Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*
Yıl: 2016 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 243 - 269 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*
Öz: Yapılandırmacı yaklaşımın, dünya genelindeki eğitim programları üzerindeki etkisinin son yıllarda hızlı bir şekilde arttığı görülmektedir. Yapılandırmacı yaklaşımın çeşitli yansımaları, Türkiye'deki eğitim programlarında yapılan reform hareketlerinde de 2005 yılından itibaren kendisini yoğun bir şekilde hissettirmeye başlamıştır. 2012 yılında zorunlu eğitimin 12 yıla çıkarılmasıyla birlikte, fen eğitimi programının bir sonraki yıl yenilenmesi kararlaştırılmıştır. Bu çalışma, fen bilimleri öğretmenlerinin 2013 yılında yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik düşüncelerini ortaya çıkarmayı hedeflemiştir. Bu amaçla, bir yaz bilim kampına başvuran fen bilimleri öğretmenlerine yapılandırılmış açık uçlu bir ölçme aracı uygulanmıştır. Elde edilen nitel veriler içerik analizi yaklaşımı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen öğretim programı hakkında hem olumlu hem de olumsuz düşüncelere sahip olduğu görülmüştür. Birçok öğretmen yenilenen programın daha sade ve anlaşılır olmasını olumlu bir gelişme olarak değerlendirmiştir. Ayrıca yeni programın etkinliklere dayalı öğrenme sürecine ve araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim yaklaşımına verdiği özel önem, öğretmenler tarafından memnuniyetle karşılanmıştır. Diğer taraftan, kalabalık sınıflar ve laboratuvarlardaki yetersiz kaynaklar, programda yer alan öğrenci merkezli etkinliklerin uygulanmasının önündeki en önemli engeller arasında gösterilmiştir. Öğretmenlere yeni programla ilgili yeterli eğitimin verilmemesi ve yeni programın ilgili paydaşlarca (öğretmenler, öğrenciler, veliler ve yöneticiler) yeterince anlaşılmaması, katılımcı öğretmenler tarafından eleştiri konusu yapılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Opinions of Science Teachers about the Revised Science Education Program
Öz: The influence of the constructivist approach on education programs all over the world has been increasing dramatically in recent years. Constructivist approach has also become a key figure shaping the curriculum reforms in Turkey. Since 2005, some revisions have been made on Turkish science education program in parallel to the central tenets of the constructivist approach. As the compulsory education was increased to 12 years in 2012, science education program was decided to be renewed in the following year. This study aimed to uncover the thoughts of science teachers about science education program renewed in 2013. For that purpose, a structured open-ended instrument was completed by science teachers applying to a summer science camp. Qualitative data collected from open-ended questions was analyzed using a content analysis approach. The result of the study indicated that science teachers had both positive and negative thoughts about renewed science education program. Majority of them expressed their satisfaction with the plain and the comprehensible nature of the new program. Besides, increased number of activities were considered by teachers as one of the most positive aspects of the new program. The teachers indicated their gladness to the promotion of inquiry-based teaching of science in the program. On the other hand, crowded classrooms and insufficient resourses in laboratory were identified by teachers as the potential barriers in front of the effective implementation of the student-centered activities in the program. Teachers criticized the inadequacy of training given to practicing teachers about the new curriculum and the lack of adoption and comprehension of the revised program by all the stakeholders; namely teachers, students, parents and administrators.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akıncı, B., Uzun, N. ve Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. Interna- tional Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215.
- Akmaz, B. ve Kapucu, S. (2014). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar) Öğretim Programının Güçlü ve Zayıf Yönleri Hakkındaki Görüşleri. 11. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özet Kitapçığı, Adana.
- Anderson, R. D. (2002). Reforming science teaching: What research says about inquiry. Journal of Science Teacher Education, 13(1), 1-12.
- Arsal, Z. (2012). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Kazanımları- nın Yapılandırmacılık İlkelerine Göre Değerlendirilmesi. Uluslararası Eği- tim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 1-14.
- Aydın, S. ve Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim Fen Bilimleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri: Ankara örneği. İlköğretim Online, 9(1), 301-315.
- Bayram, Z. (2015). Öğretmen Adaylarının Rehberli Sorgulamaya Dayalı Fen Etkin- likleri Tasarlarken Karşılaştıkları Zorlukların İncelenmesi. [in Turkish]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 30(2), 15-29.
- Berkant, H.G. ve Kankılıç, D. (2014). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına Yö- nelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. 11.Ulusal Fen Bilimleri ve Ma- tematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özet Kitapçığı, Adana.
- Birgin, O. (2003). Bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyasının uygulanabilirliği- nin araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Çıray, F., Küçükyılmaz E.A. ve Güven M. (2015). Ortaokullar için güncellenen fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Dicle üniver- sitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 31-56.
- Çelik, F. (2006). Türk Eğitim Sisteminde Hedefler ve Hedef Belirlemede Yeni Yö- nelimler, Burdur Eğitim Fakültesi, Sayı 11, Sayfa 1- 15.
- Demirel, Ö. ( 2005), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yön- temleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
- Işık, Ö. (2014). Gelişmiş ülkelerde ortak olan ilköğretim fen ve teknoloji dersi hedef- lerine Türkiye'de ulaşma düzeyi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ha- cettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Karatay, R., Timur, S. & Timur, B. (2013). 2005 ve 2013 Yılı Fen Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (15): 233-264.
- Kartallıoğlu, F. (2005). Yeni İlköğretim Programlarının Uygulandığı Pilot Okullar- daki Öğretmenlerin Yeni Program ve Pilot Çalışmalar Hakkındaki Görüş- leri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversite- si/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu, Türkiye.
- Kubat, U. (2015). Beşinci sınıf fen bilimleri öğretim programının içerik ve kazanım ilişkisinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. International Peri- odical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (11), 1061-1070.
- Lee, Y. (2003). An investigation of Taiwanese graduate students' of civic scientific literacy (Doctoral dissertation). Retrieved January 2, 2016 from http://repositories.lib.utexas.edu/bitstream/handle/2152/740/leey039.pdf?se quence=2
- Maharg, P. (2000). Rogers, constructivism and jurisprudence: Educational critique and the legal curriculum. International Journal of the Legal Profession, 7(3), 189-203.
- Metin, M. (2013). Öğretmenlerin performans görevlerini hazırlarken ve uygularken karşılaştığı sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1645- 1673.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2004). İlköğretim fen ve teknoloji dersi 4. ve 5. sınıf öğre- tim programı, Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2005a), Fen ve Teknoloji Dersi Özel İhtisas Komisyonu 4.- 5. Sınıf Öğretim Programı-41 No'lu İlköğretim Programları Tanıtım Semi- neri-Mart. Esenköy, Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, Kaynak CD.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2005b). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Prog- ramı:Ankara. Milli Eğitim Basımevi.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2012). 12 Yıl Zorunlu Eğitim Sorular-Cevaplar, Anka- ra. http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12Yil_Soru_Cevaplar.pdf adresinden 27 Aralık 2015 tarihinde indirilmiştir. [Online]:
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokul- lar) Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (3, 4, 5,6,7 ve 8. Sınıflar). MEB Yayınları, Ankara.
- Öz, B. (2007). 2001 İlköğretim fen bilgisi dersi ve 2005 ilköğretim fen bilim- leri dersi programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Özcan, H. ve Küçükoğlu, M. (2014). 2004 ve 2013 Fen Öğretim Programları- nın Kazanımlar Açısından Karşılaştırılmasına Yönelik Öğretmen Görüşle- ri. 11. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özet Kitapçığı, Adana.
- Özyurt, Y., Bahar, M. ve Nartgün, Z. (2014). Fen Bilimleri dersi öğretim program- larının (2005-2013) Ölçme ve Değerlendirme Anlayışlarının Karşılaştırıl- ması ve 5. sınıf ders kitaplarına yansımaları. 11. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özet Kitapçığı, Adana.
- Patton, M. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Sönmez, V. (2005). Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretmen Kılavuzu, Ankara: Anı Yayıncılık.
- Süzük, E., & Bekiroğlu, F. (2012). Pre-service physics teachers' intentions toward classroom assessment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69(107), 854-863.
- Yager, R. (1991). The constructivist learning model, towards real reform in science education. The Science Teacher, 58 (6), 52-57.
- Yangın, S. (2007). 2004 öğretim programı çerçevesinde ilköğretimde fen bi- limleri dersinin öğretimine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Ya- yımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yayla, G. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin tecrübeleriyle alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz yeterlikleri arasındaki ilişki. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Imp- lications, 27-29 April, Antalya-Turkey.
- Yeşilyurt, E. (2012). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan ölçme değerlendirme yön- temleri ve karşılaşılan güçlükler. Turkish Studies - International Periodi- cal for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 1183-1205.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Qualitative research methods in the social scien- ces. Ankara: Seckin publishing.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | Karaman P, KARAMAN A (2016). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. , 243 - 269. |
Chicago | Karaman Pınar,KARAMAN AYHAN Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. (2016): 243 - 269. |
MLA | Karaman Pınar,KARAMAN AYHAN Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. , 2016, ss.243 - 269. |
AMA | Karaman P,KARAMAN A Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. . 2016; 243 - 269. |
Vancouver | Karaman P,KARAMAN A Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. . 2016; 243 - 269. |
IEEE | Karaman P,KARAMAN A "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*." , ss.243 - 269, 2016. |
ISNAD | Karaman, Pınar - KARAMAN, AYHAN. "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*". (2016), 243-269. |
APA | Karaman P, KARAMAN A (2016). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 243 - 269. |
Chicago | Karaman Pınar,KARAMAN AYHAN Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.1 (2016): 243 - 269. |
MLA | Karaman Pınar,KARAMAN AYHAN Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.1, 2016, ss.243 - 269. |
AMA | Karaman P,KARAMAN A Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 18(1): 243 - 269. |
Vancouver | Karaman P,KARAMAN A Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 18(1): 243 - 269. |
IEEE | Karaman P,KARAMAN A "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.243 - 269, 2016. |
ISNAD | Karaman, Pınar - KARAMAN, AYHAN. "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Öğretim Programına Yönelik Görüşleri*". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/1 (2016), 243-269. |