Yıl: 2016 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 107 - 116 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes

Öz:
Denemelerdeki tümceciklerin konu organizasyonunu inceleyen araştırmalar, bir tümceciği sonraki tümceciklere bağlayan dört adet geçiş türünün var olduğunu ortaya koymaktadır. Bunlar paralel geçiş, sıralı geçiş, uzatılmış paralel geçiş ve uzatılmış sıralı geçiştir. Deneme yazanların bağdaşıklık ve tutarlılık oluşturma becerilerini, konu geçişlerini uygun ve yeterli biçimde yapıp yapamamalarına bakarak değerlendirebiliriz. Başka bir deyişle, konu yapılandırmasının düzgün yapıldığı denemelerin daha bağdaşık ve tutarlı olduğunu söyleyebiliriz. Bu gerçeğe dayalı olarak, bu çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türklerin yazdığı denemelerdeki konu yapısını incelemeyi amaçlamıştır. Bunu yapmaktaki özel hedeflerimiz, (1) İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türklerin tümcecikler arasında konu bağlantıları oluşturma becerilerini değerlendirmek, (2) onların genellikle tercih ettiği konu geçişi türü/türlerini tespit etmek ve (3) geçiş oluşturmak için kullandıkları dil yapılarını ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, araştırmacılar Türkiye'nin üç farklı üniversitesinden (Gaziantep, İnönü ve Hakkari) 81 İngiliz Dili Eğitimi bölümü öğrencisinin yazdığı denemeler üzerinde Konu Yapısı Çözümlemesi (KYÇ) uygulamışlardır. Yapılan çözümleme İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türklerin konu yapılandırmasında olması gereken beceriye sahip olmadıklarını göstermektedir. Araştırma, aynı zamanda, katılımcıların genellikle paralel ve sıralı geçiş türlerini kullanırken, uzatılmış geçiş türlerini daha az sıklıkla tercih ettiklerini ortaya koymuştur. Son olarak, çözümlememiz katılımcıların paralel geçiş için zamirleri, sıralı geçiş için ise yeni isim öbeklerini kullandıklarını göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim

İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Bireylerin Deneme Türündeki Yazılı Anlatımlarında Konu Yapısı ve Yazma Dersleri İçin Öneriler

Öz:
The literature on the topical organization of essays suggests that there are four possible types of progression from the topic of one clause to the topics of the following clauses. These are parallel, sequential, extended parallel, and extended sequential progressions. Essay writers' ability to create cohesion and coherence can be evaluated on the extent of their capability to use topical progression appropriately and adequately. In other words, essays in which topical structuring is properly accomplished are more cohesive and coherent. Based on this fact, this study aims to analyze the topical structure in argumentative essays written by Turkish learners of EFL. Our objectives in doing this are (1) to assess Turkish EFL learners' ability to construct topical links between clauses, (2) to identify the type of progression mostly preferred by them, and (3) to find out the range of linguistic structures that they use to create progression. To this end, the researchers have conducted Topical Structure Analysis (TSA) on essays produced by 81 ELT students from three different universities in Turkey (Gaziantep, İnönü, and Hakkari). The analysis illustrated the fact that Turkish EFL learners are not as skilled as they should be in topical structuring. It also revealed that they usually prefer to use parallel and sequential types of progression, while extended progression has been observed to be less common in their essays. Finally, we found that the participants of the study mostly use pronouns for parallel progression, whereas they switch to new noun phrases for sequential progression.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Almaden, D. O. (2006). An Analysis of the Topical Structure of Paragraphs Written by Filipino Students. The Asia-Pacific Education Research 15 (1), 127-153.
  • Alptekin, C. (2008). Topical Structure Analysis of Student Compositions in English and Turkish. In N. Kunt, J. Shibliyev and F. Erozan (Eds.), ELT Profession: Challenges & Prospects: The Proceedings of the 2nd International Conference on ELT (pp.1-5). Muenchen: Lincom Gmbh.
  • Halliday, M.H.K. and R. Hasan. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
  • Kane, T. S. (2000). The Oxford Essential Guide to Writing. New York: The Berkley Publishing Group.
  • Lautamatti, L. (1987). Observations on the Development of the Topic of Simplified Discourse. In U. Connor and R .B. Kaplan (Eds.), Writing across Languages: Analysis of L2 Text (pp.87-114). Reading, MA: Addison Wesley.
  • McCarthy, M. (2000). Discourse Analysis for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Richards, J. C. & Renandya, W. A. (2002). Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511667190
  • Schneider, M. & Connor, U. (1991). Analyzing topical structure: Not all topics are equal. Studies in Second Language Acquisition 12, 411-427. http://dx.doi.org/10.1017/S0272263100009505
  • Simpson, J. M. (2000). Topical Structure Analysis of Academic Paragraphs in English and Spanish. Journal of Second Language Writing 9 (3), 293-309. http://dx.doi.org/10.1016/S1060-3743(00)00029-1
  • Watson Todd, R., Thienpermpool, P. and Keyuravong, S. (2004). Measuring the coherence of writing using topic-based analysis. Assessing Writing 9 (2), 85-104. http://dx.doi.org/10.1016/j.asw.2004.06.002
  • Wennerstrom, A. (2001). The Music of Everyday Speech Prosody and Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press.
  • Yule, G. (2006). The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press.
APA Kılıç M, GENÇ B, BADA E (2016). Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. , 107 - 116.
Chicago Kılıç Mehmet,GENÇ BİLAL,BADA Erdoğan Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. (2016): 107 - 116.
MLA Kılıç Mehmet,GENÇ BİLAL,BADA Erdoğan Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. , 2016, ss.107 - 116.
AMA Kılıç M,GENÇ B,BADA E Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. . 2016; 107 - 116.
Vancouver Kılıç M,GENÇ B,BADA E Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. . 2016; 107 - 116.
IEEE Kılıç M,GENÇ B,BADA E "Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes." , ss.107 - 116, 2016.
ISNAD Kılıç, Mehmet vd. "Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes". (2016), 107-116.
APA Kılıç M, GENÇ B, BADA E (2016). Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. Journal of Language and Linguistic Studies, 12(2), 107 - 116.
Chicago Kılıç Mehmet,GENÇ BİLAL,BADA Erdoğan Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. Journal of Language and Linguistic Studies 12, no.2 (2016): 107 - 116.
MLA Kılıç Mehmet,GENÇ BİLAL,BADA Erdoğan Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. Journal of Language and Linguistic Studies, vol.12, no.2, 2016, ss.107 - 116.
AMA Kılıç M,GENÇ B,BADA E Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. Journal of Language and Linguistic Studies. 2016; 12(2): 107 - 116.
Vancouver Kılıç M,GENÇ B,BADA E Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes. Journal of Language and Linguistic Studies. 2016; 12(2): 107 - 116.
IEEE Kılıç M,GENÇ B,BADA E "Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes." Journal of Language and Linguistic Studies, 12, ss.107 - 116, 2016.
ISNAD Kılıç, Mehmet vd. "Topical Structure in Argumentative Essays of EFL Learners and Implications for Writing Classes". Journal of Language and Linguistic Studies 12/2 (2016), 107-116.