Yıl: 2015 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 133 - 150 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma

Öz:
Amaç ve önem: Öğrenci başarısını etkileyen, sosyo-ekonomik yapı, ebeveyn desteği, toplum, ilgili bir okul gibi pek çok faktör vardır (Applegate, 2008). Aynı değişkenlerden etkilenen kırsal yerlerdeki okulların pek çok sorunlara sahip olduğu (Huang, 2011), bu nedenle de kırsal yerlerde eğitimin kentle kıyaslandığında daha zayıf olduğu düşünülmektedir (Taneri & Engin-Demir, 2011). Ancak, eğitim, sosyal değişimin, toplumun gelişmesi ve tüm çocuklara nitelikli eğitim sağlanarak daha adil bir toplumun oluşturulmasının başlangıç noktasıdır da. Bununla birlikte, araştırmalar yeni bir dil öğrenmeye ne kadar erken yaşta başlanılırsa sonucun da o kadar iyi olacağını göstermektedir (Tochon, 2009). İngilizce'nin bugünün dünyasındaki imajını da düşünürsek kırsal kesimdeki çocukları kaliteli bir dil eğitiminden mahrum etmenin hiçbir gerekçesi olamaz. Öğretmenlerin kırsal yerlerdeki okulların başarısında önemli rol oynadıklarına inanılmaktadır (Applegate, 2008). Bu nedenle, tüm öğrenciler için en iyi öğretmenleri yetiştirmek gerekmektedir (Zeichner, 2003). Bu çalışma ile Orta Anadolu'da kırsal bir ilköğretim okulu ve toplumun İngilizce eğitimini nasıl konumlandırdığı ve kırsal bir yerin göreve yeni başlayan bir İngilizce öğretmeninin mesleki kimliği ve eğitim uygulamalarını nasıl şekillendirdiğini incelenmiştir. Yöntem: Nitel bir durum çalışması yürütülmüştür. Gerekli veriler, üç ana yöntemle toplanmıştır; yarı yapılandırılmış görüşmeler, gözlemler ve açık uçlu anket soruları. Tüm görüşmeler ses kaydına alınmış ve kelimesi kelimesine çözümlenmiştir. Gözlemler, İngilizce öğretmeninin okuldaki aktivitelerinin kaydını içermektedir. İngilizce öğretmeni hem ders içi hem ders dışında iki ay boyunca gözlemleniş ve aktiviteleri 60 saniye aralıklarla not edilmiştir. İngilizce dersini programlarında zorunlu ders olarak alan öğrencilere İngilizce dersi ve öğretmenleri ile ilgili açık-uçlu anket soruları dağıtılmıştır. Veriler düzenli olarak dosyalanmış, kodlama ve yorumlama yoluyla analiz edilmiştir. Bulgular: Bulgular, araştırma sorularına cevap verecek şekilde iki başlık altında incelenmiştir. İlki kırsal bir ilköğretim okulunun ve toplumun yabancı dil öğretiminin ilk yılını nasıl konumlandırdığı ile ilgiliydi. Okul yönetimi ve öğretmenler, ebeveynler her ne kadar iyi niyetli olsalar da çocuklarının eğitimi konusunda gerek kendi eğitim durumları gerek maddi meseleler nedeniyle yetersiz kaldıklarını vurgulamışlardır. Çevresel koşullar, ailelerin yaşam tarzı, evlerin fiziksel durumu gibi etmenlerin öğrencilerin çalışma alışkanlığı üzerine olumsuz etkileri olduğu, genel olarak öğrencilerin okulda öğrendikleri ile yetinmek zorunda kaldıkları anlaşılmıştır. Okul yönetimi ve öğretmenler, öğrenciler için rol modellerinin eksikliğinden yakınmışlar. Ebeveynler, öğrenciler için rekabet ortamının olmamasının da başarıyı olumsuz etkilediğini belirtmiştir. İngilizce eğitimine gelindiğinde, tüm katılımcılar İngilizce'nin önemini kabul etmiş ve nitelikli bir dil eğitiminin olması gerektiğini savunmuşlardır. Ancak, İngilizce eğiminin okulda yetersiz görüldüğü, zorunlu bir ders olduğu için mezun olabilmek ve liseye giriş sınavlarında yeterli puan alabilmek için değer verildiği öğrenilmiştir.İkinci soru göreve yeni başlayan bir dil öğretmeninin kırsal bir ilköğretim okulunda mesleğin ilk yılındaki deneyimleri ile ilgiliydi. Araştırmada İngilizce öğretmeni çalışmanın yapıldığı şehirde doğmuş ve kırsal yaşam tarzına yabancı değildi. İngilizce'ye çocukluğundan beri ilgi duymasına rağmen öğretmenlik mesleği onun için hep ikinci bir seçenek olduğu öğrenildi. Geçici öğretmen olarak çalıştığı için farklı meslek alternatiflerini düşünmeye devam etmekteydi. Bir kaç teşebbüsü olmasına rağmen gerekli sınavlarda yeterli puan alamadığı için hazırlanmaya devam ettiğini bildirdi. Yine de kırsal yaşamı tanıdığı ve öğretmenlik mesleğine daha rahat bir geçiş olabileceğini düşündüğü için bu ilköğretim okunda görev verildiğine sevindiğini bildirdi. Kentte çalışan arkadaşlarının karşılaştığı sevgi ve saygının eksikliği, kalabalık sınıflar gibi zorlukların ve kent yaşamını olumsuzluklarının kararını etkilediğini ekledi. Göreve yeni başladığı, daha önce kısa süreli bir staj deneyimi hariç okul deneyimi olmadığı için öğrencilere nasıl yaklaşması gerektiği konusunda ve eğitim sistemini anlamada zorluklar yaşadığı öğrenildi. Öğrencilerle iyi bir iletişim kurmanın önemine ve İngilizce eğitiminde geleneksel metotlardan ziyade dinleme ve konuşma becerilerine ağırlık verilmesi gerektiğine inanan bir öğretmen olsa da lise giriş sınavlarında İngilizce sorularının ağırlığı nedeniyle kendini öğrencilerine çoktan seçmeli test çözme alışkanlığı kazandırmak zorunda hissettiğini açıkladı. Ders içi yapılan gözlemlerde de öğretmenin öğrencilere gramer konuları ve örneklerini yazdırma ve çoktan seçmeli test çözdürmeye yönelik aktivitelerinin çokluğu dikkat çekti. Tartışma ve sonuç: Özetle öğretmenlikte başarılı olmakla ilgili dört etken ortaya çıktı; kırsal yaşamın beğenilmesi, kırsal kesimde öğretmenlik için heves, öğretmenlik mesleği için istek, ve öğretmenliğe hazır olma. Nitelikli yabancı dil eğitiminin önemi kabul görse de müfredatta çok önem teşkil eden bir yere konulmadığı görüldü. Genel olarak sonuçlar göreve yeni başlayan bir öğretmenin kırsal bir yerde ulusal müfredatı uygularken karşılaştığı zorlukları göstermiştir. Kısaca göreve yeni başlayan öğretmenlerin kırsal zorluklarla başa çıkamama durumunda idealizmlerini kaybedip, geleneksel metotlara bağlı kalabileceği görülmüştür. Bu nedenle, kırsal yerlerde öğretmenliğin ilk yılında mesleki destek sağlanmalıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Investigating Secondary School Students' Views about Original Thinking Regarding Several Variables: An Example from Kars

Öz:
The main purpose of this study was to examine the secondary 5th-, 6th-, and 7th-grade students' views on original thinking in the dimensions of flexibility, originality, elaboration, and fluency. The study group of this descriptive study that was handled in the form of a survey model consisted of 540 students attending fifth, sixth and seventh grades, in the central district of Kars, during the 2012-2013 school-year, second semester. After eliminating the missing data, the study group consisted totally of 314 students. Original thinking questionnaire was used to collect qualitative data. As a result of the original thinking research, secondary school students received the highest score from the sub-dimension of fluency. However, depending on these findings, it has been found that, according to grade level, fifth-grade students, and according to gender variable, female students can think more originally.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arık,A.İ.(1990).Yaratıcılık.Ankara:Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Awang,H.ve Ramly,I.(2008).Creative Thinking Skill Approach Through Problem Based Learning: Pedagogyand Practice in the Engineering Classroom. International Journal of Humanand Social Sciences,3(1),18-23.
  • Ceylan,Ş.ve Ömeroğlu,E.(2012).Yaratıcı Drama Eğitimi Alan ve Almayan 60-72 Aylar Arasındaki Çocukların Sosyal-Duygusal Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi.Kastamonu Eğitim Dergisi,20(1),63-80.
  • Çellek,T.(2002).Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu.Üniversite ve Toplum 2(1),2-4.
  • Demirel,Ö.,Bümen,T.N.,Yudakul,B.,Erdem.E.,Ekinci,N.,Köksal,N.,Şahinel,M.,Doğan,N.Demir,K., Koç,G.,Şahan,H.H.,Başbay,A.Yurdakul,B.(2010).Eğitimde Yeni Yönelimler.Ankara:PegemA Yayıncılık.
  • Demirel,Ö.(2004).Eğitimde Program Geliştirme(7. Baskı).Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • Doğanay,A.,Koç,G.,Korkmaz,İ.,Coşkun.K.M.,Sarı,M.,Ünver,N.,Kıldan,O.,Tok,Ş.Tok, N.T.
  • (2007).Öğretim İlke ve Yöntemleri.Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • Dombaycı,A.,Ülger,M.,Özdemir,B.,Arıboyun,A.,Akbaba,T.,Yalçın-Güler,S.(2007).İlköğretim Düşünme Eğitimi Dersi (6,7 ve8.sınıf)Öğretim Programı(1.Baskı).Ankara:Talim Terbiye Kurulu.
  • Emir,S.,Erdoğan,T.veKuyumcu,A.(2007).TürkçeÖğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Düzeyleri ile Sosyo-Kültürel Özelliklerinin İlişkisi.Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi,7(1),73-87.
  • Ewoldsen B.,Black, S., Mccown, S., (2008), Age-related Changes in Creative Thinking, The Journal of Creative Behavior, 42(1), 33-59.
  • Giampietro,M.,Cavallera,G.M. (2007). Morningandeveningtypesandcreativethinking, Personality Andİndividual Differences, 42, 453-563
  • Gök,B.,Erdoğan,T. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi.Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,44(2),29-51
  • Hargrove R. A. (2012). Assessingthe Long-Term Impact of A Metacogniti ve Approachto Creative Skill Development. Int J Technol DesEducdoi:10.1007/s10798-011-9200-6
  • Jackson L. A. ,Witt E. A, Games A. I., Fitzgerald H. E., Eye A, Zhao Y. (2011). Information technologyuseand creativity: Findingsfromthe Childrenand Technology Project, Computers in Human Behavior, 28, 370-376
  • Kılıç,F.ve Demir,Ö.(2012).Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilişsel Koçluk ve Bilişsel Esnekliğe Dayalı Öğretim Ortamlarının Oluşturulmasına İlişkin Görüşleri.İlköğretim Onlıne,11(3),578 - 595,[Online]:http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 31/05/2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Kılıç,B.ve Tezel,Ö.(2012).İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılık Düzeylerinin Belirlenmesi.Türk Fen Eğitimi Dergisi,9(4),85-101.
  • MatudM. P.,Rodrı´guez C., GrandeJ. (2007).Gender Differences in Creative Thinking. PersonalityandIndividual Differences, 43, 113-114
  • Öncü,T.(2003).Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri-Şekil Testi Aracılığıyla 12-14 Yaşları Arasındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin Yaş ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması.Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergis,.43(1),221-237.
  • Özben,Ş.ve Argun,Y.(2005).Buca Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Yaratıcılık Boyutları Puanlarının Karşılaştırılması Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,18,16-23.
  • Özcan,V.(2007).Orrf Öğretisinin ve Yaratıcı Dramanın Uygulandığı ve Uygulanmadığı Okullarda Öğrencilerin Müzik Dersine Olan Tutumlarının Karşılaştırılması.Yüksek Lisans Tezi,Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,İzmir.
  • Palandökenlier,İ.(2008).İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Çalışma Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Yaratıcı Düşünme Becerisi Açısından Değerlendirilmesi.Yüksek Lisans Tezi,Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Adana.
  • Runco, M.A. (2004). Creativity.Annu. Rev. Psychol. 55:657-688, doi: 10.1146/annurev.psych.55.090902.141502
  • Saeki, N., Fan, X., Dusen, L., (2011) Comparative Study of Creative Thinkingof American And Japanese CollegeStudents, The Journal of Creative Behavior, 35(1),
  • Sungur,N.(2001).Yaratıcı Okul Düşünen Sınıflar.İstanbul:Evrim Yayıncılık.
  • Sünbül,A.M.,Muşta.M.C.,Üre,Ö.,Topsakal,C.,Sarı,H.,Izgar,H.,Tutkun,Ö.F.,Sürücü,A.,Yılmaz, B.,Yavuz,M.,Yılmaz,E.(2005).Öğretmenin Dünyası(3.Baskı).Ankara:MikroYayıncılık.
  • Ulukök,Ş.,Sarı,U.,Özbek,G.,Çelik,H.(2012).Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Yaratıcılık Düzeylerinin Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi.Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi.1(3),195-205.
  • Wechsler, S.M., (2009). Age andgenderimpact on thinkingandcreatingstyles. European Journal of Educationand Psychology,2(1), 37-48
  • Yenilmez,K.ve Çalışkan,S.(2011).İlköğretim Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanları İle Yaratıcı Düşünme Düzeyleri Arasındaki İlişki.Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17,48-63.
APA GÜRLER I, DEMİR Ö, ÖZMUTLU P, HAN ARSLAN S (2015). Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. , 133 - 150.
Chicago GÜRLER ISMAIL,DEMİR ÖZDEN,ÖZMUTLU Pınar,HAN ARSLAN Seda Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. (2015): 133 - 150.
MLA GÜRLER ISMAIL,DEMİR ÖZDEN,ÖZMUTLU Pınar,HAN ARSLAN Seda Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. , 2015, ss.133 - 150.
AMA GÜRLER I,DEMİR Ö,ÖZMUTLU P,HAN ARSLAN S Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. . 2015; 133 - 150.
Vancouver GÜRLER I,DEMİR Ö,ÖZMUTLU P,HAN ARSLAN S Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. . 2015; 133 - 150.
IEEE GÜRLER I,DEMİR Ö,ÖZMUTLU P,HAN ARSLAN S "Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma." , ss.133 - 150, 2015.
ISNAD GÜRLER, ISMAIL vd. "Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma". (2015), 133-150.
APA GÜRLER I, DEMİR Ö, ÖZMUTLU P, HAN ARSLAN S (2015). Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. İlköğretim Online (elektronik), 14(1), 133 - 150.
Chicago GÜRLER ISMAIL,DEMİR ÖZDEN,ÖZMUTLU Pınar,HAN ARSLAN Seda Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. İlköğretim Online (elektronik) 14, no.1 (2015): 133 - 150.
MLA GÜRLER ISMAIL,DEMİR ÖZDEN,ÖZMUTLU Pınar,HAN ARSLAN Seda Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. İlköğretim Online (elektronik), vol.14, no.1, 2015, ss.133 - 150.
AMA GÜRLER I,DEMİR Ö,ÖZMUTLU P,HAN ARSLAN S Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. İlköğretim Online (elektronik). 2015; 14(1): 133 - 150.
Vancouver GÜRLER I,DEMİR Ö,ÖZMUTLU P,HAN ARSLAN S Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. İlköğretim Online (elektronik). 2015; 14(1): 133 - 150.
IEEE GÜRLER I,DEMİR Ö,ÖZMUTLU P,HAN ARSLAN S "Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma." İlköğretim Online (elektronik), 14, ss.133 - 150, 2015.
ISNAD GÜRLER, ISMAIL vd. "Kırsal Bir İlköğretim Okulunda Milli Eğitim Müfredatının Uygulanması: Göreve Yeni Başlayan Bir İngilizce Öğretmenin Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma". İlköğretim Online (elektronik) 14/1 (2015), 133-150.