Yıl: 2015 Cilt: 17 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 30 - 50 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI

Öz:
Küreselleşme, teknolojideki hızlı değişim ve artan rekabet işletmelerde geleneksel örgüt yapısının değişimini zorunlu kılmaktadır. Bu hızlı değişim sürecinde başarılı olmak ancak değişimin önemini ve etkisini kavrayabilmek, çalışanları da bu duruma adapte edebilmekle mümkündür. Örgütlerin varlıklarını sürdürmelerinin yolu değişimi anlamak, sorgulamaktan ve değişime süratle uyabilmekten geçmektedir. Bu çerçevede örgütler değişime uyum araçlarını çağdaş yönetim yaklaşımlarıyla hayata geçirme zorunluluğundadır. Bu yaklaşımlardan en başta gelenlerden birisi de yeniden yapılanmadır. Yeniden yapılanma bir örgütün hızla değişen dış çevre koşullarına ayak uydurmak üzere, kendisini fiziki ve psikolojik platformlarda baştan aşağı yeniden düzenlemesidir. Ancak, yeniden yapılanma sürecinde en önemli husus, değişimin nasıl yapılacağı ve bunun örgüte etkisidir. Her işletmenin değişime karar verme nedenleri ve beklentileri farklılaşabileceğinden, izleyeceği süreç de kendine özgü olabilecektir. Burada en önemli husus ister özel sektör olsun, isterse de kamu sektörü tüm alanlarda uygulanabilirliktir. Bu çalışma güncel bir konuya değinmek ve yeniden yapılanma sürecinin çalışanların iş tatmini ve işten ayrılma niyetine etkilerini belirleyebilmek açısından çok önemlidir. Bu kapsamda, yeniden yapılanma sürecinden geçen bir bankanın çalışanlarına anket uygulanmış, ankete katılan 239 kişinin verileri çeşitli istatistiksel tekniklerle analiz edilerek değerlendirilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda, çalışanların yeniden yapılanma sürecine yönelik algısının iş tatminini olumsuz etkilediği ve işten ayrılma niyetini arttırdığı tespit edilmiş olup, cinsiyet, görev pozisyonu gibi demografik değişkenlerin yeniden yapılanma sürecine yönelik çalışan algısını, iş tatminini ve işten ayrılma niyetini etkilediği görülmüştür
Anahtar Kelime:

Konular: İş Tarih Sosyal Çalışma İşletme Kamu Yönetimi İktisat Uluslararası İlişkiler

THE EFFECT OF THE REENGINEERING ON JOB SATISFACTION AND INTENTION TO LEAVE: A BANK RESEARCH

Öz:
Globalization, rapid and continuous change in technology, and increased competition oblige change in traditional organizational structures. Being successful in this process is possible though understanding the necessity and importance of this change and also adaption of employees. However, survival in this process necessitates not only understanding and questioning the change but also fast adaptation to this environment. Therefore, organizations should benefit from the instruments designed for adjusting to changes by means of contemporary management approaches. Reengineering is defined as redesigning the organization both physically and psychologically to adapt the changing environment. The most important point in reengineering is how the change will be held and its effect on employees. Since the reasons for reengineering and expectations are different for each organization, the process to manage change will be exclusive for each organization. It doesn't matter if it is a public or private organization; it is important to state that reengineering is possible in all organizations. This study adds to the current literature as it readdresses the reengineering process and observes the job satisfaction and intention to leave in this process. In this study, the employees of a bank in the process of reengineering were surveyed through questionnaires. The data from 239 employees were analyzed by various statistical techniques. As a result, the perception regarding the reengineering process negatively affects to job satisfaction and increases intention to leave. Moreover, it is observed that a demographic variable such as gender and job position affects the perception regarding the reengineering process, job satisfaction and intention to leave
Anahtar Kelime:

Konular: İş Tarih Sosyal Çalışma İşletme Kamu Yönetimi İktisat Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alegre, I., Mas-Machuca, M., & Berbegal-Mirabent, J. (2015). Antecedents of employee job satisfaction: Do they matter?. Journal of Business Research., http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.113
  • Allen, D. G., Shore, L. M., & Griffeth, R. W. (2003). The role of perceived organizational support and supportive human resource practices in the turnover process. Journal of management, 29(1), 99-118.
  • Barutçigil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Brayfield, A. H., Rothe, H. F. (1951). An index of job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 35(5), 307.
  • Cammann, C., Fichman, M., Jenkins, D., Klesh, J. (1979). Michigan Organizational Assessment Questionnaire. University of Michigan, Ann Arbor, Michigan.
  • Castle, N. G., Engberg, J., Anderson, R., & Men, A. (2007). Job satisfaction of nurse aides in nursing homes: Intent to leave and turnover. The Gerontologist, 47(2), 193-204.
  • Davis, K., Newstrom, J. W. (1989). Human Behavior at Work: Organizational Behavior, 8th. Edition. McGraw-Hill Book Co., New York.
  • Dormann, C., Zapf, D. (2001). Job satisfaction: A meta-analysis of stabilities. Journal of Organizational Behavior, 22(5), 483-504.
  • Griffeth, R. W., Hom, P. W., & Gaertner, S. (2000). A meta-analysis of antecedents and correlates of employee turnover: Update, moderator tests, and research implications for the next millennium. Journal of management, 26(3), 463-488.
  • Hammer, M., Champy, J. (1994). Değişim Mühendisliği- İş İdaresinde Devrim İçin Bir Manifesto (çev. S. Gül) Sabah Yayınları.
  • Hellman, C. M. (1997). Job satisfaction and intent to leave. The Journal of Social Psychology, 137(6), 677-689.
  • Hughes, L. W., Avey, J. B., & Nixon, D. R. (2010). Relationships between leadership and followers' quitting intentions and job search behaviors. Journal of Leadership & Organizational Studies, 17(4), 351-362.
  • Jönsson, G. (2012). After the change: How work role changes affect job satisfaction, turnover intention and general health.
  • Kaur, B., Mohindru & Pankaj (2013). Antecedents of Turnover Intentions: A Literature Review. Global Journal of Management and Business Studies. 3(10), 1219-1230.
  • Lambert, E. G., Hogan, N. L., & Barton, S. M. (2001). The impact of job satisfaction on turnover intent: a test of a structural measurement model using a national sample of workers. The Social Science Journal, 38(2), 233-250.
  • Lee, G., & Teo, A. (2005). Organizational restructuring: Impact on trust and work satisfaction. Asia Pacific Journal of Management, 22(1), 23-39.
  • Locke, E. A. (1976). The nature and causes of job satisfaction. In M.D. Dunnette (Ed), Handbook of industrial and organizational psycology (1297-1343). Chicago. Rand McNally.
  • Neuman, K. (2003). The effect of organizational reengineering on job satisfaction for staff in hospital social work departments. Social Work in Health Care, 36(4), 19-33.
  • Poon, J. M. (2004). Effects of performance appraisal politics on job satisfaction and turnover intention. Personnel review, 33(3), 322-334.
  • Probst, T. M. (2003). Exploring Employee Outcomes of Organizational Restructuring A Solomon Four-Group Study. Group & Organization Management, 28(3), 416-439.
  • Robbins, S. P., Langton, N., (2005), Fundamentals of Organizational Behavior, Pearson Prentice Hall, Second Canadian Edition, Canada.
  • Robbins, S. P ve M. Coulter. (2012). Management.11th. Ed. New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Schermerhorn, J. R., Hunt, J. G., & Osborn, R. N., (2000), Organizational Behavior, John Wiley & Sons, Inc, 7th Edition, New York.
  • Schwepker, C. H. (2001). Ethical climate's relationship to job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention in the salesforce. Journal of business research, 54(1), 39-52.
  • Shore, L. M., & Martin, H. J. (1989). Job satisfaction and organizational commitment in relation to work performance and turnover intentions. Human relations, 42(7), 625-638.
  • Tett, R. P., & Meyer, J. P. (1993). Job satisfaction, organizational commitment, turnover intention, and turnover: path analyses based on meta-analytic findings. Personnel psychology, 46(2), 259-293.
  • Van Dick, R., Christ, O., Stellmacher, J., Wagner, U., Ahlswede, O., Grubba, C., ... & Tissington, P. A. (2004). Should i stay or should i go? Explaining turnover intentions with organizational identification and job satisfaction*. British Journal of Management, 15(4), 351-360.
  • Vecchio, R. P., (1995), Organizational Behavior, The Dryden Press, Harrcourt Brace Collage Publishers, Third Edition, Orlando.
  • Yıldırım, H., Yavan, Ö. (2012) Kit'lerde Özelleştirme Sonrası Yeniden Yapılanma: Çaycuma Seka Örnek Uygulaması. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 117-138.
  • Zweni T. (2004). An assessment of the ımpact of organisational restructuring on the morale of employees at aselected fınancıal ınstıtution, Master Degree, Nelson Mandela Metropolitian University Magister in Business Administration, South Africa.
APA ÇELEN A, SÖKMEN A, BIYIK Y (2015). ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. , 30 - 50.
Chicago ÇELEN Ahmet Eralp,SÖKMEN Alptwkin,BIYIK YUNUS ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. (2015): 30 - 50.
MLA ÇELEN Ahmet Eralp,SÖKMEN Alptwkin,BIYIK YUNUS ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. , 2015, ss.30 - 50.
AMA ÇELEN A,SÖKMEN A,BIYIK Y ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. . 2015; 30 - 50.
Vancouver ÇELEN A,SÖKMEN A,BIYIK Y ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. . 2015; 30 - 50.
IEEE ÇELEN A,SÖKMEN A,BIYIK Y "ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI." , ss.30 - 50, 2015.
ISNAD ÇELEN, Ahmet Eralp vd. "ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI". (2015), 30-50.
APA ÇELEN A, SÖKMEN A, BIYIK Y (2015). ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 30 - 50.
Chicago ÇELEN Ahmet Eralp,SÖKMEN Alptwkin,BIYIK YUNUS ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 17, no.3 (2015): 30 - 50.
MLA ÇELEN Ahmet Eralp,SÖKMEN Alptwkin,BIYIK YUNUS ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.17, no.3, 2015, ss.30 - 50.
AMA ÇELEN A,SÖKMEN A,BIYIK Y ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2015; 17(3): 30 - 50.
Vancouver ÇELEN A,SÖKMEN A,BIYIK Y ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2015; 17(3): 30 - 50.
IEEE ÇELEN A,SÖKMEN A,BIYIK Y "ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI." Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17, ss.30 - 50, 2015.
ISNAD ÇELEN, Ahmet Eralp vd. "ÖRGÜTLERDE YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İŞ TATMİNİ VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR BANKA ARAŞTIRMASI". Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 17/3 (2015), 30-50.