Yıl: 2016 Cilt: 31 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 142 - 162 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları

Öz:
Bu çalışmada 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik tarihi bilgileri ile okul matematiğinde matematik tarihi kullanılmasına ilişkin tutum ve inanışları cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenlerine göre incelenmiştir. Ayrıca, söz konusu bilgilerle tutum ve inanışlar arasında istatistiksel bir ilişki olup olmadığı araştırılmıştır. Veriler tabakalı rastgele örneklem seçimi ile Ankara'dan belirlenen 6 ortaokuldaki 499 öğrenciden, Matematik Tarihi Bilgi Testi ve çalışmaya özgü olarak adaptasyonu yapılan Okul Matematiğinde Matematik Tarihi Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışlar Anketi kullanılarak toplanmıştır. Yapılan betimleyici istatistikler öğrencilerin büyük çoğunluğunun derslerinde matematik tarihine yer verilmediğini ve matematik tarihi içerikli yayınları takip etmediklerini ifade ettiğini açığa çıkarmıştır. Matematik tarihi bilgileri genel olarak yetersiz olan öğrencilerin okul matematiğinde matematik tarihi kullanılmasına ilişkin tutum ve inanışları olumluya yakın olmakla birlikte bu konudaki fikirleri henüz yeterince gelişmemiştir. İki yönlü varyans analizleri öğrencilerin matematik tarihi bilgisi ve matematik tarihi kullanılmasına yönelik tutum ve inanışlarında cinsiyete göre kızlar lehine, sınıf seviyesine göre ise genel olarak üst sınıflar lehine anlamlı farklılıklar göstermiştir. Hesaplanan Pearson momentler-çarpım korelasyon katsayısı adı geçen bilgilerle tutum ve inanışlar arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Middle School Students' Knowledge of History of Mathematics and Their Attitudes and Beliefs towards Using History in School Mathematics

Öz:
In this study, 6th, 7th, and 8th grade students' knowledge of history of mathematics and their attitudes and beliefs towards the use of history of mathematics in school mathematics were investigated according to gender and grade level. Moreover, a possible statistical relationship was investigated between the addressed knowledge and attitudes and beliefs. Data was collected through Knowledge of History of Mathematics Test and Attitudes and Beliefs toward using History of Mathematics in School Mathematics Questionnaire, which was specifically adopted for this study, from 499 students in 6 middle schools in Ankara via clustered-random sampling. The descriptive studies revealed that most of the students stated that history of mathematics was not given a place in their classes and that they did not follow publications related to history of mathematics. On the other hand, the students' knowledge of history of mathematics was insufficient in general. Their attitudes and beliefs towards the use of history of mathematics in school mathematics were close to positive, but their ideas on this issue did not maturate yet. Two-way analyses of variance indicated significant differences in students' knowledge of history of mathematics and attitudes and beliefs towards using history of mathematics favoring females and some upper grades. A significant relationship was found between the knowledge and attitudes and beliefs through Pearson's product-moment correlation coefficient.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abelson, R. (1979). Differences between belief systems and knowledge systems. Cognitive Sciences, 3, 355-366.
  • Adams, C. (1983). Off the record. Teaching History, 36, 3-6.
  • Alpaslan, M., Işıksal, M., & Haser, Ç. (2012, July). Relationship between pre-service mathematics teachers' knowledge of history of mathematics and their attitudes and beliefs towards the use of history of mathematics in mathematics education. Paper presented at the meeting of the History and Pedagogy of Mathematics (HPM) 2012, Daejeon, Republic of Korea.
  • Alpaslan, M., Işıksal, M., & Haser, Ç. (2014). Pre-service mathematics teachers' knowledge of history of mathematics and their attitudes and beliefs towards using history of mathematics in mathematics education. Science & Education, 23(1), 159-183.
  • Baki, A., ve Bütüner, S. Ö. (2013). 6-7 ve 8. sınıf matematik ders kitaplarında matematik tarihinin kullanım şekilleri. İlköğretim Online, 12(3), 849-872.
  • Cajori, F. (1894). A history of mathematics. New York, NY: Macmillan and Co.
  • Clement, L. L. (1999). The constitution of teachers' orientations toward teaching mathematics. Unpublished doctoral dissertation, University of California, California, CA.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendationsfor getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research, & Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334.
  • Duatepe-Paksu, A., & Akkuş, O. (2007). An observational study in elementary mathematics classrooms. Education & Science, 32(145), 16-22.
  • Eraslan, A. (2013). Teachers' reflections on the implementation of the new elementary school mathematics curriculum in Turkey. Hacettepe University Journal of Education, 28(2), 152-165.
  • Ercikan, K., McCreith, T., & Lapointe, V. (2005). Factors associated with mathematics achievement and participation in advanced mathematics courses: An examination of gender differences from an international perspective. School Science & Mathematics, 105, 5-14.
  • Farmaki, V., & Paschos, T. (2007). Employing genetic moments in the history of mathematics in classroom activities. Educational Studies in Mathematics, 66(2), 83-106.
  • Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6.
  • Fauvel, J., & van Maanen, J. (2000). History in mathematics education: The ICMI study. Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Fennema, E. (2002). Mathematics, gender, and research. In G. Hanna (Ed.), Towards gender equity in mathematics education (pp. 9-26). New York City, NY: Teachers' College.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). Boston, VA: McGraw-Hill.
  • Freudenthal, H. (1981). Should a mathematics teacher know something about the history of mathematics? For the Learning of Mathematics, 2(1), 30-33.
  • Furinghetti, F. (2004). History and mathematics education: A look around the world with particular reference to Italy. Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 3(1-2), 1-19.
  • Gallagher, A. M., & Kaufman, J. C. (2005). Gender differences in mathematics: What we know and what we need to know. In A. M. Gallagher, & J. C. Kaufman (Eds.), Gender differences in mathematics (pp. 316-332). Cambridge: Cambridge University.
  • Gilbert, D. T. (1991). How mental systems believe. American Psychologist, 46(2), 107-119.
  • Goodwin, D. M. (2007). Exploring the relationship between high school teachers' history knowledge and their images of mathematics. Unpublished doctoral dissertation, University of Massachussets, Boston, MA.
  • Jahnke, H. N. (2000). The use of original sources in the mathematics classroom. In. J. Fauvel, & J. van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 291-328). Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Jankvist, U. T. (2009). A categorization of the "whys" and "hows" of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 71(3), 235-261.
  • Jankvist, U. T. (2010). An empirical study of using history as a 'goal'. Educational Studies in Mathematics, 74(1), 53- 74.
  • Jankvist, U. T., & Kjeldsen, T. H. (2011). New avenues for history in mathematics education: Mathematical competencies and anchoring. Science & Education, 20(9), 831-862.
  • Kaiser, H. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31-36.
  • Katz, V. (2007). Stages in the history of algebra with implications for teaching. Educational Studies in Mathematics, 66(2), 185-201.
  • Kunnan, A. J. (1998). An introduction to structural equation modeling for language assessment research. Language Testing, 15(3), 295-332.
  • Leder, G. C., & Forgasz, H. J. (2003). Measuring mathematical beliefs and their impact on the learning of mathematics: A new approach. In G. C. Leder, E. Pehkonen, & G. Törner (Eds.), Beliefs: A hidden variable in mathematics education? (pp. 95-114). Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Leng, N. W. (2010). Effects of an ancient Chinese enrichment programme on secondary school students' achievement in mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(3), 25-50.
  • McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575-596). New York, NY: Macmillan.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2002). İlköğretim okulu ders programları: Matematik programı 6-7-8. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim program ve klavuzu. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009). Ilköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim program ve klavuzu. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2011a). İlköğretim matematik 6, 7, 8: Öğrenci ders kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2011b). 6.-8. sınıflar sınıf seviye belirleme sınavı soru kitapçıkları. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Nataraj, M. S., & Thomas, M. O. J. (2009). Developing understanding of number system structure from the history of mathematics. Mathematics Research Education Journal, 21(2), 96-115.
  • Osler, A. (1994). Still hidden from history? The representation of women in recently published history textbooks. Oxford Review of Education, 20(2), 219-235.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Reivew of Educational Research, 62, 307-332.
  • Pehkonen, E., & Pietila, A. (2003, February). On relationships between beliefs and knowledge in mathematics education. Paper presented at the meeting of the Third Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME-3), Bellaria, Italy.
  • Peşman, H., & Eryılmaz, A. (2010). Development of a three-tier test to assess misconceptions about simple electric circuits. The Journal of Educational Research, 103, 208-222.
  • Philipp, R. A. (2007). Mathematics teachers' beliefs and affect. In F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 257-315). Charlotte, NC: Information Age.
  • Siu, M. K. (2000). The ABCD of using history of mathematics in the (undergraduate) classroom. In V. Katz (Ed.), Using history to teach mathematics (pp. 3-11). Washington, DC: The Mathematical Association of America.
  • Siu, M. K. (2007). No, I don't use history in my mathematics class. Why? In F. Furinghetti, S. Kaijser, & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of HPM 2004 & ESU-4 (pp. 368-382). Uppsala: Uppsala Universitet.
  • Smestad, B. (2007). History of mathematics in the TIMMS 1999 video study. In F. Furinghetti, S. Kaijser, & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of HPM 2004 & ESU-4 (pp. 278-283). Uppsala: Uppsala Universitet.
  • Şahin, S., Baş, A. U., Sucuoğlu, H., ve Fırat, N. Ş. (2012). İlköğretim okulu öğrenci ile öğretmenlerinin ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 9(2), 848-878.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Thompson, A. G. (1992). Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127-146). New York, NY: Macmillan.
  • Toluk-Uçar, Z., & N. H. Demirsoy, (2010). Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 321-332.
  • Tzanakis, C., & Arcavi, A. (2000). Integrating history of mathematics in the classroom: An analytic survey. In J. Fauvel, & J. van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 201-240). Dordrecht: Kluwer Academic.
APA ALPASLAN M, BOSTAN IŞIKSAL M (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. , 142 - 162.
Chicago ALPASLAN Mustafa,BOSTAN IŞIKSAL Mine Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. (2016): 142 - 162.
MLA ALPASLAN Mustafa,BOSTAN IŞIKSAL Mine Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. , 2016, ss.142 - 162.
AMA ALPASLAN M,BOSTAN IŞIKSAL M Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. . 2016; 142 - 162.
Vancouver ALPASLAN M,BOSTAN IŞIKSAL M Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. . 2016; 142 - 162.
IEEE ALPASLAN M,BOSTAN IŞIKSAL M "Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları." , ss.142 - 162, 2016.
ISNAD ALPASLAN, Mustafa - BOSTAN IŞIKSAL, Mine. "Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları". (2016), 142-162.
APA ALPASLAN M, BOSTAN IŞIKSAL M (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 142 - 162.
Chicago ALPASLAN Mustafa,BOSTAN IŞIKSAL Mine Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, no.1 (2016): 142 - 162.
MLA ALPASLAN Mustafa,BOSTAN IŞIKSAL Mine Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.31, no.1, 2016, ss.142 - 162.
AMA ALPASLAN M,BOSTAN IŞIKSAL M Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 31(1): 142 - 162.
Vancouver ALPASLAN M,BOSTAN IŞIKSAL M Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 31(1): 142 - 162.
IEEE ALPASLAN M,BOSTAN IŞIKSAL M "Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, ss.142 - 162, 2016.
ISNAD ALPASLAN, Mustafa - BOSTAN IŞIKSAL, Mine. "Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31/1 (2016), 142-162.