Yıl: 2015 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 155 - 174 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı tatil deneyimini zenginleştirme hususunda turizm sektörünün en önemli çalışanlarından birisi olarak kabul edilen turist rehberlerinin mesleklerine yönelik pozitif ve negatif yönlü algılamalarına dair sınırlı/geçerli çıkarımların belirlenmesidir. Literatür taramasında negatif yönlü algılamalara yönelik araştırmalara rastlanırken, çift yönlü değerlendirme yapan araştırmaların eksikliğinden yola çıkılarak tasarlanan ve keşfedici bir özellik taşıyan araştırmada 136 turist rehberi ile görüşülmüştür. Katılımcı cevaplarını sınırlandırmadan, daha detaylı bilgiler elde edebilmek amacıyla yarı yapılandırılmış soru formları aracılığıyla toplanan veriler nitel analiz yöntemlerinden birisi olan içerik analizine tabi tutulmuştur ve geçerli çıkarımlar elde edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda pozitif yönlü algılamaların çoğunluğunu mesleğin farklı kültürlerle ve yeni insanlarla tanışma imkânı yaratması ve maddi yönden doyum sağlayan bir meslek olması oluştururken, negatif yönlü algılamaların çoğunluğunu ise düzensiz yaşam tarzının ortaya çıkması ve rehberliğin sezonluk bir iş olması temaları oluşturmaktadır. Ayrıca pozitif yönlü çıkarımların çoğunlukta olduğu gözlemlenirken, negatif yönlü algılamalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: İktisat

The Determination of the Positive and Negative Directed Perceptions of Tourist Guides towards Their Profession with Content Analysis

Öz:
The aim of this study is to determine the positive and negative perceptions of the tourist guides towards their occupation. In the literature there are studies to determine the problems o f the tourist guides in guiding. However, in the literature it has not been encountered any study in order to determine the positive and negative aspects of the guiding with the content analysis method. The research was conducted in May-July of 2013. Approximately 350 questionnaires were submitted to the guide and total of 136 questionnaires were obtained. As a result of the research, the context of the participants' positive directed perceptions suggest that the majority of the participants see the guiding as a profession supplying interact with different cultures, different people and satisfied income. Also, the context of the participants' negative directed perceptions indicate that the majority of the participants see the guiding as a profession having irregular life condition being seasonal and tiring job and lack of social security and steady income. It was observed that positive directed implications consist the majority and suggestions were made for the negative perceptions.
Anahtar Kelime:

Konular: İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AHİPAŞAOĞLU, H. SUAVİ (2006),Turizmde Rehberlik, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • AHİPAŞAOĞLU, H. S U A V İ(2002),"Türkiye'de Turist Rehberliği Eğitiminin Rehber Gereksinimine Uygun Olarak Planlanması", Turizm Eğitimi Konferansı-W orkshop, Bildiriler Kitabı, Turizm Bakanlığı, Turizm Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara,221-233.
  • AP, John and K. F. W ong KEVIN (2001), "Case Study on Tour Guiding: Professionalism, Issues and Problems", Tourism Management, V ol 22 (5); 551-563.
  • BATMAN, Orhan; Recep YILDIRGAN ve Nihat DEMİRTAŞ (2000), Turist Rehberliği, D eğişim Yayınları, Adapazarı.
  • BATMAN, Orhan (2003), "Türkiye'de Profesyonel Turist Rehberlerinin Mesleki Sorunlarına Yönelik Bir Araştırma", B ilgi Sosyal Bilim ler Dergisi, V ol 2003/2, 115-132.
  • CAVANAGH, Stephen (1997), "Content Analysis: Concepts, Methods and Applications", NurseResearcher, V ol 4, 5 -1 6 .
  • COHEN, Erik H.; Maurice IFERGAN and Eynath C 0H E N (2002), "A N ew Paradigm in Guiding- The Matric as a Role M odel", Annals o f Tourism Research, V ol 29 (4), 919-932.
  • ÇEŞMECİ, Nihat (2003), "Türkiye'de Paket Turların Yönetiminde Turist Rehberlerinin Fonksiyonu: Yönetsel Rollerin Tespiti, Sorunlar ve Çözüm Önerileri", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • ÇETİN, Gürel ve İsmail KIZILIRMAK (2012), "Türk Turizminde Kokartlı Turist Rehberlerin M evcut Durumunun A nalizi", A fyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, V ol 14 (2), 307-318.
  • ÇİRMİN, Hüseyin (1995), Turizm ve Turist Rehberliğinin A B C 'si, Akdeniz Kitabevi, Antalya.
  • DOĞAN, Hulusi; Engin ÜNG ÜREN ve Derya Dönm ez KESGİN (2010), "M eslek ve A ile Yaşamı İlişkisi: Profesyonel Turist Rehberlerine Yönelik Bir Araştırma", Journal o f Yasar University, V ol 20(5), 3430-3442.
  • GENÇ, Ömer (1992), "Rehberlik Eğitimine Eleştirel Bir Yaklaşım", Turizm Eğitimi Konferansı, Bildiriler Kitabı, Turizm Bakanlığı Turizm Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara, 215-217.
  • GÜZEL, F. Özlem (2007), "Türkiye İmajının Geliştirilmesinde Profesyonel Turist Rehberlerinin Rolü (Alman Turistler Üzerine Bir Araştırma)", Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilim ler Enstitüsü, Balıkesir.
  • HACIOĞLU, Necdet; Ahmet KÖROĞLU ve Özlem KÖROĞLU (2007), "Profesyonel Turist Rehberlerinin M eslekte Uzmanlaşma Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma", I. Ulusal Türkiye Turizmi Kongresi, Bildiriler Kitabı, Detay Yayıncılık, Ankara, 685-700. KARAÇAL, İlhan ve Nihat DEMİRTAŞ (2002), "4702 Sayılı Yasa Uygulamalarının Turizm Rehberliği Eğitimine Etkisi",Turizm Eğitimi Konferansı-W orkshop, Bildiriler Kitabı, Turizm Bakanlığı, Ankara, 173­ 184.
  • KARAMUSTAFA, Kurtuluş ve Nihat ÇEŞMECİ (2006), "Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma", Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, V ol 17 (1),70-86.
  • KÖROĞLU, Ahmet and Özlem KÖROĞLU (2011), "Measuring The Effects o f JobSatisfaction to Occupational Health and Safety Attitudes o f Tour Guides on Business Performance in Turkey", Proceedings o f the 2nd Rower Conference on Occupational Health and Safety Economics, SinaiaRomania, s.73-91, http://www.rower-eu.eu:8080/rower /news/show.html?id=24, Erişim Tarihi: 12.05.2012.
  • KÖROĞLU, Özlem (2011), "İş Doyumu ve Motivasyon Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Performansla İlişkisi: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma", Basılmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KÖROĞLU, Özlem; Seda ŞAHİN ve Nuray TETİK (2007), "Turizm Sektöründe Bayan Çalışanların Sorunları: Bayan Profesyonel Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Sorunları Belirlemeye Yönelik Sınırlı Bir Örneklem Üzerinde Araştırma". I. Ulusal Türkiye Turizmi Kongresi, Bildiriler Kitabı, Detay Yayıncılık, Ankara, 719-739.
  • KYNG AS, H and L V A N H A N E N (1999), Content Analysis, Hoitotiede, V ol 11, 3­ 12.
  • POLAT, Tülay (2001), "Seyahat İşletmelerinde Profesyonel Turist Rehberliği, Rehberlik M esleğinin Sorunları ve Çözüm Önerileri Üzerine Bir Alan Araştırması", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • SERAPHİN, Hugues (2013), "The Contribution o f Tour Guides To Destination Understanding and Image: The Case o f Haiti Viaan Analysis of: ,,Bonjour Blanc", A Journey through H aiti' International Research Forum on Guided Tours, Breda, 4-6.
  • TANGÜLER, Adnan (2002), "Profesyonel Turist Rehberliği ve Turist Rehber Rehberlerinin Seyahat Acentası ve Müşteri İlişkileri (Kapadokya Örneği)", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilim ler Enstitüsü, Ankara.
  • TAVŞANCIL, Ezel ve A. Esra A SL A N (2001), İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri, Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • TETİK, Nuray (2006), "Türkiye'de Profesyonel Turist Rehberliği ve Müşterilerin Turist Rehberlerinden Beklentilerinin Analizi (Kuşadası Örneği)", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • TURİST REHBERLİĞİ MESLEK K A N U N U 6326 Sayılı (22 Haziran 2012 Tarih ve 28331 Sayılı Resmi Gazete).
  • TURİST REHBERLİĞİ MESLEK YÖNETMELİĞİ (23.02.2013 Tarih ve 28568 Sayılı Resmi Gazete).
  • WEBER, Robert Philip(1990), Basic Content Analysis, Sage Publications, Newbury Park CA.
  • YAR CAN, Şükrü (2004), "Profesyonel Turist Rehberliğinde M esleki Etik Panelleri", Rehber Dünyası, V ol 36, 48-51.
  • YAR CAN, Şükrü(2007), "Profesyonel Turist Rehberliğinde M esleki Etik Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme", Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, V ol 18 (1), 33-44.
  • YAZICIOĞLU, İrfan; Cüneyt TOKMAK ve Serdar UZUN (2008), "Turist Rehberlerinin Rehberlik Mesleğine Bakışı", Üniversite ve Toplum Dergisi, 8 (2), Haziran, http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=367,Erişim Tarihi: 26.01.2009.
  • YENEN, Şerif (2002), "Turist Rehberliği Eğitiminde, Niteliksel ve N iceliksel Planlamada Turizm Bakanlığı, Yüksek Öğretim Kurumu ve M eslek Kuruluşları Arasında İşbirliğinin Önemi", Turizm Eğitimi K onferansı- Workshop, Bildiriler Kitabı, Ankara: Turizm Bakanlığı, Turizm Eğitim Genel Müdürlüğü, 257-273.
  • YENEN, Şerif(2007), "Turizm Sektöründe Profesyonel Turist Rehberliğinin Yeri ve Önemi", Editörlü Kitaptan; Bulut, M. ve Eraslan, İ. H. (2007). Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Etmede Turizm Sektörü Sektörel Stratejiler ve Uygulamalar, 1, Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu Derneği (URAK) Yayınları, İstanbul, 923-931.
  • YILDIRIM, A li ve Hasan ŞİMŞEK (2006), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara,
  • YILDIZ, RIFAT; Salih K U ŞLU V A N ve Y ücel ŞENYURT (1997), "Turist Rehberliği Öğretiminde Y eni Bir Model: Nevşehir Turist Rehberliği Bölümü Programı ve Değerlendirilm esi", Erciyes Üniversitesi Nevşehir Turizm İşletm eciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Hafta Sonu Semineri IV, 9­ 14.
  • YILMAZ, Fatma ve Özlem KÖROĞLU (2012), "Cinsiyet Ayrım cılığına Yönelik Turist Rehberlerinin Görüşlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma", VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, Bildiriler Kitabı, Detay Yayıncılık, Ankara, 623-641.
  • YÜKSEL, Atila ve Fisun YÜK SEL (2004), Turizmde Bilim sel Araştırma Yöntemleri, Turhan Kitapevi, Ankara.
  • ZENGİN, Burhanettin; Orhan BATMAN ve Recep YILDIRGAN (2004), "Seyahat Acentalarının Turist Rehberlerinden Beklentilerine Yönelik Bir Araştırma", I. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, Bildiriler Kitabı, 366­ 376.
  • ZHANG, Hangin and Q. Ivy CHOW (2004), "Application o f ImportancePerformance Model in Tour Guides' Performance: Evidence From Mainland Chinese Outbound Visitors in Hong Kong", Tourism Management, Vol 25(1), 81-91.
  • http://www.contentanalysis.org/, Erişim Tarihi: 12.12.2012.
  • http://www.iskur.gov.tr/mydocu/meslek/meslek472.html, Erişim Tarihi: 22.12.2006.
  • http://www.tureb.org.tr/GenelBilgiler.asp?id0=84,Erişim Tarihi: 06.08.2008.
APA Güzel Ö, KÖROĞLU Ö (2015). TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. , 155 - 174.
Chicago Güzel Özlem,KÖROĞLU Özlem TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. (2015): 155 - 174.
MLA Güzel Özlem,KÖROĞLU Özlem TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. , 2015, ss.155 - 174.
AMA Güzel Ö,KÖROĞLU Ö TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. . 2015; 155 - 174.
Vancouver Güzel Ö,KÖROĞLU Ö TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. . 2015; 155 - 174.
IEEE Güzel Ö,KÖROĞLU Ö "TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ." , ss.155 - 174, 2015.
ISNAD Güzel, Özlem - KÖROĞLU, Özlem. "TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ". (2015), 155-174.
APA Güzel Ö, KÖROĞLU Ö (2015). TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 16(1), 155 - 174.
Chicago Güzel Özlem,KÖROĞLU Özlem TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 16, no.1 (2015): 155 - 174.
MLA Güzel Özlem,KÖROĞLU Özlem TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.16, no.1, 2015, ss.155 - 174.
AMA Güzel Ö,KÖROĞLU Ö TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2015; 16(1): 155 - 174.
Vancouver Güzel Ö,KÖROĞLU Ö TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2015; 16(1): 155 - 174.
IEEE Güzel Ö,KÖROĞLU Ö "TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ." Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 16, ss.155 - 174, 2015.
ISNAD Güzel, Özlem - KÖROĞLU, Özlem. "TURİST REHBERLERİNİN MESLEKLERİNE YÖNEL İK POZ İTİF VE NEGATİF YÖNLÜ ALG ILARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ". Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 16/1 (2015), 155-174.