Education, The Hong Kong Institute of Education, China.
- Tosun, C., & Taskesenligil, Y. (2012). Probleme Dayali Ogrenme Yonteminin Ogrencilerin Kimya Dersine Karsi Motivasyonlarina ve Ogrenme Stratejilerine Etkisi. Turk Fen Egitimi Dergisi, (TUFED), 9(1), 104-125.
- Topdemir, H.G. & Unat, Y. (2012). Bilim Tarihi. Pegem akademi: Ankara.
- TUBITAK [Turkiye Bilimsel ve Teknolojik Arastirma Kurumu](2010). Ortaogretim Ogrencileri Arasi Arastirma Projeleri Final Yarismasi (29-Nisan-4 Mayis 2010). TUBITAK: Ankara.
- TUBITAK [Turkiye Bilimsel ve Teknolojik Arastirma Kurumu] (2012). 43. Ortaogretim Ogrencileri Arastirma Projeleri Yarismasi ve Ortaogretim Ogrencileri Enerji Verimliligi Proje Yarismasi: Proje Yarismalari Kitapcigi. TUBITAK: Ankara
- TUBITAK (2014) Proje Degerlendirme Kriterleri ve Puanlama. Online: www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/kriterler_ve_puanlama.pdf
- Victor, E., & Kellough, R. D. (1997). Science for the Elementary and Middle School (8th ed.) New Jersey: Merrill Prentice Hall.
- Williams, D., Youngflesh, A. & Bagg, B. (1997) Enhancing Academic Understanding through Service-Learning: Listening to Students' Voices. Expanding Boundaries: Building Civic Responsibility in Higher Education. Washington, DC: The Corporatiion for National Service.
- Yildirim, A. & Simsek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yontemleri Ankara: Seckin Yayincilik.
- Yilmaz, K. & Altinkurt, Y. (2011). Ogretmen Adaylarinin Elestirel Pedagoji Ile Ilgili Gorusleri. Ahi Evran Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, 12 (3), 195-213
- Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. London: Sage Publications. Appendix
- Appendix 1. First waste of heat project poster
APA | BULUNUZ M, BULUNUZ N (2016). Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. , 195 - 218. |
Chicago | BULUNUZ Mızrap,BULUNUZ Nermin Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. (2016): 195 - 218. |
MLA | BULUNUZ Mızrap,BULUNUZ Nermin Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. , 2016, ss.195 - 218. |
AMA | BULUNUZ M,BULUNUZ N Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. . 2016; 195 - 218. |
Vancouver | BULUNUZ M,BULUNUZ N Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. . 2016; 195 - 218. |
IEEE | BULUNUZ M,BULUNUZ N "Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments." , ss.195 - 218, 2016. |
ISNAD | BULUNUZ, Mızrap - BULUNUZ, Nermin. "Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments". (2016), 195-218. |
APA | BULUNUZ M, BULUNUZ N (2016). Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. Eurasian Journal of Educational Research, 16(62), 195 - 218. |
Chicago | BULUNUZ Mızrap,BULUNUZ Nermin Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. Eurasian Journal of Educational Research 16, no.62 (2016): 195 - 218. |
MLA | BULUNUZ Mızrap,BULUNUZ Nermin Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. Eurasian Journal of Educational Research, vol.16, no.62, 2016, ss.195 - 218. |
AMA | BULUNUZ M,BULUNUZ N Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. Eurasian Journal of Educational Research. 2016; 16(62): 195 - 218. |
Vancouver | BULUNUZ M,BULUNUZ N Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments. Eurasian Journal of Educational Research. 2016; 16(62): 195 - 218. |
IEEE | BULUNUZ M,BULUNUZ N "Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments." Eurasian Journal of Educational Research, 16, ss.195 - 218, 2016. |
ISNAD | BULUNUZ, Mızrap - BULUNUZ, Nermin. "Pre-Service Teacher Scientific Behavior: Comparative Study of Paired Science Project Assignments". Eurasian Journal of Educational Research 16/62 (2016), 195-218. |