Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 97 - 118 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları

Öz:
Çocukların oyunlarında heyecan aramak için yaptıkları ve fiziksel olarak yaralanma riski olan oyunlar riskli oyun kavramı altında tartışılmaktadır. Bu çalışmada, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin çocukların riskli oyunlarına yönelik görüş ve algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma nitel araştırma yaklaşımıyla açımlayıcı bir araştırma olarak yürütülmüştür. 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında Ankara ilindeki altı farklı okul öncesi eğitim kurumunda görev yapan toplam 25 öğretmen çalışma grubunu oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen bir görüşme formu kullanılarak ve birebir görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Görüşmelerin dökümü ile elde edilen dokümanlar üzerinde belge tarama yapılmış ve öğretmen görüşlerinin sıklık dağılımları üzerinden analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, çalışma grubunda bulunan öğretmenlerin riskli oyunlara karşı temkinli yaklaştıkları belirlenmiştir. Çocukların fiziksel sağlıklarına verilen önem onların risk almalarının önünde bir engel olarak görülmektedir. Bunun, risk kavramının tehlikeli ve zarar verici olarak algılanmasından kaynaklanabileceği gözlemlenmiştir. Diğer taraftan velilerin ve idarecilerin öğretmenler ve oyunlara yönelik tutumlarının, ayrıca fiziksel altyapı sorunlarının da riskli oyunları engelleyen diğer etkenler arasında olabileceği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Opinions and Perceptions of Preschool Teachers towards Risky Play

Öz:
The concept of risky play is discussed under the name of play, which seeks excitement and involves a risk of physical injury. In this study, it was aimed to examine the pre-school teachers' opinions and perceptions toward risky play. This study was conducted as a basic and exploratory research according to the qualitative approach Totally 25 pre-school teachers working at six different schools at 2015-2016 term dates in Ankara participated in this study. Data were collected by using a questionnaire form, which was developed by researchers and participants were interviewed individually. Document analysis was conducted on the documents obtained by these interviews. As a result of the study, it was indicated that teachers' approaches to risky play was cautious. The importance given to children's physical health was seemed to an obstacle for taking risk. As a reason for this foundings, it was observed that risk was perceived as a dangerous and damaging. Also, it was observed that attitudes of parents and school managers toward teachers and physical infrastructure issues could be other factors that prevent risky play.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alat, Z., Akgümüş, Ö., & Cavalı, D. (2012). Outdoor activities: Early childhood teachers' beliefs and practices. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 8(3), 47-62.
  • Armitage, M. (2011). Risky play is not a category-it's what children do. ChildLinks. Children's Risky Play, 3, 11-14.
  • Ball, D. J. (2002). Playgrounds-risks, benefits and choices. Chicago: HSE Books.
  • Ball, D., Gill, T., & Spiegal, B. (2008). Managing risk in play provision: Implementation guide. National Children's http://www.playengland.org.uk/media/172644/managing-risk-in-play-provision. Big Lottery Fund 2008. Retrieved 27 May 2006,
  • Barker, M. (2004). Outdoor education an actual reality experience. Paper presented at the Outdoor Education conference, Bendigo, Victoria. Retrieved from 27 May 2006, http://www.latrobe.edu.au/ education/downloads/2004_conference_barker.pdf.
  • Bundy, A. C., Luckett, T., Tranter, P. J., Naughton, G. A., Wyver, S. R., Ragen, J., et al. (2009). The risk is that there is 'no risk': a simple, innovative intervention to increase children's activity levels. International Journal of Early Years Education, 17(1), 33-45.
  • Cevher-Kalburan, N. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının dış mekânda oyun fırsatları ve ebeveyn görüşleri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 32, 113-135.
  • Cevher-Kalburan, N., & Ivrendi, A. (2015). Risky play and parenting styles. Journal of Child and Family Studies, 24(7), 1-12.
  • DiLillo, D., Potts R., & Himes S. (1998). Predictors of children's risk appraisals. Journal of Applied Developmental Psychology, 19(3), 415-27.
  • Erbay, F., & Saltalı, N. D. (2012). Altı yaş çocuklarının günlük yaşantılarında oyunun yeri ve annelerin oyun algısı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 249-264.
  • Ginsberg, H. J., & Miller, S. M. (1982). Sex differences in children's risk taking behaviour. Child Development, 53(2), 426-428.
  • Goodyear-Smith, F. A., & Laidlaw, T. M. (1999). The price of safety at all costs. Nuance, 1(7), 15-21.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kindleberger Hagan, L., & Kuebli, J. (2007). Mothers' and fathers' socialisation of pre-schoolers' physical risk taking. Journal of Applied Developmental Psychology, 28(1), 2-14.
  • Little, H. (2010). Finding the balance: Early childhood practitioners' views on risk, challenge and safety in outdoor play settings. Australian Association for Research in Education Conference Proceedings (pp. 1-12), Australia.
  • Little, H., & Eager, D. (2010). Risk, challenge and safety: Implications for play quality and playground design. European Early Childhood Education Research Journal, 18(4), 497-513.
  • Little, H., Sandseter, E. B. H., & Wyver, S. (2012). Early childhood teachers' beliefs about children's risky play in Australia and Norway. Contemporary Issues in Early Childhood, 13(4), 300-316.
  • Little, H., & Wyver, S. (2008). Outdoor play: Does avoiding the risks reduce the benefits? Australian Journal of Early Childhood, 33(2), 33-40.
  • Little, H., Wyver, S., & Gibson, F. (2011). The influence of play context and adult attitudes on young children's physical risk-taking during outdoor play. European Early Childhood Education Research Journal, 19(1), 113-131.
  • Lupton, D., & Tulloch, J. (2002). 'Life would be pretty dull without risk': Voluntary risk-taking and its pleasures. Health, Risk & Society, 4(2), 113-124.
  • Maynard, T., & Waters, J. (2007). Learning in the outdoor environment: A missed opportunity? Early Years, 27(3), 255-265.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık. (Orijinal kitabın yayın tarihi 2009)
  • Morrongiello, B. A., & Bradley, M. D. (1997). Sibling power: Influence of older siblings' persuasive appeals on younger siblings' judgements about risk taking behaviours. Injury Prevention, 3(1), 23-28.
  • Morrongiello, B. A., & Dawber, T. (1999). Parental influences on toddlers' injury-risk behaviors: Are sons and daughters socialized differently? Journal of Applied Developmental Psychology, 20(2), 227-251.
  • Plumert, J. M., & Schwebel, D. C. (1997). Social and temperamental influences on children's overestimation of their physical abilities: Links to accidental injuries. Journal of Experimental Child Psychology, 67(3), 317-337.
  • Sandseter, E. B. H. (2007a). Categorising risky play- how can we identify risk-taking in children's play? European Early Childhood Education Research Journal, 15(2), 237-252.
  • Sandseter, E. B. H. (2007b). Risky play among four-and five-year-old children in preschool. In S. O'Brien, P. Cassidy ve H. Shonfeld (Eds.), Vision into practice: Making quality a reality in the lives of young children (pp. 248-256). Dublin: CECDE.
  • Sandseter, E. B. H. (2012). Restrictive safety or unsafe freedom? Norwegian ECEC practitioners' perceptions and practices concerning children's risky play. Child Care in Practice, 18(1), 83-101.
  • Sandseter, E. B. H. (2014). Early childhood education and care practitioners' perceptions of children's risky play; examining the influence of personality and gender. Early Child Development and Care, 184(3), 434- 449.
  • Smith, S. J. (1998). Risk and our pedagogical relation to children: On the playground and beyond. New York: State University of New York Press
  • Stephenson, A. (2003). Physical risk-taking: Dangerous or endangered? Early Years, 23(1), 35-43.
  • Sutton-Smith, B. (1967). The role of play in cognitive development. Young Children, 22, 360-370.
  • Waters, J., & Begley, S. (2007). Supporting the development of risk-taking behaviours in the early years: An exploratory study. Education 3-13, 35(4), 365-377.
APA GÜLER B, Demir E (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. , 97 - 118.
Chicago GÜLER B İpek,Demir Ergul Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. (2016): 97 - 118.
MLA GÜLER B İpek,Demir Ergul Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. , 2016, ss.97 - 118.
AMA GÜLER B,Demir E Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. . 2016; 97 - 118.
Vancouver GÜLER B,Demir E Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. . 2016; 97 - 118.
IEEE GÜLER B,Demir E "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları." , ss.97 - 118, 2016.
ISNAD GÜLER, B İpek - Demir, Ergul. "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları". (2016), 97-118.
APA GÜLER B, Demir E (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(2), 97 - 118.
Chicago GÜLER B İpek,Demir Ergul Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 17, no.2 (2016): 97 - 118.
MLA GÜLER B İpek,Demir Ergul Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, vol.17, no.2, 2016, ss.97 - 118.
AMA GÜLER B,Demir E Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2016; 17(2): 97 - 118.
Vancouver GÜLER B,Demir E Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2016; 17(2): 97 - 118.
IEEE GÜLER B,Demir E "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17, ss.97 - 118, 2016.
ISNAD GÜLER, B İpek - Demir, Ergul. "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Riskli Oyunlara Yönelik Görüş ve Algıları". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 17/2 (2016), 97-118.