Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri

Yıl: 2016 Cilt: 4 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 295 - 310 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Batı çocuk edebiyatında özellikle 90'lı yıllardan itibaren geniş okur kitleleri edinmeye başlayan korku öykülerinin dünya çocuk edebiyatındaki yerini ortaya koymak ve Türk çocuk edebiyatı içinde yaygınlaşamama nedenlerini tespit etmektir. Çalışmada öncelikli olarak çocuk edebiyatı içinde değerlendirilen farklı türlerde tarih boyunca korku duygusunun nasıl işlendiğine değinilmiştir. Daha sonra çocuklara yönelik çağdaş korku öykülerinin genel nitelikleri ve türün değeri üzerinde durulmuştur. Son olarak da korku öykülerinin Türk çocuk edebiyatında yaygınlaşamama gerekçeleri açıklanmaya çalışılmıştır. Bu gerekçeler arasında; aile ve öğretmen gibi eşik bekçilerinin çeşitli sebeplerle korku öykülerini çocukla buluşturmamaları, yazarların korku gibi ana akım dışında sayılabilecek farklı türlerde eserler kaleme alma konusundaki çekingenlikleri, korku öykülerinin diğer türlere göre daha niteliksiz olduğu kanısı, Türk çocuk edebiyatındaki hâkim çocuk imgelerinin korku öykülerindeki çocuk imgeleriyle uzlaşmaması, toplumun bazı kesimlerinde çocuğu korkutmaya eğitsel bir değer yüklenmesine devam edilmesi yer almaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Kültürel Çalışmalar Edebiyat

The Place of Horror Genre in World Children's Literature and Reasons for Its Unpopularity in Turkish Children's Literature

Öz:
The aim of the present study is to determine the place of horror stories in world children's literature, which have enjoyed a wide readership in Western children's literature especially since the 1990s, and to analyse the reasons why this genre has failed to become common in Turkish children's literature. The study first discusses how horror has been treated in different genres classified under children's literature throughout history. It then focuses on the general nature of contemporary horror stories for children and the value of this genre. It finally attempts to explain the reasons why horror stories have failed to become popular in Turkish children's literature. These reasons include the tendency of gatekeepers such as parents and teachers not to introduce horror stories to children for several reasons, the inhibition of writers about writing different genres such as horror stories that are considered outside the mainstream, theopinion thathorror stories are less qualified than other genres, the incompatibility of child images predominant in Turkish children's literature with those in horror stories, and the ongoing inclination in some parts of the society to regard horror, namely frightening children, as a way of disciplinary upbringing.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Kültürel Çalışmalar Edebiyat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Beydili, C. (2004). Türk mitolojisi ansiklopedik sözlük.(çev. E. Ercan). Ankara: Yurt Kitap -Yayın.
  • Büyükkavas Kuran, Şve ErsözlüZ. N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 1-17.
  • Campbell, J. (1995). İlkel mitoloji tanrının maskeleri.(çev. K. Emiroğlu). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Clasen, M. (2010). The horror ! the horror ! . Evolutionary Review, 1 (1), 112-119.
  • De Rijke V. (2004). Horror. P. Hunt (Ed.), International companion encyclopedia of children's literature vol. 1(ss. 506-518).London and New York: Routledge.
  • Dekker, R. &Röling, H. (2004). Fear.P. S. Fass (Ed.),Encyclopedia of children and childhoodin history and societyvol. 1(ss. 353-356).New York: Macmillan.
  • Dilidüzgün, S. (1996). Çağdaş çocuk yazını. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Eliade, M. (2001). Mitlerin özellikleri.(çev. S. Rifat). İstanbul: Om Yayınevi.Fromm, E. (1992). Rüyalar, masallar, mitoslar.(çev. A. Arıtan ve K. H. Ökten). İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • Furedi, F. (2014). Korku kültürü risk almamanın riskleri.(çev. B. Yıldırım). İstanbul: AyrıntıYayınları.
  • Gönen,M. (2004). Öğretim boyunca okuma alışkanlığı. Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Toplantısı(ss. 59-96). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Hahn, D. (2015). Horror.The Oxford companion to children's literature(ss. 290). New York: Oxford University Press.
  • Hood, K. E. S. (2008). On beyond boo! horror literature for children. Indiana University of Pennsylvania, Yayınlanmamış Doktora Tezi.Hood, R. (1997). A playground for fear: horror fiction for children. Children's Book Council Conference. İnternetten 20.01.2016'da http://www.roberthood.net/scribbls/children.htm adresinden alınmıştır.
  • İnal, K. (1999). Paternalist politikanın ideal Türk çocuğu. AnkaraÜniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32 (1), 195-212.
  • Loer, S. (1995). Horror stories. A. Silvey (Ed.), Children's books and their creators(ss. 324-325). New York: Houghton Mifflin.
  • Maltepe, S. (2009). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı ürünlerini seçebilme yeterlilikleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Dergisi, 12 (21), 398-412.
  • Marcovitz, H. (2013). R. L. Stine (Who wrote that?). New York: Chelsea House.
  • Martin, L. (2008). Violence.D. Haase (Ed.),The Greenwood encyclopediaof folktales and fairytales(ss. 1013-1016). London: Greenwood Press.
  • Mercurio, M. L. ve McNamee, A. (2008). Monsters that eat people-oh my! selecting literature to ease children's fears. Dimensions of Early Childhood, 36 (2), 29-38.
  • Muir, J. K. (2007). Horror films of the 1980's. Jefferson: McFarland.
  • Nikolajeva, M. (2008). Children's literature. D. Haase (Ed.). The Greenwood encyclopedia of folktales and fairytales(s. 185-194). London: Greenwood Press.
  • O'Sullivan, E. (2010). Historical dictionary of children's literature. Lanham: Scarecrow Press.
  • Öztürk, M. O. (2007). Çocukta özerk benlik veözgürlük duygusunun gelişimi. 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Sempozyumu Bildiri Kitabı(ss.21-26). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Paulsen, S. (1995). Kid's stuff: Australianchildren's horror fiction. Bloodsongs, 5. İnternetten20.01.2016'dahttp://www.eidolon.net/steven_paulsen/pulse5.htmladresindenalınmıştır.
  • Preuschoff, G. (1998). Çocukların içindeki korkular. (çev. Ö. Schulze). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Rearick, Z. (2012). R. L. Stine and contradictory gender epistomologies in the postmodern children's serial.North Carolina: University of North Carolina Wilmington,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Russell, D. L. (2001). Fairy tales.B. E. Cullinan veD. Goetz Person (Ed.),The Continuum encyclopedia of children's literature(ss. 271-273). New York: Continuum International Publishing Group.
  • Smith, G. N. (1996). Writing horror fiction. London: A & C Black.Sorin, R. (2005). Changing images of childhood -reconceptualising early childhood practice. International Journal of Transitions in Childhood, 1, 12-21.
  • Susina, J.(2004). Children's Literature.P. S. Fass (Ed.), Encyclopedia of children and childhood in history and society vol. 1(ss. 178-185). New York: Macmillan.
  • Şirin, M. R. (2012). Dersimiz çocuk. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Tekşan, K., Acar, F. &Yiğit, M. S. (2012). Çocuk edebiyatı eserlerineçocukların penceresinden bakış.3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiri Kitabı(ss. 937-945). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Türkeş, A. Ö. (2005, 18 Ekim). Korkuyu çok sevdik ama az ürettik, Radikal Kitap.s. 16-17.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Yiğit, A. (2014). Çocuklarda okuma kültürünün oluşmasında ailenin etkisi. International Journal of Language Academy, 2 (4), 308-322.
  • Trousdale, A. (1989). Who's afraid of the big, bad wolf?. Children's Literature in Education, 20 (2),69-79.
  • Uğur, V. (2012). 1980 sonrası Türkiye'de popüler roman. Prof. Dr. Mine Mengi Adına Türkoloji Sempozyumu Bildirileri(ss.418-430). Adana: Çukurova Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.
  • Uğurlu, E. (2012). Türk dünyasında ninni.Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Ungan. S. (2008). İşlevsel yönleriyle ninniler. Ankara: Pegem Akademi.
  • URL-1, http://shop.tudem.com/epanel/upl/korku2014sartname.pdf. 28.02.2016.
  • URL-2, http://www.clivebarker.info/ints87b.html. Interviews 1987 (Part Two). 26.01.2016.
  • URL-3, http://hanzades.blogcu.com/korku-kitabi-yazmaya-korkmak/19664431.Korku kitabı yazmaya korkmak. 26.01.2016.
  • Yazıcı Okuyan H. (2009). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (18), 135-159.
  • Yörükoğlu, A. (2002). Çocuk ruh sağlığı. İstanbul: Özgür Yayınları.
APA İSKENDER H (2016). Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. , 295 - 310.
Chicago İSKENDER Hakan Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. (2016): 295 - 310.
MLA İSKENDER Hakan Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. , 2016, ss.295 - 310.
AMA İSKENDER H Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. . 2016; 295 - 310.
Vancouver İSKENDER H Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. . 2016; 295 - 310.
IEEE İSKENDER H "Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri." , ss.295 - 310, 2016.
ISNAD İSKENDER, Hakan. "Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri". (2016), 295-310.
APA İSKENDER H (2016). Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(3), 295 - 310.
Chicago İSKENDER Hakan Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi 4, no.3 (2016): 295 - 310.
MLA İSKENDER Hakan Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, vol.4, no.3, 2016, ss.295 - 310.
AMA İSKENDER H Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2016; 4(3): 295 - 310.
Vancouver İSKENDER H Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2016; 4(3): 295 - 310.
IEEE İSKENDER H "Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri." Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4, ss.295 - 310, 2016.
ISNAD İSKENDER, Hakan. "Korku Türünün Dünya Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Türk Çocuk Edebiyatında Yaygın Olmamasının Nedenleri". Ana Dili Eğitimi Dergisi 4/3 (2016), 295-310.