Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 95 - 111 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools

Öz:
Bu çalışmanın amacı liselerdeki akademik başarısızlığın nedenlerine ilişkin öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerini belirlemek ve akademik başarısızlığın önlenmesine yönelik çözüm önerilerini tespit etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve olgubilim deseni benimsenmiştir. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden aşırı veya aykırı durum örneklemesi tekniği kullanılmış ve katılımcılar Ankara ili merkezinde yer alan ve öğrencilerinin akademik başarılarının düşük olduğu 9 liseden seçilmiştir. Verilerin analizinde, betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Okul yöneticileri öğrencilerin akademik açıdan başarılı sayılabilmesi için ulusal ve uluslararası sınavlarda başarı göstermelerini önemli bir ölçüt olarak görürken, öğretmenler bu ölçütü akademik başarı için önemli görmemektedir. Bulgular akademik başarısızlığın nedenleri arasında bireysel, ailevi, okul ve eğitim sistemi kaynaklı nedenlerin ön plana çıktığını göstermiştir. Katılımcılar, akademik başarısı düşük öğrencilerin yaşayacakları sorunlar arasında farklı tanımlamalar yapsa da, devamsızlık, eğitime devam edememe ya da okul terki gibi olayların yaşanabileceği vurgulanmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaba-Altun, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Akbaba-Altun, S. ve Çakan, M. (2008). Öğrencilerin sınav başarılarına etki eden faktörler: LGS/ÖSS sınavlarındaki başarılı iller örneği. İlköğretim Online, 7(1), 157-173.
  • Akın, F. (2012). Okul içi ve okul dışı öğrenmelerin öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (20), 129-142.
  • Baker, J. A., Bridger, R., & Evans, K. (1998). Models of underachievement among gifted preadolescents: The role of personal, family, and school factors. Gifted Child Quarterly, 42(1), 5-15.
  • Büyükkaragöz, S. (1990). Okula uyumsuzluk ve başarısızlıkta ailenin rolü. Eğitim ve Bilim, 14(78), 29-33.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chan, D. W. (1999). Reversing underachievement: Can we tap unfulfilled talents in Hong Kong? Educational Research Journal, 14(2), 177-190. Cunningham, G. K. (2003).
  • Can education schools be saved? Retrieved from
  • http://www.aei.org/article/education/can-education-schools-be-saved-speech-1/
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75- 99.
  • Dünya Bankası. (2005). Türkiye-eğitim sektörü çalışması: Okul öncesi eğitimden orta öğretime etkili, adil ve verimli bir eğitim sisteminin sürdürülebilir yolları. Retrieved from http://siteresources.worldbank.org/ INTTURKEY/Resources/361616-1142415001082/ ESS_Executive_Summary_Turkish.pdf
  • ERG. (2011). PISA 2009 sonuçlarına ilişkin değerlendirme. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.
  • ERG. (2012a). Türkiye PISA 2012 analizi: Matematikte öğrenci motivasyonu, özyeterlik, kaygı ve başarısızlık algısı. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.
  • ERG. (2012b). Türkiye PISA 2012 analizi: Genel bulgular ve eğilimler. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.
  • Eurydice. (2009). Avrupa'da öğrencilerin ulusal ölçümü: Hedefler, organizasyon ve sonuçların kullanılması. Retrieved from http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/109TR. pdf
  • Forsyth, D. R., Story, P. A., Kelley, K. N., & McMillan, J. H. (2009). What causes failure and success? Students' perceptions of their academic outcomes. Social Psychology of Education, 12(2), 157-174.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Garbarino, J. (1985). Adolescent development: An ecological perspective. Columbus: Charles E. Merill.
  • Giavrimis, P., & Papanis, E. (2008). Sociological dimensions of school failure: the views of educators and students of educational schools. The Journal of International Social Research, 1(5), 326-354.
  • Hair, E. C., & Graziano, W. G. (2003). Self-esteem, personality and achievement in high school: a prospective longitudinal study in Texas. Journal of Personality, 71(6), 971-994.
  • Jones, D. R. (2005). The urban agenda. 47% of high school students drop out. The New York Amsterdam News. February 24-March 2. Retrieved from http://www.highbeam.com/doc /1P1-107453360.html
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimler Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 69-83.
  • Keskin, H. K. ve Yapıcı, Ş. (2008). Başarılı ve başarısız öğrencilerin kişilik özellikleri ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1), 20-32.
  • Kızgın, Y. ve Dalgın, T. (2012). Atfetme teorisi: Öğrencilerin başarı ve başarısızlıklarını değerlendirmedeki atfetme farklılıkları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 61-77.
  • Koşar, S. (2012). Türkiye'de ilköğretim sisteminin geliştirilmesi için gelecek senaryoları (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Köksal, O., Dilci, T. ve Koç, M. (2013). Çocuklarda görülen sosyal problemlerin akademik başarıya etkisi üzerine öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 8, 873-883.
  • López, E. J., Ehly, S., & García-Vázquez, E. (2002). Acculturation, social support and academic achievement of Mexican and Mexican American high school students: an exploratory study. Psychology in the Schools, 39(3), 245-257.
  • Mayring, P. (2000). Nitel sosyal araştırmaya giriş (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Adana: Baki.
  • MEB. (2011). Ortaöğretim kurumlarına geçiş sistemi. Retrieved from http://oges.meb.gov.tr/
  • Metin, M. (2013). Öğrencilerin seviye belirleme sınavındaki başarısına etki eden unsurların farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 67-83.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). USA: SAGE.
  • Nartgün, Ş. ve Çakır, M. (2014). Lise öğrencilerinin akademik başarılarının akademik güdülenme ve akademik erteleme eğilimleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 379-391.
  • OECD. (2010). PISA 2009 results: What students know and can do - student performance in reading, mathematics and science (Volume I). Retrieved from http://www.oecd.org/dataoecd/ 10/61/48852548.pdf
  • Oral, I. ve McGivney, E. J. (2014). Türkiye eğitim sisteminde eşitlik ve akademik başarı: Araştırma raporu ve analiz. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi. ÖSYM. (2015a).
  • YGS sayısal bilgiler. Retrieved from
  • http://dokuman.osym.gov.tr/
  • pdfdokuman/2015/YGS/2015-YGSSAYISALBILGILER19032015.pdf
  • ÖSYM. (2015b). 2015-Lisans yerleştirme sınavları (2015-LYS) sonuçları. Retrieved from http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2015/LYS/2015LYSSAYISALBILGILER30062015.pdf
  • Özabacı, N. ve Acat, M. B. (2005). Sosyo ekonomik çevreye göre ilköğretim öğrencilerinin başarısızlık nedenleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 145-169.
  • Özdemir, S., Erkan, S., Karip, E., Sezgin, F. ve Şirin, H. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okulu terk etme nedenleri ve çözüm önerileri. TÜBİTAK projesi, Proje No: 107K453.
  • Parker, J. D. A. et al. (2004). Academic achievement in high school: Does emotional intelligence matter? Personality and Individual Differences, 37, 1321-1330.
  • Rafiq, H. M. W., Fatima, T., Sohail, M. M., Saleem, M., & Khan, M. A. (2013). Parental ınvolvement and academic achievement; a study on secondary school students of Lahore, Pakistan. International Journal of Humanities and Social Science, 3(8), 209-223.
  • Razon, N. (1987). Öğrenme olgusu ve okul başarısını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim Dergisi, 11(63), 1-6.
  • Smyth, E. (1999). Pupil performance, absenteeism and school drop-out: A multi-dimensional analysis. School Effectiveness and School Improvement, 10(4), 480-502.
  • Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1984). Introduction to qualitative research methods: The search for meaning (2nd ed.). USA: John Wiley & Sons.
  • TED. (2010). Ortaöğretime ve yükseköğretime geçiş sistemi. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • TED. (2015). Ulusal eğitim programı 2015-2022. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Tosun, Ş. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı algıları ve akademik başarı algılarına yükledikleri nedenler (Gaziantep ili örneği). 2. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 27-29 Eylül 2012.
  • UNESCO. (2004a). EFA Global Monitoring Report 2005: The quality imperative. Paris: UNESCO. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001373/137333e.pdf
  • UNESCO. (2004b). Inter-agency working group on life skills in EFA. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001410/141012e.pdf
  • UNICEF. (2005). Life skills-based education in South Asia. A Regional Overview Prepared for: The South Asia Life Skills-Based Education Forum. Retrieved from http://www.unicef.org/rosa/Life_skills- based_education_in_south_asia.pdf
  • WHO. (2001). Skills-based health education including life skills: An important component of a child- friendly/health-promoting school. Retrieved from http://www.who.int/school_youth_health/ media/en/sch_skills4health_03.pdf
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, İ. (2006). Akademik başarının yordayıcısı olarak gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 258-267.
APA SEZGİN F, KOŞAR D, KOŞAR S, ER E (2016). Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. , 95 - 111.
Chicago SEZGİN Ferudun,KOŞAR Didem,KOŞAR Serkan,ER Emre Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. (2016): 95 - 111.
MLA SEZGİN Ferudun,KOŞAR Didem,KOŞAR Serkan,ER Emre Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. , 2016, ss.95 - 111.
AMA SEZGİN F,KOŞAR D,KOŞAR S,ER E Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. . 2016; 95 - 111.
Vancouver SEZGİN F,KOŞAR D,KOŞAR S,ER E Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. . 2016; 95 - 111.
IEEE SEZGİN F,KOŞAR D,KOŞAR S,ER E "Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools." , ss.95 - 111, 2016.
ISNAD SEZGİN, Ferudun vd. "Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools". (2016), 95-111.
APA SEZGİN F, KOŞAR D, KOŞAR S, ER E (2016). Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 95 - 111.
Chicago SEZGİN Ferudun,KOŞAR Didem,KOŞAR Serkan,ER Emre Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2016): 95 - 111.
MLA SEZGİN Ferudun,KOŞAR Didem,KOŞAR Serkan,ER Emre Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2016, ss.95 - 111.
AMA SEZGİN F,KOŞAR D,KOŞAR S,ER E Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(1): 95 - 111.
Vancouver SEZGİN F,KOŞAR D,KOŞAR S,ER E Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(1): 95 - 111.
IEEE SEZGİN F,KOŞAR D,KOŞAR S,ER E "Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.95 - 111, 2016.
ISNAD SEZGİN, Ferudun vd. "Teachers' and School Administrators' Views on Reasons and Prevention of Academic Failure in High Schools". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2016), 95-111.