Yıl: 2015 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 160 - 179 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı, GATF Eğitim Hastanesinde görevli hekim ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi ve iletişim becerilerinin sosyo-kültürel özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesidir. Araştırmada veri toplamak amacıyla İletişim Becerileri Envanteri kullanılmıştır. Araştırmaya 178 hekim ve 171 hemşire katılmıştır. Hekimlerin % 81,1'inin, hemşirelerin ise % 83,5'inin etkin bir iletişim becerisine sahip olduğu anlaşılmıştır. Hemşirelerin iletişim becerisi düzeylerinin hem genel iletişim bazında, hem de davranışsal iletişim alt boyutunda hekimlerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Hekimlerde akademik unvan, kurumdaki toplam çalışma süresi ve meslekten genel memnuniyet düzeyi; hemşirelerde ise eğitim düzeyi değişkenlerinin ve her iki grup için de yaş ve meslekteki toplam çalışma süresi değişkenlerinin iletişim becerileri üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır (p<0,05). GATF ile Hemşirelik Yüksek Okulu eğitim müfredatlarının zenginleştirilmesinin, halen çalışmakta olan hekim ve hemşirelere yönelik iletişim becerileri konusunda konferans niteliğinde eğitimler verilmesinin ve sosyal faaliyetlerin düzenlenmesinin iletişim becerilerinin geliştirilmesinde faydalı olacağını düşünüyoruz
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri

EVALUATION OF COMMUNICATION SKILLS OF PHYSICIANS AND NURSES

Öz:
The aim of this study is to evaluate the communication skills of physicians and nurses who work in GATF Training Hospital and to determine whether there is a difference between communication skills of them in terms of their socio-cultural backgrounds. The "Communication Skills Inventory" was utilized for the aim of collecting data. 178 physicians and 171 nurses attended to the research. 81,1% of physicians and 83,5% of the nurses were found to have effective communication skills. Nurses' communication skills level was found to be significantly higher than physicians in terms of general communication and behavioral communication sub-dimension. Academic title, total working time in institution and general job satisfaction variables for physicians, and education level, age and professional total working time variables for nurses were found to have significant effects on communication skills (p<0,05). We think that enriching the curriculum of GATF and School of Nursing, giving lectures and educations to currently working physicians and nurses, and also organising social activities could be helpful for the purpose of developing communication skills
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKGÜN, ÇITAK, E., AVCI, S., BASMACI, Ö. ve DURUKAN, İ.,(2011). "Bir Üniversite Hastanesinde Hemşirelerin Zor Hasta Olarak Tanımladıkları Hastalarla İletişim Davranışlarının İncelenmesi", Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 13(1), s.35-44.
  • ASHBURY, F.D., IVERSON, D.C. ve KRALJ, B.,(2001). "Physician Communication Skills: Results of a Survey of General/Family Practitioners in Newfoundland", Medical Education Online, 6(1), s.1-11.
  • ATICI, Elif, (2007). "Hasta-Hekim İlişkisi Kavramı", Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 33(1), s.45-50.
  • AVŞAR, G., KAŞIKÇI, M.,(2010). "Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka Düzeyi", Anadolu Hemşirelik Sağlık Bilimleri Dergisi, 13, s.1-6.
  • BİLEN, Mahmut, (2004). İletişim: Sağlıklı İnsan İlişkileri, 5.Baskı, Armoni Ltd.Şti., s.38, Ankara.
  • CEYHAN, AYDOĞAN, Aykut, (2006). "An Investigation of Adjustment Levels of Turkish Univeristy Students With Respect to Perceived Communication Skill Levels", Social Behaviour and Personality, 34(4), s.367-379.
  • DÖKMEN, Üstün, (2008). İletişim Çatışmaları ve Empati, 38. Baskı, Sistem Yayıncılık, s.19, İstanbul.
  • ERGİN, A., BİROL, C.,(2000). Eğitimde İletişim, Anı Yayı Kozan Ofset Matbaacılık, s.19, Ankara.
  • EROĞLU, Erhan, (2011). İletişimci Liderlik, Editör: Enderhan Karakoç, Sebat Ofset Matbaacılık, Birinci Basım, s.69, Konya.
  • ERSANLI, K., BALCI, S., (1998). "İletişim Becerileri Envanterinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması", Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10(2), s.7-12.
  • GÜRGEN, Haluk, (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi, Der Yayınları, s.14, İstanbul.
  • HAAS, L.J., LEİSER, J.P., MAGİLL, M.K. ve SANYER, O.N., (2005). "Management of The Difficult Patient", American Family Physician, 72, s.2063-2068.
  • KOCAMAN, Nazmiye, (2005). "Genel Hastane Uygulamasında Psikososyal Bakım ve Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliği", Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 9, s.49-54.
  • KORKUT, Fidan, (2005). "Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi", Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, s.143-149.
  • KORKUT, Fidan, (1996). "İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları", Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(2), s.18- 24.
  • KUMCAĞIZ, H., YILMAZ, M., BALCI, ÇELİK, S. ve AVCI, Aydın, İ., (2011). "Hemşirelerin
APA KARADAĞ M, Isik O, CANKUL İ, ABUHANOĞLU H (2015). HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 160 - 179.
Chicago KARADAĞ Mevlüt,Isik Oguz,CANKUL İbrahim Halil,ABUHANOĞLU Hüseyin HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2015): 160 - 179.
MLA KARADAĞ Mevlüt,Isik Oguz,CANKUL İbrahim Halil,ABUHANOĞLU Hüseyin HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2015, ss.160 - 179.
AMA KARADAĞ M,Isik O,CANKUL İ,ABUHANOĞLU H HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2015; 160 - 179.
Vancouver KARADAĞ M,Isik O,CANKUL İ,ABUHANOĞLU H HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2015; 160 - 179.
IEEE KARADAĞ M,Isik O,CANKUL İ,ABUHANOĞLU H "HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.160 - 179, 2015.
ISNAD KARADAĞ, Mevlüt vd. "HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2015), 160-179.
APA KARADAĞ M, Isik O, CANKUL İ, ABUHANOĞLU H (2015). HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 160 - 179.
Chicago KARADAĞ Mevlüt,Isik Oguz,CANKUL İbrahim Halil,ABUHANOĞLU Hüseyin HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2015): 160 - 179.
MLA KARADAĞ Mevlüt,Isik Oguz,CANKUL İbrahim Halil,ABUHANOĞLU Hüseyin HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2015, ss.160 - 179.
AMA KARADAĞ M,Isik O,CANKUL İ,ABUHANOĞLU H HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2015; 17(1): 160 - 179.
Vancouver KARADAĞ M,Isik O,CANKUL İ,ABUHANOĞLU H HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2015; 17(1): 160 - 179.
IEEE KARADAĞ M,Isik O,CANKUL İ,ABUHANOĞLU H "HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17, ss.160 - 179, 2015.
ISNAD KARADAĞ, Mevlüt vd. "HEKİM VE HEMŞİRELERİN İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 17/1 (2015), 160-179.