Yıl: 2016 Cilt: 13 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 194 - 211 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1

Öz:
Kariyer, yükseköğretim kurumları sonrasında öğrencilerin karşı karşıya kalacakları iş yaşantısının 'sık kullanılan' ifadelerinden biri olarak dikkatleri çekmektedir. Öğrencilerin bireyin iş yaşamı boyunca kazanımları veya deneyimlerinin bir bütününü ifade eden bütüncül bir kavram olarak kariyere ilişkin algıları, onların iş yaşantısına yaklaşımlarını, iş ortamındaki ilişkilerini ve yönetsel eylemlere bakış açılarını etkileyebilir ve örgütsel verimlilikleri üzerinde işlevsel rol oynayabilir. Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin kariyer kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü farklı sınıflarda öğrenim gören 125 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel veri toplama teknikleri kullanılmıştır. Araştırma verileri, katılımcıların "Kariyer...........gibidir, çünkü......." ifadesini tamamlamaları ile elde edilmiştir. Metaforun konusu ve kaynağı arasındaki ilişki "gibi" kelimesi ile belirlenmeye çalışılmış; 'çünkü' ifadesi ise metaforlara yüklenen anlamın arka planına ilişkin olarak değerlendirilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi ile olgubilim deseni kullanılmıştır. Metaforların analiz edilmesi ve yorumlanması süreci (1) metaforların belirlenmesi, (2) metaforların sınıflandırılması, (3) kategori geliştirme, (4) geçerlik ve güvenirliği olmak üzere dört aşamada gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Toplanan verilerin sonucunda öğrencilerin 5 temaya bağlı 10 kategori altında toplam 70 metafor geliştirdikleri görülmüştür. Katılımcılar, kariyer kavramını 'verimlilik', gelişme ve olgunlaşma', 'yol' ve 'hedef' ile ilişkili bir kavram olarak düşünmektedirler. 'Yılan', 'deniz' ve 'böcek' rekabete, belirsizliğe ve zorluğa işaret eden olumsuz metaforlar olarak bulunmuştur
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KORKUT A, Keskin İ (2016). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. , 194 - 211.
Chicago KORKUT Ali,Keskin İsmail ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. (2016): 194 - 211.
MLA KORKUT Ali,Keskin İsmail ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. , 2016, ss.194 - 211.
AMA KORKUT A,Keskin İ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. . 2016; 194 - 211.
Vancouver KORKUT A,Keskin İ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. . 2016; 194 - 211.
IEEE KORKUT A,Keskin İ "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1." , ss.194 - 211, 2016.
ISNAD KORKUT, Ali - Keskin, İsmail. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1". (2016), 194-211.
APA KORKUT A, Keskin İ (2016). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 194 - 211.
Chicago KORKUT Ali,Keskin İsmail ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13, no.33 (2016): 194 - 211.
MLA KORKUT Ali,Keskin İsmail ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.13, no.33, 2016, ss.194 - 211.
AMA KORKUT A,Keskin İ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 13(33): 194 - 211.
Vancouver KORKUT A,Keskin İ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 13(33): 194 - 211.
IEEE KORKUT A,Keskin İ "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, ss.194 - 211, 2016.
ISNAD KORKUT, Ali - Keskin, İsmail. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ALGILARI: METAFORİK BİR ANALİZ ÇALIŞMASI1". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13/33 (2016), 194-211.