Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 113 - 130 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA)

Öz:
Bu araştırmanın amacı 2012 yılında Amerika Birleşik Devletleri Michigan Eyaleti'nde zorunlu hale getirilen öğretmen performans değerlendirmesi yasasının okullar tarafından uygulamaya nasıl geçirildiğini ve öğretmenlerin değerlendirilmesinde kullanılan ölçütleri ortaya koymaktır. Araştırmada nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini ölçüt örneklem yoluyla seçilen iki okul bölgesindeki ilk, orta ve lise müdürleriyle gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış görüşmeler ve bölgelerden alınan dokümanlar oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda bölgelerin yasayı beş basamakta uygulamaya koyduğu görülmüştür. Basamaklar, performans ölçütlerinin belirlenmesi, belirlenen ölçütlerin öğretmenlere kazandırılması, öğretmenlerin özyeterlilik değerlendirmesi yapmaları ve okul müdürünün öğretimi gözlemlemesi ve öğretmen puanının belirlenmesi şeklindedir. Çalışmada her iki bölgede de geliştirilen performans ölçütlerine yer verilmiştir. Sonuçlar Türkiye bağlamı göz önünde bulundurularak karşılaştırılmış ve tartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Öğretmen Performansının Değerlendirilmesine Yönelik Kapsamlı bir Girişim: Michigan Eyaleti (ABD) Örneği

Öz:
The purpose of this research was to investigate how the teacher evaluation law that was mandated in the State of Michigan in United States of America in 2012 was implemented by schools and to reveal the criteria used for evaluating teacher performance. A qualitative research method was employed in the research. The criterion sampling was used to determine the study group. The study group included six principals working at elementary, middle and high schools in two school districts. The data included semi-structured interviews and documents acquired from the districts. The results indicated that the law was implemented through five steps. These were determining performance criteria, getting teachers to acquire pre-determined criteria, teachers' self-evaluation, classroom observations by school principals, and determining teachers' final grades. Performance criteria developed by both districts were also provided. Results were compared and discussed with regards to policy and practice in the Turkish context
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aaronson, D., Barrow, L., & Sander, W. (2007). Teachers and student achievement in the Chicago public high schools, Journal of Labor Economics, 25(1), 95-135.
  • Altun, S. A., & Memişoğlu, S. P. (2008). İlköğretim okullarında çoklu veri kaynağına dayalı Performans değerlendirmesine ilişkin nitel bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(2), 151-179.
  • ANAR (1983). A nation at risk: The imperative for educational reform: A report to the Nation and the Secretary of Education. Washington, DC: United States Department of Education
  • Baker, B. D., Oluwole, J., & Green, P. C. (2013). The legal consequences of mandating high stakes decisions based on low quality information: Teacher evaluation in the race-to-the-top era. Education Evaluation and Policy Analysis Archives, 21, 1-71.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Castle, S., & Shaklee, B. D. (2006). Assessing teacher performance: Performance-based assessment in teacher education. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishing.
  • Cohen, D. K., & Ball, D. L. (1990). Relations between policy and practice: A commentary. Educational Evaluation and Policy Analysis, 12(3), 331-338.
  • Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D., & York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Çelik, Z., & Gür, B. (2013). Turkey's education policy during the AK Party Era (2002-2013). Insight Turkey, 15(4), 151-176
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teaching quality and student achievement: A review of state policy evidence. Seattle, WA: Center for the Study of Teaching and Policy, University of Washington.
  • Darling-Hammond, L. (2010). Evaluating teacher effectiveness: How teacher performance assessments can measure and improve teaching. Washington, DC: Center for American Progress.
  • Drew, C.J., Hardman, M.L. & Hosp, J.L. (2008). Designing and conducting research in education. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. (2001). Öğretmenlerin performans değerlendirme modeli ve sicil raporları. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ferguson, R. F. (1991). Paying for public education: New evidence on how and why money matters. Harvard Journal of Legislation, 28(2), 465-498.
  • Hanushek, E.A. (1997). Assessing the effects of school resources on student performance: An update. Educational Evaluation and Policy Analysis, 19(2), 141-169
  • Hanushek, E. A. (2008). Teacher deselection. In D. Goldhaber and J. Hannaway (Eds.), Creating A New Teaching Profession (165-180). Washington, DC: Urban Institute Press.
  • Harris, D. N. (2011). Value-added measures in education: What every educator needs to know. Cambridge, MA: Harvard Education Press.
  • Johnson, B., & Gray, R. (2010). A history of philosophical and theoretical issues for mixed methods research. In A. Tashakkori & E. Teddlie (Eds.), SAGE handbook of mixed methods in social & behavioral research (2nd ed.) (69-94). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Johnson, B. R., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
  • Keesler, V. A., & Howe, C. (2012). Understanding educator evaluations in Michigan. Results from Year 1. Lansing, MI: Michigan Department of Education.
  • Koedel, C. (2009). An empirical analysis of teacher spillover effects in secondary school. Economics of Education Review, 28(6), 682-692.
  • Köse, A., & Döş, İ. (2014). Risk tabanlı denetimin eğitim alanında uygulanabilirliğinin maarif müfettişlerinin görüşlerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 45-64.
  • Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
  • Marzano, R. J. (2012). The two purposes of teacher evaluation. Educational Leadership, 70(3), 14-19.
  • McGuinn, P. (2012). The state of teacher evaluation reform: State agency capacity and the implementation of new teacher-evaluation systems. Washington, D.C: Center for American Progress.
  • Mead, S. (2012). Recent state action on teacher effectiveness: What's in state laws and regulations? Washington, DC: Bellwether Education Partners.
  • MEB (2015). Millî Eğitim Bakanliği öğretmen atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Resmî Gazete (Sayi: 29329)
  • Merriam, S.B (2002). Introduction to qualitative research. In S.B. Merriam (Ed) Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: JosseyBass.
  • Odden, A., Borman, G., & Fermanich, M. (2004). Assessing teacher, classroom, and school effects, including fiscal effects. Peabody Journal of Education, 79(4), 4-32.
  • Örücü, D., & Şimşek, H. (2011). Akademisyenlerin gözünden Türkiye'de eğitim yönetiminin akademik durumu: Nitel bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 167-197.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye'de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Aras tırmaları Vakfı
  • Peterson, K.D., & Peterson, C.A. (2006). Effective teacher evaluation: A guide for principals. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., & Kain, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73(2), 417-458.
  • Rockoff, J. (2004). The impact of individual teachers on student achievement: Evidence from panel data. The American Economic Review, 94(2), 247-252.
  • Sanders, W., & Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement. Knoxville: University of Tennessee Value-Added Research and Assessment Center.
  • Schulenberg, J. L. (2007). Analysing police decision-making: Assessing the application of a mixed- method/mixed-model research design. International Journal of Social Research Methodology: Theory & Practice, 10(2), 99-119.
  • Stanlick, S. (2011, December 10). Qualitative research series: Debating the question question. Retrieved from question-question/
  • Topcu, İ. (2010). Devlet ve özel ilköğretim okullarında yöneticilerin öğretimin denetimi görevlerini yerine getirme biçimleri. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(2), 31-39.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • U.S. Department of Education (2009). Race to the top program executive summary (74 Fed. Reg. 59692). Retrieved from https://www2.ed.gov/programs/racetothetop/executive-summary.pdf
  • Uysal, E. A. (2011). Öğretmenlerin performanslarının değerlendirilmesi: bir araştırma ve model önerisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). T.C. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
APA Bellibaş M, GEDİK Ş (2016). A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). , 113 - 130.
Chicago Bellibaş Mehmet Şükrü,GEDİK Şerafettin A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). (2016): 113 - 130.
MLA Bellibaş Mehmet Şükrü,GEDİK Şerafettin A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). , 2016, ss.113 - 130.
AMA Bellibaş M,GEDİK Ş A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). . 2016; 113 - 130.
Vancouver Bellibaş M,GEDİK Ş A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). . 2016; 113 - 130.
IEEE Bellibaş M,GEDİK Ş "A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA)." , ss.113 - 130, 2016.
ISNAD Bellibaş, Mehmet Şükrü - GEDİK, Şerafettin. "A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA)". (2016), 113-130.
APA Bellibaş M, GEDİK Ş (2016). A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 113 - 130.
Chicago Bellibaş Mehmet Şükrü,GEDİK Şerafettin A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2016): 113 - 130.
MLA Bellibaş Mehmet Şükrü,GEDİK Şerafettin A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2016, ss.113 - 130.
AMA Bellibaş M,GEDİK Ş A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(1): 113 - 130.
Vancouver Bellibaş M,GEDİK Ş A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(1): 113 - 130.
IEEE Bellibaş M,GEDİK Ş "A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA)." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.113 - 130, 2016.
ISNAD Bellibaş, Mehmet Şükrü - GEDİK, Şerafettin. "A Comprehensive Initiative for Evaluating Teacher Performance: The Case of Michigan (USA)". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2016), 113-130.