Yıl: 2016 Cilt: 31 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 475 - 490 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı öğrenme için yeni olanaklar sunan üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamları kullanan katılımcıların bu ortamlara yönelik buradalık düzeylerinin incelenmesidir. Çalışmada ayrıca katılımcıların buradalık düzeylerinde cinsiyetlerine göre bir farklılık olup olmadığı da incelenmiştir. Ek olarak ortam üzerinden yapılan görüşmelerde araştırmacılar tarafından tutulan alan notları ve katılımcılar ile yapılan görüşmeler sonucu elde edilen nitel veriler ile katılımcıların buradalık algıları nitel açıdan incelenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını 2010-2011 yılı Bahar döneminde İç Anadolu Bölgesindeki büyük bir devlet üniversitesinde, Eğitim Fakültesi BÖTE bölümünde Programlama Dilleri II dersine devam etmekte olan 24 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında veri toplama aracı olarak Sosyal Buradalık Ölçeği ve Sanal Ortamda Buradalık Ölçeği kullanılmıştır. Nitel verilerin elde edilmesi için alan notları ve görüşmelerden yararlanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre katılımcıların buradalık düzeylerinin orta düzeyin üzerinde olduğu, buradalık düzeyinin cinsiyete göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Ayrıca katılımcıların görüşleri doğrultusunda buradalığın oluşmasını sağlayan ortam özellikleri belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

An Investigation of Presence in Three-Dimensional Multi-User Virtual Environments

Öz:
The aim of the present study was to analyze the presence levels of participants who use threedimensional multi-user virtual environments, which present new opportunities for learning. In addition, the participants' presence levels were compared in terms of gender. Participants' presence levels were examined qualitatively through online interviews, field notes, and interviews with the participants. The sample comprised 24 students, who attended Programming Languages II course in a Computer Education and Instructional Technology Department at a large state university in Central Anatolia Region of Turkey in 2011 Spring semester. Social Presence Scale and Virtual Environment Presence Questionnaire were used as data collection instruments. Field notes and interviews were used in order to obtain qualitative data. The results revealed that participants had a medium presence level and these levels did not differ in terms of gender. Also, the environmental factors leading to the formation of presence were identified in line with participants' opinions.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aragon, S.R. (2003). Creating social presence in online environments. New Directions for Adult and Continuing Education,100, 57-68.
  • Baydas, O., Karakuş, T., Topu, F.B., Yilmaz, R., Ozturk, M.E., & Goktas, Y. (2015). Retention and flow under guided and unguided learning experience in 3D virtual worlds. Computers in Human Behavior, 44, 96-102.
  • Bulu, S.T. (2012). Place presence, social presence, co-presence, and satisfaction in virtual worlds. Computers & Education, 58, 154-161.
  • Bulu, S.T. ve İşler, V. (2011). Second life odtü kampüsü. Akademik Bilişim 2011 Konferansında sunulan bildiri, Malatya.
  • Cho, Y., Yim, S, & Paik, S. (2015). Physical and social presence in 3D virtual role-play for pre-service teachers. Internet and Higher Education, 25, 70-77.
  • Dalgarno, B., & Lee, J.W. (2010). What are the learning affordances of 3-D virtual environments? British Journal of Educational Technology, 41(1), 10-32.
  • deNoyelles, A., & Kyeong-Ju Seo, K. (2012). Inspiring equal contribution and opportunity in a 3d multi-user virtual environment: Bringing together men gamers and women non-gamers in Second Life. Computers & Education, 58, 21-29.
  • Derks, D., Fischer, A.H., & Bos, A.E.R. (2008). The role of emotion in computer-mediated communication: A review. Computers in Human Behavior, 24, 766-785.
  • Dickey, M.D. (2005). Three-dimensional virtual worlds and distance learning: Two case studies of Active Worlds as a medium for distance education. British Journal of Educational Technology, 36, 439-451.
  • Edirisingha, P., Nie, M., Pluciennik, M., & Young, R. (2009). Socialisation for learning at a distance in a 3-D multi- user virtual environment. British Journal of Educational Technology, 40(3), 458-479.
  • Erlandson, B.E., Nelson, B.C., & Savenye, W.C. (2010). Collaboration modality, cognitive load, and science inquiry learning in virtual inquiry environments. Educational Technology Research & Development, 58(6), 693-710.
  • Esteves, M., Fonseca, B., Morgado, L., & Martins, P. (2011). Improving teaching and learning of computer programming through the use of the Second Life virtual world. British Journal of Educational Technology, 42(4), 624-637.
  • Felnhofer, A., Kothgassner, O.D., Hauk, N., Beutl, L., Hlavacs, H., & Kryspin-Exner, I. (2014). Physical and social presence in collaborative virtual environments: Exploring age and gender differences with respect to empathy. Computers in Human Behavior, 31, 272-279.
  • González, M.A., Santos, B.S.N., Vargas, A.R., Martín-Gutiérrez, J., & Orihuela, A.R. (2013). Virtual worlds: Opportunities and challenges in the 21st century. Procedia Computer Science, 25, 330-337.
  • Gunawardena, C.N. (1995). Social presence theory and implications for interaction collaborative learning in computer conferences. International Journal of Educational Telecommunications, 1(2/3), 147-166.
  • Gunawardena, C.N., & Zittle, F.J. (1997). Social presence as a predictor of satisfaction within a computer-mediated conferencing environment. The American Journal of Distance Education, 11(3), 8-26.
  • Hammick, J.K., & Lee, M.J. (2014). Do shy people feel less communication apprehension online? The effects of virtual reality on the relationship between personality characteristics and communication outcomes. Computers in Human Behavior, 33(2014), 302-310.
  • Herrington, D. (2010). Evaluation of learning efficiency and efficacy in a multi-user virtual environment. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27(2), 66-75.
  • Kang, M., Choi, H., & Park, S. (2007). Construction and validation of a social presence scale for measuring online learners' involvement. In C. Montgomerie & J. Seale (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (pp. 1829-1833). Chesapeake, VA: AACE.
  • Kim, J., Kwon, Y., & Cho, D. (2011). Investigating factors that influence social presence and learning outcomes in distance higher education. Computers & Education, 57, 1512-1520.
  • Konstantinidis, A., Tsiatsos, T., & Pomportsis, A. (2009). Collaborative virtual learning environments: Design and evaluation. Multimedia Tools and Applications, 44(2), 279-304.
  • Kreijns, K. (2004). Sociable CSCL environments. Social affordances, sociability, and social presence. Unpublished doctoral dissertation, Open University of the Netherlands, The Netherlands.
  • Kreijns, K., Kirschner, P.A., Jochems, W., & VanBuuren, H. (2007). Measuring perceived sociability of computer- supported colloborative learning environments. Computers & Education, 49(2), 176-192.
  • Lee, K.M. (2004). Presence, explicated. Communication Theory, 14, 27-50.
  • McCreery, M.P., Schrader, P.G, Krach, S.K., & Boone, R. (2013). A sense of self: The role of presence in virtual environments. Computers in Human Behavior, 29, 1635-1640.
  • Mikropoulos, T.A., & Natsis, A. (2011). Educational virtual environments: A ten-year review of empirical research (1999-2009). Computers & Education, 56(3), 769-780.
  • Newberry, B. (2001). Raising student social presence in online classes. Paper presented at World Conference on the WWW and Internet, Orlando, FL.
  • Olpak, Y.Z. ve Çakmak, E.K. (2009). E-öğrenme ortamları için sosyal bulunuşluk ölçeğinin uyarlama çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 142-160.
  • Özdinç, F. (2010). Üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamların oryantasyon amaçlı kullanılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Papachristos, N.M., Vrellis, I., Natsis, A., & Mikropoulos, T. (2014). The role of environment design in an educational multi-user virtual environment. British Journal of Educational Technology, 45(4), 636-646.
  • Parsons, T.D., Larson, P., Kratz, K., Thiebaux, M., Bluestein, B., Buckwalter, J.G., & Rizzo, A.A. (2004). Sex differences in mental rotation and spatial rotation in a virtual environment. Neuropsychologia, 42(4), 555-562.
  • Perera, I., Allison, C., Nicoll, J.R., & Sturgeon, T. (2009). Towards successful 3D virtual learning: A case study on teaching human computer interaction. International Conference for Internet Technology and Secured Transactions, London (pp. 1-6).
  • Prasolova-Forland, E. (2008). Analyzing place metaphors in 3D educational collaborative virtual environments. Computers in Human Behavior, 24(2), 185-204.
  • Reisoğlu, İ. (2014). 3B sanal öğrenme ortamlarında öğretimsel, sosyal ve bilişsel buradalık. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstütüsü, Erzurum.
  • Richardson, J.C., & Swan, K. (2003). Examining social presence in online courses in relation to students' perceived learning and satisfaction. The Journal of Asynchronous Learning Networks, 7(1), 68-88.
  • Sallnas, E.L. (2005). Effects of communication mode on social presence, presence and performance in collaborative virtual environments. Journal of Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 14(4), 434-449.
  • Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. London: John Wiley & Sons.
  • Siriaraya, P., & Ang, C.S. (2012). Characteristics and usage patterns of older people in a 3D online multi-user virtual environment. Computers in Human Behavior, 28, 1873-1882.
  • So, H.J., & Brush, T.A. (2008). Student perceptions of collaborative learning, social presence and satisfaction in a blended learning environment: Relationships and critical factors. Computers & Education, 51(1), 318-336.
  • Steuer, J. (1992). Defining virtual reality: Dimensions determining telepresence. Journal of Communication, 42(4), 73-93.
  • Thayalan, X., Shanthi, A., & Paridia, T. (2012). Gender difference in social presence experienced in e-Learning activities. Procedia - Social and Behavioral Sciences 67,(2012), 580-589.
  • Tor, H. ve Erden, O. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri üzerine bir araştırma. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 120-130.
  • Tu, C.H. (2000a). Strategies to increase interaction in online social learning environments. Paper presented at Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, San Diego, California.
  • Tu, C.H. (2000b). On-line learning migration: From social learning theory to social presence theory in a CMC environment. Journal of Network and Computer Application, 23(1), 27-37.
  • Tüzün, H. (2010). Dünya üzerine yayılmış çok-kullanıcılı çevrim-içi eğitsel bir bilgisayar oyununun teknik yapısı ve Türkiye'de yaklaşımlar. In G. Telli-Yamamoto, U. Demiray, & M. Kesim (Eds.), Türkiye'de e-öğrenme: Gelişmeler ve uygulamalar (pp. 261-281). Ankara, Turkey: Cem Web Ofset.
  • Tüzün, H., & Özdinç, F. (2016). The effects of 3D multi-user virtual environments on freshmen university students' conceptual and spatial learning and presence in departmental orientation. Computers & Education, 94, 228-240.
  • Walter, J.B., & Burgoon, J.K. (1992). Relational communication in computer-mediated interaction. Human Communication Research, 19(1), 50-88.
  • Whiteman, J.A.M. (2002). Interpersonal communication in computer mediated learning. (ERIC Document Reproduction Service No. ED465997)
  • Williams, K.D. (2014). The effects of dissociation, game controllers, and 3D versus 2D on presence and enjoyment. Computers in Human Behavior, 38, 142-150.
  • Witmer, B.G., & Singer, M.J. (1998). Measuring presence in virtual environments: A presence questionnaire. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 7(3), 225-240.
  • Wua, J., Mattingly, E., & Kraemer, P. (2015). Communication in virtual environments: The influence of spatial cues and gender on verbal behavior. Computers in Human Behavior, 52(2015), 59-64.
  • Yıldız, B., & Tüzün, H. (2011). Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 498-508.
  • Yilmaz, R.M., Topu, F.B., Goktas, Y. & Coban, M. (2013). Social presence and motivation in 3D virtual worlds: An explanatory study. Australasian Journal of Educational Technology, 29(6), 823-839.
APA Tuzun H, ALSANCAK SIRAKAYA D, TEKİN ALTINTAŞ A, YAŞAREREN S (2016). Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. , 475 - 490.
Chicago Tuzun Hakan,ALSANCAK SIRAKAYA DİDEM,TEKİN ALTINTAŞ Ayşe,YAŞAREREN Seçil Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. (2016): 475 - 490.
MLA Tuzun Hakan,ALSANCAK SIRAKAYA DİDEM,TEKİN ALTINTAŞ Ayşe,YAŞAREREN Seçil Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. , 2016, ss.475 - 490.
AMA Tuzun H,ALSANCAK SIRAKAYA D,TEKİN ALTINTAŞ A,YAŞAREREN S Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. . 2016; 475 - 490.
Vancouver Tuzun H,ALSANCAK SIRAKAYA D,TEKİN ALTINTAŞ A,YAŞAREREN S Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. . 2016; 475 - 490.
IEEE Tuzun H,ALSANCAK SIRAKAYA D,TEKİN ALTINTAŞ A,YAŞAREREN S "Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi." , ss.475 - 490, 2016.
ISNAD Tuzun, Hakan vd. "Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi". (2016), 475-490.
APA Tuzun H, ALSANCAK SIRAKAYA D, TEKİN ALTINTAŞ A, YAŞAREREN S (2016). Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 475 - 490.
Chicago Tuzun Hakan,ALSANCAK SIRAKAYA DİDEM,TEKİN ALTINTAŞ Ayşe,YAŞAREREN Seçil Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, no.3 (2016): 475 - 490.
MLA Tuzun Hakan,ALSANCAK SIRAKAYA DİDEM,TEKİN ALTINTAŞ Ayşe,YAŞAREREN Seçil Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.31, no.3, 2016, ss.475 - 490.
AMA Tuzun H,ALSANCAK SIRAKAYA D,TEKİN ALTINTAŞ A,YAŞAREREN S Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 31(3): 475 - 490.
Vancouver Tuzun H,ALSANCAK SIRAKAYA D,TEKİN ALTINTAŞ A,YAŞAREREN S Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 31(3): 475 - 490.
IEEE Tuzun H,ALSANCAK SIRAKAYA D,TEKİN ALTINTAŞ A,YAŞAREREN S "Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, ss.475 - 490, 2016.
ISNAD Tuzun, Hakan vd. "Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Buradalığın İncelenmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31/3 (2016), 475-490.