Yıl: 2002 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 217 - 233 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu

Öz:
Planlanmış Davranış Teorisi (PDT), son yıllarda birçok alanda sıkça kullanılan bir davranış kuramıdır. Bu kuramın, sosyal psikoloji, psikoloji, sosyoloji ve çevre eğitimi gibi alanlardaki bilimsel araştırmalarda çok sık kullanıldığı görülmektedir. Planlanmış Davranış Teorisi sayesinde davranışa yönelik amaç ölçülebilmekte ve dolaylı olarak da söz konusu davranışın ortaya çıkma olasılığı tespit edilebilmekledir. Bu çalışmada, Türk ve Alman öğretmenlerinin "Uygulamalı Ders İşleme" öğretim metodunu kullanma amaçlan araştırılmış ve aralarındaki farklar ve nedenler ortaya konmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelime: öznel norm planlı davranış kuramı sosyal psikoloji maksat algılanan davranış kontrolü çevre eğitimi

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1985): "From intentions to actions. A theory of planned behavior". In: J. Kuhl ve J. Beckmann (Eds.): Action-control: From cognition to behavior, 11-39. Heidelberg.
  • Ajzen, I. (1988): Attitudes personality and behavior. Chicago.
  • Ajzen, I. . (1991): "'The Theory ot" Planned Behavior". Organizational behavior and human decision processes", 50 179 211.
  • Ajzen, I. ve Fishbein, M, (197ü): "The prediction of behavior fom attiudinal and normative variables". Journal of !-'.xperimcnuıl Social Psychology, 6, 466-487.
  • Ajzen J. ve Fishbein, M. (1977). "Allitudc bchavior-relations: A theoretical anaiysis and revicw of emprical rc.-calvh" Psyciuılo^ical Rulletin, 84,888-918.
  • Ajzen, I. ve Fishbein, M (1980i Undı'r'itıwJing alliludes and predicling social behavior. Rng lewoodClifl.:,N.J S'renticelidll.
  • Ajzen, I, ve Madden, T ). (J 98(';; "Predii-'tioR of goal-directed behavior. Attitııdes, inlenlions, and perceived control". Joıırruil uf K.xperimenlal Social Psychology, 22, 453-474.
  • Arbuckle, J.L. .(1997). "A'ıios User's Cimde. Version 3.6. SmallWalcr.s Corporalion." Chicago.http:// www.smallwaters.com
  • Arnscheid, R. ve Schomers, P (1996): “Einstellung und Leistung in Gruppen. Eine Überprüfung der Theorie des geplanten Verhaltens bci Spielern der Basketball-Bundesliga". Y^- itschrift für Sozialpsychologie, 27, 61-69.
  • Bamberg, S. (1996): "Allgemeine öder spezifische Einstellungen bei der Erklanmg umweltscho- nenden Verhaltens? Eine Erweitcnıng der Theorie dcs geplanten Verhaltens um Eins- tellungen gegenüber Objekten". Zeitschrift für Sozialpsychologie, 27, 47-60.
  • Bandura, A. (1977): "Self-efficacy: Toward a unifying Ihcory ofbehavioral chaııgc". Psycholo- gical Reviev. 84, 19 J-215.
  • Bandura, A. (1982): "Self-efficacy mechanism in human agency", American Psychologist. 37, 122-147.
  • Berck, K. H. (1999): Biologiedidaktik Grundlagen und Methoden. Wichc]shci)n.S.272.
  • Bortz, J. (1993): Statistik für Soiialwissenschaftler. Springer Verlag. Berlin, Heidelbcrg, New York.
  • Crawley, F.E. (1990): "intentions of science teachcrs to lise investigative teaching mcihods: A test of the Theory of Planned Behavior". Journal ofresearch in science teaching, Vol. 27, 685-697.
  • Diekmann,A. vePreisendörfer.P. (1992): "Persönliches Umwcllverhallcn. Di.skrepan/.cn zwisc- hen Anspruch und Wirklichkeit". Kölner Zeitschrifi flir Soiiologie und Soilalpsycho- logie, 44, 226-251.
  • Eagie, A.H. ve Chaiken, S. (1993): The psychology of ailitudcs. San Diego, CA: llarcourt Brace Jovanovic.
  • Eckes, T. ve Six, Bernd (1994): "Faklcn und fiklionen in der Einstellurngs-Verrıaltens-Forsc- hung. Eine Meta-Anaiyse". Zeitschrift für Saial Psychologie. Rand 25, Hefi l. S. 253-271. Verlag Huber. Bern.
  • Erten, S. (2000a): Empirische Untersuchungen w Bedingungen der Umwellerwhung -eln inler kul-tureller Vergleich aufder Grundlage der Theorie des geplanten Verha.lle.ns-. Tec tüm Verlag. Marburg. S. 147.
  • Erten, S. (2001): "Çevre Eğitiminde Planlanmış Davranış Teorisinin Kııllamlınası". Hacele.pe Ümversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 20. Ankara.
  • Erten, S. (2002): "Kız ve Erkek Öğrencilerin Evde Enerji Tasarrufu Yapma Davranış Amaçları- nin Planlanmış Davranış Teorisi Yardımıyla Araştırılması." Hacetepe Üniversilesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 22. Ankara.
  • Erten, S.; Bamberg, S.; ve Graf, D.ve Klee, R . (2000b): Determinants for Practicing Kducalional Methods in Environmental Educalion - A Comparison Between Turkish and derman Teachers Using The Theory of Planned Behavior. Iıı .Conference ofKuropean Rese- archers in Didactic ofBiology. Santiago de Compostcla (Spain). Seplembcr 27 - Oc- tober l St.
  • Eschenhagen, D ve. Kattmann, U, ve Rodi (1998): D. Fachdidaktik Biologie. S. 496. Köln: Aulis.
  • Fishbein, M. ve Ajzen, I. . (1975): Bellefatlitude, intention and behavior: An inlrod.uc.lion theory and research. Reading. MA.Addison-Wesley
  • Fishbein, M. ve Middiestadt, S. (1989): "Using the thcory ofreasoncd action as a framcwork tor understanding and changing AlDS-relatcd behavior". in: V.M. Mays; G.W. Albcc ve S.F. Schneider (Eds.): Primary prcvention of AİDS. Psychological Approaches, 93- 110. landon.
  • Frey, D.; Stahiberg, D. ve Gollwitzer, P.M. (1993): Hinstellung und Vcrhallcn: Die Thcorje dc.s Überlegten Handeins und die Theorie des geplanten Verhaltens. in: I'rcy, V). ve Irlc M Hrsg.): Theorien der Soyalpsychologie. Bern u.a.
  • Fuhrer, U. (1995): "Sozialpsychologisch fundierter Theorierahmcn füreinc IJmwcllbewuBlseins- forschung". Psychologische Rundschau, 46, 93-103.
  • Hines, J. M.; Hungerford, H.R. ve Tomera, A.N. (1986/87): "Anaiysis and synihcsis ofrcse- arch on responsible environmental behaviour: A Meta-Anaiysis". in: The Journal of Environmental Educalion, 18,1-9.
  • Killermann W. (1995): Biologieunterricht Heute. S. 296. Donaııwörth
  • Koballa, Jr. T.R. (1986): "Teaching hands-on sciencc activitics: Variablcs thal modcratc allitıı- de-behavior consis-tency". Journal ofresearch in Selence Teaching, Vol. 23, 493-502.
  • Langeheine, R. ve Lehmann, J. (1986): Die Bedeulung der Eniehung fiir das Umwelthewufil- sein. Kiel.
  • Lehmann, G. ve GroBe, H. (1996): "Umwcltbildung". in: Umwellschutz; Fricdicr, II. J.; GroBc, H.; Lehmann, G. ve Mittag, M. (Hrsg.) G. Fischcr Verlag. Stutigart.
  • Lehmann, J. (1999): Empirische Forschung yır Umweltbildung. Opladen.
  • Ludemann, C. (1993): "Diskrepanzen zwischen thcoretischem Anspnich und forschungspraktisc- her Wirklichkeit. İZine Kritik der Untersuchung übcr "pcrsönlichcs lJıııwc]tvcrhalten" von Andrcas Diekmann und Peter Preisendörfcr. Kölner '/^eitschrift för Soiiologie und Sozialpsychologie, 45, 116-124.
  • Plies, K. ve Schmidt, P. (1996): "Intenlion=Verhaltcn? Linç reprascnlativc Lang.sschnitl.slııdic /.ur Überprüfung der T'heorie des geplanten Verhaltens im Konlext der AlOS-Pravcnlion". Zeitschrıfl för Soî.ialpsychologie, 27, 70-50.
  • Schrenk, M. (1994): Umwelterziehung an der Förderschule. Kiel. Schwartz, S.H. .(1977): "Normative influences on altmismus". in: î,. Berkowit/. (lîd.): Advances in experimental social psychology, vol. 70, 221-279, NJ Shuman, D.K. ve Ham,
  • Sam. H. (1997): "Toward a Theory of commitmcnl lo cnviron-ınenlal education teaching". Journal of Environ-menlal Education, Vol. 28, No: 2, 25-32.
  • Urban, D. (1986): "Was ist UmweltbewuBtseiıı? Lxploratioıı cincs mehrdiincn.sionalcn liins- tellungskonstruktes". in: Zeitschriftför Sov.ologie, 75, 363-377.
  • Urban, D. (1991): "Die kognitive Struktur von UmweltbewuBtscin. nin Kaiısalaııalylischcr Modelltest". Zeitschrifl für Soz.ialpsychologie, 22, 166-181.
  • Wicker, A.W. (1969): "Attitudcs versus action. The relationship of verbal and ovcrt bchavioral rcsponses to attitude objects". Journal of Social Jssues, 25, 41-78.
APA ERTEN S (2002). Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. , 217 - 233.
Chicago ERTEN Sinan Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. (2002): 217 - 233.
MLA ERTEN Sinan Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. , 2002, ss.217 - 233.
AMA ERTEN S Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. . 2002; 217 - 233.
Vancouver ERTEN S Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. . 2002; 217 - 233.
IEEE ERTEN S "Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu." , ss.217 - 233, 2002.
ISNAD ERTEN, Sinan. "Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu". (2002), 217-233.
APA ERTEN S (2002). Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 217 - 233.
Chicago ERTEN Sinan Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 19, no.2 (2002): 217 - 233.
MLA ERTEN Sinan Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol.19, no.2, 2002, ss.217 - 233.
AMA ERTEN S Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2002; 19(2): 217 - 233.
Vancouver ERTEN S Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2002; 19(2): 217 - 233.
IEEE ERTEN S "Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu." Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19, ss.217 - 233, 2002.
ISNAD ERTEN, Sinan. "Planlanmış Davranış Teorisi ile Uygulamalı Öğretim Metodu". Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 19/2 (2002), 217-233.