ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ

Yıl: 2016 Cilt: 7 Sayı: 13 Sayfa Aralığı: 29 - 48 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ

Öz:
Bu çalışmada; öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının cinsiyet, sınıf, bölüm ve fakülte değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Survey yönteminin kullanıldığı çalışmada veri toplama aracı olarak Pomeroy (1993) tarafından geliştirilen, Deryakulu ve Bıkmaz tarafından Türkçeye uyarlanan Bilimsel Epistemolojik İnançlar ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesinin ortaöğretim matematik öğretmenliği ve ilköğretim sosyal bilgiler öğretmenliği ile matematik öğretmenliği formasyon programında öğrenim gören toplam 317 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın sonunda örneklemden elde edilen veriler nicel bir yaklaşımla betimsel olarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre öğretmen adaylarının geleneksel bilimsel anlayışlarının sınıf, bölüm ve fakülte açısından anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Bölüm değişkenine göre matematik öğretmeni adaylarının, fakülte değişkenine göre fen fakültesi mezunu öğretmen adaylarının, sınıf değişkenine göre birinci sınıf öğretmen adaylarının daha yüksek geleneksel epistemolojik inanca sahip oldukları görülmüştür
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

İEXAMINING SCIENTIFIC EPISTEMOLOGICAL BELIEFS OF PROSPECTIVE TEACHERS IN TERMS OF SOME VARIABLES: MATHEMATICS AND SOCIAL STUDIES TEACHER SAMPLE

Öz:
In this study; it is aimed to determine whether prospective teachers' scientific epistemological beliefs differ according to variables such as gender, grade, department and faculty. Survey method was used in the research. As data collection tool "scale of scientific epistemological beliefs" developed by Pomeroy (1993) and adopted into Turkish Deryakulu and Bıkmaz was used. The study sample consists totally of 317 prospective teachers studying at department of high school mathematics teaching, social studies teaching and mathematics teacher training program at Dicle University, Ziya Gökalp Faculty of Education. The quantitative data obtained from the sample were analysed by descriptive approach. Findings from the research show that traditional scientific beliefs of prospective teachers significantly differentiate in terms of grade, department and faculty. It is observed that according to major variable; prospective math teachers', according to the faculty variable; prospective teachers graduated from the faculty of science, according to the grade variable; first grade prospective teachers have high traditional epistemological beliefs
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Addy, T. M. (2011). Epistemological beliefs and practices of science faculty with educa- tion specialties: Combining teaching scholarship and interdisciplinarity.
  • APA. (2000). Encyclopedia of psychology (Vol. 4). Washington, DC: American Psycho- logical Association
  • Bakırcıoğlu, R. (2014). Kaygı Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bangir, G. A., ve Koç, G. E. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. NWSA: Education Sciences, 6(4), 2689-2698.
  • Bartley, W. (1976). The Philosophy of Karl Popper. Philosophia, 6(3), 463-494.
  • Bayrak, E., Çınar, V., Çoban, B., ve Coşkuner, Z. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Yük- sekokulu Öğretmen Adayları İle Eğitim Fakültesi Öğretmen Adaylarının Bilim- sel Epistemolojik İnançlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Fırat Üniversitesi Örneği). International Journal of Social Science, 6(2), 1817-1828.
  • Blanco, R., ve Niaz, M. (1997). Epistemological beliefs of students and teachers about the nature of science: from 'baconian inductive ascent'to the 'irrelevance'of scien- tific laws. Instructional Science, 25(3), 203-231. doi:10.1023/A:1002992204311
  • Brauer, H., ve Wilde, M. (2014). Pre-service Science Teachers' Development of Episte- mological Beliefs. Reflecting Education, 9(2), 44-62.
  • Brownlee, J., Purdie, N., ve Boulton-Lewis, G. (2001). Changing epistemological beliefs in pre-service teacher education students. Teaching in higher education, 6(2), 247-268. doi: 10.1080/13562510120045221
  • Can, B., ve Arabacıoğlu, S. (2009). The observation of the teacher candidates' episte- mological beliefs according to some variables. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2799-2803.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demir, M. K. (2012). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2).
  • Deng, F., Chen, D. T., Tsai, C. C., ve Chai, C. S. (2011). Students' views of the nature of science: A critical review of research. Science Education, 95(6), 961-999. doi:10.1002/sce.20460
  • Deryakulu, D. (2004). Epistemolojik İnançlar. In Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Eds.), Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Ankara: Nobel.
  • Enman, M., ve Lupart, J. (2000). Talented female students' resistance to science: An exploratory study of post-secondary achievement motivation, persistence, and epistemological characteristics. High Ability Studies, 11(2), 161-178. doi:
  • Hançerlioğlu, O. (1982a). Felsefe Ansiklopedisi (Vol. 6). İstanbul: Remzi kitabevi.
  • Hançerlioğlu, O. (1982b). İnanç Felsefe Ansiklopedisi:Kavramlar ve Akımlar. Ankara: Remzi kitabevi.
  • Hofer, B. K., ve Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of educational research, 67(1), 88-140. doi: 10.3102/00346543067001088
  • Jehng, J.-C. J., Johnson, S. D., ve Anderson, R. C. (1993). Schooling and students´ epis- temological beliefs about learning. Contemporary educational psychology, 18(1), 23-35. doi:10.1006/ceps.1993.1004
  • Karabulut, E. O., ve Ulucan, H. (2012). Beden Eğitimi Öğretmenliği Adaylarının Bilim- sel Epistemolojik İnançlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2).
  • Karakuş, F., ve Aydoğdu, B. (2014). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançlarındaki Değişim Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. ICEMST 2014, 556.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Liu, S. Y., ve Tsai, C. C. (2008). Differences in the scientific epistemological views of undergraduate students. International Journal of Science Education, 30(8), 1055-1073. doi: 10.1080/09500690701338901
  • Lucas, K. B., ve Roth, W.-M. (1996). The nature of scientific knowledge and student learning: Two longitudinal case studies. Research in Science Education, 26(1), 103-127. doi:10.1007/BF02356966
  • Macaroğlu Akgül, E., ve Öztuna Kaplan, A. (2009). Prospective Elemantary Science Teachers' Epistemological Beliefs. Online Submission.
  • McMillan, J. H., ve Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based in- quiry: Pearson Higher Ed.
  • Meral, M., ve Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 129- 146.
  • Neber, H., ve Schommer-Aikins, M. (2002). Self-regulated science learning with highly gifted students: The role of cognitive, motivational, epistemologi- cal, and environmental variables. High Ability Studies, 13(1), 59-74. doi: 10.1080/13598130220132316
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of educational research, 62(3), 307-332. doi:
  • Paulsen, M. B., ve Wells, C. T. (1998). Domain differences in the epistemological be- liefs of college students. Research in higher education, 39(4), 365-384. doi: 10.1023/A:1018785219220
  • Peer, J., ve Lourdusamy, A. (2005). Students' epistemological beliefs about science: The impact of school science experience. Journal of Science and Mathematics Edu- cation in Southeast Asia, 28(2), 81-95.
  • Perry, W. (1997). Cognitive and ethical growth: The making of meaning. College student development and academic life, 4, 48-116.
  • Pomeroy, D. (1993). Implications of teachers' beliefs about the nature of science: Com- parison of the beliefs of scientists, secondary science teachers, and elementary teachers. Science education, 77(3), 261-278. doi:10.1002/sce.3730770302
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of educational psychology, 85(3), 406. doi: 10.1037/0022-0663.85.3.406
  • Schommer Aikins, M., Mau, W. C., Brookhart, S. and Hutter, R. (2000). Understan- ding middlestudents' beliefs about knowledge and learning using a multidi- mensional paradigm. The Journal of Educational Research, 94(2),120-127. doi: 10.1080/00220670009598750
  • Schommer, M. (1998). The influence of age and education on epistemological beliefs. British Journal of Educational Psychology, 68(4), 551-562. doi: 10.1111/j.2044- 8279.1998.tb01311.x
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Smith, P. L., ve Ragan, T. J. (1999). Instructional design: Wiley New York, NY.
  • Sönmez, V. (2014). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taşkın, Ç. Ş. (2012). Epistemolojik İnançlar: Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımlarını Yordayıcı Bir Değişken/Epıstemologıcal Belıefs: As Predıctors Of Preservıce Teachers' Learnıng Aprroaches. Mustafa Kemal Üniversitesi So- syal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19).
  • Terzi, A. R. (2005). Üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 298-311.
  • Tsai, C.-C. (2000). Relationships between student scientific epistemological beliefs and perceptions of constructivist learning environments. Educational Research, 42(2), 193-205. doi : 10.1080/001318800363836
  • Ülken, H. Z. (1972). Genel felsefe dersleri. Ankara: Ankara üniversitesi İlahiyat Fakül- tesi Yayınları.
  • Yavuz, S., Büyükekşi, C., ve Büyükekşi, S. I. (2014). Bilim Şenliğinin Bilimsel İnanışlar Üzerine Etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2).
APA Keskin İ, AYDIN M (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. , 29 - 48.
Chicago Keskin İsmail,AYDIN MEHMET ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. (2016): 29 - 48.
MLA Keskin İsmail,AYDIN MEHMET ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. , 2016, ss.29 - 48.
AMA Keskin İ,AYDIN M ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. . 2016; 29 - 48.
Vancouver Keskin İ,AYDIN M ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. . 2016; 29 - 48.
IEEE Keskin İ,AYDIN M "ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ." , ss.29 - 48, 2016.
ISNAD Keskin, İsmail - AYDIN, MEHMET. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ". (2016), 29-48.
APA Keskin İ, AYDIN M (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 7(13), 29 - 48.
Chicago Keskin İsmail,AYDIN MEHMET ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 7, no.13 (2016): 29 - 48.
MLA Keskin İsmail,AYDIN MEHMET ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, vol.7, no.13, 2016, ss.29 - 48.
AMA Keskin İ,AYDIN M ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2016; 7(13): 29 - 48.
Vancouver Keskin İ,AYDIN M ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2016; 7(13): 29 - 48.
IEEE Keskin İ,AYDIN M "ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ." EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 7, ss.29 - 48, 2016.
ISNAD Keskin, İsmail - AYDIN, MEHMET. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: MATEMATİK VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖRNEĞİ". EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 7/13 (2016), 29-48.