Yıl: 2015 Cilt: 48 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 65 - 85 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success

Öz:
Bu araştırmanın amacı öğretmen ve annelerin 60-72 aylık çocukların başarısı için çok önemli gördükleri sosyal becerilere ilişkin beklentilerinin incelenmesidir. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Sosyal Becerileri Derecelendirme Sistemi (SBDS/ 3-5 yaş) ÖğretmenveEbeveynFormukullanılmıştır.SBDS60-72aylık çocuklarınanneleri(n=782)veöğretmenleri(n=78)tarafından doldurulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin %50'den fazlası12 beceriyi "çok önemli" olarak değerlendirirken; annelerin ise; 15 beceriyi "çok önemli" olarak değerlendirdiği görülmüştür. Annelerin çocuklar için en çok önemli gördükleri beceri "Problemleri hakkında sizinlekonuşur" iken,öğretmenlertarafından "Akranlarıyla anlaşmazlık durumlarında öfkesini kontrol eder" becerisi en çok önemli olarak değerlendirilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Okul Önc esi Dönem Çocukların Başarısıİçin Çok Önemli Görülen Sosyal Becerilere İlişkin Beklentilerin İncelenmes

Öz:
The purpose of this research is to investigate the expectations of teachers and mothers regarding the social skills that they consider critical for the success of 60-72 months old children. Personal Information Form and the Social Skills Rating System (SSRS / 3-5 years) Teachers and Parents Form were used to collect data. SSRS was filled by mothers (n=782) and teachers (n=78) of 6072 months old children. The results of the research indicated that while more than 50% of the teachers evaluated the twelve skills as ''critical'', mothers evaluated the fifteen skills as ''critical''. While the most important skill for the children according to the mothers was "Communicates problems to you ", the teachers evaluated the skill "Controls temper in conflict situation with peers" as the most important
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alp- An, Y. (2006). Ankara örnekleminde 12-36 aylık bebek ve çocuklar için sosyal ve duygusal değerlendirme aracının Türk çocuklarına uyarlanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydoğan, Y., Kılınç, F. E. & Tepetaş, Ş. (2009). Identifying parent views regarding social skills. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 1507-1512.
  • Beebe-Frankenberger, M., Lane, K. L., Bocian, K. M., Gresham, F. M. & MacMillan, D. L. (2005). Students with or at risk for problem behavior: Betwixt and between teacher and parent expectations. Preventing School Failure, 49 (2), 10-17.
  • Birch, S.H. & Ladd, G.W. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology. 35 (1), 61-79.
  • Birch, S.H. & Ladd, G.W. (1998). Children's interpersonal behaviors and the teacher-child relationship. Developmental Psychology, 34 (5), 934-946.
  • Bodrova, E. & Leong, D.J. (2010). Zihnin araçları- erken çocukluk eğitiminde Vygotsky yaklaşımı (Çev. Güler, T., Şahin, F., Yılmaz, A. ve Kalkan, E.). Ankara: Anı Yayıncılık. Haktanır, G. (Yay. Haz.). (Özgün kitap 2007'de yayımlandı).
  • Bülbül, N. E. (2008). 4 yaş çocuklarının sosyal becerilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cai, X., Kaiser, A. P. & Hancock, T. B. (2004). Parent and teacher agreement on child behavior checklist items in a sample of preschoolers from low-income and predominantly African- American families. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33(2), 303-312.
  • Dinçer, Ç. (1995). Anaokuluna devam eden 5 yaş grubu çocuklarına kişiler arası problem çözme becerilerinin kazandırılmasında eğitimin etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dinçer, Ç. (2011). 6 yaş çocuklarının sosyal becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ulusal Okul Öncesi Eğitim Kongresi, sf.22, 1-3 Haziran 2011. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Elibol- Gültekin S. (2008). 5 yaş çocuklarının sosyal becerilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fox, N. A. (1998). Critical importance of emotional development: Temperament and regulation of emotion in the first years of life. Pediatrics, 102 (5), 1230- 1235.
  • Gresham, F.M. & Elliott, S.N. (1987). The relationship between adaptive behavior and social skills: Issues in definition and assessment. The Journal Of Special Education, 21 (1), 167-181.
  • Gresham, F.M. & Elliott, S.N. (1990). Social skills rating system manual.circle pines, MN: American Guidance Service.
  • Hartup, W.W. (1989). Social relationships and their developmental significance. American Psychological Association, 44 (2) ,120-126.
  • Heiman, T. & Margalit, M. (1998). Loneliness, depression, and social skills among students with mild mental retardation in different educational settings. The Journal of Special Education, 32 (3), 154-163.
  • Jindal-Snape, D. (2004). Generalization and maintenance of social skills of children with visual impairments: Self evaluation and the role of feedback. Journal of Visual Impairment and Blindness, 99 (8), 486-498.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koçak, N. ve Tepeli, K. (2004). 4 - 5 yaş çocuklarında sosyal ilişkiler ve işbirliği davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi. I. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi. Bildiri Kitabi Cilt II, 9-22.
  • Kök, M., Küçükoğlu, A., Tuğluk, M.N. ve Koçyiğit, S. (2007). Okul öncesi eğitimin sorunlarına ilişkin öğretmen görüşleri (Erzurum ili örneği). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 160-171.
  • Lane, K. L. (1999). Young students at risk for antisocial behavior: The utility of academic and social skills interventions. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 7(4), 211-223.
  • Lane, K. L., Givner, C.C. & Pierson, M. R. (2004). Teacher expectations of student behavior: Social skills necessary for success in elementary school classrooms. Journal of Special Education, 38, 104-111.
  • Lane, K. L., Pierson, M. R. & Givner, C. C. (2003). Teacher expectations of student behavior: Which skills do elementary and secondary teachers deem necessary for success in the classroom?. Education & Treatment of Children, 26 (4), 413- 430.
  • Lane, K.L., Stanton-Chapman, T., Jamison, K. R. & Phillips, A. (2007). Teacher and parent expectations of preschoolers' behavior: Social skills necessary for success. Topics in Early Childhood Special Education, 27(2), 86-97.
  • Lane, K.L., Wehby, J.H. & Cooley, C. (2006). Teacher expectations of students classroom behavior across the grade span: Which social skills are necessary for success?. Exceptional Children, 72 (2), 153-167.
  • Maccoby, E. E. (1984). Socialization and developmental change. Child Development, 55, 317-328.
  • MEB. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği. [Online]: Web: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ilkveokuloncyon_0/ilkveokuloncyon_0.html) adresinden 11.05.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Meier, C.R., DiPerna,, J.C. & Oster, M.M. (2006). Importance of social skills in the elementary grades. Education and Treatment of Children, 29 (3), 409-419.
  • Ryder, V. (1995). Parents and their children (Third edition). Illinois: The Goodheart- Willcox Company.
  • Sazak-Pınar, E., Çifci- Tekinarslan, İ. ve Sucuoğlu, B. (2012). Özel eğitim öğretmenleri ile annelerin zihin engelli çocukların sosyal becerilerine ilişkin beklentilerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 11(2), 353-368.
  • Sazak-Pınar, E. & Sucuoğlu, B. (2011). Turkish teachers' expectancies for success in inclusive classrooms. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 395- 402.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30.
  • Smith, C.L., Calkins, S.D. & Keane, S.P. (2006). The relation of maternal behavior and attachment security to toddlers' emotions and emotion regulation. Research in Human Development, 3(1), 21-31.
  • Smith, L. M. (2009). Parent and teacher influences on preschool children's emotion regulation, pre-academic and social skills. Unpublished master's thesis, The University of Alabama.
  • Spinrad, T.L., Eisenberg, N., Gaertner, B., Popp, T., Smith, C.L., Kupfer, A., Greving, K., Liew, J. & Hofer, C. (2007). Relations of maternal socialization and toddler's effortful control to children's adjustment and social competence. Developmental Psychology, 43(5), 1170-1186.
  • Turnbull, A., Edmonson, H., Griggs, P., Wickham, D., Sailor, W., Freeman, R., Guess, D., Lassen, S., Mccart, A., Park, J., Riffel, L., Turnbull, R. & Warren, J. (2002). A blueprint for schoolwide positive behavior support: Implementation of three components. Exceptional Children, 68, 377-402.
  • Tutkun, C. (2012). 60- 72 aylık çocukların sosyal becerilerinin anne ve öğretmen değerlendirmelerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
APA TUTKUN C, DİNÇER F (2015). An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. , 65 - 85.
Chicago TUTKUN CANSU,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. (2015): 65 - 85.
MLA TUTKUN CANSU,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. , 2015, ss.65 - 85.
AMA TUTKUN C,DİNÇER F An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. . 2015; 65 - 85.
Vancouver TUTKUN C,DİNÇER F An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. . 2015; 65 - 85.
IEEE TUTKUN C,DİNÇER F "An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success." , ss.65 - 85, 2015.
ISNAD TUTKUN, CANSU - DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN. "An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success". (2015), 65-85.
APA TUTKUN C, DİNÇER F (2015). An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48(1), 65 - 85.
Chicago TUTKUN CANSU,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 48, no.1 (2015): 65 - 85.
MLA TUTKUN CANSU,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.48, no.1, 2015, ss.65 - 85.
AMA TUTKUN C,DİNÇER F An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2015; 48(1): 65 - 85.
Vancouver TUTKUN C,DİNÇER F An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2015; 48(1): 65 - 85.
IEEE TUTKUN C,DİNÇER F "An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48, ss.65 - 85, 2015.
ISNAD TUTKUN, CANSU - DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN. "An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers' Success". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 48/1 (2015), 65-85.