Yıl: 2016 Cilt: 16 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 2167 - 2191 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education

Öz:
By referring to the theory of semiology, this study aims to present how certain phrases, applications, images, and objects, which are assumed to be unnoticed in the educational process as if they were natural, could be read as signs encrypted with certain ideologically-loaded cultural codes, and to propose semiology as a method for educational studies by means of a sample analysis. Semiological reading means to interpret the objects that surround our visible environment not just with their primary meaning but also based on their cultural codes, their metaphorical meanings. The signs that surround our environment present us with an order of myths that hide political meaning and naturalize this meaning. In this regard, reading signs and making a political analysis or analyzing the ideological codes of myths adds up to the same thing. In this study mythicized discourses within the educational process were analyzed based on the semiological reading approach. In this reference frame, the cover photograph of the Social Sciences Textbook adopted for use by the 5th grade in primary schools under the Ministry of National Education (MNE) during the 20112012 school year was analyzed as a sample, taking into consideration the principles of semiological analysis. It was concluded based on the signs included in the image that values recognized as the building blocks of a capitalist economy such as "technology," "industrialization," "progress," "growth," and "enrichment" were transferred through a mythical presentation.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Adanır, O. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri üstüne [On for a critique of the political economy of the sign]. In J. Baudrillard (Ed.), Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri [For a critique of the political economy of the sign] (pp. ix-xii). İstanbul, Turkey: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Akerson, E. F. (2005). Göstergebilime giriş [Introduction to semiology]. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Aksoy, H. H. (2005). Küresel kapitalizmin kamusal eğitime etkileri [Effects of global capitalism on public education]. Abece Dergisi, 232, 2-7.
  • Althusser, L. (1991). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları [Ideology and ideological state apparatuses] (Y. Alp & M. Özışık, Trans.) İstanbul, Turkey: İletişim Yayınları.
  • Apple, M. (2006). Eğitim ve iktidar [Education and power] (E. Bulut, Trans.) İstanbul, Turkey: Kalkedon.
  • Atabek, G. Ş. (2007). Göstergebilimsel çözümleme; iletişim çalışmalarında göstergebilimsel yöntem [Semiological analysis; semiological method in communication studies]. In Ş. Gülseren & Ü. Atabek (Eds.), Medya metinlerini çözümlemek [Analyzing media texts] (pp. 65-85). Ankara, Turkey: Siyasal Kitabevi.
  • Ayers, W. R. (2012). Eğitim bir giriş [Education an introduction]. MonthlyReview, 29, 41-45.
  • Barthes, R. (1990). Çağdaş söylenler [Mythologies] (T. Yücel, Trans.) İstanbul, Turkey: Hürriyet Yayınları.
  • Barthes, R. (1999). S/Z. In T. Yücel (Ed.), Yazı ve yorum [Writing and interpretation] (T. Yücel, Trans.) (pp. 125-138). İstanbul, Turkey: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel serüven [Semiological adventure] (M. Rifat & S. Rifat, Trans.). İstanbul, Turkey: YKY.
  • Başol, S., Ünal, F., Azer, H., Yıldız, A., & Evirgen, Ö. F. (2011). İlköğretim 5.sınıf sosyalbilgiler ders ve öğrenci çalışma kitabı [Secondary School 5th grade social sciences textbook and student book]. Ankara, Turkey: MEB Devlet Kitapları, Semih Ofset.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomipolitiği hakkında bir eleştiri [For a critique of the political economy of the sign] (O. Adanır, Trans.) İstanbul, Turkey: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Bernstein, B. (1990). Social class and pedagogic practice. In B. Bernstein (Ed.), The structuring of pedagogic discourse: Class, code and control (pp. 63-93). London, UK: Routledge.
  • Boratav, K. (2002). İktisat tarihi (1908-1980) [History of economics]. In S. Akşin (Ed.), Türkiye tarihi: Çağdaş Türkiye 1908-1980 [History of Turkey: Contemporary Turkey 1908-1980] (Vol. 4., pp. 297-380). İstanbul, Turkey: Cem Yayınları.
  • Boratav, K. (2009). Türkiye iktisat tarihi 1908- 2009 [Economic history of Turkey]. Ankara, Turkey: İmge Yayınları.
  • Çelik, N. B. (2001). Kemalizm: Hegemonik bir söylem [Kemalizm: A Hegemonic discourse]. In A. İnsel (Ed.), Modern Türkiye'de siyasi düşünce: Kemalizm [Political thought in modern Turkey: Kemalism] (Vol. 2., pp. 75-80). İstanbul, Turkey: İletişim Yayınları.
  • de Saussure, F. (1998). Genel dilbilim dersleri [course in general linguistics] (B. Vardar Trans.) İstanbul, Turkey: Multilingual.
  • Eco, U. (1976). A theory of semiotics. Bloomington, IN: Indiana University Press.
  • Ercan, F. (1998). Eğitim ve kapitalizm: Neo-Liberal eğitim ekonomisinin eleştirisi [Education and capitalism: The critics of neoliberal education economics]. İstanbul, Turkey: Bilim Yayınları.
  • Fiske, J. ( 2003). İletişim çalışmalarına giriş [introduction to communication studies] (S. İrvan Trans.). Ankara, Turkey: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Foster, J. B. (2012). Eğitim ve sermayenin yapısal krizi: ABD örneği [Education and the structural crisis of capital: The U.S. case]. MonthlyReview, 29, 49-87.
  • Genç, M. (2009). Kapitalizm ve Osmanlı [Capitalism and the Ottoman Empire]. Retrieved from http://www.dunyabulteni.net/index.php?aType=haberArchive&ArticleID=71251
  • Gerger, H. (2012). Türk dış politikasının ekonomi politiği [Political economy of Turkish foreign policy]. İstanbul, Turkey: Yordam Kitap Yayınları.
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji, kısa fakat eleştirel bir giriş [Sociology: A brief but critical introduction] (Ü. Y. Battal, Trans.). Ankara, Turkey: Phoenix Yayınları.
  • Giddens, A. (2010). Modernite ve bireysel kimlik [Modernity and self-identity] (Ü. Tatlıcan Trans.). İstanbul, Turkey: Say Yayınları.
  • Giroux, H. A. (2007). Eleştirel pedagoji ve neoliberalizm [Critical pedagogy and neoliberalism] (B. Baysal Trans.). İstanbul, Turkey: Kalkedon Yayınları.
  • Guiraud, P. (1994). Göstergebilim [Semiology] (M. Yalçın, Trans.). Ankara, Turkey: İmge Yayınları.
  • Hamelink, C. J. (1991). Enformasyon devriminden sonra yaşam sürecek mi? [Is there life after the information revolution?]. In Y. Kaplan (Ed.), Enformasyon devrimi ve efsanesi [The myth of the information revolution] (pp. 11-31). İstanbul, Turkey: Rey Yayınları.
  • Harvey, D. (2006). Postmodernliğin durumu [The condition of postmodernity] (S. Savran Trans.). İstanbul, Turkey: Metis Yayınları.
  • Horkheimer, M., & Adorno, T. (1996). Aydınlanmanın diyalektiği [Dialectic of enlightenment] (O. Özügül Trans.). İstanbul, Turkey: Kabalcı Yayınları.
  • nal, A. (2003). Roland Barthes: Bir avant-garde yazarı [Roland Barthes: An avant-garde writer]. İletişim Araştırmaları, 1(1), 9-33.
  • Jewitt, C., & Oyama, R. (2007). Görsel anlam: Sosyal göstergebilimsel bir yaklaşım [Visualmeaning: A social semiotic approach]. In G. Ş. Atabek & Ü. Atabek (Eds.), Medya metinlerini çözümlemek [Analysis of media text] (G. Ş. Atabek, Trans.) (pp. 86-113). Ankara, Turkey: Siyasal Kitabevi.
  • Kaliber, A. (2002). Türk modernleşmesini sorunsallaştıran üç ana paradigma üzerine [On three main paradigm which problematise to Turkish modernization]. In U. Kocabaşoğlu (Ed.), Modern Türkiye'de siyasi düşünce: Modernleşme ve batıcılık [Political thought in modern Turkey:
  • Modernization and Westernism] (Vol. 3., pp. 107-124). İstanbul, Turkey: İletişim Yayınları. Koçak, C. (2002). Siyasal tarih (1923-1950) [Political history]. In S. Akşin (Ed.), Türkiye tarihi: Çağdaş Türkiye: 1908-1980 [History of Turkey: Contemporary Turkey] (Vol. 4., pp. 85-177). İstanbul, Turkey: CemYayınları.
  • Köker, L. (2000). Modernleşme, Kemalizm ve demokrasi [Modernization, Kemalism and democracy]. İstanbul, Turkey: İletişim Yayınları.
  • Kurul, N. (2012). Eğitim finansmanı [Education financing]. Ankara, Turkey: Siyasal Kitabevi.
  • Lefebvre, H. (1971). Modern dünyada gündelik hayat [Everyday life in the modern world] (I. Gürbüz Trans.). İstanbul, Turkey: Metis Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2013). Kentsel devrim [The urban revolution] (S. Sezer Trans.). İstanbul, Turkey: Sel Yayıncılık.
  • Moriarty, S., & Shay, S. (2007). Görsel göstergebilimi kullanan bir niyetlenen-alımlanan çalışması [An intended-perceived study using visual semiotics]. In G. Ş. Atabek & Ü. Atabek (Eds.), Medya metinlerini çözümlemek [Analyzing media texts] (G. Ş. Atabek, Trans.) (pp. 115-130). Ankara, Turkey: Siyasal Kitabevi.
  • Özgür, A. (2006). Göstergebilim [Semiology]. Retrieved from http://ahmetozgur.com/akademik/ gostergebilim_2006.pdf
  • Özsoy, S. (2002). Yüksek öğretimde ticarileşme süreci ve hak söylemi [Commercialisation process in higher education and discourse of right]. Özgür Üniversite Forumu, 17, 80-103.
  • Pappenheim, F. (2002). Modern insanın yabancılaşması [The alienation of modern man] (S. Ak, Trans.). Ankara, Turkey: Phoenix Yayınları.
  • Raban, J. (1974). Soft city. New York, NY: E. P. Dutton.
  • Rifat, M. (2008). XX. Yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları [The theories of linguistics and semiology in the twentieth century]. İstanbul, Turkey: YKY.
  • Simmel, G. (1991). Metropol ve zihinsel yaşam [The metropolis and mental life] (C. A. Kanat, Trans.). Defter, 16, 83-94.
  • Spring, J. (1997). Özgür eğitim [A primer of libertarian education] (A. Ekmekçi, Trans.). İstanbul, Turkey: Ayrıntı Yayınları.
  • Stokes, J. (2003). How to do media and cultural studies. London, GBR: Sage.
  • Tezel, Y. S. (2002). Cumhuriyet döneminin iktisadi tarihi 1923-1950 [Economics history of republic period]. İstanbul, Turkey: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Timur, T. (1997). Türk devrimi ve sonrası [Turkish revolution and later]. Ankara, Turkey: İmge Yayınları.
  • Touraine, A. (1995). Modernliğin eleştirisi [Critique of modernity] (H. Tufan, Trans.). İstanbul, Turkey: YKY.
  • Ünal, L. I. (2002). Eğitimin yapısal uyumu [Structural adjustment of education]. Özgür Üniversite Forumu, 17, 125-133.
  • Vardar, B. (1998). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri [Basic concepts and principles of linguistics]. İstanbul, Turkey: Multilingual.
APA KÜKÜRT R (2016). Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. , 2167 - 2191.
Chicago KÜKÜRT Remzi Onur Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. (2016): 2167 - 2191.
MLA KÜKÜRT Remzi Onur Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. , 2016, ss.2167 - 2191.
AMA KÜKÜRT R Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. . 2016; 2167 - 2191.
Vancouver KÜKÜRT R Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. . 2016; 2167 - 2191.
IEEE KÜKÜRT R "Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education." , ss.2167 - 2191, 2016.
ISNAD KÜKÜRT, Remzi Onur. "Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education". (2016), 2167-2191.
APA KÜKÜRT R (2016). Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 16(6), 2167 - 2191.
Chicago KÜKÜRT Remzi Onur Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 16, no.6 (2016): 2167 - 2191.
MLA KÜKÜRT Remzi Onur Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.16, no.6, 2016, ss.2167 - 2191.
AMA KÜKÜRT R Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2016; 16(6): 2167 - 2191.
Vancouver KÜKÜRT R Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2016; 16(6): 2167 - 2191.
IEEE KÜKÜRT R "Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 16, ss.2167 - 2191, 2016.
ISNAD KÜKÜRT, Remzi Onur. "Semiology and a Semiological Reading of Power Myths in Education". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 16/6 (2016), 2167-2191.