Yıl: 2015 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 309 - 322 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okula Yabancılaşma Ölçeği*

Öz:
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinde okula yabancılaşma algısını belirleyecek bir ölçeğin geliştirilmesidir. Genel tarama modeli kullanılan araştırmanın çalışma grubu, Şanlıurfa, Mardin ve Diyarbakır illerindeki genel ve meslek liselerinde öğrenim gören 850 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin hazırlanması sürecinde öncelikle ilgili literatür taranmış ve uzman görüşleri alınarak 40 maddeden oluşan bir havuz oluşturulmuştur. Belirlenen örneklem üzerinde uygulanan ölçek, geçerlilik analizleri sonucunda 20 maddeye düşürülmüştür. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin yapı geçerliğini destekler mahiyette faktör yapısının tutarlı olduğu ve öğrencilerin okula yabancılaşma düzeyini tek boyutlu olarak ölçtüğü belirlenmiştir. Ayrıca faktör puanlarının ve ölçek toplam puanının dağılımı incelendiğinde normal dağılımdan manidar şekilde farklı olduğu görülmüştür (p<.05). Güvenirliği için ise Cronbach Alfa, Spearman-Brown ve Guttman Split- Half güvenirlik analizleri yapılarak ölçeğin yüksek derecede güvenirliğe sahip olduğu anlaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Study on Development of the Student Alienation Scale

Öz:
The purpose of this study is to develop a scale measuring students' alienation feelings. The experimental group of this study conducted using general scanning model consists of 850 high school students who attend high schools in the districts of Şanlıurfa, Mardin and Diyarbakır. The scale, which was applied to the specified samples, was reduced to 20 items as a result of validity analyses. It was stated that as a result of exploratory and confirmatory factor analyses, factor structure supporting the structural validity of the scale was consistent and it measured students' alienation level in one dimensional way. Furthermore, when the distribution of factor scores and total scale points were examined, it was found out to be meaningfully different from the normal distribution (p<.05). Regarding its reliability, it was concluded by means of Cronbach Alfa, Spearman-Brown and Guttman Split-Half reliability analyses that the scale had high level of reliability.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Avcı, M. (2014). Eğitim ve yabancılaşma ilişkisi. Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Arşivi. İstanbul: İstanbul Barosu Yayınları, 33-50.
  • Calabrese, R. L., & Raymond, E. J. (2001). Alienation: İts impact on adolescents from stable environments. The Journal of Psychology, 123(4), 397-404.
  • Calabrese, R. L., & Poe, J. (1990). Alienation: An explanation of high dropoutrates among African American and Latino students. Educational Research Quarterly, 14(4), 22-26.
  • Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci yabancılaşma ölçeğinin (ÖYÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 37(166), 195-205.
  • Edwards, D. (1995). The school counselor's role in helping teachers and students belong. Elementary School Guidance Counseling, 29(3), 191-197.
  • Fromm, E. (1992). Marx'ın insan anlayışı. K. H. Ökten (Çev.), İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • Gibbs, J. (2004). Preventing the underlying causes of school violence. Psychological Reports, 84(38), 137-174.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Kline, R. B. (1998), Principles and practice of structural equation modeling. NY: Guilford Press.
  • Mackey, J., & Ahlgren, A. (1997). Dimensions of adolescent alienation. Applied Psychological Measurement, 1(2), 219-232.
  • Mau, R. Y. (1992). The validity and devolution of a concept: student alienation. Adolescence, 27(107), 731-741.
  • Sanberk, İ. (2003). Öğrenci yabancılaşma ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Seeman, M. (1959). On the Meaning of Alienation. American Sociological Review, 24(6), 783-790.
  • Sidorkin, A. M. (2004). In the event of learning: alienation and participative thinking in education. Educational Theory, 54(3), 251-262.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Şimşek, H., ve Katıtaş, S. (2014). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 81-99.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston, Massachusetts: Allyn and Bacon.
  • Tezcan, M. (1991). Gençlik sosyoloji yazlar. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Thomas, S., & Smith, H. (2004). School connectedness, anger behaviors, and relationships of violent and nonviolent American youth. Early Education and Devolopment, 10(7), 207-215.
  • Tripathy, S. L. (1986). Adjusment problems of college students. Perspectives İn Psychological Researchers, 9, 40-41. ERIC: ED246785.
  • Tsuis, S., Velasco, C. & Wu (2004). Alienation, 05 Haziran 2014 tarihinde http://www.langora.bc.ca/sociology adresinden alınmıştır.
  • Tucker, P.R. (1989). Adolescent alienation: orientations toward and student perceptions of school climate. D. Dies (Ed.), University of İllinois.
  • Vavrus, M. (1989). Alienation as the conceptual foundation for ıncorporating teacher empowerment into the teacher education knowledge base. Teaching and Teacher Education, 1-2.
APA şimşek h, ABUZAR C, YEGİN İ, Simsek A, DEMİR A (2015). Okula Yabancılaşma Ölçeği*. , 309 - 322.
Chicago şimşek huseyin,ABUZAR Celil,YEGİN İ. Hüseyin,Simsek Ahmet Salih,DEMİR ALİ Okula Yabancılaşma Ölçeği*. (2015): 309 - 322.
MLA şimşek huseyin,ABUZAR Celil,YEGİN İ. Hüseyin,Simsek Ahmet Salih,DEMİR ALİ Okula Yabancılaşma Ölçeği*. , 2015, ss.309 - 322.
AMA şimşek h,ABUZAR C,YEGİN İ,Simsek A,DEMİR A Okula Yabancılaşma Ölçeği*. . 2015; 309 - 322.
Vancouver şimşek h,ABUZAR C,YEGİN İ,Simsek A,DEMİR A Okula Yabancılaşma Ölçeği*. . 2015; 309 - 322.
IEEE şimşek h,ABUZAR C,YEGİN İ,Simsek A,DEMİR A "Okula Yabancılaşma Ölçeği*." , ss.309 - 322, 2015.
ISNAD şimşek, huseyin vd. "Okula Yabancılaşma Ölçeği*". (2015), 309-322.
APA şimşek h, ABUZAR C, YEGİN İ, Simsek A, DEMİR A (2015). Okula Yabancılaşma Ölçeği*. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 309 - 322.
Chicago şimşek huseyin,ABUZAR Celil,YEGİN İ. Hüseyin,Simsek Ahmet Salih,DEMİR ALİ Okula Yabancılaşma Ölçeği*. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.1 (2015): 309 - 322.
MLA şimşek huseyin,ABUZAR Celil,YEGİN İ. Hüseyin,Simsek Ahmet Salih,DEMİR ALİ Okula Yabancılaşma Ölçeği*. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.1, 2015, ss.309 - 322.
AMA şimşek h,ABUZAR C,YEGİN İ,Simsek A,DEMİR A Okula Yabancılaşma Ölçeği*. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 16(1): 309 - 322.
Vancouver şimşek h,ABUZAR C,YEGİN İ,Simsek A,DEMİR A Okula Yabancılaşma Ölçeği*. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 16(1): 309 - 322.
IEEE şimşek h,ABUZAR C,YEGİN İ,Simsek A,DEMİR A "Okula Yabancılaşma Ölçeği*." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.309 - 322, 2015.
ISNAD şimşek, huseyin vd. "Okula Yabancılaşma Ölçeği*". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 16/1 (2015), 309-322.