Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri
Yıl: 2016 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 53 - 76 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri
Öz: Bu araştırmanın amacı 2013-2014 eğitim öğretim yılında uygulanmaya başlanan yeni Temel Eğitimden Orta Öğretime Geçiş (TEOG) sistemiyle ilgili öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerini incelemektir. Araştırma karma araştırma desenlerinden yakınsayan paralel karma desene uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel kısmına ilişkin veriler 116'sı öğretmen, 106'sı veli ve 193'ü öğrenci olmak üzere toplam 415 katılımcıdan, nitel kısmına ilişkin veriler ise 5 öğretmen, 6 öğrenci ve 6 veliden elde edilmiştir. 2013-2014 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilen bu araştırmada, nicel veriler anket aracılığıyla, nitel veriler ise görüşme yöntemiyle elde edilmiştir. Araştırma sonunda hem nicel hem de nitel bulgular, yeni sistemin beraberinde getirdiği, öğrencilerin sınava kendi okullarında girmeleri, sınavın iki döneme yayılması, mazeret/telafi sınavının olması, puanlamada düzeltme formülünün kullanılmaması gibi yeni uygulamaların genel olarak olumlu karşılandığını göstermiştir. Katılımcılar bu uygulamaların öğrencilerin sınav stresi ve kaygısını azaltma konusunda etkili olduğunu düşünmektedir. Diğer taraftan TEOG'un zayıf yanlarına ilişkin bulguların başında TEOG sisteminin kökleşmiş bir sorun olan dershane ve özel ders ihtiyacını azaltmadığı ve sınav güvenliğinin yetersiz olduğu yönündeki görüşler gelmektedir
Anahtar Kelime: Konular:
Students' Teachers' and Parents' Views about Transition from Basic Education to Secondary Education (BESE) System
Öz: Present research aimed to investigate the views of students, teachers, and parents about the new system called Transition from Basic Education to Secondary Education (BESE) launched recently in 2013-2014 school year. Convergent parallel mixed research method was used to structure the study. For the quantitative strand of the research, data were collected from a total of 415 participants including 193 8th grade students, 116 teachers, and 106 parents of 8th grade students. The qualitative data were collected from 5 teachers, 6 students and 6 parents who volunteered to participate into the study. The quantitative data were collected using a questionnaire and qualitative data were collected using semi-structured interview forms during fall semester of 2013-2014. Both strands of the study indicated that newly introduced practices such as setting the exams in students' own school buildings, extending the exam over two semesters, providing a make-up exam, and not using correction-for-guessing formula are generally welcomed by the participants especially in terms of decreasing the exam anxiety and stress. However, results show that the new BESE system seems to fail to resolve adequately some of the rooted problems regarding the commonly complained need for private teaching institutions, courses or lessons, and exam security
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Bal, Ö. (2011). Seviye Belirleme Sınavı (Sbs) Başarısında Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin Sıralama Yargıları Kanunuyla Ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(2), 200- 209.
- Birinci, D.K. (2014). Merkezi Sistem Ortak Sınavlarında İlk Deneyim: Matematik Dersi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 8-15.
- Buyruk, H. (2014). Öğretmen Performansının Göstergesi Olarak Merkezi Sınavlar Ve Eğitimde Performans Değerlendirme. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 28-42.
- Creswell, J.W. & Plano Clark, V.L. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
- Çalışkan, H. (2011). Teachers' Opinion Concerning Common Exams Administered In Elementary Schools. US- China Education Review, 8(5), 615-626.
- Demirel, Ö. (2004). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme: Öğretme sanatı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Dinç, E., Dere, İ., ve Koluman, S. (2014). Kademeler Arası Geçiş Uygulamalarına Yönelik Görüşler ve Deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 397-423.
- Doğan, E. ve Demir, S.B. (2015). Examination of the Relation Between Teog Score And School Success in Terms of Various Variables. Journal of Education and Training Studies, 3(5), 113-121.
- Erdoğan, İ., Meşeci Giorgetti, F. ve Çifçili, V. (2011). Seviye Belirleme Sınavı Yordayıcıları ve Eğitim İmkânlarında Eşitlik Sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 215-228.
- Field, A. (2009). Discovering Statistics Using Spss (3rd Ed.). London: Sage Publications.
- Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th Ed.). New York, USA: McGraw-Hill
- Hanımoğlu, E. ve İnanç, B.Y. (2011). Seviye Belirleme Sınavına Girecek Olan İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Sınav Kaygısı, Mükemmeliyetçilik ve Anne-Baba Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 351-366
- Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
- Gündoğdu, K., Kızıltaş, E., & Çimen, N. (2010). Seviye Belirleme Sınavına (SBS) Ilişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri (Erzurum il örneği). İlköğretim Online, 9(1), 316-330.
- Gür, B., Çelik Z. ve Coşkun, İ. (2013). Türkiye'de Ortaöğretimin Geleceği: Hiyerarşi mi Eşitlik mi? Seta Analiz, 69, 1-26.
- İzci, E., Göktaş, Ö. ve Şad, S.N. (2014). Öğretmen Adaylarının Alternatif Ölçme Değerlendirmeye İlişkin Görüşleri ve Yeterlilik Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(2), 37-57
- Karadeniz, O., Er, H. ve Tangülü, Z. (2014). 8. Sınıf Öğrencilerinin Sbs'ye Yönelik Metaforik Algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 64-81.
- Kaşıkçı, Y., Bolat, A., Değirmenci, S. ve Karamustafaoğlu, S. (2015). İkinci Dönem Teog Sınavı Fen ve Teknoloji Sorularının Bazı Kriterlere Göre Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(21), 225-232.
- Kazan, K., Karaman, K., Akçalı, B.Y. ve Şişmanoğlu, E. (2015). Assessment of teog examination success: topsis multi-criteria decision-making method practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 915 - 924
- MEB (2008). 64 Soruda Ortaöğretime Geçiş Sistemi ve Seviye Belirleme Sınavı Örnek Sorular. Eğitimi Araştırma Geliştirme http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2007/64sorudaoges/oges64soru.pdf adresinden 02 Mart 2014 tarihinde indirilmiştir. Ankara: MEB Yayınları. [Online]:
- MEB (2013a). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili Sıkça Sorulan sorular. [Online]http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2013/bigb/tegitimdenoogretimegecis/MEB_S SS_20_09_2013.pdf adresinden 02 Mart 2014 tarihinde indirilmiştir. MEB (2013b). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi. [Online]: http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2013/bigb/tegitimdenoogretimegecis/sunu m.pdf. adresinden 02 Mart 2014 tarihinde indirilmiştir.
- MEB (2013c). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Ortak Sınavlar Kılavuzu. [Online]: http://www.meb.gov.tr/sinavlar/dokumanlar/2013/kilavuz/2013_OGES_Klvz.pdf. adresinden 02 Mart 2014 tarihinde indirilmiştir.
- Ocak, G., Akgül, A., & Yıldız, S. (2010). İlköğretim öğrencilerinin ortaöğretime geçiş sistemine (OGES) yönelik görüşleri (Afyonkarahisar örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 37-55.
- Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S., & Taş, M. M. (2014). Merkezi Sistem Ortak Sınav Fen Bilimleri Sorularının Webb'in Bilgi Derinliği Seviyelerine Göre Analizi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
- Özkan, M. ve Özdemir, E.B. (2014). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Ve Öğretmenlerinin Ortaöğretime Geçişte Uygulanan Merkezi Ortak Sınavlara İlişkin Görüşleri. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 7(10), 441-453.
- Öztürk, F. Z., & Aksoy, H. (2014). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Modelinin 8. Sınıf Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Ordu İli Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 439-454.
- Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime Giriş Sınavları (OKS-SBS) ve PISA Sonuçları Işığında Eğitimde Fırsat Eşitliğinin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 107-129.
- Şad, S.N. ve Göktaş, Ö. (2013). Öğretim Elemanlarının Geleneksel ve Çağdaş Ölçme Değerlendirme Yaklaşımlarının İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 14(2), 82-108.
- Şahin, S., Uz Baş, A., Şahin Fırat, N. & Sucuoğlu, H. (2012). İlköğretim Okulu Öğrenci ile Öğretmenlerinin Ortaöğretime Geçiş Sistemine İlişkin Görüşleri. International Journal of Human Sciences, 9(2), 847-878.
- Turgut, M. F. & Baykul, Y. (2010). Egitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
- Yavuz, M. (2010). A Study on Variables that Affect Class Scores of Primary Education Students in Placement Test. Elementary Education Online, 9(2), 705-713.
- Yerlikaya, İ. (2014). Devlet ve Özel Ortaokul Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyinin Belirlenmesi Ve Çeşitli Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 9(8), 865-877.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yiğittir, S., ve Çalışkan, H. (2013). Seviye Belirleme Sınavında (SBS) Sosyal Bilgiler Alanında Sorulan Soruların Kapsam Geçerliği Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 42(197), 145-157.
- Zorlu, Z. ve Zorlu, F (2015). Fen ve Teknoloji Dersinde Öğrenme Ortamına Yönelik Öğrencilerin Düzeyleri ve Öğretmenlerin Görüşleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(1), 103-114.
APA | Şad S, ŞAHİNER Y (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. , 53 - 76. |
Chicago | Şad Süleyman Nihat,ŞAHİNER Yusuf Kenan Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. (2016): 53 - 76. |
MLA | Şad Süleyman Nihat,ŞAHİNER Yusuf Kenan Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. , 2016, ss.53 - 76. |
AMA | Şad S,ŞAHİNER Y Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. . 2016; 53 - 76. |
Vancouver | Şad S,ŞAHİNER Y Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. . 2016; 53 - 76. |
IEEE | Şad S,ŞAHİNER Y "Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri." , ss.53 - 76, 2016. |
ISNAD | Şad, Süleyman Nihat - ŞAHİNER, Yusuf Kenan. "Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri". (2016), 53-76. |
APA | Şad S, ŞAHİNER Y (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik), 15(1), 53 - 76. |
Chicago | Şad Süleyman Nihat,ŞAHİNER Yusuf Kenan Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik) 15, no.1 (2016): 53 - 76. |
MLA | Şad Süleyman Nihat,ŞAHİNER Yusuf Kenan Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik), vol.15, no.1, 2016, ss.53 - 76. |
AMA | Şad S,ŞAHİNER Y Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(1): 53 - 76. |
Vancouver | Şad S,ŞAHİNER Y Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(1): 53 - 76. |
IEEE | Şad S,ŞAHİNER Y "Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri." İlköğretim Online (elektronik), 15, ss.53 - 76, 2016. |
ISNAD | Şad, Süleyman Nihat - ŞAHİNER, Yusuf Kenan. "Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri". İlköğretim Online (elektronik) 15/1 (2016), 53-76. |