Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 517 - 533 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adayları (FBÖA)'nın sahip oldukları öz-değer inançlarını alt alanları ile incelemek ve bazı değişkenlerin FBÖA'nın öz-değer inançlarına etkisini araştırmaktır. Çalışmaya Türkiye'de orta ölçekli bir üniversitede eğitim alan toplam 250 FBÖA katılmıştır. Veriler 'Öz-Değer İnanç Anketi' (Crocker, Luhtanen, Cooper ve Bouvrette, 2003) ile toplanmıştır. Anketin Türkçe uyarlaması Çetin, Akın ve Eroğlu (2011) tarafından yapılmıştır. Veri analizinde betimsel analiz, iki yönlü MANOVA analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, FBÖA'nın temel yaşam alanlarındaki memnuniyetleri ve öz-değer inançları yüksek çıkmıştır. Ayrıca cinsiyet ve okul ortalamalarının öz-değer inançlarına ait alt alanlara etkisinin olduğu görülürken, temel yaşam alanlardaki memnuniyetleri gösteren değişkenlerin öz-değer inançları üzerinde herhangi bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Investigation of Pre-Service Science Teachers' Self- Worth Beliefs in terms of Some Variables

Öz:
The purpose of this study was to investigate pre-service science teachers' (PSTs) selfworth beliefs with sub-domains and effects of some variables on these beliefs. A total of 250 PSTs attending to faculty of education in a mid-sized university in Turkey were involved in the study. Data were collected through 'Self-Worth Scale' (Crocker, Luhtanen, Cooper & Bouvrette, 2003). It was adapted into Turkish by Çetin, Akın and Eroğlu (2011). Three kinds of statistical analysis were used: Descriptive statistics, two way MANOVA and multiple regression analysis. The findings revealed that PSTs' satisfaction in the life and their self-worth beliefs were high. Additionally, effects of PSTs' gender and grade point averages were found on sub-domains of self-worth beliefs significantly, while variables indicating satisfaction in the life have no effects on selfworth beliefs
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barlett, M. S. (1954). A note on the multiplying factors for various ?2 approximations. Journal of the Royal Statistical Society, 16(2), 296-298.
  • Bartholomew, K. (1990). Avoidance of intimacy: An attachment perspective. Journal of Social and Personal Relationships, 7, 147-178.
  • Benson, J., ve Lyons, D. (1991). Strutting and fretting: Standards for self-esteem. Niwot, CO: University Press of Colorado.
  • Bergin, A. E., Masters, K. S., & Richards, P. S. (1987). Religiousness and mental health reconsidered: A study of an intrinsically religious sample. Journal of Counseling Psychology, 34, 197-204.
  • Blaine, B., ve Crocker, J. (1995). Religiousness, race, and psychological well-being: Exploring social psychological mediators. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 1031-1041.
  • Blascovich, J., ve Tomaka, J. (1991). Measures of self-esteem. In J.P. Robinson, P.R. Shaver, L.S. Wrightsman (Eds.), Measures of personality and social psychological attitudes: Measures of social psychological attitudes (pp.115-160). San Diego: Academic Press.
  • Campbell, A. (1981). The sense of well-being in America: Recent patterns and trends. New York: McGraw-Hill.
  • Crocker, J., ve Wolfe, C. T. (2001). Contingencies of self-worth. Psychological Review, 108, 593-623.
  • Crocker, J. (2002). Contingencies of self-worth: Implications for self-regulation and psychological vulnerability. Self and Identity, 1(2) 143-149.
  • Crocker, J., Brook, A. T., Niiya, Y., & Villacorta, M. (2006). The pursuit of self-esteem: Contingencies of self-worth and self-regulation. Journal of Personality, 74(6), 1749-1771.
  • Crocker, J., ve Lawrence, J. S. L. (1999). Social stigma and self-esteem: The role of contingencies of self-esteem. In D. Prentice & D. Miller (Eds.), The cultural divide (pp. 364-392). New York: Russell Sage Foundation.
  • Crocker, J., Luhtanen, R. K., Cooper, M. L., & Bouvrette, A. (2003). Contingencies of self-worth in college students: Theory and measurement. Journal of Personality and Social Psychology, 85(5), 894-908.
  • Crocker, J., ve Knight, K. M. (2005). Contingencies of self-worth. Current Directions in Psychological Science, 14(4), 200-203.
  • Cross, S., ve Madson, L. (1997). Models of the self: Self-construals and gender. Psychological Bulletin, 122, 5-37.
  • Çetin, B., Akın, A., ve Eroğlu, Y. (2011). Koşullu öz-değer ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 411-426.
  • Deneve, K. M., ve Cooper, H. (1998). The happy personality: A meta-analysis of 137 personality traits and subjective well being. Psychological Bulletin, 124, 197-229.
  • Diener, E., ve Diener, M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self- esteem, Journal of Personality and Social Psychology, 68(4), 653-663.
  • Eroğlu, Y. (2011). Koşullu öz-değer, riskli internet davranısları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki iliskinin incelenmesi, Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Eroğlu, Y., ve Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranısları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi, Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Fredrickson, B. L., ve Roberts, T. A. (1997). Objectification theory: Toward understanding women's lived experience and mental health risks. Psychology of Women Quarterly, 21, 173-206.
  • Geller, J., Johnston, C., & Madsen, K. (1997). The role of shape and weight in self concept: The shape and weight based self-esteem inventory. Cognitive Theory and Research, 21(1), 5-24.
  • Harter, S. (1986). Processes underlying the construction, maintenance, and enhancement of the self-concept in children. In J. Suls & A.W. Greenwald (Eds.), Psychological perspectives on the self ( pp. 136-182). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Hill, V. Z., Holden, C. J., Enjaian, B., Southard, A. C., Besser, A., Li, H., & Zhang, Q. (2015). Self-esteem instability and personality: The connections between feelings of self-worth and the big five dimensions of personality. Personality and Social Psychology Bulletin, 41(2), 183-198.
  • Josephs, R. A., Markus, H. R., & Tafarodi, R. W. (1992). Gender and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 391- 402.
  • Kaiser, H.F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31-36.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri [in Turkish]. Ankara: Asil Press.
  • Leary, M. R., ve Baumeister, R. F. (2000). The nature and function of self-esteem: Sociometer theory. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (pp. 1-62). San Diego, CA: Academic Press.
  • Lopez, F. G., Thorne, B., Schoenecker, S., Siffert, K., Chaliman, R. & Castleberry, E. (2014). Externally contingent and unstable self-worth as predictors of depression in college women: A 3-month study. Journal of College Counseling, 17. 102-115.
  • Markus, H., ve Oyserman, D. (1989). Gender and thought: The role of the self-concept. In M. Crawford & M. Hamilton (Eds.), Gender and thought (pp. 100-127). New York: Springer-Verlag.
  • Major, B., ve Schmader, T. (1998). Coping with stigma through psychological disengagement. In J. Swim & C. Stangor (Eds.), Prejudice: The target's perspective (pp. 219-241). San Diego, CA: Academic Press.
  • Osborne, J. W. (1995). Academics, self-esteem, and race: A look at the underlying assumption of the disidentification hypothesis. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 449-455.
  • Özden, Y. (1997). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pallant, J. (2005). Spss survıval manual a step by step guide to data analysis using SPSS for Windows (12th ed.). Crows Nest, NSW: Allen & Unwin.
  • Pintrich, P. R., ve Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Richman, C. L., Brown, K. P., & Clark, M. (1987). Personality changes as a function of minimum competency test success or failure. Contemporary Educational Psychology, 12, 7-16.
  • Rosenberg, M., Schooler, C., Schoenbach, C., & Rosenberg, F. (1995). Global self-esteem and specific self-esteem: Different concepts, different outcomes. American Sociological Review, 60, 141-156.
  • Schwalbe, M. L., ve Staples, C. L. (1991). Gender differences in sources of self-esteem. Social Psychology Quarterly, 54, 158-168.
  • Solomon, S., Greenberg, J., & Pyszczynski, T. (1991). A terror management theory of social behavior: The psychological functions of self-esteem and cultural worldviews. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (pp. 91-159). San Diego, CA: Academic Press.
  • Steele, C. M. (1997). A threat in the air: How stereotypes shape intellectual identity and performance. American Psychologist, 52, 613-629.
  • St. George, A., & McNamara, P. H. (1984). Religion, race, and psychological well-being. Journal for the Scientific Study of Religion, 23, 351-363.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK), (2013). Yaşam memnuniyet araştırması. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası.
  • Wolfe, C. T., ve Crocker, J. (2002). What does the self want? A contingencies of self- worth perspective on motivation. In S. Spencer & Z. Kunda (Eds.), The ontario symposium: Goals and motivated cognition (pp. 147-170). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Wood, W., Christensen, N., Hebl, M. R., & Rothgerber, H. (1997). Conformity to sex- typed norms, affect, and the self-concept. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 523-535.
APA ATEŞ H, DURMAZ S (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 517 - 533.
Chicago ATEŞ Hüseyin,DURMAZ Serbay Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2016): 517 - 533.
MLA ATEŞ Hüseyin,DURMAZ Serbay Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2016, ss.517 - 533.
AMA ATEŞ H,DURMAZ S Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2016; 517 - 533.
Vancouver ATEŞ H,DURMAZ S Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2016; 517 - 533.
IEEE ATEŞ H,DURMAZ S "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.517 - 533, 2016.
ISNAD ATEŞ, Hüseyin - DURMAZ, Serbay. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2016), 517-533.
APA ATEŞ H, DURMAZ S (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 517 - 533.
Chicago ATEŞ Hüseyin,DURMAZ Serbay Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2016): 517 - 533.
MLA ATEŞ Hüseyin,DURMAZ Serbay Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2016, ss.517 - 533.
AMA ATEŞ H,DURMAZ S Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(1): 517 - 533.
Vancouver ATEŞ H,DURMAZ S Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(1): 517 - 533.
IEEE ATEŞ H,DURMAZ S "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.517 - 533, 2016.
ISNAD ATEŞ, Hüseyin - DURMAZ, Serbay. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-değer İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2016), 517-533.