Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri

Yıl: 2016 Cilt: 31 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 796 - 816 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri

Öz:
Bu araştırmada Türkiye'deki Almanca öğretmenlerinin hizmet-içi alan eğitimine (HİAE) ilişkin görüşleri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. Nicel ve nitel yöntemle gerçekleştirilen araştırmanın nitel boyutu için eylem araştırması deseni uygulanarak Nvivo-8 bilgisayar programından yararlanılmıştır. Nicel boyut ise betimsel nitelikli olup SPSS 17 programıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye'de Ortaöğretime bağlı okullara 2013 yılında atanan 435 Almanca öğretmeni arasından özel öğretim yöntem ve teknikleri (Almanca) HİAE seminerini Erzurum'da alan 64'ü oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Duman (2013)'ın geliştirmiş olduğu "Üstbilişsel Farkındalık (ÜFAR) Ölçeği"nden faydalanılmıştır. Görüşlerin değişkenlere göre değerlendirilmesinde, ikili karşılaştırmalarda parametrik maddelerin analizi için bağımsız gruplar t-testi; nonparametrik maddeler için ise MWU testleri kullanılmıştır. Bu çalışmada, öğretmenlerin görüşleri arasında, sadece değişkenlere göre anlamlı olan maddelere yer verilmiştir. Araştırmanın nitel boyutu kapsamında öğretmenlere yöneltilen HİAE'nin etkililiğine, yararlılığına ve kazandırdıklarına ilişkin sorular eğitim sürecinde HİAE'nin çeşitli öğrenme yollarını fark ettirdiği ve değerlendirme sürecinin sadece öğrenci boyutlu olmadığının hatırlatılmasına katkıda bulunduğu şeklinde yanıtlanmıştır. Nicel bulgular öğretmenlerin yüksek düzeyde üstbilişsel farkındalığa sahip olduklarını ancak üstbilişsel farkındalığın cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık içerdiğini göstermiştir. Bu bağlamda karşılaşılan sorunların çözümünü bulmayı sağlayacak düzeyde üstbilişsel farkındalığı geliştirmek amacıyla birtakım öneriler sunulmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

German Teachers' Views on In-Service Field Education and Meta-Cognitive Awareness Levels in Turkey

Öz:
This study aimed to determine German teachers' views on in-service field education and metacognitive awareness levels in Turkey. Carried out both quantitatively and qualitatively, an action research design has been applied and Nvivo-8 program has been used in the study. Descriptive quantitative aspect of the study made use of SPSS 17 package program. Among 435 teachers appointed to high schools as German teachers in 2013 in Turkey, 64 of them who attended to "Special Teching Methods and Techniques In-service Field Education Seminar (German)" held in Erzurum constituted the the study group. As a means of data collection, Duman's (2013) "A Meta-cognitive Awareness Scale" has been used. While evaluating teachers' views according to variables, independent group t-test has been used for analyzing parametric items in binary comparisons and MWU tests for non-parametric items. In this study, among the views of teachers, only items having significant difference in terms of variables have been presented. In qualitative aspect of the study the effectiveness, usefulness and attainments of in-service education were asked to teachers. As a consequence of gualitative results it was come out that in-service education makes both realization of various learning ways and reminding that evaluation is not only student-dimentional. As for quantitative results, it was seen that German teachers have high level of meta-cognitive awareness and this meta-cognitive awareness showed significant difference in terms of gender variable. In this context, certain recommnedations are put forward in order to help teachers acquire meta-cognitive awareness which can enable them to find solutions they encounter
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkalın, Ş. (1991). Özel ve kamu kuruluşlarında hizmet-içi eğitimin engelleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 111-119.
  • Aktürk, A. O., ve Şahin, İ. (2011). Üstbiliş ve bilgisayar öğretimi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 383-407.
  • Al-Amoush, S., Markic, S., Uşak, M., Erdoğan, M., & Eilks, I. (2014). Beliefs about chemistry teaching and learning-- a comparison of teachers' and student teachers' beliefs from Jordan, Turkey and Germany. International Journal of Science and Mathematics Education, 12, 767-792.
  • Altunoğlu, B. D. ve Atav, E. (2005). Daha etkili bir Biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • Aslan, N. ve Gül, T. (2009). Küreselleşmenin sosyal boyutunun hizmet-içi eğitime yansımasına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 20-31.
  • Baştürk, R. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin hizmet-içi eğitime yönelik algı ve beklentilerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 96-107.
  • Baykan, S., Güngen, Y. ve Ünal, S. (1987). Mesleki eğitimde hizmet-içi eğitim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 233-240.
  • Begin-Caouette, O. (2012). The internationalization of in-service teacher training in Que´bec ce´geps and their foreign partners: An institutional perspective. Prospects, 42, 91-112. DOI: 10.1007/s11125-012-9221-2.
  • Beşoluk, Ş., Kubanoğlu, İ., & Önder, İ. (2010). Educational technology usage of pre-service and in-service science and technology teachers. Elementary Education Online, 9(1), 389-395.
  • Bower, M., Highfield, K., Furney, P., & Mowbray, L. (2013). Supporting pre-service teachers' technology-enabled learning design thinking through whole of programme transformation. Educational Media International, 50(1), 39-50.
  • Chai, C. S., & Lim, C. P. (2011). The internet and teacher education: traversing between the digitized world and schools. Internet and Higher Education, 14, 3-9.
  • Cherubini, G., Zambelli, F., & Boscolo, P. (2002). Student motivation: an experience of inservice education as a context for professional development of teachers. Teaching & Teacher Education, 18(3), 273-288.
  • Çetintaş, B. ve Genç, A. (2005). Almanca ögretmen adaylarının ögretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüş ve deneyimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 75-84.
  • D'Rozario, V., Low, E. L., Avila, A. P., & Cheung, S. (2012). Service learning using English language teaching in pre- service teacher education in Singapore. Asia Pacific Journal of Education, 32(4), 441-454. DOI: 10.1080/02188791.2012.741764.
  • Dede, Y. (2015). Comparing primary and secondary Mathematics teachers' preferences regarding values about Mathematics teaching in Turkey and Germany. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 227-255.
  • Demir, A. ve Genç, A. (2013). Anadolu Lisesi Almanca öğretmenlerinin sosyal ve öğretim yöntemlerine ilişkin davranışları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), 84-93.
  • Demir, A. ve Genç, A. (2014). Yabancı dil öğretmeninin sınıf içi davranışlarını belirlemeye yönelik gözlem formu geliştirme-uygulama-değerlendirme. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counseling, 3(1), 36-44.
  • Demirtaş, Z. (2010). Öğretmeni hizmet içinde yetiştirmenin bir aracı olarak denetim. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 41-52.
  • Doğan, A. (2013). Üstbiliş ve üstbilişe dayalı öğretim. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 3, 6-20.
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Çavuş, S., Bilican, K. ve Arslan, O. (2011). Öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirilmesi: hizmet-içi eğitim programını etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 127-139.
  • Duman, B. (2013). Üstbilişe dayalı bir öğretim uygulamasının öğretmen adaylarının akademik başarı, üstbilişsel farkındalık, başarı motivasyonu ve eleştirel düşünmelerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Duric, I., & Radojevik, T. (2012). New trends in in-service teachers training in the Republic of Serbia. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(3), 171-179.
  • Ergül, C., Baydık, B., & Demir, Ş. (2013). Opinions of in-service and pre-service special education teachers on the competencies of the undergraduate special education programs. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(1), 518-522.
  • Eswaran, S., & Singh A. (2008). A study of effectiveness of in-service education of teachers. All India Primary Teachers' ie.org/Docs/WebDepot/AIPTF_India_Effectiveness%20of%20Iin-Service%20Training_08_EFAIDS.pdf adresinden alınmıştır. 15.06.2014 tarihinde
  • http://download.ei- Ferrance, E. (2000). Action research. Brown University. Retrieved 2 January, 2016 from
  • http://www.brown.edu/academics/education-alliance/sites/brown.edu.academics.education-alliance/files/publicati
  • ons/act_research.pdf
  • Fozdar, B. I., Kumar, L. S., & Saxena, A. (2007). In-service teacher training programme: an analysis of learner opinion on the effectiveness of the programme. Malaysian Journal of Distance Education 9(2), 65-87.
  • Garcia, R.A. (2004). The difficult relationship between theory and practice in an ın-service course for science teachers. International Journal of Science Education, 26(10), 1223-1245. DOI: 10.1080/1468181032000158390.
  • Genç, A. (2001). Alman Dili Eğitimi Anabilim Dallarında okul deneyimi-ı dersinin uygulanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 41-55.
  • Genç, A. (2003). İlk- ve ortaöğretim okullarında Almanca öğretim programları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24,186-195.
  • Gökmenoğlu, T. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim gereksinimlerini belirlemeye yönelik bir ölçek çalışması. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 2(1), 31-52.
  • İnceçay, G. (2011). A critical overview of language teacher education in Turkish education system: from 2nd constitutional period onwards (1908-2010). Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 186-190. DOI:10.1016/j.sbspro.2011.03.071.
  • Kanlı, U. ve Yağbasan, R. (2001). Fizik öğretmenleri için düzenlenen hizmetiçi eğitim yaz kursları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 39-46.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayabaş, Y. (2008). Öğretmenlerin hizmet içi eğitimde yetiştirilmesinin önemi ve esasları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi (TSA), 12(2), 9-32.
  • Kırmızı, B. (2009). Etkili bir Almanca öğretimi için öğretmen beklentileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 268-280.
  • Kilimci, S. (2009). Teacher training in some EU countries and Turkey: How similar are they? Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 1975-1980. DOI:10.1016/j.sbspro.2009.01.347.
  • Kiper, A., & Tercan, S. S. (2012). The usage of information technologies in classroom environment among primary school teachers and their perception on in-service training programs on it (Sample of Sakarya). TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(3), 386-392.
  • Küçükoğlu, A. ve Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(3), 660-670.
  • Kwok-Wai, C. (2004). Teacher professional development: ın-service teachers' motives, perceptions and concerns about teaching. Hong Kong Teachers' Centre Journal, 3, 56-71.
  • Malik, S. K. (2012). Connecting in-service teacher education with teachers' classroom associated problems. Global Journal of Human Social Science Linguistics & Education, 12(13), 40-46.
  • Mansfield, C. F., & Beltman, S. (2014). Teacher motivation from a goal content perspective: Beginning teachers' goals for teaching. International Journal of Educational Research, 65, 54-64.
  • Mansfield, C., Wosnitza, M., & Beltman, S. (2012). Goals for teaching: Towards a framework for examining motivation of graduating teachers. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 12, 21-34.
  • Markic, S., & Eilks, I. (2008). A case study on German first year chemistry student teachers' beliefs about chemistry teaching, and their comparison with student teachers from other science teaching domains. Chemistry Education Research and Practice, 9(1), 25-34. DOI: 10.1039/B801288C
  • Markic, S., & Eilks, I. (2010). First-year science education student teachers' beliefs about student-and teacher- centeredness: Parallels and differences between chemistry and other science teaching domains. Journal of Chemical Education, 87(3), 335-339.
  • MEB (2008). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyacının belirlenmesi. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED) Çalışması, Ankara.
  • Orhan, F. ve Akkoyunlu, B. (2003). Uzaktan eğitim yaklaşımında temel eğitim I. kademe öğretmenlerinin video destekli hizmet-içi eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 134-141.
  • Özcan, Ş. ve Bakioğlu, A. (2010). Bir meta-analitik etki analizi: okul yöneticilerinin hizmet-içi eğitim almalarının göreve etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 201-212.
  • Sarıgöz, O. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim faaliyetleri ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey.
  • Stobaugh, R. R., & Tassell, J. L. (2011). Analyzing the degree of technology use occurring in pre-service teacher education. Educ Asse Eval Acc, 23, 143-157. DOI:10.1007/s11092-011-9118-2.
  • Suchodoletz, A., Fasche, A., Gunzenhauser, C., & Hamre, B. K. (2014). A typical morning in preschool: Observations of teacher-child interactions in German preschools. Early Childhood Research Quarterly, 29, 509-519.
  • Şahin, Ç., Kartal, O. Y. ve İmamoğlu, A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 14, 1, Nisan 2013, Sayfa 101-118.
  • Uçar, R. ve İpek, C. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 34-53.
  • Uşun, S. ve Cömert, R. (2003). Okul öncesi öğretmenlerde hizmet içi eğitim ihtiyacı. G.Ü. Gazi Eğitin Fakültesi Dergisi, 23(2), 125-138.
  • Vanderberghe, R., Kelchtermans, G., & Maes, F. (2000) Valuable in-service training: Evaluation by principals. Annual meeting of the American Educational Research Association, LA, April 24-28. New Orleans.
  • Viera, A. J., & Garrett, J. M. (2005). Understanding interobserver agreement: The kappa statistic. Family Medicine, 37(5), 360-363.
  • Wang, H. (2012). Adaptive and motivated: Psychological qualities of college students in teachereducation programs in Taiwan. British Educational Research Journal, 38(4), 655-675.
  • Wosnitza, M., Helker, K., & Lohbeck, L. (2014). Teaching goals of early career university teachers in Germany. International Journal of Educational Research, 65, 90-103.
  • Yan, C., & He, C. (2011). Enhancing part-time in-service teacher training programmes to facilitate rural teacher development in China. Prospects, 41, 553-566. DOI:10.1007/s11125-011-9211-9.
  • Yanpar Yelken, T. (2009). Türkiye, Almanya ve Danimarka öğretmen yetiştirme programlarının standartlarının İngilizce öğretmen adayı görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(4), 2047- 2094.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA BATDI V (2016). Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. , 796 - 816.
Chicago BATDI Veli Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. (2016): 796 - 816.
MLA BATDI Veli Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. , 2016, ss.796 - 816.
AMA BATDI V Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. . 2016; 796 - 816.
Vancouver BATDI V Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. . 2016; 796 - 816.
IEEE BATDI V "Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri." , ss.796 - 816, 2016.
ISNAD BATDI, Veli. "Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri". (2016), 796-816.
APA BATDI V (2016). Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(4), 796 - 816.
Chicago BATDI Veli Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, no.4 (2016): 796 - 816.
MLA BATDI Veli Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.31, no.4, 2016, ss.796 - 816.
AMA BATDI V Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 31(4): 796 - 816.
Vancouver BATDI V Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 31(4): 796 - 816.
IEEE BATDI V "Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, ss.796 - 816, 2016.
ISNAD BATDI, Veli. "Türkiye'deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31/4 (2016), 796-816.